Skikleding door & door natgeregend

Wij zijn momenteel op vakantie in La Plagne (verblijf Champagny) en zijn vandaag door en door natgeregend.
Allemaal nieuwe skikleding en alle4 tot op ons ondergoed (allemaal een fleece en thermoshirt aan) nat…Het is onze 1ste keer wintersport in de Kerstvakantie en dergelijke condities als deze hebben we nog nooit meegemaakt.
Wat is het triest en teleurstellend om zo’n gebrek aan sneeuw te hebben. Het was echt een natte bende. Het sneeuwde boven de 2200m denk ik, maar geen dikke vlokken.
Ik heb echt geen idee wat we morgen gaan aantreffen, of er nog een beetje geskied kan worden.
Maar waar ik ook erg van baal is dat we allemaal zo nat zijn geworden, ik dacht de skikleding wel “wat kon hebben”
We dragen Brunotti, Ziener, Protest, Falcon, Kilpi, Peak Performance. Ik heb al dit nieuwe spul niet behandeld met zo’n spuitbus, had ik dat wel moeten doen en is het raadzaam het alsnog te doen? Iemand ervaring…?

Mijn ervaring, met verschillende merken, is dat niks tegen een dag regen is opgewassen. Een spuitbus helpt tegen een buitje of nevel, maar echte regen vraagt toch echt om mijn regenjas van de HEMA… desalniettemin balen dat het weer en de condities zo tegen vallen deze week :(

Ik spuit de skibroeken, jassen en handschoenen altijd in voor een skivakantie. Met redelijk resultaat, maar ik heb ook een paar keer een hele dag regen gehad, en dan begon het toch wel nat te worden.
Als je een spuitbus hebt, zou het zeker alsnog inspuiten.

Bedankt voor jullie reacties. Dan ga ik morgen in het dorp even op zoek naar zo’n spuitbus.
Mijn mening was ook dat het op een gegeven moment gewoon verzadigd is. Desondanks waren we toch wat ontgoocheld omdat het allemaal nieuw spul is…
Ach, we doen er niets aan. Zullen het ermee moeten doen.

Tegen dit soort regen is weinig te doen vrees ik.
Denk niet voor niets dat de skileraren in regenponcho’s skiën.

❄️

Kleding met bv Gore Tex zou hier tegen bestand moeten zijn. Maar die vallen in een duurdere prijsklase. En zijn dus een afweging.

Alleen gore tex en soortgelijke membranen houden je droog op zo’n dag. Maar ook die stoppen met ademen als de buitenlaag gewoon nat is geworden (ondanks afparelend effect en zo).
Dan word je van binnenuit nat door zweten, maar niet zo doorweekt als de kleding met beperkte waterkolom, nieuw of niet.
Technische kleding betaalt zich op dit soort dagen terug. Je komt dan aan het eind van de dag binnen, doet je jas uit en kunt meteen aan het bier. Terwijl de rest eerst in de rij staat voor een warme douche.

Een skijas of skibroek hebben een soort dikte/beschermlaag tegen regen. Wanneer je deze nieuw koopt zijn deze beschermd tegen regen/sneeuw. Nu valt het met bakken uit te lucht zal bijna elke materiaal moeten toegeven aan de regen. Best is te skiën met dit weer met een rain coat. Ieder van het gezin heeft dit en is een aanrader om dit mee te nemen skireis. Heeft wel zijn kostprijs maar je bent droog. En voor de botten te drogen kan je best een zak kopen met verwarming. Botjes elke morgen kurkdroog ☺️(https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2022/12/30/A1C25DD5-BC13-4011-8D56-09B8F99E2945.webp)

![]https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2022/12/30/1453DC03-56D8-420D-A0F0-5CF4B7432D11.webp

null

Zo’n rain coat is vooral voor racers handig om je racepak droog te houden en niet teveel af te koelen.
Voor normale skiers bestaan veel betere jassen die meer bewegingsruimte geven dan die rain coats.

Ach ja, klopt! Ik heb vandaag meerdere leraren met van die lange rode jassen gezien. Ik weet nog dat ik dacht, “lekker zeg, geen natte broek met zitten in de lift”
Maar goed, eigenlijk iedereen om je heen zag je met natte ruggen, armen en vooral bovenbenen.
Ik ben er gelukkig tot vandaag niet eerder mee geconfronteerd, regen op de piste… Dus ook nooit eerder over nagedacht.
Bedankt iedereen, voor de reacties

@Nien, impregneren (met een spuitbus, of was mischine) hoeft pas als de jassen flink gebruikt zijn. Vanuit de fabriek is dat al gedaan, en veel beter. Dus geen moeite aan verspillen.

Maar heb je überhaupt wel waterdichte ski kleding gekocht?
Zoals je aangeeft, is regen gelukkig zeldzaam met skiën, dus niet alle ski kleding IS waterdicht.
Als het dat niet is, omdat de stof niet waterdicht is, of omdat de naden niet getaped zijn, dan wordt het het ook nooit.

Of de naden getaped zijn kun je voelen, als je de stof buigt langs een naad. Let op dat soms alleen bepaalde naden, maar niet alle, getaped zijn.

*bericht bewerkt door Slim op 01 jan 2023 08:07

Veel van de merken die je opnoemt werken vaak maar met 3.000 - 10.000 mm waterkolom. Wil je in dit soort weer goed droog blijven heb je gewoon echt goede kleding nodig van minimaal 20.000mm waterkolom en bij voorkeur 25.000 of 30.000. Impregneren met een spuitbusje gaat het verschil echt niet maken als je nu tot op je ondergoed nat bent geworden.

Born to Ride

Een extra overjas helpt wel voor enkele uren, maar een hele dag volstaat dat niet.
Ik doe dan een jas en broek met goed membraan (15k of 20k waterkolom) aan, maar wissel voor een nieuwe set over de middag.
Dat als je echt bij hondenweer wil/moet gaan skiën.
Om eerlijk te zijn: echt leuk is het dan meestal toch niet (slecht zicht, zware sneeuw, koudegevoel, …).

Ook niet vergeten: goede GTX handschoenen die je bij regen met opzet onder je jasmouwen aandoet (anders loopt de regen van je jas zo je handschoenen in). Natuurlijk ook over de middag wisselen.

Glide on!

Tsja, als het niet moet (werk of zo), waarom zou je, uren achtereen. Lekker is het dan toch al niet meer.

Goeden goretex of vergelijkbaar gaat het echt wel een paar uur volhouden. Duurt t langer, ga een pintje of een sauna pakken.

Edwin van Riel

Vaak loopt het water via je hals/nek in je kleding. Daar is weinig tegen bestand. Je zou een buf rond je nek kunnen doen. Die neemt het eerste vocht op.

Wij zijn momenteel op vakantie in La Plagne (verblijf Champagny) en zijn vandaag door en door natgeregend.
Allemaal nieuwe skikleding en alle4 tot op ons ondergoed (allemaal een fleece en thermoshirt aan) nat…Het is onze 1ste keer wintersport in de Kerstvakantie en dergelijke condities als deze hebben we nog nooit meegemaakt.
Wat is het triest en teleurstellend om zo’n gebrek aan sneeuw te hebben. Het was echt een natte bende. Het sneeuwde boven de 2200m denk ik, maar geen dikke vlokken.
Ik heb echt geen idee wat we morgen gaan aantreffen, of er nog een beetje geskied kan worden.
Maar waar ik ook erg van baal is dat we allemaal zo nat zijn geworden, ik dacht de skikleding wel “wat kon hebben”
We dragen Brunotti, Ziener, Protest, Falcon, Kilpi, Peak Performance. Ik heb al dit nieuwe spul niet behandeld met zo’n spuitbus, had ik dat wel moeten doen en is het raadzaam het alsnog te doen? Iemand ervaring…?

Nien op 30 dec 2022 20:32

Wij zijn momenteel op vakantie in La Plagne (verblijf Champagny) en zijn vandaag door en door natgeregend.
Allemaal nieuwe skikleding en alle4 tot op ons ondergoed (allemaal een fleece en thermoshirt aan) nat…Het is onze 1ste keer wintersport in de Kerstvakantie en dergelijke condities als deze hebben we nog nooit meegemaakt.
Wat is het triest en teleurstellend om zo’n gebrek aan sneeuw te hebben. Het was echt een natte bende. Het sneeuwde boven de 2200m denk ik, maar geen dikke vlokken.
Ik heb echt geen idee wat we morgen gaan aantreffen, of er nog een beetje geskied kan worden.
Maar waar ik ook erg van baal is dat we allemaal zo nat zijn geworden, ik dacht de skikleding wel “wat kon hebben”
We dragen Brunotti, Ziener, Protest, Falcon, Kilpi, Peak Performance. Ik heb al dit nieuwe spul niet behandeld met zo’n spuitbus, had ik dat wel moeten doen en is het raadzaam het alsnog te doen? Iemand ervaring…?

Nien op 30 dec 2022 20:32

Zo een spuitbus gaat niet werken, goede skikleding met bijvoorbeeld Goretex kan dit soort omstandigheden prima hebben. Maar als motorrijder en skiër weet ik ook dat hoe waterdicht en ademend je kleding ook is, water vindt uiteindelijk altijd wel een weg naar binnen. Mijn advies: goede Goretex outfit (broek, jas, handschoenen) aanschaffen. Er zijn bij de betere outdoor (Bever, Zwerfkei etc) zaken vaak wel aanbiedingen te vinden, zeker buiten het seizoen. Alternatief voor Goretex kan Dermizax zijn, maar Goretex is “heilig” op dit gebied. Volgende keer hopelijk mooi weer en goede sneeuw!!

Plaats een reactie