Noordelijke Dolomieten - December 2022

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Wij verblijven altijd bij Brunico, om van daaruit verschillende gebieden te verkennen. Kronplatz is het dichtstbijzijnde, de eerste keer keken we wat vreemd tegen de kale berg aan, maar na jaren weten we dat we hier top kunnen skiën door de heerlijke lange afdalingen. Nergens maken we zoveel km per dag. De pistes zijn altijd goed, van november tot april. In november twee dagen voorproef gehad, volgende week weer terug, voelt altijd als thuis komen!

null

*bericht bewerkt door EstherDijk op 20 dec 2022 17:34

Stuk voor stuk mooie, herkenbare verslagen! Aangenaam verrast door je verslag over Gitschberg - Jochtal, staat dus nog op de lijst.

De Kronplatz vonden wij ook enigszins de vreemde eend in de bijt in de noordelijke Dolomieten, maar desalniettemin een leuk skigebied met langere, brede afdalingen in alle windrichtingen vanaf de top. Het gedeelte rond Sankt Vigilio vonden we wat minder aantrekkelijk.

Ik ga dit topic volgen. Heerlijke verslagen. Ben net terug van 9 dagen San Cassiano. Vandaar uit heerlijke skitochten gemaakt. Verlang nu alweer naar de volgende keer.

Dag 5: Seiseralm!?!?

Ja, de Seiseralm. 3 Zinnen stond gepland, maar de weersvoorspellingen waren niet zo goed en de kans op slecht zicht was vrij groot. Dan zijn de wat uitdagender pistes binnen 3 zinnen misschien niet top. Seiseralm lijkt dan ook geen logische optie, althans niet in eerste instantie. Maar, de wolken zaten hoog (dus uitzicht genoeg), de wolken trekken weg naar het oosten (dus als eerste bij de Seiseralm) en hoewel het iets verder rijden is dan 3 Zinnen, was het met een uurtje goed te doen. Dus na een dubbelcheck op de webcams hebben we de spullen ingeladen en zijn richting Seis gereden.

We waren hier ooit eerder een dagje geweest, met veel te slecht weer, dus we wilden graag nog een keer terug. Vandaag bleek een schot in de roos te zijn. We begonnen rondom Spitzbuel, waar het zicht in de ochtend het best was. Langzaam zijn we, op de pistekaart, naar links gegaan. Via Laurin, Floralpina naar Floria.

De pistes in die hoek waren erg goed. Strak geprepareerd (geen kunstsneeuwstukken zoals eerder soms), rustig en lekker lopend. Alles is daar rood, maar wel vrij makkelijk rood. Op zich kun je nog best wat hoogtemeters pakken in die hoek (verder lukt dat niet op de Seiseralm).

Daarna weer rustig terug richting het ‘centrum’ om nog wat te skiën in die hoek. Er zijn 2 zwarte pistes, waarvan er één gereserveerd was voor racekinders, dus alleen de 78 gedaan, waarvan ik denk dat ie niet in veel andere gebieden zwart zou zijn. Maar goed, kleuren vergelijken kan je het beste binnen een gebied doen, zo blijkt maar weer.

Rond vier uur begon het te schemeren (de zon was iig weg) en guur te worden, dus hoewel de liften tot 5 uur open zijn, was het toen mooi geweest.

Eindoordeel? Ik vind het hier erg leuk. Je kunt goed aan je techniek werken, de pistes zijn niet te steil en lekker rustig, maar zeker niet saai. Ik heb Carv, daar zit een nieuwe trainingsmode met Ted Ligety in en de Seiseralm is perfect daarvoor. Mooi mijn ski IQ kunnen opkrikken :).

null
null
null
null
null

Morgen wordt het weer beter weer en dan staat alsnog 3 Zinnen op de agenda. Vrijdag skiën we tot een late lunch voor we de terugreis beginnen, waarschijnlijk 3 Zinnen of gewoon Kronplatz.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Blijft een heerlijk gebied die Seiseralm, zelfs al is het enkel voor het uitzicht, de gemoedelijkheid en goede lunchopties. Ultieme optie voor een (rust) dagje in de dolo’s:)

Helaas: een abrupt einde :(. Vannacht slecht geslapen, wat keelpijn maar toch richting 3 Zinnen gegaan. Overal was het zonnig, behalve bovenin (alle bergen). Je zag geen hand voor ogen en het trok niet weg. 1 afdaling gedaan en toen richting Innichen gegaan, waar ivm de worldcup skicross maar een paar pistes open waren.

Die kostte teveel moeite en dus vroeg afgetaaid en nu met koorts op de bank. Morgen maar naar huis…

De dagen die wel geskied hadden waren top, maar dit einde is nu ff wat zuur. Naja, aftellen tot Cervinia dan maar!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Helaas: een abrupt einde :(. Vannacht slecht geslapen, wat keelpijn maar toch richting 3 Zinnen gegaan. Overal was het zonnig, behalve bovenin (alle bergen). Je zag geen hand voor ogen en het trok niet weg. 1 afdaling gedaan en toen richting Innichen gegaan, waar ivm de worldcup skicross maar een paar pistes open waren.

Die kostte teveel moeite en dus vroeg afgetaaid en nu met koorts op de bank. Morgen maar naar huis…

De dagen die wel geskied hadden waren top, maar dit einde is nu ff wat zuur. Naja, aftellen tot Cervinia dan maar!

Roy83 op 22 dec 2022 19:01

Zuur, jammer zo’n einde en had graag wat mooie foto’s van 3 zinnen gezien. Beterschap!

Wanneer ga je naar Cervinia?

Helaas: een abrupt einde :(. Vannacht slecht geslapen, wat keelpijn maar toch richting 3 Zinnen gegaan. Overal was het zonnig, behalve bovenin (alle bergen). Je zag geen hand voor ogen en het trok niet weg. 1 afdaling gedaan en toen richting Innichen gegaan, waar ivm de worldcup skicross maar een paar pistes open waren.

Die kostte teveel moeite en dus vroeg afgetaaid en nu met koorts op de bank. Morgen maar naar huis…

De dagen die wel geskied hadden waren top, maar dit einde is nu ff wat zuur. Naja, aftellen tot Cervinia dan maar!

Roy83 op 22 dec 2022 19:01

Zuur, jammer zo’n einde en had graag wat mooie foto’s van 3 zinnen gezien. Beterschap!

Wanneer ga je naar Cervinia?

Amelm op 22 dec 2022 19:23

In het topic van DSvier ‘Early bird…’ staan een paar juweeltjes van Drei Zinnen.

*bericht bewerkt door Matthieu op 22 dec 2022 19:31

Aftellen maar!

@Matthieu thanks, kennelijk moet ik de verslagen opnieuw lezen:). Ik heb alle verslagjes doorgelezen maar soms lastig zien wat dan 3 zinnen was omdat de verslagen niet starten met de naam van het gebied.

Ik heb er zelf nog wel één uit 2019.
In maart volgen nieuwe foto’s

null

Aftellen maar!

Ik heb er zelf nog wel één uit 2019.

Matthieu op 22 dec 2022 19:46

Ik voel een tripje opkomen:)

Nog een oud blogje (2014) teruggevonden van de toen nog Sextner Dolomiten voor de marketeers ;-) https://www.wintersport.be/weblog/bericht/4284/onbekend-maak…
8 jaar geleden maar lijkt nog altijd gisteren, sindsdien nog altijd verliefd op dit skigebied en vele malen teruggekeerd!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Ahh zonde man. Hopelijk knap je nog wat op voor jullie terug rijden.
Beterschap en een goede reis terug.
Bedankt dat je ons hebt mee laten genieten. 👍

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Helaas: een abrupt einde :(. Vannacht slecht geslapen, wat keelpijn maar toch richting 3 Zinnen gegaan. Overal was het zonnig, behalve bovenin (alle bergen). Je zag geen hand voor ogen en het trok niet weg. 1 afdaling gedaan en toen richting Innichen gegaan, waar ivm de worldcup skicross maar een paar pistes open waren.

Die kostte teveel moeite en dus vroeg afgetaaid en nu met koorts op de bank. Morgen maar naar huis…

De dagen die wel geskied hadden waren top, maar dit einde is nu ff wat zuur. Naja, aftellen tot Cervinia dan maar!

Roy83 op 22 dec 2022 19:01

Zuur, jammer zo’n einde en had graag wat mooie foto’s van 3 zinnen gezien. Beterschap!

Wanneer ga je naar Cervinia?

Amelm op 22 dec 2022 19:23

Geen foto’s helaas, alleen van de skicross :). We gaan half maart naar Cervinia. Ook inhaaltripje :).

En tnx allen! Voel me een stuk beter (maar ga niet skiën vandaag). Al met al was het een hele fijne trip! En ik moet dus terug voor 3 Zinnen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bedankt voor je verslagen, veilige terugreis! 👍

Bla, bla, bla.

@amelm @quick was er vorig jaar, met ook een fijn verslag: https://www.wintersport.nl/forum/topic/526077

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Jammer van het einde Roy. Beterschap en bedankt voor je verslag.

Aftellen maar!

Veilige terugreis!

Beterschap Roy! Goede reis terug en dank voor je leuke verslaglegging…

Dank allen, terugreis gaat goed, rustig in 2 keer :).
@Harm geen mooi vervolg aan je Moena trip?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wat is je IQ tegenwoordig?

Dag 5: Seiseralm!?!?

Ja, de Seiseralm. 3 Zinnen stond gepland, maar de weersvoorspellingen waren niet zo goed en de kans op slecht zicht was vrij groot. Dan zijn de wat uitdagender pistes binnen 3 zinnen misschien niet top. Seiseralm lijkt dan ook geen logische optie, althans niet in eerste instantie. Maar, de wolken zaten hoog (dus uitzicht genoeg), de wolken trekken weg naar het oosten (dus als eerste bij de Seiseralm) en hoewel het iets verder rijden is dan 3 Zinnen, was het met een uurtje goed te doen. Dus na een dubbelcheck op de webcams hebben we de spullen ingeladen en zijn richting Seis gereden.

We waren hier ooit eerder een dagje geweest, met veel te slecht weer, dus we wilden graag nog een keer terug. Vandaag bleek een schot in de roos te zijn. We begonnen rondom Spitzbuel, waar het zicht in de ochtend het best was. Langzaam zijn we, op de pistekaart, naar links gegaan. Via Laurin, Floralpina naar Floria.

De pistes in die hoek waren erg goed. Strak geprepareerd (geen kunstsneeuwstukken zoals eerder soms), rustig en lekker lopend. Alles is daar rood, maar wel vrij makkelijk rood. Op zich kun je nog best wat hoogtemeters pakken in die hoek (verder lukt dat niet op de Seiseralm).

Daarna weer rustig terug richting het ‘centrum’ om nog wat te skiën in die hoek. Er zijn 2 zwarte pistes, waarvan er één gereserveerd was voor racekinders, dus alleen de 78 gedaan, waarvan ik denk dat ie niet in veel andere gebieden zwart zou zijn. Maar goed, kleuren vergelijken kan je het beste binnen een gebied doen, zo blijkt maar weer.

Rond vier uur begon het te schemeren (de zon was iig weg) en guur te worden, dus hoewel de liften tot 5 uur open zijn, was het toen mooi geweest.

Eindoordeel? Ik vind het hier erg leuk. Je kunt goed aan je techniek werken, de pistes zijn niet te steil en lekker rustig, maar zeker niet saai. Ik heb Carv, daar zit een nieuwe trainingsmode met Ted Ligety in en de Seiseralm is perfect daarvoor. Mooi mijn ski IQ kunnen opkrikken :).

null
null
null
null
null

Morgen wordt het weer beter weer en dan staat alsnog 3 Zinnen op de agenda. Vrijdag skiën we tot een late lunch voor we de terugreis beginnen, waarschijnlijk 3 Zinnen of gewoon Kronplatz.

Roy83 op 21 dec 2022 19:57

Dank allen, terugreis gaat goed, rustig in 2 keer :).
@Harm geen mooi vervolg aan je Moena trip?

Roy83 op 23 dec 2022 15:00

Val di Sole in maart. Zin in!

@Jochemgerrits mijn ski iq? Die is 120.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Netjes, die van mij is 115. Wel alleen op een rollenband gemeten. Januari eens buiten testen :-)

@Jochemgerrits mijn ski iq? Die is 120.

Roy83 op 23 dec 2022 19:53

benieuwd wie de moeder van Nikki Lauda is

Roy83 op 20 dec 2022 07:25

Mama Lauda natuurlijk!

Leuk om te lezen wat je allemaal hebt uitgespookt terwijl ik daar ook was. 1 dag zaten we in hetzelfde gebied, maar het blijven natuurlijk grote gebieden.

En beiden vrijwillig Polenta (met de juiste hoeveelheid kaas niets mis mee). ;)

Voor degenen die de aantrekkingskracht van Kronplatz niet snappen: allereerst de pistes, er zijn gewoon veel erg leuke pistes die ook veel lengte hebben. Voor een groep met wisselende capaciteiten is het geweldig dat ieder zijn niveau kan skiën en je toch bovenaan weer bij elkaar komt. En de kwaliteit van de liften.

Leuk om te lezen wat je allemaal hebt uitgespookt terwijl ik daar ook was. 1 dag zaten we in hetzelfde gebied, maar het blijven natuurlijk grote gebieden.

En beiden vrijwillig Polenta (met de juiste hoeveelheid kaas niets mis mee). ;)

Voor degenen die de aantrekkingskracht van Kronplatz niet snappen: allereerst de pistes, er zijn gewoon veel erg leuke pistes die ook veel lengte hebben. Voor een groep met wisselende capaciteiten is het geweldig dat ieder zijn niveau kan skiën en je toch bovenaan weer bij elkaar komt. En de kwaliteit van de liften.

DSvier op 26 dec 2022 16:37

Eens. Het is misschien niet het meest stereotype Dolomieten gebied, maar het biedt qua skiën wel echt een hoop en doordeweeks in het laagseizoen is de drukte geen enkel probleem. De SR is dan drukker denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eens. Het is misschien niet het meest stereotype Dolomieten gebied, maar het biedt qua skiën wel echt een hoop en doordeweeks in het laagseizoen is de drukte geen enkel probleem. De SR is dan drukker denk ik.

Roy83 op 27 dec 2022 07:51

Hangt een beetje van het gebied af en ook de tijd. Afgelopen weken was de drukte vooral afkomstig uit Slovenië en Kroatië en die tref je gewoon veel minder bij Canazei. Daar was het dan ook op de drukkere momenten rustig.

Maar overall is het vergelijkbaar kwa drukte.

De weken dat er topdrukte is kun je het beste naar gebieden als Cortina (oud) en Carezza. Daar heb ik het nog nooit te druk gezien.

Plaats een reactie