Profielwerkstuk natuurkunde

Hallo, ik zit in 5VWO en moet mijn profielwerkstuk beginnen. Nou leek het mij leuk om iets over wintersport te doen dat ook te maken heeft met natuurkunde. Iemand een leuk idee?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 20 dec 2022 08:56

Wintersport is een en al natuurkunde.
Sneeuw, temperatuur, smelten, opvriezen. Snelheid, acceleratie, wrijving, effect van wax op die wrijving, krachten in bochten…
Onderwerpen genoeg lijkt me.

Wat dacht je van energie; potentieel en kinetisch?

Best aardig uitgelegd hier: https://www.natuurkunde.nl/artikelen/1435/wintersport-fysisc…

Een calculator bouwen waarmee je voorspelt hoe lang het duurt op verschillende hellingen om met een slalom of reuzenslalom techniek beneden te komen?

Totales Vollidiot

De theorie rondom lawinekunde is ook een en al natuurkunde, met dezelfde aspecten die Hessel aangeeft.

Uitleggen wat het verband tussen kantenhoek, radius van een ski en uiteindelijke bochtgrootte is en hier grafiekjes van maken

  • ruwweg uitrekenenen hoeveel hoe groot je minimale snelheid moet zijn om een ski met een bepaalde stijfheid voldoende geplooid te krijgen om deze radius in de ski geplooid te krijgen
  • proefondervindelijk de stijfheid van verschillende skis opmeten.
    (allemaal sterk vereenvoudigd natuurlijk)

(geschreven zonder kennis van het Nederlandse schoolsysteem en of bovenstaande te hoog gegrepen is voor 5vwo)

Glide on!

Misschien kan je de makers van Carv een mailtje sturen of ze voorbeelddata kunnen delen van hun gebruikers. Kun je analyseren wat de krachten zijn in een perfecte bocht.

Krachtenspel en temperatuur invloed van een lift? (Vol/leeg, zomer/winter)
De vraag is hoeveel informatie de liftfabricanten met je willen delen… Wellicht interessante matrie.

It's all about the turns duuuuuude!

Of hoeveel energie je nog over moet hebben om na het skieen die bierpul op te kunnen tillen😎

Krachtenspel en temperatuur invloed van een lift? (Vol/leeg, zomer/winter)
De vraag is hoeveel informatie de liftfabricanten met je willen delen… Wellicht interessante matrie.

Arjen5 op 20 dec 2022 12:01

Deze is aardig en actueel. Aangezien er stemmen op gaan om de liften vanw energiebesparing langzamer te laten draaien. Naar mijn idee scheelt dit minder dan men ons wil doen geloven.

Edwin van Riel

Krachtenspel en temperatuur invloed van een lift? (Vol/leeg, zomer/winter)
De vraag is hoeveel informatie de liftfabricanten met je willen delen… Wellicht interessante matrie.

Arjen5 op 20 dec 2022 12:01

Deze is aardig en actueel. Aangezien er stemmen op gaan om de liften vanw energiebesparing langzamer te laten draaien. Naar mijn idee scheelt dit minder dan men ons wil doen geloven.

evr66 op 20 dec 2022 12:35

Denk niet dat leeg/ vol zo heel veel invloed zal hebben. Die (relatief) paar kilo aan mensen extra, vallen in het niet bij het gewicht aan kabels en stoelen/ cabines. Ik dacht dat juist het langzamer laten draaien het aantal foute instap en uitstapmomenten zou verminderen, waardoor de lift dus minder vaak stilstaat en weer op moet starten. Dat zou, volgens mij, juist de meeste energie vragen.

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 20 dec 2022 13:16

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.
sneeuw witje en de 7 bergen

Krachtenspel en temperatuur invloed van een lift? (Vol/leeg, zomer/winter)
De vraag is hoeveel informatie de liftfabricanten met je willen delen… Wellicht interessante matrie.

Arjen5 op 20 dec 2022 12:01

Deze is aardig en actueel. Aangezien er stemmen op gaan om de liften vanw energiebesparing langzamer te laten draaien. Naar mijn idee scheelt dit minder dan men ons wil doen geloven.

evr66 op 20 dec 2022 12:35

Denk niet dat leeg/ vol zo heel veel invloed zal hebben. Die (relatief) paar kilo aan mensen extra, vallen in het niet bij het gewicht aan kabels en stoelen/ cabines. Ik dacht dat juist het langzamer laten draaien het aantal foute instap en uitstapmomenten zou verminderen, waardoor de lift dus minder vaak stilstaat en weer op moet starten. Dat zou, volgens mij, juist de meeste energie vragen.

Veenhoorn op 20 dec 2022 13:16

Denk dat ze meer hopen, dat je gewoon wat minder meters maakt. Niet iedereen zal een uurtje langer doorgaan. Dat starten/stoppen gebeurt relatief zo weinig, zal ook geen slok op een borrel schelen.

Edwin van Riel

null

https://snowbrains.com/understanding-the-physics-of-ski-raci…

Natuurkunde van de perfecte bocht…

SandraSki op 20 dec 2022 13:27

Perfecte bocht waarbij de buitenski meer in de lucht dan op de sneeuw hangt? ;)

Edwin van Riel

Krachtenspel en temperatuur invloed van een lift? (Vol/leeg, zomer/winter)
De vraag is hoeveel informatie de liftfabricanten met je willen delen… Wellicht interessante matrie.

Arjen5 op 20 dec 2022 12:01

Deze is aardig en actueel. Aangezien er stemmen op gaan om de liften vanw energiebesparing langzamer te laten draaien. Naar mijn idee scheelt dit minder dan men ons wil doen geloven.

evr66 op 20 dec 2022 12:35

Zoals Midas Dekkers ooit al zei; 4 km wandelen of 4 km hardlopen is qua energie verbruik om het even………

(Alleen duurt het 3x zo lang)

Totales Vollidiot

Krachtenspel en temperatuur invloed van een lift? (Vol/leeg, zomer/winter)
De vraag is hoeveel informatie de liftfabricanten met je willen delen… Wellicht interessante matrie.

Arjen5 op 20 dec 2022 12:01

Deze is aardig en actueel. Aangezien er stemmen op gaan om de liften vanw energiebesparing langzamer te laten draaien. Naar mijn idee scheelt dit minder dan men ons wil doen geloven.

evr66 op 20 dec 2022 12:35

Zoals Midas Dekkers ooit al zei; 4 km wandelen of 4 km hardlopen is qua energie verbruik om het even………

(Alleen duurt het 3x zo lang)

Kdtl op 20 dec 2022 13:34

Dat lijkt mij toch echt niet te kloppen. Hoe hoger je snelheid, hoe groter de luchtweerstand. O.a.

Midas Dekkers was een betere bioloog dan natuurkundige…

@dinictus “Dat lijkt mij toch echt niet te kloppen. Hoe hoger je snelheid, hoe groter de luchtweerstand. O.a.”

Correct, maar te verwaarlozen bij de snelheden die de liften halen waarschijnlijk. Overgrote deel van de energie zal gaan zitten in wrijving en verhogen van de “potentiële energie” omdat je massa omhoog transporteert.

Edwin van Riel

Midas Dekkers was een betere bioloog dan natuurkundige…

Hessel op 20 dec 2022 13:59

Eigenlijk andersom……natuurkundig gezien kost het evenveel energie om 70 kg over 4 km te verplaatsen……op de acceleratie na dan.
Luchtweerstand is echt verwaarloosbaar bij dit soort snelheden.

Biologisch gezien komen de grote verschillen waardoor het hardlopen meer energie kost.

Maar uiteindelijk vind ik hem een uiterst vermakelijke persoon. Dat is voor mij nog belangrijker dan het al dan niet exact gelijk hebben ;-)

Nb: misschien kun je natuurkundig onderbouwen dat skiën en snowboarden verschillen qua efficiënte

Totales Vollidiot

@sandraski, ja grappig, dat plaatje hangt op het whiteboard in mijn werkkamer.

Moest er ook aan denken, de vereisten voor de perfecte bocht…

Life is what happens while you were checking your phone

Inmiddels meer dan 10 jaar geleden, maar wij mochten voor de natuurkunde profielwerkstukken ook dingen ontwerpen/bouwen. Ik heb toendertijd een parabolische zonneoven gemaakt.

Maar ideetje om je eigen ski’s te bouwen. Met alle radiussen, materiaal keuzes etc die daarbij komen kijken, een tof project, en als je het goed doet hou je er nog een mooi setje ski’s aan over ook.

Plaats een reactie