Kan ik wel snowboarden/skiën (overgewicht)

Hi Allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus hoop dat ik mijn vraag op de juiste plek stel. Al vind ik het ook een beetje spannend om hier mijn vraag te stellen 🙈.

Ik twijfel om mee te gaan op wintersport. Het lijkt mij super leuk!! Maar ik heb fors overgewicht (135kg, 182cm) en ik ben zo bang dat het dan helemaal niet kan. Ik begrijp dat het verstandig is om af te vallen. Hier was ik heel hard mee bezig (heel veel sporten en letten op voeding), maar helaas kreeg ik toen een blessure.
Ik heb al gegoogled, maar kan geen duidelijk antwoord vinden.

Is het met mijn gewicht wel mogelijk om te snowboarden (het liefst) of te skiën (materiaal te huren)?
En hoe gaat dit als je les neemt bij bijvoorbeeld snowworld, vragen ze dan aan om je gewicht?

Ik wil zo graag mee, maar wil natuurlijk niet compleet wegzakken of dat er helemaal geen materialen zijn voor mijn gewicht.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Liefs,
Little_me

Er is echt zeker materiaal dat ook geschikt is voor mensen met overgewicht. Het zal er meer aan liggen hoe goed jij kunt oefenen/bewegen. Dat is moeilijk in te schatten. Ga anders eens een avond naar Snowworld. Daar adviseren ze je over materiaal en je kunt er ook les krijgen. Dan heeft het je hooguit €100 en een halve dag of avond gekost en dan weet je veel meer.

Hopelijk lukt het want wintersport is top! Succes

Qua materiaal moet het gewoon kunnen denk ik.

Het begin is erg veel vallen en dus ook op staan, dat is best zwaar voor de meesten, en ik kan me voorstellen dat het met overgewicht niet makkelijker is.

Qua wegzakken enzo zal het wel meevallen.

Ik zou een keer indoor gaan proberen of het iets is, neem een lesje bij Snowworld en kijk hoe het bevalt.

Het kan een hele goede motivatie zijn om het te willen.
Ik heb vorige winter de hele winter 2x per week een skifit programma gedaan bij mijn sportschool. Puur om te zorgen dat ik geen blessures op zou lopen met (leren) skien in Oostenrijk. Rustig aan beginnen.

Ik denk dat het geen rare vraag is en ik denk ook zeker dat het kan.

veel plezier met je nieuwe hobby.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 18 dec 2022 16:44

Dankjulliewel voor de snelle reacties!

Ik wil inderdaad eerst eens lessen bij Snowworld, maar was een beetje bang daar aan te komen en te horen dat er voor dit gewicht helemaal geen materiaal is.

Materiaal is echt geen probleem, ook bij snowworld niet

Edwin van Riel

Zeker dat je kan wintersporten! Snowboarden leren is echter wel extreem veel vallen en opstaan. Afhankelijk van hoe sterk je bent zou je gewicht dan problemen op kunnen leveren, maar skiën leren moet sowieso kunnen lukken! Wegzakken en materiaal is echt geen issue.

Je schrijft dat je twijfelt om mee te gaan, maar vooral graag wil. Er is qua wintersport veel meer mogelijk dan skiën of snowboarden, bijvoorbeeld sneeuwschoenwandelen wordt steeds meer gedaan. Je zal dan met meer gewicht verder in de sneeuw zakken dan anderen, maar juist doordat het tegenwoordig zo populair is zijn de uitgezette routes vaak goed belopen en dus aangestampt. Pistes zijn ook stevig, je zakt daar zeker niet in weg.
Hiermee wil ik je niet van skiën of snowboarden af houden hoor, maar thuisblijven terwijl de rest (wie dat dan ook zijn) wel gaan is zeker niet nodig.

Als je snowboardmateriaal huurt dan zijn step-in bindingen misschien heel handig. Normaal ga je bovenaan de lift zitten om je tweede schoen vast te maken (één schoen blijft vast), of je dat goed af gaat kan je zelf beoordelen natuurlijk.
Er zijn verschillende soorten step-in bindingen, zo uit m’n hoofd vereisen die van Nidecker, Clew en Burton niet dat je toch nog bukken moet voor het vastzetten. Voor losmaken wel. Flow heeft ook mooie bindingen, maar die moet je met de hand even vergrendelen en dan moet je dus alsnog bukken. Er zijn vast meer merken waar ik zo niet aan denk…
Qua verhuur zijn deze bindingen misschien wel lastig te krijgen.

Veel plezier!

*bericht bewerkt door Henk15 op 18 dec 2022 17:24

Zeker omdat je absoluut beginner bent zou ik me over materiaal geen zorgen maken. Hoe hoger het niveau hoe stijver materiaal moet zijn, gewicht compenseert stijfte van materiaal. Een goede verhuurder van materiaal zal je dus wat meer gevorderd materiaal geven zodat het in combinatie met je gewicht niet te flexibel word.

Wanneer veelvuldig vallen en het bijbehorende weer opstaan fysiek te zwaar is zou je kunnen overwegen om op een lopende band de eerste lessen te volgen. Het grote voordeel is dat je hier op dezelfde plek blijft staan terwijl de band onder je door rolt. Daardoor is er de mogelijkheid om je aan een stang boven de band vast te houden wat veel meer stabiliteit geeft waardoor je veel minder valt. Vaak zijn dit lessen van 10 minuten op, 10 minuten af, waardoor je na 10 minuten les steeds weer 10 minuten rust hebt. Zie het gelijk als een goede intervaltraining.

Hieronder een filmpje van de eerste beginselen van snowboarden op een lopende band. Ze hebben daar ook filmpjes van alle volgende stappen, dan geeft gelijk een goede indicatie hoe de lessen er uit zien en hoe je beter je evenwicht kan bewaren door de stang boven de baan. Dit soort banen zitten door heel Nederland, dus er is altijd wel een baan in de buurt.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 18 dec 2022 17:11

Born to Ride

Ik ken er van hetzelfde kaliber die beter skiën dan ik. Mag echt geen belemmering zijn. 😉

Bla, bla, bla.

Ik ben zelf niet heel veel lichter (wel 1.88) maar dat maakt verder niet uit. Ik ski al vele jaren en de laatste jaren ook erg fanatiek. Ik sport wel veel en heb daardoor ook een zeer forse spier opbouw in mijn benen. Ik merk dat ik niet onderdoe voor (veel) lichtere vrienden of familie. Sterker nog mijn 60 kilo zware vrouw kan mij absoluut niet bijbenen. Voor materieel hoef je je geen zorgen te maken. Zorg ervoor dat je wel het wat stijvere materiaal neemt, in Zoetermeer maakt dat niet uit maar bij de verhuur in de skigebieden kan je de hogere categorieën huren.

De belangrijkste tip, gewoon doen!! Wel kan je voor het skieen je beenspieren extra trainen, ik ga vanaf oktober altijd hardlopen en mijn beenspieren trainen ter voorbereiding op het wintersport seizoen en heb daar dan veel plezier in.

Skieen en in hogere mate snowboarden (maar geen comments daar want ik heb betrekkelijk weinig ervaring met snowboarden) worden gewoon gemakkelijker wanneer je het een beetje kan. Je moet er mee rekening houden dat je als beginner gewoon veel meer energie verspilt dan een iets of wat gevorderde skier. Je valt veel meer, de manier om te remmen en draaien vergen veel meer van je beenspieren (ploeg vs parallel). Dat wilt niet zeggen dat je als gevorderde skier je benen niet enorm in de verzuring kan skieen, maar dan is dat een keuze ;-) Maw elk begin is moeilijk, en als iemand met overgewicht waarschijnlijk iets moeilijker, maar eenmaal je die “beginners horde” genomen hebt wordt het alleen maar gemakkelijker.

Elk lichaam is anders, en ook elke achtergrond. Het kan zijn dat je overgewicht hebt maar vroeger relatief veel aan sport hebt gedaan, waardoor je misschien wel redelijk wat kracht hebt in je benen en een gevoel voor evenwicht/balans. De laatste keer dat ik minder dan 100kg woog was ik een tiener, en waar dit gewicht bij bepaalde sporten echt een serieuze beperking is (fietsen bergop, sportklimmen) is het bij andere minder en daar valt skieen wel onder. Ik heb wel een sport achtergrond (rugby, alpinisme), dus dat helpt.

Ik zou stellen (zoals hierboven al gedaan is) ga gewoon een keertje naar landgraaf of zoetermeer, neem een leraar onder de arm en vertel je verhaal. Ben er zeker van dat er veel mogelijk is. Gewoon doen!

Ik had voor mijn maagomleiding hetzelfde gewicht en skiede toen ook, maar als beginner ski je in ploeg en hang je vaak nog teveel naar achteren en dat is extreem zwaar voor je bovenbenen. Kortom veel beenspieren oefenen en draag kniebraces of kniebandages om je knieën net wat meer steun te geven.
Je hebt wel een voordeel bij het overbruggen van vlakke stukken, je hebt meer momentum en glijd verder door. Op steile stukken is dat overigens een nadeel.

Zowel skieën als snowboarden is ook gewoon mogelijk met overgewicht.

Wel raad ik iedereen aan eerst even les te nemen voor meteen de piste op te gaan.

Een les op de rollerbaan kan je echt laten voelen hoe zwaar het is om een tijdje achter elkaar te skieën. Je staat bijv 10-15 min op de baan in plaats van de 3 minuten bij SnowWorld. Een echte piste zal ook wel zeker zo’n tijd kosten want die zijn veel langer dan de pistes in Nederland.

*bericht bewerkt door Kimm op 26 dec 2022 18:25

Dankjewel allemaal voor jullie reacties!

Ojeee!! Vanavond moet ik er aan geloven.
Ik ben mega zenuwachtig haha!

Nu nog even bedenken hoe ik mij het beste ga kleden. Gok dat ik de skipakken die je kunt huren niet pas.

Je zou een regenbroek kunnen overwegen als je geen skibroek vindt. Gewone sportkleding zoals een joggingbroek is op een indoor baan ook niet zo’n probleem, maar houdt natuurlijk vocht vast.
Vooral met snowboarden zul je veel op de grond zijn (je begint zittend), dus zonder waterdichte broek heb je direct een natte kont.
Als je voor een regenbroek kiest doe er dan een dunne (niet zo warme broek) onder, je bent inspannend bezig.
Veel plezier!

En mocht je je benen willen trainen denk dan aan squats en lunges. Als je dat onder de knie hebt ga dan voor de bulgarian split squat. Google maar eens en dan zie je filmpjes. Dat zijn echt de beste oefeningen om je bovenbenen voor het wintersport gebeuren te trainen. 3 x 10 per been en je kunt 3 dagen niet meer makkelijk gaan zitten net als de 3e dag op skivakantie:-)

ps paar jaar geleden nog 126 kg en 190 cm en ski al 90 weken. nu inmiddels 105 kg. Gaat wel wat makkelijker:-) je levert snelheid in maar remmen gaat heel wat makkelijker als je lichter bent.

Leuk man, beetje grenzen verleggen. Geen idee of je het kunt huren, maar zeker met leren snowboarden kun je veel ‘plezier’ hebben van valprotectie. Denk aan kniebeschermers en een valbroekje. Later eventueel nog uit te breiden met protectie voor rug etc.

Veel plezier!

Hoe was het? Plezier gehad?

*bericht bewerkt door SuzannaE op 28 dec 2022 21:30

Hoe was het? Plezier gehad?

SuzannaE op 28 dec 2022 21:29

ben ik ook benieuwd naar!

Het was zo super leuk!! Ik ben zo blij dat ik gegaan ben!!! 😃😃 Mega zwaar, had eigenlijk direct al last van een kuit, maar had het er voor over. Wat was het leuk!!!

Ik wil weer!! 😃

Dat vind ik nou het fantastische van wintersport! Het is leuk voor iedereen, het gevoel is altijd magisch.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Prima zo @little_me! Het komt neer op VOLHOUDEN… want snowboarden heeft toch wel een wat hogere instapdrempel. Het begin is super-lastig, maar het wordt o zo fijn als je het wat beter onder de knie krijgt. Kan ervan meespreken…ben op 52 jarige leeftijd pas begonnen, en dan nog zonder goede fysieke conditie (dus mss vergelijkbaar met een kilo’tje meer)… in mijn eerste week in de sneeuw was ik iedere avond half dood, maar zo tevreden dat ik meteen zei “dit wil ik blijven doen”. Iedere week verder wordt het minder lastig en het plezier groter.

Plaats een reactie