Noordelijke Dolomieten - December 2022

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Deze reis zou eigenlijk vorig jaar zijn, maar door de volatiliteit van de Coronaregels hebben we toen lastminute geannuleerd. Dit jaar geen gedoe, dus in de rebound naar Bruneck, om de noordelijke Dolomieten te verkennen!

Gisteren zijn we in de auto gestapt richting Rosenheim. De rit ging vrij probleemloos, tot onder Munchen. Het ging harder en harder sneeuwen en de laatste 40 kilometer duurden meer dan een uur. Uiteindelijk hadden we tijd genoeg en zijn nog mooi op tijd in ons tussenhotel, waar onze kamer bezet bleek. En nee, geen overboeking, maar er zat letterlijk iemand in onze kamer. Dat werkte niet, gelukkig snel een andere kamer gekregen en na een korte nacht op tijd richting Bruneck.

Onze accommodatie was al klaar, dus rond een uurtje of 10 hebben we ons snel geïnstalleerd om daarna een paar uurtjes in te skiën. Dat gebeurde in Kronplatz. Het bleek nogal lastig om een parkeerplek te vinden, maar uiteindelijk gedaan of we een bus waren en daar nog een plek gevonden. Snel naar boven om van de mooie uitzichten te genieten.

Het was, boven, lekker zonnig, maar het mooie weer en de goede bereikbaarheid maakten wel dat het druk was. Niet bij de liften, dat zijn allemaal capaciteitsmonsters, daar hoefden we niet te wachten. Ook op de (hele brede) pistes was het eigenlijk best goed te doen, maar door de grote drukte was het wel overal al behoorlijk kapotgeskied. Je moest zoeken naar mooie pistes, maar die waren er nog wel. Al met al prima om even in te skiën, maar we komen hier doordeweeks nog een keer terug om echt even meters te maken.

null
null
null
null

De laatste foto is van onze accommodatie, de nieuwe Ried lift gaat door onze achtertuin. Voor de komende week staan een aantal gebieden op de planning: Gitschberg, 3 Zinnen, Alta Badia en nog een meer Kronplatz. Volgens Georg, onze verhuurder, is Cortina ook erg de moeite waard vanaf hier, dus misschien komt die er ook nog bij.

*bericht bewerkt door Roy83 op 17 dec 2022 18:04

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooi zo. Gelukkig ben ik niet skiën nu, weer een verslag om te volgen. 😎

Bla, bla, bla.

Wat een weertje Roy. Dat treffen jullie wel zeg.
Morgen Gitschberg of 3Zinnen?

*bericht bewerkt door Matthieu op 17 dec 2022 19:25

Aftellen maar!

Cortina is wel een stuk rijden vanaf daar. En je moet even kijken hoeveel er open is. Ze blinken daar niet uit vroeg in het seizoen. Ik zou er niet zo ver voor rijden iig.

Ik denk dat je wel twee dagen naar Drei Zinnen gaat, vond dat persoonlijk het mooiste gebied van dat dal. Kronplatz heeft lekkere pistes, maar is niet echt pittoresk qua indeling en ‘feel’. Geniet ervan.

Mr. Slow

Ik ga dit ook met plezier lezen. Maar dat Kronplatz, ik begrijp niet wat daar nou zo aantrekkelijk aan is.

Morgen Gitschberg. Cortina gaan we overslaan @quick, toch wat ver en echt nog weinig open.
@drphil ondanks dat het dus vandaag wat tegenviel qua pistekwaliteit, zie ik de potentie wel. Mooie, lange afdalingen, dito uitzichten, maar wel echt ski industrie. Zal mijn eindoordeel vellen na ‘t volgende bezoek.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@drphil Mooie, lange afdalingen, dito uitzichten

Roy83 op 17 dec 2022 21:26

Leuk Roy, ga het volgen! In januari ga ik ook die kant op dus leuk om te zien;)

Ik snap de lange afdalingen, maar uitzichten bij Kronplatz?🤔 Als Alta Badia, Drei Zinnen en Val Gardena je alternatieven zijn dan ben ik benieuwd wat jij voor uitzicht jij het over hebt op de Kronplatz🤣

*bericht bewerkt door Amelm op 17 dec 2022 21:38

Ja van letterlijk alle “superdolomiti” gebieden is pian de corones toch echt wel t minste qua sfeer en uitzicht.

Wel leuk om door de week meters te maken denk ik.

Kronplatz is zeker wel een mooie startplaats voor een weekje Dolomieten. Auto in de ochtend dichtbij de lift parkeren, alvast een volle dag knallen en kilometers maken, en dan door naar de accommodatie en mooiere uitzichten elders in Dolomiti.

@Riy83, dat ziet er heerlijk uit, ben jaloers!

@drphil Mooie, lange afdalingen, dito uitzichten

Roy83 op 17 dec 2022 21:26

Leuk Roy, ga het volgen! In januari ga ik ook die kant op dus leuk om te zien;)

Ik snap de lange afdalingen, maar uitzichten bij Kronplatz?🤔 Als Alta Badia, Drei Zinnen en Val Gardena je alternatieven zijn dan ben ik benieuwd wat jij voor uitzicht jij het over hebt op de Kronplatz🤣

Amelm op 17 dec 2022 21:36

Je ziet veel meer en veel verder en het is een heel mooi winters plaatje nu :). Maar niet de berg zelf uiteraard, die is niets bijzonders, maar je kunt ver en veel kanten op kijken.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja van letterlijk alle “superdolomiti” gebieden is pian de corones toch echt wel t minste qua sfeer en uitzicht.

Wel leuk om door de week meters te maken denk ik.

Asterino op 17 dec 2022 21:46

Ik vond het sfeertje best ok eigenlijk. Veel sportieve Italianen gister. En qua uitzichten, zie hierboven :). Kronplatz schijnt overigens heel populair voor een weekendje skiën te zijn voor Kroaten en Slovenen. De taal heb ik niet echt gehoord, maar dat zal dan ook voor drukte zorgen…

Gisteren lag er overigens van die lage bewolking in het dal en dat was heel mooi en dat had ik nog nooit in het echt gezien. Misschien vertekent dat.

*bericht bewerkt door Roy83 op 18 dec 2022 08:08

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ga je volgen. In maart zitten we ook ergens bij Bruneck om die kant van de Dolomieten te doen.
Eerst in Januari nog eens Moena, al bekend maar met een ander gezelschap, dus een goede reden om daar nogmaals heen te gaan.

Dag 2: Gitschberg Jochtal

Duidelijke pistekaart: https://www.dolomitisuperski.com/dam/jcr:c7cda9cb-8d46-4a75-…

Vandaag stond Gitschberg en Jochtal als combi op de planning. Even na 9:15 draaiden we de halfvolle parkeerplaats op, maar de gemiddelde Aldi heeft een grotere parkeerplaats, dus het beloofde een stuk rustiger te worden dan gister in Kronplatz. De rit was makkelijk, met een mooie klim richting Maranza. Snel de ski’s onderklikken, pistekaartje scoren voor de verzameling en gaan met die banaan. Volgens goed gebruik even opwarmen op een blauwe, die hier lastig te bereiken is vanaf het middenstation en aan het eind moet je weer een stuk lopen, dus echt handig is het niet. Het is een simpel glijpad, maar wel heel mooi gelegen!

Maar boven het middenstation is meer te doen! Drie hele fijne, vrij lange rode pistes nodigen uit om ze keer op keer te doen! Voor rood vrij steil, zeker voor Dolomieten begrippen, maar erg leuk. Een brede racebaan, een slingerende bospiste, afwisseling genoeg!

Na een snelle koffie wilden we naar het hoogste punt, met onze eerste stoeltjeslift van de dag, Gitsch. Op de webcam was al te zien dat de kanonnen aan waren vanochtend en de piste lag er idd niet goed geprepareerd bij. De naastgelegen sleeplift (met bocht) was nog dicht.

Met een mooie 900hm daalden we af naar het middenstation, om richting Jochtal te gaan. Een lange verbindingslift, met daarna een leuke rode piste die overgaat in een oefenweide om in Jochtal uit te komen, waar de ski’s weer even op de nek moesten om de straat over te steken.

Er was een reddingsoperatie met heli bezig dus we moesten wachten maar ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn Duits even te oefenen door met de liftman te kletsen. We waren het snel eens: het was een mooie dag, strakblauw, windstil en goed koud.

Boven Jochtal zijn 2 liften, waarvan er nu 1 open was (de snelle 6 zitten). Genoeg pistevarianten om je een middagje te vermaken dus dat hebben we ook gedaan. Lunch genuttigd in een heel klein hutjes waar mijn vriendin een heerlijke pasta met pastinaak en lam had. Als je daar bent (bij de bergstation): neem dat!

Het toetje van de dag was de dalafdaling terug naar Jochtal (of Vals, zoals het dorp denk ik heet) en dat was een fijn van de fijnste en mooiste pistes die ik gezien heb, slingerend door het bos, steil en minder steil, bochtig, speels en lekker lang met zo’n 700hm. We moesten nog een rits liften, dus hebben het bij een afdaling daar gehouden.

Al met al hebben we de geadverteerde 55km niet gevonden, we hebben volgens mij elke piste en variant die open was gehad, en echt veel was er niet dicht. Met een beetje doorskiën kun je makkelijk beide deelgebieden op 1 dag combineren, maar het kost wel even tijd om van de ene kant naar de andere te gaan, zeker terug naar Maranza.

Het gebied was heel rustig en richt zich, denk ik, vooral op families, wat ik niet helemaal vind passen bij het redelijke sportieve karakter van veel rode afdalingen. Boven Jochtal is het rood simpel, in Gitschberg bij vlagen een stuk pittiger, net als de afdaling naar Vals vanaf Jochtal.

Wellicht komen we hier nog wel een keer een dagje terug!

Een paar foto’s:

null
null
null
null
null

*bericht bewerkt door Roy83 op 18 dec 2022 17:36

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooi, niet druk blijkbaar. 👍

Bla, bla, bla.

Mooi Roy. Fijn verslag weer en mooie foto’s.
Kwa uitzichten is Kronplatz natuurlijk geen Drei Zinnen maar in deze video ziet het er toch wel aantrekkelijk uit.
In maart vanuit Vierschach maar een keer of twee met de trein een bezoek gaan brengen denk ik zo.

Aftellen maar!

Dag 3: Kronplatz

Vandaag zou het bewolkt worden met in de middag wat zon. Dat klopte en obv de webcams toch voor Kronplatz gekozen vandaag. Het weer was idd wat grijs en het zicht wat diffuus, zeker in de ochtend.

In tegenstelling tot zaterdag konden we nu mooi vooraan parkeren en was de parkeerplaats nog lekker leeg. Ook aan het einde van de dag was ie nog maar halfvol, dus het was echt rustiger dan zaterdag.

We zijn eerst richting St Vigilio gegaan, lekkere lange, vrij makkelijke pistes en het was nog redelijk rustig op de piste. Eigenlijk alle pistes aan die kant zijn lekker en lopen mooi. De Erta was in opbouw voor de wc en bezet met allerlei raceteams, dus die niet gedaan maar die zag er uitdagend uit!

Langzaam zijn we na een kop cappuccino weer terug gegaan richting de top van de Kronplatz. Vanuit daar de verschillende dalafdalingen gedaan, maar er is de hele nacht door kunstsneeuw gespoten, waardoor de pistes wat onvoorspelbaar waren. Desalniettemin stuk voor stuk brede, lome afdalingen. De blauwe hebben ook prima hellingshoeken, de rode zijn nergens echt moeilijk en het hoogtepunt van de dag was de afdaling naar Ried. 7 kilometer, schitterend lopend en dus echt de moeite waard.

Nadeel van die piste? Je stapt op een soort tussenstation in en gaat eerst iets naar beneden. Dat is op zich niet heel erg, maar je moet natuurlijk wel bijna 1400hm omhoog :). Carv timet de liften en waar zaterdag Kronplatz de titel van lang in de lift zitten had veroverd, nam Ried die titel met een mooie 21 minuten makkelijk over!

Na een lekker bord polenta met paddestoelen en salsiccia bovenin nog een aantal afdalingen gedaan richting Olang en Marchner was het rond 15:30 wel mooi geweest. Door de vele bulten en de wisselende sneeuwkwaliteit en in de ochtend slecht zicht, waren de benen op en leek het niet heel slim om nog een lange zwarte dalafdaling te pakken. Goede reden om misschien toch nog een keer terug te komen.

Eindoordeel Kronplatz? Eigenlijk verrassend positief. Ja, natuurlijk is het druk en is het echt een skifabriek, maar zo doordeweeks kan het gebied de drukte echt prima aan. Nergens hoeven wachten, geen volle pistes en dan zijn het opeens heerlijke, lange en best afwisselende afdalingen. Ik heb, ondanks de bewolking, nog eens goed rondgekeken en toch denk ik dat ik nog steeds onder de indruk ben van alle vergezichten. De lelijkste berg zie je niet, daar sta je namelijk op.

Ergens heeft de lelijkheid van de Kronplatz zelf ook wel iets moois in zich. Je skiet niet langs mooie rotswanden, maar wel veel door de bossen en de afwisseling in de pistes maakt het de moeite waard. In weekenden en vakanties zou ik wegblijven, dan is het te druk. Bijzet dalstation is overigens gewoon apresski, ik denk dat dat met drukte bijna Oostenrijks aan zal doen.

Morgen Alta Badia of Drei Zinnen! Maar niet voor dat we hebben gekeken naar de foto’s!

null
null
null
null
null

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Die laatste foto is weer ons chalet, waar je met de lift dus overheen gaat ☺️.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zelden meegemaakt dat iemand zelf voor polenta kiest. 🤔😊

Bla, bla, bla.

Geweldige afdaling inderdaad naar Ried. Goed verhaal en mooie foto’s.

*bericht bewerkt door Quick op 19 dec 2022 19:12

Mr. Slow

Ik vind het persoonlijk ook een prima gebied, en een goeie afwisseling op de overige dologebieden. De Sella en alle aaneengesloten hoeken zijn natuurlijk ongeëvenaard mooi en perfect voor afwisselende tochten. Maar als je non stop kilometers wilt vreten is de kronplatz de place to be. En das ook wel is lekker.

ag 3: Kronplatz De lelijkste berg zie je niet, daar sta je namelijk op. § Roy83 op 19 dec 2022 18:10

Met deze opmerking verdien je punten Roy 😁🤣

Heerlijk verslagje weer, ook die van Gitschberg Jochtal, wellicht daar ook nog maar heen voor de pasta met pastinaak en lam😉

Tot wanneer zit je daar? Ben heel benieuwd naar je verslagje van Alta Badia straks.

ag 3: Kronplatz De lelijkste berg zie je niet, daar sta je namelijk op. § Roy83 op 19 dec 2022 18:10

Met deze opmerking verdien je punten Roy 😁🤣

Heerlijk verslagje weer, ook die van Gitschberg Jochtal, wellicht daar ook nog maar heen voor de pasta met pastinaak en lam😉

Tot wanneer zit je daar? Ben heel benieuwd naar je verslagje van Alta Badia straks.

Amelm op 19 dec 2022 19:40

T/m vrijdag. Alta Badia ben ik een paar jaar geleden ook geweest, maar ik wil een van de komende dagen het volgende rondje skiën:

null

Nu lijken de Bamby pistes nog dicht, dus dan pas ik hem iets aan.

Gitschberg Jochtal zou ik zeker doen, vond het erg leuk en onze ski smaken lijken op elkaar :). https://www.ochsenalm.com/ voor die pasta!

*bericht bewerkt door Roy83 op 19 dec 2022 20:07

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zelden meegemaakt dat iemand zelf voor polenta kiest. 🤔😊

bartvwg op 19 dec 2022 18:58

Ik vind het wel lekker, maar ja smaken verschillen 😊

*bericht bewerkt door Roy83 op 19 dec 2022 20:08

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zelden meegemaakt dat iemand zelf voor polenta kiest. 🤔😊

bartvwg op 19 dec 2022 18:58

De noord italianen worden niet voor niets “polentoni” genoemd door die uit zuid italie… er zal dus wel een markt voor zijn denk ik polenta :-D

En toch, om het hier nou echt Italië te noemen…geen menukaart zonder Schnitzel, alles en iedereen spreekt Duits, bij de apresski is benieuwd wie de moeder van Nikki Lauda is, er is een kerstmarkt, we huren ons appartement van Georg und Anke…

Maar bekijk de menukaarten wat beter en proef het eten en je weet het verschil, net als bij de koffie en de cappuccino :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Maar bekijk de menukaarten wat beter en proef het eten en je weet het verschil, net als bij de koffie en de cappuccino :).

Roy83 op 20 dec 2022 07:25

Naast de uitzonderlijke vriendelijkheid van de mensen één van de grote troeven van Zuid-Tirol; het eten!
Alleen al daarvoor ga ik er graag naar toe. :)

Bla, bla, bla.

Eens, @bartvwg, de vriendelijkheid hoort zeker ook in het rijtje verschillen thuis!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dag 3: Kronplatz

Vandaag zou het bewolkt worden met in de middag wat zon. Dat klopte en obv de webcams toch voor Kronplatz gekozen vandaag. Het weer was idd wat grijs en het zicht wat diffuus, zeker in de ochtend.

In tegenstelling tot zaterdag konden we nu mooi vooraan parkeren en was de parkeerplaats nog lekker leeg. Ook aan het einde van de dag was ie nog maar halfvol, dus het was echt rustiger dan zaterdag.

We zijn eerst richting St Vigilio gegaan, lekkere lange, vrij makkelijke pistes en het was nog redelijk rustig op de piste. Eigenlijk alle pistes aan die kant zijn lekker en lopen mooi. De Erta was in opbouw voor de wc en bezet met allerlei raceteams, dus die niet gedaan maar die zag er uitdagend uit!

Langzaam zijn we na een kop cappuccino weer terug gegaan richting de top van de Kronplatz. Vanuit daar de verschillende dalafdalingen gedaan, maar er is de hele nacht door kunstsneeuw gespoten, waardoor de pistes wat onvoorspelbaar waren. Desalniettemin stuk voor stuk brede, lome afdalingen. De blauwe hebben ook prima hellingshoeken, de rode zijn nergens echt moeilijk en het hoogtepunt van de dag was de afdaling naar Ried. 7 kilometer, schitterend lopend en dus echt de moeite waard.

Nadeel van die piste? Je stapt op een soort tussenstation in en gaat eerst iets naar beneden. Dat is op zich niet heel erg, maar je moet natuurlijk wel bijna 1400hm omhoog :). Carv timet de liften en waar zaterdag Kronplatz de titel van lang in de lift zitten had veroverd, nam Ried die titel met een mooie 21 minuten makkelijk over!

Na een lekker bord polenta met paddestoelen en salsiccia bovenin nog een aantal afdalingen gedaan richting Olang en Marchner was het rond 15:30 wel mooi geweest. Door de vele bulten en de wisselende sneeuwkwaliteit en in de ochtend slecht zicht, waren de benen op en leek het niet heel slim om nog een lange zwarte dalafdaling te pakken. Goede reden om misschien toch nog een keer terug te komen.

Eindoordeel Kronplatz? Eigenlijk verrassend positief. Ja, natuurlijk is het druk en is het echt een skifabriek, maar zo doordeweeks kan het gebied de drukte echt prima aan. Nergens hoeven wachten, geen volle pistes en dan zijn het opeens heerlijke, lange en best afwisselende afdalingen. Ik heb, ondanks de bewolking, nog eens goed rondgekeken en toch denk ik dat ik nog steeds onder de indruk ben van alle vergezichten. De lelijkste berg zie je niet, daar sta je namelijk op.

Ergens heeft de lelijkheid van de Kronplatz zelf ook wel iets moois in zich. Je skiet niet langs mooie rotswanden, maar wel veel door de bossen en de afwisseling in de pistes maakt het de moeite waard. In weekenden en vakanties zou ik wegblijven, dan is het te druk. Bijzet dalstation is overigens gewoon apresski, ik denk dat dat met drukte bijna Oostenrijks aan zal doen.

Morgen Alta Badia of Drei Zinnen! Maar niet voor dat we hebben gekeken naar de foto’s!

null
null
null
null
null

Roy83 op 19 dec 2022 18:10

Ik vindt dit ook een leuk gebied ondanks het behoorlijk in-ZuidTirol is. Veel leuke lange dal afdalingen en altijd sneeuwzeker. Al weer wat jaartjes geleden,een leuke dag met @Henri beleeft daar.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 20 dec 2022 08:08

May the ski force be with you !!

En toch, om het hier nou echt Italië te noemen…geen menukaart zonder Schnitzel, alles en iedereen spreekt Duits, bij de apresski is benieuwd wie de moeder van Nikki Lauda is, er is een kerstmarkt, we huren ons appartement van Georg und Anke…

Maar bekijk de menukaarten wat beter en proef het eten en je weet het verschil, net als bij de koffie en de cappuccino :).

Roy83 op 20 dec 2022 07:25

Bwa er worden in Italie meer dan 20 talen/dialecten gesproken, waarvan er toch een stuk of 10 echt andere talen zijn. De meeste buitenlanders zijn meestal toch wat verrast dat Italie helemaal niet zo homogeen is als bv een Frankrijk of Nederland. Voor die uit Zuid Italie zijn die uit 't noorden echt wel polentoni, of je nu een Duits dialect spreekt, of Landin, of Friulan, of Occitan of Provencaals of Piemontees of Venetiaans of Sloveens. ;-)

Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat die uit Alto Adige zich niet “apart” voelen (zeker gezien de geschiedenis), maar 't zelfde geld voor die van Friulia, Belluno, Trento, Aosta, etc, etc… bergvolk blijft bergvolk ;-)

Dag 4: Alta Badia

Ergens tussen 9:15 en 9:30 draaiden we het parkeerplaatsje bij de La Crusc lift op. Een piepklein parkeerplaatsje, maar er was nog wat plek. Ik had, naast mijn eigen ski’s, een paar Nordica Nrg 90 bij me en die vandaag maar eens gebruikt. De verwachting was dat het wat drukker zou zijn rond de SR pistes en dan is het leuk om eens iets breders onder de voeten te hebben.

Ik heb de volgende tocht geskied:

null

We begonnen met een warming up bij de La Crusc piste. Een heerlijke carve piste, dus ik had alweer bijna mijn eigen ski’s opgehaald. Toch maar niet gedaan en via de Sponata richting Piz La Ila. Daar was het bij de gondels even wat drukker, maar niets onoverkomelijks. De Bamby piste was inmiddels open en dat is een heerlijke rode afdaling.

Toen begon het bekende stukje (ik zat in ‘18 in San Cassiano), met de lekkere en vooral heel mooie dalafdaling. Bij de lift was het ouderwets dringen, dus we hebben het bij 1 afdaling gehouden. Via Biok en Pralongia naar de oude 2 zitter Vizza. Dat is, in het hoogseizoen, wel echt een bottleneck denk ik. Oud, traag, vandaag 2 keer stilgezet, dan volgen de rijen vanzelf. Maar die rijen waren er niet meer vandaag.

Bij Piz Boe moesten we 1 SR piste en de zin om ooit de SR te doen is me echt vergaan. Wat een drukte en om 12:00 de piste al helemaal gaar. Zonde, want de rode 1 is op zich leuk. Daarna nog even wat piste in Edelweisstal gedaan om vervolgens een lasagnaatje te eten in de gelijknamige hut. Vervolgens rustig teruggestort naar La Crusc om nog een paar keer naar boven te gaan en de verplichte foto te maken :)

De foto’s:

null
null
null
null

Alta Badia blijft leuk. Veel blauw, maar de rode afdalingen zijn echt rood, zonder heel moeilijk te worden en erg fijn. Het gebied kent wat drukte bij de 2 dalgondels, maar meer dan een minuut of drie duurt dat eigenlijk niet. Verder kun je overal de lift in. Het weer was mooi, redelijk zonnig en het zicht was goed. Ik hoef er niet meer een week te zitten, maar voor een dat (of 2) is het erg leuk. Zeker in de rustige hoeken zoals La Crusc ski je praktisch alleen, terwijl de SR pistes echt massaal en heel druk zijn.

Ten opzichte van 2018 zijn er al weer een aantal liften vernieuwd, en dat lijkt maar door te blijven gaan. Stella Alpina (8 zitter ipv sleeplift) en La Crusc 2 (gondel ipv 2 zitter) bijvoorbeeld geven wel aan waar Alta Badia op mikt: massa. Toch voelt het veel rustiger en minder als een skifabriek aan dan Kronplatz.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie