Umwelt sticker regio Ulm

Hoi,

Ik merk zonet dat blijkbaar een Umwelt-sticker nodig is als je op sommige plaatsen/steden in Duitsland komt. Wij overnachten in Ulm en ook daar zou een Umwelt-sticker nodig zijn? Worden deze stickers automatisch herkend via camera’s? Of moet je echt door lokale politie aan de kant gezet worden?
Ik ben reeds meerdere keren in Duitsland geweest en nooit eerder kocht ik zo een sticker…

Groeten

Ulm Altstadt zeker! Wij maakten 1x de fout niet in orde te zijn (en dan vind ik dat zelf enorm vervelend maar op kerstdag viel er blijkbaar niks meer te regelen). Toch werden we niet beboet. Het lijkt alsof de camera’s hier niet op ‘letten’. Je kan de regio hier bekijken: https://www.ulm.de/leben-in-ulm/verkehr-und-mobilitaet/indiv…
Neu-Ulm vraagt geen sticker. Daar hebben we ook al overnacht. Op wandelafstand van Altstadt.

*bericht bewerkt door V_db op 17 dec 2022 12:15

Ok dank je voor de snelle reactie. Dan zal ik eens bekijken hoe ik dit best aanpak. :-)

Bestellen via de anwb, is eenmalig om en rond de 15 euro en nooit gezeur. Je hebt namelijk in diverse steden cameracontroles.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik heb nog nooit zo een lelijke grote groene sticker op mijn auto gehad. En we hebben al heel wat grote Duitse steden gezien.

May the ski force be with you !!

Bestellen via de anwb, is eenmalig om en rond de 15 euro en nooit gezeur. Je hebt namelijk in diverse steden cameracontroles.

LoveToSki op 17 dec 2022 12:52

Dit! Is éénmalig en kost amper wat… tenzij je elke 2-3j een andere firmawagen ter beschikking hebt zou ik die lelijke sticker gewoon aanschaffen.

Je hoeft geen grond te bezitten om een boer te zijn.

Ik heb nog nooit zo een lelijke grote groene sticker op mijn auto gehad. En we hebben al heel wat grote Duitse steden gezien.

CJAHulskamp op 17 dec 2022 16:04

Jouw auto is een grote groene rijdende sticker ;),

Ik regel bij een nieuwe auto altijd direct dat stickertje, beter mee verlegen dan om verlegen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ulm Altstadt zeker! Wij maakten 1x de fout niet in orde te zijn (en dan vind ik dat zelf enorm vervelend maar op kerstdag viel er blijkbaar niks meer te regelen). Toch werden we niet beboet. Het lijkt alsof de camera’s hier niet op ‘letten’. Je kan de regio hier bekijken: https://www.ulm.de/leben-in-ulm/verkehr-und-mobilitaet/indiv…
Neu-Ulm vraagt geen sticker. Daar hebben we ook al overnacht. Op wandelafstand van Altstadt.

V_db op 17 dec 2022 12:13

Enkele jaren geleden al uitgezocht hoe het zat met stickers en boetes. Geen sticker gekocht, met reden dat we om Ulm heen reden op de snelweg. Stuurt mijn vrouw met de navigatie ons vervolgens recht door het centrum. Snel google doorgeplozen over hoe het zit met camera’s en boetes etc. Toen (2018) bleek dat, in tegenstelling tot in NL, je pas een boete krijgt als je ook daadwerkelijk aangehouden wordt door een rijksdienaar. Of dat sindsdien nog aangepast is weet ik niet.

@ Mario: die stickers zijn er voor veel steden al jaren. Net als de zones hier in NL. Je zou voor de juiste regels omtrent die stickers kunnen kijken op de website van de ambassade. (Deze waren afgelopen ook het snelst up to date met de juiste regels omtrent vaccinaties etc. Alleen helaas wel in het Duits)

*bericht bewerkt door Eekster op 17 dec 2022 20:05

Ik heb nog nooit zo een lelijke grote groene sticker op mijn auto gehad. En we hebben al heel wat grote Duitse steden gezien.

CJAHulskamp op 17 dec 2022 16:04

Jouw auto is een grote groene rijdende sticker ;),

Ik regel bij een nieuwe auto altijd direct dat stickertje, beter mee verlegen dan om verlegen.

Roy83 op 17 dec 2022 18:21

😂
Was alleen om te zeggen dat die camera’s volgens mij LarrieKoek zijn.
Plezier in de Dolos

May the ski force be with you !!

Pas sinds 2008 wordt de Umweltplakette gebruikt in Duitsland…

Paar jaar geleden stuurde de navigatie ons bij een file ook door een stukje Ümweltzone bij Leverkussen. Oeps, geen sticker, maar nooit wat van gehoord, dus blijkbaar geen automatische camera registratie.

Ik heb de stikker op transparant staties folie geplakt , dan kan je hem zo op het raam plaatsen voor de vakantie en daarna weer bij de autopapieren

De wereld wordt steeds gekker 🤔

Als je online zoekt vind je aanbieders voor 11,50. Een klein bedrag op een hele winterportvakantie…

Zou je voor zo’n bedrag een boete van 100 euro riskeren? Je koopt eenmalig die sticker en je bent klaar zolang je je auto hebt. Ik heb persoonlijk geen eens zin om uit te zoeken of die cameras werken en hoe je een boete krijgt. Ik plak dat ding wel op mijn auto en rijd onbezorgd elke stad in die ik wil.

🏂

Topic van ‘pas’ een jaar oud, terwijl het blijkbaar al sinds 2009 zo is. Toch blij dat ik 'm bij toeval tegenkwam, want ik had geen idee. Jarenlang gewoon door die stad getuft. Toen ik hierboven las, dacht ik nog dat het alleen om de binnenstad ging, maar nee, ook de doorgaande weg B10 hoort erbij (bedankt voor de link).
Die B10 is een leuke afwisseling voor zomaar, of een alternatief als het druk is op de A8/A7, maar niet de bedoeling zonder stickertje dus!
En inderdaad, dat geldt ook voor andere steden. Wijk je ineens af van je route dan kan je zomaar in zo’n milieuzone terecht komen.
Want ook Pforzheim blijkt dat te zijn en laat ik daar de afgelopen jaren met de werkzaamheden op de A8 óók een aantal keer doorheen gereden te zijn.
Toch maar snel zo’n stickertje bestellen dan…

*bericht bewerkt door Jay op 20 nov 2023 13:35

Ik wissel te vaak van auto om altijd die sticker te hebben. Maar wat een gedrocht en onbegrijpelijk dat zoiets in de EU kan en mag. Je moet je eens voorstellen dat alle lidstaten zo’n sticker eisen. Moet je op het laatste met je hoofd uit het raam gaan rijden omdat d

1x voor beboet op de Kö. Met een Tesla. Wat ben je dan een pennenlikker…

Voor op de wintersport heb je deze nodig als je de afsteek neemt door Ulm (langs de Ikea). Maar de kans dat je daar beboet zal worden is nihil. Wel als je je niet aan de snelheid houdt, want er staan nogal wat flitskasten daar.

Bij een aantal shops kun je er een tussenlaag bij bestellen. Daar plak je de sticker op en die tussenlaag plak je op de ruit. Het voordeel is dat die tussenlaag zonder beschadigen weer eraf te halen is en herbruikbaar blijft.
Het mag (volgens mij) niet maar de sticker is kenteken geregistreerd en de tussenlaag is nagenoeg onzichtbaar. Ik gok het erop want haat stickers.

Nadeel is alleen dat je er niet aan denkt…

Bij een aantal shops kun je er een tussenlaag bij bestellen. Daar plak je de sticker op en die tussenlaag plak je op de ruit. Het voordeel is dat die tussenlaag zonder beschadigen weer eraf te halen is en herbruikbaar blijft.
Het mag (volgens mij) niet maar de sticker is kenteken geregistreerd en de tussenlaag is nagenoeg onzichtbaar. Ik gok het erop want haat stickers.

Nadeel is alleen dat je er niet aan denkt…

DomiG op 20 nov 2023 14:19

Herbruikbaar? Als je kenteken erop staat kun je hem toch sowieso niet hergebruiken? Of bedoel je de tussenlaag.

*bericht bewerkt door Matthieu op 20 nov 2023 14:33

Aftellen maar!

Ondertussen is mijn voorruit al vervangen door andere ruit wegens steenslag.
Ik heb de sticker toen gelukkig met plakband op mijn voorruit geplakt.
Op die manier kan je hem herbruiken zolang je NUMMERPLAAT maar niet veranderd.

*bericht bewerkt door mario2020 op 20 nov 2023 14:52

Maar wat een gedrocht en onbegrijpelijk dat zoiets in de EU kan en mag.

DSvier op 20 nov 2023 14:13

Eens, en bijzonder achterhaald. Ik heb al een franse crit’air sticker (paars), en dan komt nog een duitse. Waarom niet 1 europese sticker en waarom überhaubt een sticker i.p.v. digitaal?
Gelukkig kan het Oostenrijk- en Zwitserland-vignet wél digitaal.

Sommigen vinden het mooi om een heel rijtje zwitserland-vignetten onder elkaar te hebben. Waarom?

Bij een aantal shops kun je er een tussenlaag bij bestellen. Daar plak je de sticker op en die tussenlaag plak je op de ruit. Het voordeel is dat die tussenlaag zonder beschadigen weer eraf te halen is en herbruikbaar blijft.
Het mag (volgens mij) niet maar de sticker is kenteken geregistreerd en de tussenlaag is nagenoeg onzichtbaar. Ik gok het erop want haat stickers.

Nadeel is alleen dat je er niet aan denkt…

DomiG op 20 nov 2023 14:19

Herbruikbaar? Als je kenteken erop staat kun je hem toch sowieso niet hergebruiken? Of bedoel je de tussenlaag.

Matthieu op 20 nov 2023 14:31

De tussenlaag inderdaad. De sticker plak je daarop en kun je niet meer verwijderen. De combi tussenlaag en sticker is dus niet meer te splitsen. De tussenlaag is dan de drager voor de sticker.
De tussenlaag laat zich makkelijk van de ruit verwijderen en kun je opslaan voor de volgende keer.

Ondertussen is mijn voorruit al vervangen door andere ruit wegens steenslag.
Ik heb de sticker toen gelukkig met plakband op mijn voorruit geplakt.
Op die manier kan je hem herbruiken zolang je NUMMERPLAAT maar niet veranderd.

mario2020 op 20 nov 2023 14:52

Bij Milieustickershop.nl kun je tegen een kleine meerprijs een soort van reserve exemplaar bestellen als je ruit kapot gaat.

Aftellen maar!

Voordeel van Duitsland is dat ze het niet zo hebben op automatische cameracontrole, ze zijn nogal gefixeerd op privacy, dus kans op boete is klein. Maar voor het geld zou ik het niet riskeren.

En voor nog geen 6 euro inclusief verzendkosten koop je hem online bij bijvoorbeeld de stad Berlijn.
https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/kfz-zulassung/feinstau…

Voordeel van Duitsland is dat ze het niet zo hebben op automatische cameracontrole, ze zijn nogal gefixeerd op privacy, dus kans op boete is klein. Maar voor het geld zou ik het niet riskeren.

Ruth_dg op 21 nov 2023 11:28

Privacy…pas thuis een briefje uit D. ontvangen van mijn voorruit van de wagen met my pokerface erop en mijn nummerplaat😁😘

Born to run. B.S.

En voor nog geen 6 euro inclusief verzendkosten koop je hem online bij bijvoorbeeld de stad Berlijn.
https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/kfz-zulassung/feinstau…

Space_NL op 22 nov 2023 08:09

Goeie tip, dank je.
ANWB is 3x zo duur en zelfs voor €32,90 gezien.

Plaats een reactie