Advies huurskies

Hallo,

Over 2 weken ga ik 4 dagen skien in de dolomieten en ik kan bij de ski verhuur een specifiek model selecteren. Kunnen jullie mij helpen bij het selecteren van de juiste ski?
Over mijn ski vaardigheid ik ski sinds mijn 4e, inmiddels 35+ en ski de laatste jaren meerdere keren per jaar. Ik ben een tourskier, ski 60-80 ski kilometers per dag op alle soorten piste en ik kom niet buiten de piste. Al tourend ski ik voornamelijk lange carvende bochten op redelijk hoge snelheid. Op steile pistes manage ik de snelheid met korte bochten.

null
null

Ik kan je niet echt helpen, maar bij welke verhuurder is dit dan?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Intersport, hoezo?

Rossignol MT Ti is een leuke ski. Wellicht kan je ook wisselen gedurende de huurperiode?

Waarschijnlijk kun je ter plekke ook nog wel (van gedachte) wisselen want de sneeuwkwaliteit (oude sneeuw, ijs, verse sneeuw) heeft ook invloed op wat de ideale ski zou zijn voor jouw vakantie. Misschien een racecarver reserveren en eventueel wisselen voor een all mountain piste ski als er verse sneeuw is?

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Al’s t voor 4 dagen is, zou ik lekker voor de mt ti gaan. Opstappen, wegwezen en lekker genieten en geen tijd spenderen aan wissels en dergelijke. Die dagen zijn zo voorbij.

Edwin van Riel

Intersport, hoezo?

pahlawan op 03 dec 2022 08:45

Heb t niet vaak gezien, puur interesse dus :),

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Head eRace pro en Dobermann Spitfire 72 springen er wel uit

Puur uit interesse: Als je zo vaak gaat en een zeer geoefende skiër bent, waarom dan geen eigen ski’s?

Voor lange carvende bochten vond ik de Rossignol MT Ti minder geschikt, je moet daarvoor voor mijn gevoel erg naar achteren hangen wil je mooie lange bochten kunnen carven. Als je voorop druk geeft dan draait (dwingt) de ski je in een korte bocht.

Dan zou ik eerder kiezen voor een Racetiger GS of Redster G9 als lange bochten carven je ding is :)

Iedereen bedankt voor de reacties, er komt geen onbetwiste nummer 1 uit, maar er zit ook niet alleen rotzooi tussen.

Puur uit interesse: Als je zo vaak gaat en een zeer geoefende skiër bent, waarom dan geen eigen ski’s?

rcpk op 04 dec 2022 09:58

Ik snap je vraag. Ik heb ook wel eigen materiaal overwogen. Maar de afgelopen jaren ben ik voornamelijk met het vliegtuig naar de Alpen gereisd waardoor het comfort van reizen met enkel handbagage de voorkeur had.

Mijn ervaring is dat ze de geadverteerde ski’s zelden daadwerkelijk hebben. Lijkt vooral een lokkertje. Misschien beter even een mailtje sturen.

Daar in Italië durf ik mijn hand ervoor in het vuur te steken dat de Nordica’s er wel zijn, evenals de Atomics.

Als ik de keuze had uit deze ski’s zou ik zeker de Völkl Deacon 84 proberen. Veel goede dingen over gelezen en stonden ook op m’n shortlist voor de aanschaf van een set. Echter bleken deze net iets te duur 😇

De Head supershape e Magnum is een prima cruiser. Niet te stijf, maar wel stabiel en prima grip bij iets agressiever carven. Vrienden va mij zijn daar erg tevreden over en ik vond hem ook lekker skiën voor een dagje ruilen. Zeker niet geschikt voor off-piste zoals daar staat, maar dat doe je toch niet las ik.

@palawan Benieuwd hoe je vanaf de luchthaven op je bestemming komt. Tips?

Karin Es

De Head supershape e Magnum is een prima cruiser. Niet te stijf, maar wel stabiel en prima grip bij iets agressiever carven. Vrienden va mij zijn daar erg tevreden over en ik vond hem ook lekker skiën voor een dagje ruilen. Zeker niet geschikt voor off-piste zoals daar staat, maar dat doe je toch niet las ik.

Gerben.t.Z op 06 dec 2022 15:00

Ik heb deze recent getest en ik vond er helemaal niks aan, Gijs ook niet volgens de recente review van de e-speed: https://gigiski.com/review-head-supershape-e-speed

Als je na 35+ jaren nog niet weet wat voor skies je wil, dan kan niemand je helpen. Sorry, not sorry.

I would rather be skiing.

@palawan Benieuwd hoe je vanaf de luchthaven op je bestemming komt. Tips?

KarinEs op 06 dec 2022 17:10

Trein naar waidbruck en dan de bus. > Als je na 35+ jaren nog niet weet wat voor skies je wil, dan kan niemand je helpen. Sorry, not sorry.

rcbootsman op 09 dec 2022 07:43

Ik vind dit zo’n onzin. Er zitten hier mensen die veel skies testen. Die weten meer, dan die paar skies die ik at random ieder seizoen aanraak. Ook mijn ervaring uit het jaar kruik lijken mij niet meer zo relevant.

*bericht bewerkt door pahlawan op 14 dec 2022 08:28

Buiten dat kan het je ook op ideeen brengen waar je zelf in eerste instantie niet aan denkt. Prima toch.

Edwin van Riel

Ik ken de Volkl RC red en de Atomic G9 en die zijn mijn beide prima bevallen. Hou er ook van om mooie lange carvebochten te maken als de ruimte er is. Waren allebei prima. Daarvoor ook goede ervaring met Atomic, weet alleen het type niet meer. Maar, mag je niet ruilen gedurende week? Dat is vaak prima mogelijk in deze klasse, dus als het niet bevalt……

Succes, veel plezier.

Ik zou de racetiger GS nemen. Die worden hier ook veel verhuurd. Alleen wel opletten op de juiste maat. Ik zag vandaag een gozer van 1.90m ongeveer die een 175 mee had gekregen. Terwijl je deze ski op lichaamslengte moet nemen (de grootste is nu 183, dus die dan voor die gast).

Mijn ervaring is dat ze de geadverteerde ski’s zelden daadwerkelijk hebben. Lijkt vooral een lokkertje. Misschien beter even een mailtje sturen.

DrPhil op 04 dec 2022 12:19

Ik heb op basis van reacties hier en het aanvullend lezen van review gekozen voor de nordica. Precies deze skies stonden voor mij klaar, hagelnieuw.

Verschillende reacties onzichtbaar gemaakt. Die off topic waren.

En @drphil je maakt met je gedrag het forum geen prettige plek. Je hoeft niet overal op te reageren en als je dit niet op een prettige manier kan reageer dan niet.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 18 dec 2022 18:16

Click. Click. Peace

En @Pahlawan hoe bevallen ze?

Voor mij Völkl racetiger sc. Dikke punt. Hoe je ook wilt skiën (korte/langere bochten, hogere/lagere snelheid sportief of lui) het zit allemaal in deze ski. En hij skiet heel makkelijk vind ik. Geef je meer, komt er ook meer uit. Maar is meestal zo:) Wisselen van kanten is piece of cake en de rebound bij deze ski bij wat meer aanzetten vind ik persoonlijk echt fantastisch. Bochten/bochtjes rijg je zo aan elkaar met minder energieverbruik. Had hem eerst verschillende seizoenen gehuurd, totdat ik doorhad dat ik steeds dezelfde ski uitzocht… Toen na huur gekocht voor leuke prijs. Geen seconde spijt! Ben 1.70m, gewicht 70kg heb ze van 160cm en ongeveer hetzelfde verhaal als jou. Was een keer in de gelukkige omstandigheid dat ik ze 2 maanden frequent kon gebruiken en het was elke keer een feestje. Ook bij mindere omstandigheden. Máár, uiteraard geen garantie op bovenstaande, ik zou ze eerst proberen:)

En @Pahlawan hoe bevallen ze?

Bennie op 18 dec 2022 18:49

De nordica skies waren heerlijk op de lange bochten en carvend. Ook op hoge snelheid geen geklapper en bleven mooi in het spoor. Korte bochten daarentegen dat was werken.

Ik was niet ontevreden.

Plaats een reactie