Handschoenen / Wanten

Hallo,

Ik sukkel al enkele jaren met dit probleem. Vorig jaar heb ik skihandschoenen gekocht maar desondanks dat het dure gore-tex zijn, bleven mijn vingers het enorm koud hebben na enkele uren. Ik gebruik wel van die zakjes handverwarmers maar dat is eigenlijk ook niet ideaal.

Ik heb al gezien dat je elektrisch verwambare handschoenen hebt, of moet ik eerder kijken naar skiwanten? In die zoektocht ben ik ook lobster gloves tegengekomen. Zijn lobster gloves dan zoveel beter dan wanten of handschoenen? Ik heb wel de logica begrepen van waarom wanten beter kunnen zijn dan skihandschoenen.

Iemand die er ervaring mee heeft en wel goede handschoenen/wanten heeft zonder kou te lijden?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 19 dec 2022 09:44

Ik draag altijd wanten, anders heb ik koude handen
Ook niet van die wanten waar van die voorgevormde vingers inzitten
Dat werkt ook niet voor mij

Voor mij ook altijd wanten, maar behalve lekkere warme wanten is de maat ook belangrijk. Koop geen wanten (of handschoenen) waarbij je met je vingertoppen het einde raakt, want dat verstoort de doorbloeding.
Wat ook de doorbloeding verstoort is kou op andere plekken, als je bijvoorbeeld geen muts of helm op hebt dan verlies je veel warmte via je hoofd. Je lichaam vindt je hoofd belangrijker dan je handen en voeten en zal daar minder energie naartoe brengen om je hoofd voldoende warm te houden. Zo kan je ook met de beste wanten koude handen krijgen.
Denk ook aan een winddichte jas, wind koelt snel af en ook dan krijgen je handen minder prioriteit.

Tips voor goeie wanten heb ik niet zo snel. Ik heb nu wanten van Decathlon en die bevallen me goed, maar heel koud is het nog niet geweest.

Ja, wanten zijn zoveel warmer dan handschoenen. Ik kan niet met handschoenen, altijd koude handen. Met wanten gaat het goed.

@yar, zoals hierboven al gezegd, wanten zijn (flink) warmer dan handschoenen, als verder alles gelijk is.
Maar, met wanten aan is het moeilijker dingen doen (ritsen, camera, rugzak gespen, schoen schnallen etc), dat is met handschoenen makkelijker.
Persoonlijk vind ik lobster(=kreeft) handschoenen het slechtste van allebei. Veel minder warm dan wanten, en de ringvinger zit nog steeds samen in een lomp ding. Ik heb ze wel: voor fietsen met een racefiets stuur, waar je 2 vingers om de remhendel hebt, en de onderste 2 vingers om het stuur zelf:

null

Nuttiger zijn ‘trigger mits’, wanten waar je wijsvinger apart zit. Dat is een beetje de middenweg tussen wanten en handschoenen. Je hebt een groot deel van de fijne motoriek van handschoenen, maar tegelijk blijven je andere 3 vingers nog warm. Mits ze ruim genoeg zijn kun je je wijsvinger ook bij de andere 3 vingers samen doen, dan heb je dus eigenlijk gewoon (wat onhandige) wanten aan.

null

Heb je veel last van koude vingers, ook bij matig koud weer, en in huis?
En gebruik je een smartphone? (Ik wel, want Raynaud’s).
Dan zou ik voor skiën gewoon voor pure wanten gaan. Als je je smart phone wil gebruiken moet je toch handschoenen/wanten uit voor de touch screen, en dan warmen ze veel beter op met pure wanten.
En inderdaad, wat @Niekniek zegt, geen aparte vingers van binnen.![]
Ik ben het wel met @Henk15 eens dat wanten/handschoenen niet te strak moeten zitten om warm te zijn, maar het gaat echt te ver om te zeggen dat je vingers het einde niet mogen aanraken. Zeker in dikke, warme wanten zit daar zoveel ‘meegevendheid’ in dat je echt je doorbloeding niet verpest.
Bovendien, als je je hand sluit , om bijvoorbeeld je skistok vast te houden, komen je vingers een heel stuk verder van het uiteinde, dus ik wil JUIST dat mijn vingers het einde goed raken als ik de want aan pas.

*bericht bewerkt door Slim op 19 dec 2022 04:35

Hallo,

Ik sukkel al enkele jaren met dit probleem. Vorig jaar heb ik skihandschoenen gekocht maar desondanks dat het DURE gore-tex zijn, bleven mijn vingers het enorm koud hebben na enkele uren.

yar op 18 dec 2022 14:58

Het feit dat ze duur of goedkoop waren, heeft niet te maken met warm zijn.
Handschoenen zijn warmer als ze dikker zijn en meer winddicht. Dat kun je vrij goedkoop voor elkaar krijgen.
Dure handschoenen koop je voor betere, voorgevormde pasvorm, een uitgekiend ontwerp, waardoor ze comfortabel zitten en toch warm zijn, langer mee gaan, dat soort dingen.
GTX is duur. Het wordt gebruikt omdat het waterdicht en adement (in hoeverre dat ademen in de praktijk gebeurt is een andere vraag)
Het is ook winddicht, dus in die zin helpt het wel een beetje met de warmte. Maar, er zijn veel en veel goedkopere winddichte materialen, en als het echt koud is dan helpt alleen wind dicht niet meer.
Veel belangrijker voordeel van GTX is juist als het niet zo koud is: het is waterdicht. Natte handen zijn koude handen, dus bij regen en natte sneeuw is dat zeker een voordeel. Of het zo veel meer waterdicht is dan goedkopere materialen? Dat is minder duidelijk.

k heb al gezien dat je elektrisch verwambare handschoenen hebt § yar op 18 dec 2022 14:58

(Goede) verwarmde handschoenen werken goed, en zijn (natuurlijk) veel warmer dan een vergelijkbare handschoen of want zonder verwarming.
Nadeel is dat ze ONTZETTEND duur zijn. En vaak moet je nog een extra set Akko’s hebben om een lange (ski) dag door te komen.
Heb je Raynaud’s? Zo nee, dan zou ik, als ik in Nederland woonde, niet zo gauw verwarmde handschoenen kopen.

Ik zou je Goretex handschoenen lekker houden voor de mildere dagen (het is immers net zo vaak mild als koud), en juist dan is de kans op nattigheid het grootst.
Dan verder een paar onderhandschoentjes kopen (hopelijk passen die ook onder je GTX handschoenen).

En dan voor de koude dagen een paar (hele) dikke wanten.
Met lange manchet over de jas.
En liefst met uitneembare isolatie want, en een ongevoerde buitenlaag.
Liefst zonder Goretex, want als het zo koud is is het toch niet nat, en komt het vocht dus van binnen, van het vocht dat je huid uitademt.
Zonder die extra lagen Goretex ademt de want beter, en met een uitneembare isolatie want en ongevoerde buiten want, kun je (tijdens de lunch, of bij de handdroger in het toilet), je wanten drogen.

Hestra Heli is een bekende en dure optie. Als je dat te duur vind, zoek dan iets vergelijkbaars qua lagen. Hestra is vooral fijn door de pasvorm, en het feit dat ze veel maten aanbieden, bij de meeste andere merken is het S, M, L, XL, bij Hestra, genummerde maten, dus kleinere stapjes.
Zolang ze maar aan het bovenstaande voldeden, zijn ook minder dure wanten heel warm.
De Heli is niet zo heel erg warm, dus als je echt koude handen hebt, of met heel koud weer op pad bent, dan is de Army Leather Extreme beter, en nog warmer is de Primaloft Extreme liner, in plaats van de Heli Liner in 1 van die twee buiten wanten.

null

Van L>R:
Heli binnen want, Primaloft Extreme binnenwant, Heli buitenwant , en nog eens, maar binnenste buiten gekeerd.
Zie je hoeveel dikker de Primaloft Extreme binnenwant is dan wat er standaard in de want zit? Als je (eventueel later) van plan bent om de Exteme Primaloft binnenwant te kopen, koop je Heli Mitts dan een maat groter.
Ik heb maat 9, maar mijn Heli wanten zijn maat 10. In de Heli buitenwant maat 10 past precies de Extreme Primaloft liner maat 9.

*bericht bewerkt door Slim op 19 dec 2022 05:21

Wanten zijn zeker warmer, maar ik vind ze vooral onhandig. Misschien een goedkopere tip, bij heel koud weer heb ik dunne thermohandschoenen van de Decathlon er onder. bv deze (zoeken op onderhandschoenen). https://www.decathlon.nl/p/touchscreen-onderhandschoenen-voo…. Of deze https://www.decathlon.nl/p/onderhandschoenen-voor-bergtrekki… Doe je die in wanten dan werkt het natuurlijk nog beter.

*bericht bewerkt door Gerben.t.Z op 19 dec 2022 11:06

Hier ook raynaud
ik heb triggerfinger handschoenen gehaald bij de decathlon maar ook mijn handschoenen van de hema houden mijn handen wel warm

truc is wel om mijn armen en mn schouders warm te houden,

voor mn voeten net zo, ik kan zulke warme schoenen aan doen maar als mijn benen afkoelen is er geen houden aan.
Onder een nette broek met enkellaarsjes heb ik dan ook vaak beenwarmers of skisokken in de winter.

Wanneer heb je het meest last en wat draag je voor kleding verder?

Als je in één keer van je koude probleem af wil, electrische handschoenen of wanten kopen met extra stel batterijen. En anders doe je het wel na een paar seizoenen nadat je elk jaar andere handschoenen hebt gekocht.

Thermo Onderhandschoenen is echt een goede optie. Mijn vriendin heeft ook regelmatig koude handen door mindere doorbloeding in de vingers. Maar met deze onderhandschoenen in haar wanten kan ze dit heel lang tegenhouden.

🏂

Qua kosten: Hesstra’s kosten 135 euro, verwarmbare handschoenen/Wanten 200 euro. Vaak moet je wel een extra setje batterijen kopen om de hele dag door te komen. Denk aan 50 euro extra

Maar als kou je skidag verpest dan zou ik het wel overwegen

Mijn vrouw heeft ook slechte doorbloeding van handen. Heeft voor koude dagen wintersport North Face expeditiewanten. Gewoon met heel veel isolatie. Verder gebruikt ze verwarmde wanten van de anwb winkel. 130 euro oid. Werkt voor haar voor uur heen uur terug naar werk fietsen goed, ook bij afgelopen week -8 gevoelstemperatuur. Heeft ze wel meegehad oo wintersport, maar nog nooit gebruikt.

Als ik hier zo wat lees ga ik sowieso die onderhandschoenen eens halen in decathlon. En dan kan ik nog een paar wanten kopen.

@Slim Maar wat is dan het verschil tussen die lobster en trigger mits? Dacht net dat bij lobster jouw wijsvinger en duim apart zittenm net als bij die trigger mits.

*bericht bewerkt door yar op 19 dec 2022 23:11

Als ik hier zo wat lees ga ik sowieso die onderhandschoenen eens halen in decathlon. En dan kan ik nog een paar wanten kopen.

@Slim Maar wat is dan het verschil tussen die lobster en trigger mits? Dacht net dat bij lobster jouw wijsvinger en duim apart zittenm net als bij die trigger mits.

yar op 19 dec 2022 16:10

Bij de term “trigger mitts” zit alleen de wijsvinger apart. Daar kan weinig verschil van mening over bestaan, je haalt de trekker immers uitsluitend met je wijsvinger over.

“Lobster mitts” word soms voor datzelfde ontwerp gebruikt. Dat vind ik verkeerd. Ten eerste is ook de binnenste ‘klauw’ van een kreefte schaar best dik, ten tweede hebben we twee termen nodig die het verschil duidelijk maken.
Ik vindt daarom dat de term “Lobster Mitts” uitsluitend voor het 1-2-2 ontwerp waar wijs-middelvinger samen zitten moet worden gebruikt.
Maar ja, helaas zijn er dus fabrikanten die zich daar niet aan houden.

Mijn foto van de lobster mitts was inderdaad niet zo duidelijk, want ik wilde vooral laten zien wat het nut er van was.

Hier een duidelijker foto:

null

Maar ja, hoe je ze ook noemt, het gaat om het verschil in ontwerp:
1-1-3 of 1-2-2 vingers samen.

*bericht bewerkt door Slim op 20 dec 2022 14:32

Plaats een reactie