Nieuw technisch skipak - Pioniersmerk of bewezen kwaliteit?

Beste skifanaten,
Afgelopen seizoen zijn we onverwachts meerdere weken wezen skiën. In deze weken heb ik een flink aantal dagen met gids mogen proeven aan off-piste skiën in Alpe D’Huez en omgelegen omgeving. Hier de smaak goed te pakken gekregen, veel plezier gehad, veel geleerd en enorm gezweet.

Dat laatste is niet nieuw, ik zweet vrij snel. Niet alleen bij skiën, maar ook bij dagelijkse sporten. Vorige jaren heb ik hier “last” van gehad wat resulteerde in een drijfnatte set onderkleding met een flinke portie “koud hebben” . Mijn gids gaf aan dat het probleem in mijn kleding zit. Ik ski in een geïsoleerde Falcon Suraj skijas samen met een geïsoleerde skibroek van Brunotti. Beide prima voor het gebruik van de afgelopen 5 jaar en 9 weken skiën, maar ik overweeg nu een nieuwe set buitenlaags kleding. Dit met in het achterhoofd dat ik mogelijk in de komende jaren een aantal weken wil gaan tourskiën met een groep.

Ik ben met nu dus aan het oriënteren op een nieuwe jas en broek. Welke aan de onderstaande eisen moeten voldoen:

  • Ski ready, met voldoende zakken, ventilatie, helmcompatible,
  • Geschikt voor extreme (ski)activiteiten (multi use)
  • Geschikt voor overige outdoor activiteiten, klimmen, wandelen etc.
  • Winddicht, waterdicht en ademend
  • duurzaam en slijtvast

Ik heb nu bij Bever en de Zwerfkei een aantal jassen gepast. Ik kom tot de conclusie dat een aantal merken mijn lichaam gewoon niet lekker omvatten, dit zijn bijv. Mammut en Haglofs.

2 Andere merken passen wel goed en lijken te voldoen aan mijn wensenlijstje. Dit zijn:

  • Norrona Lofoten GTX(pro), zowel broek als jas
    null

    null
  • Cortazu Mountain hardshell, zowel broek als jas
    null

    null

Nu is de vraag, wat is jullie ervaring met beide merken(en modellen), wat zijn de pro’s en de con’s, zijn deze sets op enige wijze vergelijkbaar? Welke set zouden jullie kiezen en waarom?

Norrona lijkt een bewezen en ervaren merk, Cortazu een relatief nieuw Nelderlands merk. Waarover ik graag jullie meningen en gedachten hoor!

*bericht bewerkt door Skihihi op 04 jan 2023 10:06

Ik heb vorig jaar eea gepast bij cCortazu in hun winkel in Amsterdam. Erg mooi afgewerkt en ik ben enthousiast van hun ontwerp filosofie. Helaas zat er (toen iig) geen sneeuwvanger in de jas en was de broek voor mij te kort. Voorheen hadden ze lengtematen, vorig jaar niet meer, weet niet of ze dat nu wel weer hebben.
Heb dus geen gebruikservaring, maar afwerkingsniveau en service lijken wat mij betreft prima in orde.

Norrona is wat je zegt een bewezen merk maar je betaald er ook wel voor.
Optie is nog Open Wear. Dit kan je passen bij Snowcountry. Kwalitatief goed, betaalbaar en veel handige features.

Ik heb zelf al jaren Norrona en ben er zeer tevreden mee. Hun kleding is praktisch en gericht op technisch skiën , zoals tourskien. Bij Norrona is overal aan gedacht: zo veel mogelijk performance maar de kleding zo licht mogelijk houden. Je betaalt er voor, maar je krijgt er veel voor terug. Als er iets stuk gaat maken ze het voor je. Bovendien is de kleding ook nog duurzaam

Voor toerskien kun je ook nog denken aan de Lyngen lijn ipv lofoten .

*bericht bewerkt door DaphneK op 04 jan 2023 12:14

Als Norrøna binnen je budget valt: niet langer twijfelen. Mijn oudste is een lofoten goretex insulated uit 2012, in prima staat, dagelijks gebruikt om mee te fietsen in Noors winterweer. Dito voor een goretex pro. De broeken passen mij niet (damesmodellen vaak te lang) maar m’n jongens zweren er bij. Zelfs bij intensief gebruik weinig beschadigingen.

Ik zweet ook enorm snel. Heb daarom meestal 2 lagen wol: een dunne met daarover een iets dikkere (devold, aclima). Zelfs als je zweet, wordt je niet snel koud.

Wat DaphneK ook schrijft: als iets stuk gaat, wordt t gerepareerd. Zelfs buckles van rugzakken van 10-15 jaar oud worden zonder gedoe vervangen.

Van Norrona heb ik ook al menig goede ervaring gelezen alsook zelf over getwijfeld toen ik mijn toerski kledij aan het vervangen was.

OpenWear ging ik ook aanraden, veel goede zaken over gelezen, prijs-kwaliteit ziet dit er zeer strak uit en ze zijn nu weer gelanceerd en op gang getrokken.

Iig. Doe je met Norrona geen miskoop, maar 't is wel aan de prijs.

Het is o zo hard genieten.

Heeft echt niemand ervaring met Cortazu in de sneeuw?!

Als het koud krijgen een probleem is, heb je waarschijnlijk al merino onderkleding? Wol, met name pure wol zonder polyester erbij, heeft de eigenschap heel veel vocht te absorberen en je toch warm te houden. Synthetische stoffen hebben deze eigenschap niet. Ik zweet ook vrij snel en ik wil echt niets anders meer.

Qua bovenkleding heb ik geen zinnig advies, ik volg dit topic graag

Cortazu kan heeft de zakken op de verkeerde plek. Namelijk waar de band van je rugzak zit. Dus die zakken zijn nauwelijks bruikbaar. Je wilt 2 verticale grote zakken op de borst hebben. (Andere goede merken kunnen dit trouwens ook niet handig doen.)

Dus als de keuze tussen deze 2 is zou ik t wel weten.

En hoe groot zijn de ventilatie ritsen van jas en broek?

Verder is de garantie afhandeling belangrijk.

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 15 jan 2023 13:58

Plaats een reactie