Taalgebruik

Interessant verhaal over het taalgebruik in verschillende talen. Jammer dat de meeste Nederlanders , zelfs doorgewinterde wintersportes, het nog steeds over een “skigebied”, of een “skilift”. Als snowboarder irriteert dit.
Het is net zo makkelijk om het over een wintersportgebied of een sleeplift/stoeltjeslift te hebben.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 01 dec 2022 14:57

Wow, dit is toch geen serieuze opmerking mag ik hopen?

Zo lang er geen geen gekwetste zieltjes slapeloze nachten hebben van dit niet correcte taalgebruik ga ik er gewoon mee door.

Life is what happens while you were checking your phone

😂 de inclusiviteit gekkigheid heeft dan toch ook eindelijk wintersport.nl bereikt. Nog lang geduurd! Mag hopen dat dit inderdaad geen serieuze vraag was.

Overigens zijn er ook mensen die alleen maar van het zonnetje en het panorama komen genieten en niks aan ‘sport’ doen: “wintergebied” wellicht? Anderzijds sluit je dan al die herfst- en voorjaarskiers (pardon: wintersporters en niet-sporters) weer buiten, dus dat gaat ook niet! Ook “berggebied” is het net niet, want er zijn ook leuke “heuvel”gebieden waar we kunnen skiën (pardon: sporten of niet sporten). Ik weet het niet meer … 🤔😂

Achjee ja nu je het zegt… maar in een wintersportgebied kan je ook zomersporten doen. Als wandelaar is het dan ook kwetsend als je een wandelgebied ‘wintersportgebied’ noemt. Zullen we het vanaf nu dan maar ‘gebied’ noemen? En waarom is altijd alle sneeuw wit?

Het enige dat ik weet is dat teveel mensen “stijl” zeggen terwijl ze “steil” bedoelen! Zal dan wel een boomer zijn (of nee 't was generatie x).

Pars pro toto heet dat…

En een zwarte piste noemen we vanaf nu een roetveegpiste.

En een zwarte piste noemen we vanaf nu een roetveegpiste.

monoskito op 29 nov 2022 21:39

Hahaha jij hebt dit topic gewonnen 😂😂

Niet zo happen luitjes : D

Gang is alles

En een zwarte piste noemen we vanaf nu een roetveegpiste.

monoskito op 29 nov 2022 21:39

En witte sneeuw moet ook maar snel blank worden.

Born to Ride

En een zwarte piste noemen we vanaf nu een roetveegpiste.

monoskito op 29 nov 2022 21:39

Hahahahahahahahaha 😂😂😂

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik als snowboarder voel me niet echt gerepresenteerd door TS . Ik ben dan ook voor een nieuwe beweging in het hele woke en inclusiviteit thema.

De L.H.B.T.SKI 'er… Waar we SKI’er gebruiken om ook snowboarders en andere wintersporters te vertegenwoordigen ongeacht geaardheid of geslacht… Gewoon omdat LHBTBoarder niet zo lekker klinkt.

*bericht bewerkt door Martin9 op 30 nov 2022 11:36

🏂

En een zwarte piste noemen we vanaf nu een roetveegpiste.

monoskito op 29 nov 2022 21:39

En witte sneeuw moet ook maar snel blank worden.

Matthias123 op 29 nov 2022 22:23

Ik verzorg de gele sneeuw!

En een zwarte piste noemen we vanaf nu een roetveegpiste.

monoskito op 29 nov 2022 21:39

En witte sneeuw moet ook maar snel blank worden.

Matthias123 op 29 nov 2022 22:23

Ik verzorg de gele sneeuw!

Sneeuwschrapert op 30 nov 2022 12:52

Niet opeten daarna he😇

😂 de inclusiviteit gekkigheid heeft dan toch ook eindelijk wintersport.nl bereikt. Nog lang geduurd! Mag hopen dat dit inderdaad geen serieuze vraag was.

Patrick1980 op 29 nov 2022 20:06

Ach, gezien het gegeven dat topicstarter zich na de vraag nog niet heeft laten zien verwacht ik dat het niet echt serieus was maar enkel om de boel wat op te stoken… :p

Laatste opmerking is gedeeltelijk waar. Vermakelijk om te zien tot welke richtingen een statement op kunnen leiden.
Blijft overeind, dat een skipas niet is bedoeld om te gaan skiën, maar om de lift te nemen. Liftpas dus.

Laatste opmerking is gedeeltelijk waar. Vermakelijk om te zien tot welke richtingen een statement op kunnen leiden.
Blijft overeind, dat een skipas niet is bedoeld om te gaan skiën, maar om de lift te nemen. Liftpas dus.

hanksnel op 30 nov 2022 13:14

Doorgaans is een skipas duurder dan een liftpas.
Dus da’s het ook weer niet. 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

Laatste opmerking is gedeeltelijk waar. Vermakelijk om te zien tot welke richtingen een statement op kunnen leiden.
Blijft overeind, dat een skipas niet is bedoeld om te gaan skiën, maar om de lift te nemen. Liftpas dus.

hanksnel op 30 nov 2022 13:14

Doorgaans is een skipas duurder dan een liftpas.
Dus da’s het ook weer niet. 🤷‍♂️

bartvwg op 30 nov 2022 14:21

Nou in de zomer betaal je, zeker in de toeristische gebieden, echt astronomische bedragen voor sommige liften. Neem bijvoorbeeld Engelberg, een retourtje met de lift naar de Titlis betaal je gewoon 96CHF voor, in de winter betaal je ongeveer de helft voor een dagpas, dan kan je van alle liften gebruik maken en ook gewoon naar de Titlis. Dus een liftpas is dan veel duurder dan een skipas.

Born to Ride

Laatste opmerking is gedeeltelijk waar. Vermakelijk om te zien tot welke richtingen een statement op kunnen leiden.
Blijft overeind, dat een skipas niet is bedoeld om te gaan skiën, maar om de lift te nemen. Liftpas dus.

hanksnel op 30 nov 2022 13:14

😁 voor mij is een skipas toch echt bedoeld om te gaan skiën hoor; al zou je als je de lift ook weer terug naar beneden neemt iedere keer wel meer waar voor je geld krijgen 🤔

Het heet een skipas omdat snowboarders toch meestal zitten.

Als ik zie hoe snowboarders vaak klungelen en zich in bochten wringen op sleepliften en stoeltjesliften, dan denk ik echt wel dat het skiliften zijn.
Cabineliften zijn meer aangepast/fatsoenlijk bruikbaar voor snowboarders.

Daarentegen zie je nooit snowboarders met kromme stokken in de lift, waar het bij skiërs toch wel zeer geregeld mis gaat…

Born to Ride

Ik zie ook nooit skiërs met een kapot snowboard, terwijl dat bij snowboarders wel eens zo durft te zijn … ;-)

*bericht bewerkt door DirkG op 30 nov 2022 20:01

Dirk - LIVE unITed

Interessant verhaal over het taalgebruik in verschillende talen. Jammer dat de meeste Nederlanders , zelfs doorgewinterde wintersportes, het nog steeds over een “skigebied”, of een “skilift”. Als snowboarder irriteert dit.
Het is net zo makkelijk om het over een wintersportgebied of een sleeplift/stoeltjeslift te hebben.

hanksnel op 29 nov 2022 19:30

Heb je weleens gezien dat ze ook met snowboards van duinen afgaan, waarom noem je het dan een snowboard?

Of waarom noem je een ‘snowboard’ geen ‘sneeuwplank’?

Life is what happens while you were checking your phone

Interessant verhaal over het taalgebruik in verschillende talen. Jammer dat de meeste Nederlanders , zelfs doorgewinterde wintersportes, het nog steeds over een “skigebied”, of een “skilift”. Als snowboarder irriteert dit.
Het is net zo makkelijk om het over een wintersportgebied of een sleeplift/stoeltjeslift te hebben.

hanksnel op 29 nov 2022 19:30

Vandaag is meer duidelijkheid gecreëerd waar deze irritatie vandaan komt.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5350429/ps…
https://nos.nl/artikel/2454682-trimbos-kwart-van-nederlander…

Dit is dus alles behalve beledigend… het is verhelderend…soms vraag ik mij af wat is hier gaande.
Wellicht heb ik wel een psychische stoornis en is het heel erg normaal je druk te maken over skigebied…meer inclusief te maken.

;-)

Of waarom noem je een ‘snowboard’ geen ‘sneeuwplank’?

Leon100 op 01 dec 2022 06:52

correctie in verband met mogelijk zandgebruik: ‘glijplank’

Glide on!

Laatste opmerking is gedeeltelijk waar. Vermakelijk om te zien tot welke richtingen een statement op kunnen leiden.
Blijft overeind, dat een skipas niet is bedoeld om te gaan skiën, maar om de lift te nemen. Liftpas dus.

hanksnel op 30 nov 2022 13:14

😁 voor mij is een skipas toch echt bedoeld om te gaan skiën hoor; al zou je als je de lift ook weer terug naar beneden neemt iedere keer wel meer waar voor je geld krijgen 🤔

Patrick1980 op 30 nov 2022 15:54

In de prijs van de “skipas” zit ook de service van kunstsneeuw / sneeuwruimers / pisteurs / randanimatie / … inbegrepen.
Veel meer dan enkel de liften dus.

Glide on!

Skigebied is toch echt te beperkt. Wandelaars, langlaufers, snowboarden en andere wintersporters willen graag naar een Wintersport gebied. Je gaat ook niet hockeyen op een jeu de boules veldje, maar wel op een sportveld.

Plaats een reactie