Nieuwe Ski bril: mat glas op maat of toch weer lenzen dragen?

Goedemorgen forumleden,

Met mij is een groot deel van de bevolking brildrager. Wat ik voorheen altijd deed is dat ik lenzen in deed als ik ging skiën. Dat is op zich prima, maar lenzen zitten voor mij minder fijn dan mijn brillen. Ook bij hogere snelheid gaan mijn ogen vaak tranen en dan verschuiven de daglenzen.

Nu heb ik een nieuwe bril nodig (na een paar jaar in de schuur verbrokkelt de schuimrand. Zijn er mensen die ervaring hebben met een skibril met glas op maat, of andere goede opties voor iemand met een niet al te scherp zicht zonder bril? Ben me ervan bewust dat als ik een bril op sterkte heb, ik deze dus eigenlijk niet kan afzetten tenzij ik mijn gewone bril meeneem, dat is weer een tweede probleem, maar ik heb gewoon brillen en zonnebril op maat natuurlijk.

Alvast dank voor het meedenken.

Ik heb in een geslepen insert in mijn goggles zitten

Misschien een optie om een helm met vizier te nemen?

Dan kun je je reguliere bril eronder houden. Bij enkele kennissen van me hoor ik positieve geluiden over deze oplossing.

Of eventueel zo’n grotere skibril te kopen waaronder genoeg ruimte is voor een bril.
Ik weet niet hoe prettig dat is, maar heb het wel eens gezien.

Totales Vollidiot

Ik kan je namens mijn vrouw van harte de Cebe exo otg aanbevelen. Groot genoeg om een grote bril onder te dragen.

Dank voor jullie hulp, omdat ik best snel tranende ogen heb, zie ik een helm met zon vizier niet zitten, vind de gedachte van een sluitende bril wel prettig. Die Cebe expo otg is in ieder geval het passen wel waard na de tip, ben zo benieuwd of dat echt goed zit.

Zelfde situatie als jij, en ik ski gewoon met een vizierhelm met cat 2, ik vind het heerlijk.

Tenzij je voor het hele goedkope spul gaat hebben die helmen tegenwoordig een comfortabele aansluiting aan de onderkant van het vizier waardoor er nauwelijks/geen koude doorkomt. Dus op normale dagen ski ik met mijn gewone bril met daar het vizier over geklapt, op zonnige dagen switch ik mijn bril met een zonnebril.

Enige “probleem” is wanneer het echt héél slecht is, dan kan je een probleem hebben met zichtbaarheid door het cat-2 vizier (maar dan moet het echt al dramatisch zijn, en op dat soort dagen ski ik tout court liever niet).

Laatste jaren heb ik een OTG goggle. Daar kun kun je simpelweg je bril onder dragen. Gezien ik vaak mn goggle op en af moet doen met filmen is dit voor mij de meest logische variant. De meeste bekende merken hebben tegenwoordig wel best wat OTG modellen in hun lijn zitten. Zelf draag ik Giro in ieder geval.

De meeste merken hebben wel een OTG variant van hun ski goggles.
Of iets zoals in onderstaand filmpje:

Ik heb ook lang OTG brillen gedragen, maar had (vooral bij warm weer) toch last van condens. In het optimaliseringsproces ben ik juist overgestapt naar lenzen, maar ik vond het daarbij weer lastig dat ik in de lift het pistekaartje of mijn telefoon niet kon lezen als ik mijn lenzen in had.

Mijn oplossing: één lens dragen in het dominante oog en in het andere oog niet. Je hersens maken er wel een scherp plaatje van, zowel op de sneeuw als ook in de lift

*bericht bewerkt door yoguido op 26 dec 2022 21:56

Truc van @yoguido werkt aardig, maar ik zweer bij geslepen insert. Vroeger van Adidas, tegenwoordig deze, echt perfect https://www.mijnsportbrilshop.nl/goggle-insert-anti-fog/…

Edwin van Riel

Truc van @yoguido werkt aardig, maar ik zweer bij geslepen insert. Vroeger van Adidas, tegenwoordig deze, echt perfect https://www.mijnsportbrilshop.nl/goggle-insert-anti-fog/…

evr66 op 27 dec 2022 07:17

Interessant. Wat is het voordeel van zo’n insert tov een OTG goggle?
Ik twijfel zelf tussen een paar opties:
-niks doen (accepteer iets minder zicht veraf)
-OTG
-insert

Totales Vollidiot

Bedankt voor alle reacties! Ik ben nog het meest voor het dragen van mijn bril onder mijn skibril, of toch maar lenzen dragen. Want als je dan op het terras zit of ergens binnen, moet ik anders de hele tijd mijn skibril ophouden als die op sterkte is, dat lijkt me niet zo comfortabel. Wel fijn dat er zoveel opties zijn zeg.

Misschien een optie om een helm met vizier te nemen?

Dan kun je je reguliere bril eronder houden. Bij enkele kennissen van me hoor ik positieve geluiden over deze oplossing.

Of eventueel zo’n grotere skibril te kopen waaronder genoeg ruimte is voor een bril.
Ik weet niet hoe prettig dat is, maar heb het wel eens gezien.

Kdtl op 25 dec 2022 07:36

Heb zo een OTG bril werkt best ok , wel best de combinatie eerst goed testen

Plaats een reactie