BOA sluiting op een alpine skischoen? Vanaf volgend seizoen op bijna alle merken!

BOA komt met een sluiting voor alpine skischoenen.
De bekende BOA sluiting kennen we natuurlijk van vele toepassingen. Van kniebraces tot wielrenschoenen en van werkschoenen tot golfschoenen. Ook in de wintersport deed de BOA sluiting zijn intrede. Als eerste werd deze toegepast in snowboard schoenen. Later ook in toerskischoenen. Omdat de krachten in snowboard- en toerskischoenen niet zo groot zijn, ging dat prima. De kabel was van teflon of dun staaldraad en de BOA knop was niet zo groot (maat M3 voor de kenners).

Maar nu komt BOA met een innovatie: een sluiting voor alpine of gewone skischoenen. Deze BOA vervangt de schnallen op de wreef.

Lees meer op: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/boa-sluiting-als-…

null

Date your skis but marry your boots

De prijzen zijn bekend en die zijn niet mals. Gemiddeld gaat een skischoen met BOA sluiting €100,- meer kosten dan een schnallen schoen is de verwachting…

Date your skis but marry your boots

En bovendien, waarom zou je dit willen?

Freeride = Life

En bovendien, waarom zou je dit willen?

Arnie777 op 23 dec 2022 08:56

Tja een goede vraag…

Date your skis but marry your boots

Snap niet goed wat het nut is? Ik hou de schallen op mijn wreef super los, mis ik iets?

Snap niet goed wat het nut is? Ik hou de schallen op mijn wreef super los, mis ik iets?

Asterino op 23 dec 2022 09:18

Het idee is dat de skischoen gelijkmatiger gesloten kan worden. Volgens ons is het juist in sommige gevallen beter om verschillend druk te kunnen geven op bijvoorbeeld tenen en wreef.

Een ander voordeel is wel het gemak. In een handomdraai (letterlijk) is de skischoen dicht.

Date your skis but marry your boots

Op mijn snowboard schoenen heb ik ze al meer dan 10 jaar. Ideaal vergeleken met de standaard veters, binnen een paar seconden zitten je schoenen vast en later wat vaster of losser draaien is zo gedaan. Als vervanger van schnallen zou ik niet weten of het nou echt beter is. Je sluit met boa alles onder dezelfde spanning terwijl je met schnallen verschillende druk kan kiezen.

Maar de innovatie staat niet stil en bij snowboard schoenen kwamen ze ook al snel met dubbele Boas om het nog comfortabeler te maken en de drukken te kunnen verdelen dus ik ben benieuwd wat er bij skischoenen nog gaat komen.

🏂

Op een snowboard schoen i.p.v. veters is dit ideaal. Bij een skischoen overbodig en zelfs een achteruitgang als de druk niet meer individueel geregeld kan worden.

Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn voorste 2 en bovenste schnallen lekker los (pink dichtklap niveau) maar de (schuine) schnal die mijn hiel op zijn plaats moet houden een stuk strakker. Dit zou ik hiermee dus niet meer individueel kunnen regelen? hmm, die 100 euro geef ik dan wel extra aan een ski pas uit:)

Ze zullen dan ook wel verschillende varianten maken.

Bij high-end fietsschoenen heb je ook (duurdere) versies met 2 boa draaiknoppen om verschillende druk op verschillende zones te zetten.

Waarom zou je het willen?
Na een tijdje skiën merk je dat de schoen zich zet en je de schallen typisch wat zou moeten bijstanden.
Smorgens vroeg in de skilocker neem ik vaak even de tijd om met de fijninstelling (met de schnallen draaien) per millimeter de schnallen strak, maar comfortabel in te stellen.
Op de piste echter neem je gewoon de volgende klik.
Met een boa ga je altijd de “fijninstelling” kunnen gebruiken.

Nadeel: als ik zie hoeveel ijs er soms al na 2-3 uur in Landgraaf in de groeven van de schnallen gekropen is, hoop ik dat de boa sluitingen niet gaan dichtvriezen.
Bij snowboarden zitten de sluitingen vaker boven de enkels (onder de sneeuwafsluiting van je broek dus) zodat je hier minder last van hebt.

Glide on!

Ik heb zelf Full Tilt skischoenen (first chair 6) en die hebben al dergelijke sluitingen. Nog geen enkele keer problemen mee gehad. Voordeel is ook dat het stuk aan het scheenbeen uitneembaar is en je een ander stuk kunt toevoegen, met een andere flex.

Heb ze ooit gekocht aan 200euro, dus extreem duur hoeft niet per sė. Hoewel, ik zie nu dat Full Tilt zelf geen schoenen meer maakt, en dat K2 de.technologie heeft overgekocht en de productie overneemt. En nu plots kosten ze 400 euro en meer…Spijtige zaak voor wintersporters…

One ski, more fun.

@sl3chtv4lk_

Die Boa’s op de Full Tilt gaat om de binnenschoenen.
Die 200€ is een uitverkoop prijs die mag je niet vergelijken met de nieuwprijs van K2.
K2 was al langer eigenaar van Full Tilt maar alles komt nu onder de K2 naam…

*bericht bewerkt door Marco-Paul op 25 dec 2022 14:40

Date your skis but marry your boots

The word is out, alle grote merken lanceren hun BOA. K2 als eerste!

null

Date your skis but marry your boots

Ik hoor dat bijvoorbeeld de Atomic Hawx in versies met Alpine-Boa en met gewone schallen verkocht gaat worden.

Fijn om de keuze te hebben, maar wel een nachtmerrie voor winkeliers.

Ze zullen dan ook wel verschillende varianten maken.

Bij high-end fietsschoenen heb je ook (duurdere) versies met 2 boa draaiknoppen om verschillende druk op verschillende zones te zetten.

Waarom zou je het willen?
Na een tijdje skiën merk je dat de schoen zich zet en je de schallen typisch wat zou moeten bijstanden.
Smorgens vroeg in de skilocker neem ik vaak even de tijd om met de fijninstelling (met de schnallen draaien) per millimeter de schnallen strak, maar comfortabel in te stellen.
Op de piste echter neem je gewoon de volgende klik.
Met een boa ga je altijd de “fijninstelling” kunnen gebruiken.

Nadeel: als ik zie hoeveel ijs er soms al na 2-3 uur in Landgraaf in de groeven van de schnallen gekropen is, hoop ik dat de boa sluitingen niet gaan dichtvriezen.
Bij snowboarden zitten de sluitingen vaker boven de enkels (onder de sneeuwafsluiting van je broek dus) zodat je hier minder last van hebt.

Vivace op 24 dec 2022 07:50

Sorry, maar als je echt behoefte voelt om tijdens de dag de schnallen bovenop je voet te verstellen, dan passen je schoenen niet goed. De schacht snap ik, maar voor recreatief skiën zijn die bovenop je voet eigenlijk voor de sier 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik hoor dat bijvoorbeeld de Atomic Hawx in versies met Alpine-Boa en met gewone schallen verkocht gaat worden.

Fijn om de keuze te hebben, maar wel een nachtmerrie voor winkeliers.

Slim op 21 jan 2023 17:33

Een beetje winkelier verkoopt de producten waar hij achter staat, als je dit (nog) niet ziet zitten wacht je af hoe de markt erop reageert en loop je wellicht wat early adapters mis en als je het wel wilt vergroot je je assortiment. Dus ik zie totaal niet in waarom iets innovatiefs een nachtmerrie zou zijn.

Ik zie het eerder als specifieke uitbreiding op je assortiment waar je je omzetkansen mee kan vergroten.

🏂

Ik geef toe dat ik ze er heel vet vind uit zien!

Het is o zo hard genieten.

Ik vind het er ook prachtig uitzien, ik ga het in ieder geval passen voor ik het een goed dan wel slecht idee vind.

*bericht bewerkt door HN65 op 22 jan 2023 10:11

Het lijkt me een fijn systeem: je schuift je binnenschoen strakker over je voet i.p.v. harder drukken boven op je voet. Kan bijna niet anders dan comfortabeler en beter zijn. Mits goed uitgevoerd uiteraard. Misschien toch maar een jaartje wachten met nieuwe schoenen.

Worden schoenen daar niet veel te soft van? Moet dan denken aan softboots die ik in een ver verleden voorbij heb zien komen.

Ik hoor dat bijvoorbeeld de Atomic Hawx in versies met Alpine-Boa en met gewone schallen verkocht gaat worden.

Fijn om de keuze te hebben, maar wel een nachtmerrie voor winkeliers.

Slim op 21 jan 2023 17:33

Een beetje winkelier verkoopt de producten waar hij achter staat, als je dit (nog) niet ziet zitten wacht je af hoe de markt erop reageert en loop je wellicht wat early adapters mis en als je het wel wilt vergroot je je assortiment. Dus ik zie totaal niet in waarom iets innovatiefs een nachtmerrie zou zijn.

Ik zie het eerder als specifieke uitbreiding op je assortiment waar je je omzetkansen mee kan vergroten.

Martin9 op 22 jan 2023 07:53

Een groter assortiment betekent meer voorraad die de winkelier moet voorfinancieren en waarvan er aan het eind van het seizoen meer overblijft, wat hij in de aanbieding moet doen om er alsnog vanaf te komen.
Je weet vooraf niet of het aan gaat slaan. Lopen de BOA’s goed, houdt hij schnallen over en andersom. Er worden in totaal echt niet veel meer schoenen verkocht.
Kiest de winkelier er voor om de BOA niet in het assortiment te nemen, loopt hij omzet mis, omdat er mensen zijn die normaal gesproken gewoon schnallen hadden gekocht, maar nu dit willen proberen.

Annoying skiers since 2003

Best een kansloos product.
Meer verdeleing van de krachten op de voet? Die boa’s spannen zo’n beetje de zelfde locaties aan als gewone schnallen.
Praktisch?
Veel succes met het evt aanspannen in de sneeuw met je comfortabele handschoenen aan, gaat een hele leuke ervaring worden even als het losser zetten.
Ik heb veel ervaring met Boa sluitingen uit het fiets gebeuren, op de weg prima maar in de cross vond ik het al een matig product door de rek op de draad en slijtage door de modder.

*bericht bewerkt door sge op 22 jan 2023 18:55

Best een kansloos product.
Meer verdeleing van de krachten op de voet? Die boa’s spannen zo’n beetje de zelfde locaties aan als gewone schnallen.
Praktisch?
Veel succes met het evt aanspannen in de sneeuw met je comfortabele handschoenen aan, gaat een hele leuke ervaring worden even als het losser zetten.
Ik heb veel ervaring met Boa sluitingen uit het fiets gebeuren, op de weg prima maar in de cross vond ik het al een matig product door de rek op de draad en slijtage door de modder.

sge op 22 jan 2023 18:54

In de sneeuw werken ze prima met handschoenen vind ik, geen enkele moeite om ze wat aan te draaien of te lossen zelfs met mijn wanten lukt het . Ik gebruik BOA al meer dan 10 jaar op mijn snowboardschoenen. Slijtage en rek van kabel heb ik ook niet ervaren. Uiteindelijk is na 11 jaar 1 BOA onherstelbaar gebroken maar die schoenen waren ook wel aan hun einde.

Of het een voordeel is t.o.v. schallen? Geen idee … daarvoor heb ik te weinig ski ervaring.

🏂

Best een kansloos product.

sge op 22 jan 2023 18:54

Precies. Het voldoet niet aan een behoefte en het lost geen probleem op.

Annoying skiers since 2003

De hoofd kabel is van staaldraad en heeft dus geen speling. Deze BOA werkt traploos en is precies af te stellen. De eerste reacties gaan over minder ‘instep’ pijn, dus druk op de wreef, een meer evenredige verdeling.
De BOA knop zelf laat los bij impact, bijv tegen de lift oid. Hij blijft dan aan een apart draadje hangen.

Ik heb 'm zelf nog niet geprobeerd maar hoor dit van collega bootfitters…

Date your skis but marry your boots

Ik hoor dat bijvoorbeeld de Atomic Hawx in versies met Alpine-Boa en met gewone schallen verkocht gaat worden.

Fijn om de keuze te hebben, maar wel een nachtmerrie voor winkeliers.

Slim op 21 jan 2023 17:33

De Hawx komt ook met Boa sluiting. Wellicht persoonlijk, maar ik vind het esthetisch niet mooi op skischoenen.

null

Skiing is not a lifestyle, it's life.

@Martin9, het gaat er niet om of je als winkelier er achter staat of niet.
Er zullen altijd klanten zijn die de Boa versie willen, en die die dat niet willen.
Dan heb je dus de keuze om ofwel de ene groep teleur te stellen, ofwel dubbel zoveel voorraad in te kopen.
En vergeet niet: (ski) schoenen is heel wat anders dan hardgoods. Als je een model inkoopt, dan moet je meteen een hele maat serie inkopen.
Het is dus juist met schoenen altijd al een probleem om de inkoop hoeveelheid redelijk te houden t.o.v. de verwachte verkoop.

Worden schoenen daar niet veel te soft van? Moet dan denken aan softboots die ik in een ver verleden voorbij heb zien komen.

toetersenbellen op 22 jan 2023 07:37

Hoe zou de kabel in plaats van de schnal de schaal zachter maken?

Ik hoor dat bijvoorbeeld de Atomic Hawx in versies met Alpine-Boa en met gewone schallen verkocht gaat worden.

Fijn om de keuze te hebben, maar wel een nachtmerrie voor winkeliers.

Slim op 21 jan 2023 17:33

De Hawx komt ook met Boa sluiting. Wellicht persoonlijk, maar ik vind het esthetisch niet mooi op skischoenen.

null

Gerben1979 op 22 jan 2023 17:48

Ik neem aan dat je de de Hawx XTD bedoelt? Want daar is je foto van (Tech inserts)
En inderdaad, ik vind het er op de foto’s ook een beetje lomp uitzien, maar ik zou er wel mee kunnen leven.

*bericht bewerkt door Slim op 23 jan 2023 02:40

Ik vind het er net heel vet uitzien!

Heb het zelf 10jr. op mijn snowboardschoenen en nooit iets moeten vervangen, nooit last om deze met handschoenen aan/uit te doen of vaster te draaien.
Niet te veel overdrijven dat je 0.0 dingen kan vastpakken als je handschoenen aanhebt…

Het is o zo hard genieten.

Vind het er sowieso mooier uit zien dan losse schnallen… Als je het over lomp hebt ;-)

Of het nuttig is geen idee. Heb zelf al jaren een dual-boa systeem op mijn snowboardschoenen en dat werkt fantastisch. Ook daar hoor je veel het commentaar (toen het opkwam) dat je met veters de druk beter per plek kan instellen, in de praktijk is dat helemaal geen issue want het vormt zich naar je voet. Bij een enkele boa voor alles kan het wel een issue zijn, vandaar heb ik dual boa.

Met de skischoenen lijkt exact hetzelfde gekozen te zijn. boven schnallen, en onder een boa voor enkel de voet. Mijn ervaring met skien, al is dat even geleden, is dat ik gedurende de dag toch de schnallen bij de voet zelf vaak strakker kon doen. Met schnallen zit je dan toch vaak net tussen 2 standen. Ja, dan kan je hem gaan stellen door te draaien etc… maar dan is BOA toch ideaal.

Misschien dat het hele bootfitting-idee van skischoenen juist komt doordat schnallen niet zo precies zijn en dat daarom de hele boot maar gefit moet worden met heat molding etc. Als dat minder nodig zou zijn zou het skiën een stuk toegankelijker (nou ja, betaalbaarder) kunnen maken.

Ik verwacht natuurlijk een in-depth review van wintersport.nl over deze nieuwe techniek ;-)

@Waah De versie met BOA gaat €100,- meer kosten!!!

Date your skis but marry your boots

Plaats een reactie