Skischoenen steeds strakker

Goedendag,

Even een vraag aan jullie…

Ik heb zo’n 4 jaar geleden nieuwe schoenen aan laten meten door een bekende bootfitter.
Ik heb extreem smalle platvoeten en dit was de smalste soort in mijn maat.
De eerste dagen zitten ze echt perfect en knal ik alle pistes af.
Echter na zo’n 3 dagen gaan ze voor mijn gevoel steeds losser zitten, het lijkt wel alsof mijn voeten nog meer versmallen? Waardoor ik ze steeds strakker ga (en kan) zetten, iets wat de eerste dagen nog niet kan.
Met als gevolg dat ik mega kramp en pijn in mijn voeten krijg en beroerd ga skiën…
Iemand die dit herkent?
Heeft het nut om een keer terug te gaan naar de bootfitter?

Is het nodig om ze steeds strakker te zetten? Als ze de eerste dagen prima zitten lijkt het me vreemd dat ze dat na een paar dagen niet meer zitten. Lijkt me ook niet dat je voeten smaller worden in een paar dagen. Kramp en pijn duidt er in ieder geval wel op dat je schoenen te strak zitten. Ik zou ze lekker in de stand van de eerste dagen laten staan…

Je liner kan wel dunner worden. Mogelijk helpt iets vulling bij plakken al goed. Dus idd ff langs bootfitter

Ik heb ook last van platvoeten, heb mijn gewone steunzolen op maat geknipt en gebruik deze in mijn skischoenen, zonder deze of met te strakke schallen, zelfde klachten van pijn aan mijn voeten.

@Elise2 Het kan zijn dat je voeten/ onderbenen na een aantal dagen dunner worden omdat vocht wordt afgevoerd.

Een oplossing kan zijn een opmaat gemaakte steunzool met een losse zogenaamde volume-reducer die je er na een paar dagen bijzet.

Andere oplossing is een wrap-liner (binnenschoen) van bijvoorbeeld Palau met een dikte van 12mm die je thermoplastisch laat vormen. Dit soort closedcell liners zijn wat flexibeler en laten zich wat strakker schnallen de eerste dagen, zodat het minder pijnlijk is.

Date your skis but marry your boots

@Elise2 Het kan zijn dat je voeten/ onderbenen na een aantal dagen dunner worden omdat vocht wordt afgevoerd.

Een oplossing kan zijn een opmaat gemaakte steunzool met een losse zogenaamde volume-reducer die je er na een paar dagen bijzet.

Andere oplossing is een wrap-liner (binnenschoen) van bijvoorbeeld Palau met een dikte van 12mm die je thermoplastisch laat vormen. Dit soort closedcell liners zijn wat flexibeler en laten zich wat strakker schnallen de eerste dagen, zodat het minder pijnlijk is.

Marco-Paul op 06 dec 2022 22:02

Waar kan ik zulke steunzolen laten maken?

Waar kan ik zulke steunzolen laten maken?

Elise2 op 06 dec 2022 22:32

Bij je bootfitter of bij ons…

Date your skis but marry your boots

Waar kan ik zulke steunzolen laten maken?

Elise2 op 06 dec 2022 22:32

Bij je bootfitter of bij ons…

Marco-Paul op 07 dec 2022 14:20

Helaas, jullie hebben pas plek na mijn vakantie 😔

Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar waarom doe je geen extra paar sokken aan op het moment dat je schoenen te los zitten?
Of sokken van verschillende dikte meenemen.

Omgekeerd, kan het misschien ook een goed idee zijn om juist vanaf het begin (inclusief een paar uur voor het bootfitten) compressie sokken te dragen. Dan voorkom je dat je voeten/enkels opzwellen, en heb je dus een goed uitgangspunt om te kijken hoe je schoenen passen.
Aanpassingen die je dan daarna doet zijn dan (waarschijnlijk) ook goed voor elke dag, of het nu de eerste of laatste is.

Dat opzwellen wat @Marco-Paul beschrijft heb ik net zelf ervaren:
Twee weken geleden een week wezen langlaufen, op 1900m. Met nieuwe langlauf schoenen. De tweede ochtend waren ze wel erg krap. Ik snapte er niets van, in de winkel goed gepast, en de eerste dag ook geen probleem. Een vriendin wees mij op het opzwellen, en inderdaad, vanaf die dag, met compressie sokken, elke dag prima.

Op vakantie naar een bootfitter? Niet zo leuk, maar zere voeten is ook niet leuk.

En is er nog steeds verschil tussen begin en einde, dan lijkt mij de tip van @Errant een goede. Ik zou het wel bij 1 paar sokken houden, ik zou nooit 2 paar sokken goed in mijn skischoenen krijgen zonder slippen en vouwen.
Maar een super dun paar sokken voor het begin van de week en medium paar voor later lijkt me niet gek.

*bericht bewerkt door Slim op 07 dec 2022 17:01

Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar waarom doe je geen extra paar sokken aan op het moment dat je schoenen te los zitten?
Of sokken van verschillende dikte meenemen.

Errant op 07 dec 2022 15:06

Ooit eens de fout gemaakt door verkeerde sokken aan te trekken. Wat is nu het nut van een skisok dacht ik in de puberjaren.
Ik had letterlijk het elastieke motief van de sok als blaartjes op mijn kuiten staan.

De hele week rondgelopen en geskied met zwaar geïrriteerde onderbenen en het deed zeer daarna de periode van jeuk.
Mijn eerste ingeving 2 paar sokken over elkaar geeft volgens mij altijd iets van wrijving.

Pijn aan de voeten, benen is alles behalve fijn. Op wintersport huurt mijn vriendin nog altijd…ieder jaar schoenen. Inmiddels is de 3D voetanalyse apparaat een gemeengoed in de winkels en is eigenlijk een skischoen voor haar telkens: oh zit prima hoor.
Wellicht is zo’n 3D scan eens iets voor je en dan overleggen met de bootfitter waar het fout voor je gaat.

Sterkte!

Plaats een reactie