Welke skies? Alleskunners? Splitsen? Welk model is nou echt een fit voor mij?

Na de nodige vorige reparaties vorig jaar heb ik het nog even uit kunnen stellen, maar nu is het toch echt nodig. Zowel m’n vorige ietwat bredere skis als een oude pisteset die ik nog als backup had zijn op en aan vervanging toe. Wie kan me helpen met wat advies?

Over mij:
Goede 90kg, ergens tussen de 1.85 en 1.90. Afgelopen jaar zo’n 40 dagen op skies gestaan, gemiddeld 2-3 weken per seizoen en kan aardig skiën, maar van materiaal heb ik geen flauw benul. Altijd de stelling gehad dat ik overal wel goed op weg ski. En hoewel dat nog steeds waar is heb ik afgelopen test event ook grote verschillen ervaren in snowworld… Maar goed heb me er nooit in verdiept dus wat is wijsheid?

“Probleem” dat ik heb is dat ik alles leuk vind. Met veel poeder de diepe sneeuw in, volle snelheid op de piste carven, door grote hopen slush/rommel surfen, wedelen door de buckels, af en toe een sprongetje of pirouetje… In ieder geval wel vrijwel alles op tempo. En meestal combineer ik alles op een dag als het even kan (nou ja, tenzij het een echt diepe poeder dag is dan, dan gaat dat voor alles). Skistijl zou als iets wat ouderwets bestempeld kunnen worden, heb de benen vaak iets te dicht bij elkaar naar huidige opvattingen, maar over het algemeen dus wel op vrij hoge snelheid.

Wat ben ik in ieder geval niet?
Geen pure race-ski voor slalom of reuzenslalom. Vind het leuk om een touristen slalom mee te pakken maar ben geen racer. Mega poederbakken hoeven ook niet. De extremere lijnen / bigmountain skien laat ik aan me voorbijgaan en red me altijd nog prima met relatief “smalle” latten ook op diepe dagen (laatste skies waren circa 85mm). Ook heb ik geen interesse om hele dagen in het park door te brengen en proberen een backflip te gaan leren.

Enkele notities mbt skis tijdens testevenement die ik onthouden had; al had ik niet het idee dat “mijn” ski erbij zat, misschien geeft het een idee van hoe ik dingen ervaar?
(Reuzen)Slalom skis:
Rossignol Hero, lekker met druk op de kanten. Stockli GS Laser raced lekker weg, zowel korte als langere bochten. Beter dan andere smallere skis door “rommel” te skien. Heb ook nog 2 andere (reuzen)slalom skies geprobeerd maar weet niet meer welke.
Allround skis:
Eigenlijk vielen ze allemaal redelijk tegen (oa K2 Disruption 78C (mis power/snelheid), 78Ti, Rossignol R10 (drukverlies carven) en 2 Heads die ik niet het onthouden waard vond).
Freeride georienteerd skis:
Faction Dancer (wat een beest door de rommel in de loop vd avond, maar elke kortere bocht is wel heel hard werken, mij te eendimensionaal),
Black Crows (model vergeten dus zegt neit zoveel… bijna net zo stabiel maar iets makkelijker draaien)
Vandeer freeride 98: Skied opzich lekker maar kantenwissel wel traag
Augment AM98: vergelijkbaar met vandeer maar iets snellere kantenwissel/korte bochten
Outsider:
Line Blades vond ik erg grappig surfend skien. Ook nog verrassend goed in redelijk korte bochten. Maak me alleen wel zorgen of die zich op echt goede harde pistes nog lekker skied?

*bericht bewerkt door michielr op 11 dec 2022 22:50

.

*bericht bewerkt door michielr op 11 dec 2022 22:46

1 opm mbt die blades, zijn prima te hanteren op harde pistes. Heb er afgelopen seizoen heel wat hard/ijs & pittig steil mee afgekrast in soms erg matige condities. Als je echt een alleskunner zoekt, komt ie heel dicht bij een mooie oplossing. Alleen, op echt ijs (en dan dus geen harde sneeuw) kom je met bv een stevige gs lat gewoon beter weg.

Edwin van Riel

Klinkt alsof je een allmountainski zoekt. Daarmee kun je twee kanten op. Piste georiënteerd, met een plaatbinding en vaak wat smaller (ca. 80 mm ondervoet). Of off-piste geörienteerd, met een gewone binding. Die zijn dan vaak wat breder dan 80.

ik zou dit lijstje eens doornemen
https://www.wintersport.nl/weblog/09/11/2022/skitest-wat-zij…

en deze
https://www.wintersport.nl/weblog/18/11/2022/skitest-wat-zij…

*bericht bewerkt door havana op 12 dec 2022 08:25

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik zou voor twee paar ski’s gaan gezien hoe veel skidagen je maakt en dat je alles leuk vindt. Je hebt zelf ook al gemerkt dat de allround ski’s eigenlijk nergens in uitblinken. Dus één paar pisteski’s (je zult denk ik eerst zelf moeten bepalen of dat slalom, “multi-turn” of GS moet worden voordat het loont advies hierin te geven) voor de dagen zonder verse sneeuw in de buurt (in de Alpen zijn dat toch echt de meeste dagen) en één paar off-piste gerichte all-mountain ski’s (90-100mm) voor dagen met veel verse sneeuw of slechtere omstandigheden op de piste, ook daar is veel keuze in.

1 opm mbt die blades, zijn prima te hanteren op harde pistes. Heb er afgelopen seizoen heel wat hard/ijs & pittig steil mee afgekrast in soms erg matige condities. Als je echt een alleskunner zoekt, komt ie heel dicht bij een mooie oplossing. Alleen, op echt ijs (en dan dus geen harde sneeuw) kom je met bv een stevige gs lat gewoon beter weg.

evr66 op 12 dec 2022 08:15

Ha erv66,

Dank voor je reactie! Dat klinkt positief. Waren er wat jou betreft ook nadelen aan deze ski want met deze opmerking erbij ben ik wel tempted.

Klinkt alsof je een allmountainski zoekt. Daarmee kun je twee kanten op. Piste georiënteerd, met een plaatbinding en vaak wat smaller (ca. 80 mm ondervoet). Of off-piste geörienteerd, met een gewone binding. Die zijn dan vaak wat breder dan 80.

ik zou dit lijstje eens doornemen
https://www.wintersport.nl/weblog/09/11/2022/skitest-wat-zij…

en deze
https://www.wintersport.nl/weblog/18/11/2022/skitest-wat-zij…

havana op 12 dec 2022 08:23

Hoi havana, dank voor je reactie. Had deze al gelezen ja maar ben er toch nog niet helemaal uit. Zeker omdat de meeste “tussenin” ski’s me tijdens testen niet heel erg konden bekoren.

Ik zou voor twee paar ski’s gaan gezien hoe veel skidagen je maakt en dat je alles leuk vindt. Je hebt zelf ook al gemerkt dat de allround ski’s eigenlijk nergens in uitblinken. Dus één paar pisteski’s (je zult denk ik eerst zelf moeten bepalen of dat slalom, “multi-turn” of GS moet worden voordat het loont advies hierin te geven) voor de dagen zonder verse sneeuw in de buurt (in de Alpen zijn dat toch echt de meeste dagen) en één paar off-piste gerichte all-mountain ski’s (90-100mm) voor dagen met veel verse sneeuw of slechtere omstandigheden op de piste, ook daar is veel keuze in.

woutervds op 12 dec 2022 14:04

Hoi Wouter,

Dank voor je reactie! Ben niet echt bekend met multi turn, wat houd dat in? Van de slalom/reuzenslalom skies die ik geprobeerd hebt vond ik de stockli denk ik het fijnst. Maar om die én een ander paar te kopen vind ik wel erg prijzig worden. Heb je nog "geheim"tips?

@michielr Zie je een paar Line Blades op de kop te tikken en zoek er een paar mooie tweedehandse LT-Ti’s naast voor de dagen/weken dat je vooral ijzige sneeuw hebt. Ben je de komende jaren voorzien.
Nadeel van de Line’s is de wat ongelukkige vorm van de tail, waardoor je bij de lift vaak ongewenste contacten hebt. Verder is de breedte wat zwaarder op de knieën, dus vooral voor pistegebruik. Lekker rammen op de grote open vlaktes is het devies.

Dank voor je advies Bennie! Klinkt als een prima optie voor de komende maanden/jaren.

Wat bedoel je met de ongelukkige tail?

Die staat een beetje raar scherp omhoog. De vorm is wat ongelukkig.

Bennie heeft al veel zinnigs gezegd, alhoewel de Raúl me nog niet gestoord heeft bij liften of wat dan ook. Had ze (blades) vorig jaar met kerst mee en 2 weken lang niks anders aangeraakt. Pak eigenlijk alleen nog wat anders voor 30cm of meer poeder, of speciale doelen (sl, gs) alhoewel ik met die blades een niet te gekke sl ook wel door kwam. Setje lt ti ernaast is ook leuk (zag volgens mij op fb wat voorbij komen vandaag in 176), ben je voor echt ijs ook goed mee voorzie. Nodig? Nee niet echt wat mij betreft.

Edwin van Riel

null

Deze bijvoorbeeld

Edwin van Riel

Ik zou voor twee paar ski’s gaan gezien hoe veel skidagen je maakt en dat je alles leuk vindt. Je hebt zelf ook al gemerkt dat de allround ski’s eigenlijk nergens in uitblinken. Dus één paar pisteski’s (je zult denk ik eerst zelf moeten bepalen of dat slalom, “multi-turn” of GS moet worden voordat het loont advies hierin te geven) voor de dagen zonder verse sneeuw in de buurt (in de Alpen zijn dat toch echt de meeste dagen) en één paar off-piste gerichte all-mountain ski’s (90-100mm) voor dagen met veel verse sneeuw of slechtere omstandigheden op de piste, ook daar is veel keuze in.

woutervds op 12 dec 2022 14:04

Hoi Wouter,

Dank voor je reactie! Ben niet echt bekend met multi turn, wat houd dat in? Van de slalom/reuzenslalom skies die ik geprobeerd hebt vond ik de stockli denk ik het fijnst. Maar om die én een ander paar te kopen vind ik wel erg prijzig worden. Heb je nog "geheim"tips?

michielr op 12 dec 2022 17:38

Met multi-turn bedoel ik middel-radius ski’s die tussen de slalom (meestal 10-13m radius) en GS (meestal 17m+ radius) in zitten. Bijvoorbeeld Rossignols Hero Elite lijn heeft ST (short turn), MT (multi turn) en LT (long turn) varianten en Atomic heeft Redster S, Redster X en Redster G lijnen in oplopende volgorde van radius.

Om wat geld te sparen ben ik het met Bennie eens dat tweedehands of overjarige ski’s (van vorig seizoen) echt het overwegen waard zijn.

Top, dank heren!

Persoonlijk vind ik multi turn meer een mode gril. Iedere ski is (tot op zekere hoogte) multi turn als je een beetje met de belasting speelt.

Edwin van Riel

Hei, ik had enkele jaren geleden ook hetzelfde ‘probleem’. Heel veelzijdige skiër, technisch perfect, benen teveel gesloten in vergelijking met de huidige carvingstijl (die ik overigens heel lelijk vind maar bon). Oplossing gevonden: switch van ski naar monoski. Het is me zo bevallen dat ik niets anders meer doe. Als je meer info wilt of tips of dergelijke,laat me weten. En als je anders beslist, dan kan ik je helaas niet verder helpen, maar dan weet je niet wat je mist. Het ultieme surfgevoel kun je niet evenaren met ‘gewone’ ski’s ')

One ski, more fun.

Ik ski met ongeveer dezelfde wensen met veel plezier op de Fischer RC One 86 GT. Misschien is het iets…

Deze bijvoorbeeld

evr66 op 12 dec 2022 18:54

Grappig om je eigen fb post hier tegen te komen maar ze zijn er nog als je interesse hebt!

Deze bijvoorbeeld

evr66 op 12 dec 2022 18:54

Grappig om je eigen fb post hier tegen te komen maar ze zijn er nog als je interesse hebt!

RubenVlassaks op 16 dec 2022 10:08

Hahaha heb ze al hier en daar aangeraden. Heerlijke skietjes voor midellang tot lange bochten. Best een hoog plafond, maar toch erg gemakkelijk te skien als je wilt.

Edwin van Riel

Plaats een reactie