Kinderski waxen / slijpen

Dit jaar gaan de kids voor het eerst op de latten. Daarvoor heb ik een setje salomon skietjes 90cm gekocht via MP. Ik slijp / wax mijn eigen ski’s zelf, nu is de vraag:

  • in welke hoek worden kinderski’s geslepen? Is dit ook afhankelijk van het merk? Kunnen die bijv. ook op 87 graden en 1 graad base? Lijkt mij niet nodig.
  • worden de ski’s daarna over de hele lengte met een gummi afgebot om de ergste scherpte eraf te halen?
  • nog bijzonderheden omtrent het waxen?

Zelf wax en slijp ik de kinder skietjes op de zelfde manier als mijn eigen. Ze skiën er prima op. Heb er eerlijk gezegd ook nooit over nagedacht of dit anders zou moeten

Die van mijn zoon staan op 88/1. Tip en tail afgebot. Net als mijn eigen ski’s dus.
Waxen ook gewoon.
Hou er wel rekening mee dat kinderen nogal lomp zijn. Dingen zijn voor hun natuurlijk ook redelijk lastig om te dragen. Steek dus niet je hart en ziel in de perfecte kant ;)

Maar voor het eerst eerst op de latten en dan meteen 90cm. Hoe oud/groot zijn ze?

Die van mijn zoon staan op 88/1. Tip en tail afgebot. Net als mijn eigen ski’s dus.
Waxen ook gewoon.
Hou er wel rekening mee dat kinderen nogal lomp zijn. Dingen zijn voor hun natuurlijk ook redelijk lastig om te dragen. Steek dus niet je hart en ziel in de perfecte kant ;)

Maar voor het eerst eerst op de latten en dan meteen 90cm. Hoe oud/groot zijn ze?

DomiG op 03 dec 2022 01:42

Top, haha nee wordt inderdaad anders mee omgegaan dan menig ander ski. De oudste is nu 4,5. De skilatten komen net onder zijn schouders uit. Zo ver ik las is dat een prima hoogte.

Goedkope en dus vaak ook kinderski’s hebben een extruded base. Dat wil zeggen dat het belag uit 1 massief stuk “plastic” bestaat. Dit neemt nagenoeg geen wax op. Voor het idee kun je er iets op smeren maar zou er zelf niet teveel tijd aan besteden.
Als je het echt leuk vind mag je van mij uren werk er in stoppen om het perfect te krijgen maar ik zou enkel kijken welke hoek er in zit en dan zorgen dat de bramen er af zijn. Mijn ervaring is dat kinderen toch nergens naar kijken en proberen elke steen mee te pakken die ze onderweg kunnen vinden.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie