Een hittegolf in januari: '40 graden vonden we shocking, dit is net zo'n moment'

Interessant artikel, vooral voor de mensen die (zelfs op dit forum zijn ze er) beweren dat we geen klimaatprobleem hebben.

Het record dat mij het meest opvalt is dat in Polen waar het met 19 graden maarliefst 5 graden warmer werd dan het oude januarirecord.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5356994/hi…

null
null

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

“Ja maar een paar weken terug werd het in Amerika nog -20 dus dat valt wel mee dan toch!?”
“10 jaar geleden had ik ook groene pistes toen ik op wintersport ging, dus dit is niet bijzonder.”
“Het is wel vaker warm in januari, dus dit is niet zo bijzonder.”

Allemaal drogredenen om niet te hoeven toegeven aan het feit dat er een klimaatcrisis aan de gang is. We kijken ernaar met onze ogen open, maar ondertussen veranderen veel mensen nauwelijks of willen ze het niet zien. Don’t look up, de film van Leonardo Dicaprio is hiervan een goed voorbeeld.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Heel eerlijk, ik word een beetje moe van dit soort artikelen.
Ja honderd jaar geleden hadden we minder tot geen winterdagen boven de 15 graden. Maar de meetset is slechts ca.150 jaar…
En bovendien kwamen we 100 jaar geleden net uit een flink koudere periode.
Dus ergens is die opwarming ook klimatologisch te verklaren.
Ja, er is samenhang met CO2 uitstoot. Maar het enkel daar aan toeschrijven is een illusie. Het idee dat we als mensheid klimaatverandering kunnen tegenhouden is zo mogelijk een nog grotere illusie.
Dat neemt echter niet weg dat we zorgvuldiger met de natuur moeten omspringen. Dat is beter voor iedereen. Maar verwacht er niet van dat daarmee klimaatverandering wordt gestopt…

“Ja maar een paar weken terug werd het in Amerika nog -20 dus dat valt wel mee dan toch!?”
“10 jaar geleden had ik ook groene pistes toen ik op wintersport ging, dus dit is niet bijzonder.”
“Het is wel vaker warm in januari, dus dit is niet zo bijzonder.”

Jools op 04 jan 2023 16:25

Ik ken er nog een, toen ik diezelfde kaart toonde: https://twitter.com/Marks17723204/status/1610229397738639360…

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Allemaal leuk en aardig zo’n artikel, maar het leest meer als een activistisch stukje. Het begint al met het volgende:

“Waarom staat dit niet op alle voorpagina’s? Waarom wordt er niet direct ingegrepen? Mensen die begaan zijn met het klimaat luiden deze dagen alle noodklokken die ze kunnen.”

Ieder warmterecord dat wordt gemeten staat wel degelijk op alle voorpagina’s, dus deze inleiding is onzin.

Vervolgens wordt er iets ‘aangetoond’ met een grafiek die slechts 100 jaar meetdata bevat. Zo’n tijdschaal slaat nergens op als je het over het klimaat hebt, want zulke schommelingen over eeuwen heen zijn al zo oud als de aarde zelf.

Er komen regelmatig voorwerpen uit de oudheid onder smeltende gletsjers vandaan en in de Romeinse tijd werd er wijn verbouwd in Engeland. Onze weerdata gaan echter niet zo ver terug, waardoor we nu steeds nieuwe records hebben.

Dat het klimaat veranderd lijkt mij evident. De vraag is echter in hoeverre het door menselijk handelen komt. Dat zou nog wel eens een stuk minder kunnen zijn dan nu overal wordt geroepen. Het klimaat is van oneindig veel meer factoren afhankelijk dan alleen de concentratie co2 in de atmosfeer.

Jammer dat je er moe van wordt en jammer dat je denkt dat mensen geen invloed uitoefenen op het klimaat. Klimatologen kunnen aantonen dat de aarde nog niet eerder zo snel in een kort tijdsbestek is opgewarmd. Dat gaat tot duizenden jaren terug, want dit kunnen ze zien in jaarringen van bomen, gasmonsters op Antarctica en de ontwikkeling van koralen. Daarin zien ze dat de stijging vanaf 1880 tot nu echt explosief is vergeleken met de duizenden jaren hiervoor. Als je nog verder terug gaat, kunnen ze over tien-tot honderduizenden jaren terug globale verschillen zien, maar die temperaturen waren altijd substantieel lager dan hoger geweest.
Doe ermee wat je wilt, maar als je dit soort uitspraken doet, lees je dan even goed in en zorg ervoor dat je geen bias hebt van wat je wilt lezen ;)

*bericht bewerkt door Jools op 04 jan 2023 16:49

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Jammer dat je er moe van wordt en jammer dat je denkt dat mensen geen invloed uitoefenen op het klimaat. Klimatologen kunnen aantonen dat de aarde nog niet eerder zo snel in een kort tijdsbestek is opgewarmd. Dat gaat tot duizenden jaren terug, want dit kunnen ze zien in jaarringen van bomen, gasmonsters op Antarctica en de ontwikkeling van koralen. Daarin zien ze dat de stijging vanaf 1880 tot nu echt explosief is vergeleken met de duizenden jaren hiervoor. Als je nog verder terug gaat, kunnen ze over tien-tot honderduizenden jaren terug globale verschillen zien, maar die temperaturen waren altijd substantieel lager dan hoger geweest.
Doe ermee wat je wilt, maar als je dit soort uitspraken doet, lees je dan even goed in en zorg ervoor dat je geen bias hebt van wat je wilt lezen ;)

Jools op 04 jan 2023 16:49

Steek die maar in je zak @Hessel , je hebt je er gewoon niet goed in verdiept 🤣🤣🤣

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja @Shane dat is dan wat je terug krijgt.
Dat is het probleem met dit soort discussies. Lekker wij tegen zij.
Wanneer je kritisch bent, ben je meteen een ontkenner.
Wanneer je duurzaamheid interessant vindt meteen een klimaatdrammer.
En het gros van de mensen denkt dan: het zal wel…

@Jools vergeten dat het in Amerika niet -20 was, maar dat er all time koude records zijn gebroken regionaal met temperaturen onder de -40?

Born to Ride

Jammer dat je er moe van wordt en jammer dat je denkt dat mensen geen invloed uitoefenen op het klimaat. Klimatologen kunnen aantonen dat de aarde nog niet eerder zo snel in een kort tijdsbestek is opgewarmd. Dat gaat tot duizenden jaren terug, want dit kunnen ze zien in jaarringen van bomen, gasmonsters op Antarctica en de ontwikkeling van koralen. Daarin zien ze dat de stijging vanaf 1880 tot nu echt explosief is vergeleken met de duizenden jaren hiervoor. Als je nog verder terug gaat, kunnen ze over tien-tot honderduizenden jaren terug globale verschillen zien, maar die temperaturen waren altijd substantieel lager dan hoger geweest.
Doe ermee wat je wilt, maar als je dit soort uitspraken doet, lees je dan even goed in en zorg ervoor dat je geen bias hebt van wat je wilt lezen ;)

Hoi Jools,
Wat hebben mensen dan uitgevreten in 1850 en voorliggende periode wat het klimaat beïnvloede?
Dat de industrieën en welvaartsartikelen die wij nu gewoon zijn schadelijk zijn kan ik volgen, maar dat het in 1850 al mis is gegaan is wel interessant.

Jools op 04 jan 2023 16:49

Dat de mens een invloed heeft op het klimaat is niet te ontkennen. Maar we weten niet exact hoe groot de invloed van CO2 uitstoot is. Zo geloof ik dat de bouw van huizen in steen en de verstedelijking een minstens even grote impact heeft. Om nog maar te zwijgen over de variatie in de baan van de aarde rond de zon.

Ook een interessante grafiek zou zijn wat de invloed is van La niña en El niño op de gemiddelde temperatuur in Europa. Ik heb me laten vertellen dat er de laatste 2,5 jaar een La niña was en deze waarschijnlijk gaat veranderen in een El niño.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat we moeten oppassen dat we ons niet gaan blauw betalen aan maatregelen om “het klimaat te redden” zonder grondig te onderzoeken of deze wel werken. Er zijn zoveel mogelijke pistes die op dit moment niet of onvoldoende onderzocht worden.

*bericht bewerkt door MrDoms op 04 jan 2023 18:20

Straks komt er een flinke dump en dan is de klimaatopwarming weer (even) weg 😉

Ik ben er van overtuigd dat >90% van de klimaatopwarming komt door het toedoen van mensen. De temperatuur op aarde heeft eerder geschommeld maar nog nooit is er zo’n grote temperatuurverandering in zo’n grote tijd aangetoond. Kijk bijvoorbeeld hoe de temperatuurafname in de “kleine ijstijd” tussen 1550 en 1850 zich verhoudt tot de temperatuurstijging die nu geconstateerd wordt.

Ook de ijsmummie Ötzi (bij iedereen vast bekend), die volgens verschillende onderzoeken meer dan 5000 jaar geleden gestorven is, zal niet eerder dan 1991 letterlijk aan het licht gekomen zijn, omdat het stoffelijk overschot dan reeds eerder vergaan zou zijn. Kortom: Ontken je de onnatuurlijk snelle en in de recente geschiedenis niet eerder voorgekomen klimaatopwarming, dan ontken je tevens de koolstofdateringtechnieken die worden gebruikt bij leeftijdsbepaling van archeologische vondsten.

Moeten wij ons hier allen druk over maken? Ja, maar ik denk dat we hierop vooral moeten reageren door er mee te leren leven en onze eisen iets bij te stellen. Het beeld dat wij met hoge energieprijzen en dure aanschafprijzen van brandstofauto’s dankzij bijzondere verbruiksbelasting het klimaat gaan redden is natuurlijk een totaal waanidee. De gemiddelde Nederlander sleurt met een veel zwakke 1.0 liter motor een caravan door de alpen om het klimaat te redden, een nobel streven maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de fossiele brandstofvoorraad die onze planeet nog aan potentie heeft toch wel op raakt, te meer omdat verschillende landen daar juist belang bij hebben. Neem bijvoorbeeld Rusland, wiens geologische positie enorm wordt versterkt door klimaatopwarming. De permafrost in Siberië ontdooit met meer geschikt land voor landbouw en bewoning tot gevolg. Ook zal men daar meer permanent ijsvrije havens gaan zien de komende decennia. Om nog maar niet over de houding van India, China en verschillende Afrikaanse / midden oosterse republieken te beginnen.

Kortom, voor ons wintersporters ligt de verre toekomst in hooggebergten en wellicht in Noorwegen.

*bericht bewerkt door Bas. op 04 jan 2023 19:23

Het is wat het is

Gang is alles

100 jaar geleden…wist men nog NIETS van de juiste temperatuur meten.
Dan zouden wij nu 100 jaar vooruit kunnen voorspellen en constateren dat het echt vreselijk is gesteld met.

Wij zijn net 2 jaar in volledige lock-down geweest en ontwaken in vuurwerkdiscussies en nu weer dit.
In de zomer was het te droog, nu is het weer te nat en hoeveel piszomers kent NL nu eigenlijk.
Meters sneeuw met lawine gevaar is paniek en even een warme föhn en alle mensen schieten weer op tilt.

De hazelaar staat in bloei!!! Tsja ik heb dit jaar om de hoek bij mij toch even kunnen schaatsen. Voorgaande jaren is dat om de zoveel jaren mogelijk geweest. Wij dromen allen van een witte kerst en wat bleek: dat is slechts 6x voorgekomen gemeten vanaf 1900. Inmiddels rijdt half NL in een stekkerbolide, vallen de windmolens van ellende in elkaar en denkt men nu na over hoe veilig alle zonnepanelen nu eigenlijk zijn.

Kennis van mij bezit sinds de jaren '60 een penthouse in Courchevel. Gaat ieder jaar rond de kerst naar de ‘sneeuw’ en ieder jaar houden wij elkaar op de hoogte hoe het is. Kennen elkaar nu 20 jaar en het is letterlijk: het kan vriezen of dooien.

Hier: een nieuwbouwwoning 2020 opgeleverd en voor die tijd, nieuwbouwpenthouse, daarvoor nieuwbouw woning…energieverbruik is laag. Geen kids en zoals Guido Weijers zei: ik ben niet het probleem en ik maak mij er ook niet zo druk om. Die 2 jaar Corona zouden meetbare effecten moeten geven: zie hier.

Niets…

Exempla sunt odiosa

Ik ben er van overtuigd dat >90% van de klimaatopwarming komt door het toedoen van mensen. De temperatuur op aarde heeft eerder geschommeld maar nog nooit is er zo’n grote temperatuurverandering in zo’n grote tijd aangetoond. Kijk bijvoorbeeld hoe de temperatuurafname in de “kleine ijstijd” tussen 1550 en 1850 zich verhoudt tot de temperatuurstijging die nu geconstateerd wordt.

Ook de ijsmummie Ötzi (bij iedereen vast bekend), die volgens verschillende onderzoeken meer dan 5000 jaar geleden gestorven is, zal niet eerder dan 1991 letterlijk aan het licht gekomen zijn, omdat het stoffelijk overschot dan reeds eerder vergaan zou zijn. Kortom: Ontken je de onnatuurlijk snelle en in de recente geschiedenis niet eerder voorgekomen klimaatopwarming, dan ontken je tevens de koolstofdateringtechnieken die worden gebruikt bij leeftijdsbepaling van archeologische vondsten.

Moeten wij ons hier allen druk over maken? Ja, maar ik denk dat we hierop vooral moeten reageren door er mee te leren leven en onze eisen iets bij te stellen. Het beeld dat wij met hoge energieprijzen en dure aanschafprijzen van brandstofauto’s dankzij bijzondere verbruiksbelasting het klimaat gaan redden is natuurlijk een totaal waanidee. De gemiddelde Nederlander sleurt met een veel zwakke 1.0 liter motor een caravan door de alpen om het klimaat te redden, een nobel streven maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de fossiele brandstofvoorraad die onze planeet nog aan potentie heeft toch wel op raakt, te meer omdat verschillende landen daar juist belang bij hebben. Neem bijvoorbeeld Rusland, wiens geologische positie enorm wordt versterkt door klimaatopwarming. De permafrost in Siberië ontdooit met meer geschikt land voor landbouw en bewoning tot gevolg. Ook zal men daar meer permanent ijsvrije havens gaan zien de komende decennia. Om nog maar niet over de houding van India, China en verschillende Afrikaanse / midden oosterse republieken te beginnen.

Kortom, voor ons wintersporters ligt de verre toekomst in hooggebergten en wellicht in Noorwegen.

Bas. op 04 jan 2023 19:21

https://en.wikipedia.org/wiki/Geologic_temperature_record#/m…

100.000 jaar geleden was het net zo warm als nu. Miljoenen jaren geleden was het veel, en veel warmer dan nu. Allemaal zonder menselijk aandeel. Telers gebruiken CO2-generatoren (technisch gezien gewoon gasbranders, die warmte en CO2 genereren ;) ) in de kassen omdat bij 1000-1400 ppm CO2, de groei optimaal is. Hoe meer CO2 in de lucht, hoe meer “de aarde” dus groeit en weer CO2 opneemt.

40 Jaar geleden zou er nog een ijstijd komen vanwege smog/luchtvervuiling, omdat zonlicht de aarde niet zou bereiken. Toen werd het global warming, en nu fluctueert het klimaat zoveel, dat ze het maar klimaatverandering noemen. Ja, meer warme dan koude pieken.

De zeespiegel stijgt al honderden jaren gemiddeld 2 mm/jaar. Ondanks dat, verwachten ze een stijging van bijna 100 cm in 100 jaar. 5x hoger dan een eeuwig lang gemiddelde. Hetzelfde trucje doen ze met de stijging van de temperatuur. Ze voorspellen een stijging van bijv. 5 graden in 50 jaar, met een 95% Confidence interval van 4 graden. Dat wil zeggen, met 95% zekerheid voorspellen ze een stijging tussen de 1 en 9 graden. Stel dat Usain Bolt voorbij sprint, en een wetenschapper vertelt jou dat hij met 95% zekerheid kan zeggen dat ie tussen de 5 en 50 km/h liep, heb je daar toch niks aan?

En de oplosissing voor klimtaatverandering is natuurlijk louter zaken die de economie bevorderen voor de groot-kapitaalbezitters. Terwijl wij aan de peperduur-zame oplossingen gaan (warmtepomp, EV’s, zon/wind) wordt er in de rest van de wereld tegelijkertijd dik verdiend aan de conventionele producten. Per saldo gaan we dus absoluut niet minder grondstoffen verbruiken, of uitstoot reduceren. Het verschil is alleen dat we geld en uitstoot van het westen naar de rest van de wereld versluizen.

-laat ook maar, dit is onbegonnen werk…

*bericht bewerkt door Roy83 op 05 jan 2023 16:05

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

-laat ook maar, dit is onbegonnen werk…

Roy83 op 05 jan 2023 16:05

Toch jammer hoor @Roy83 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

“100.000 jaar geleden was het net zo warm als nu.”
Dan is het toch knap van ons mensen dat we, waar de aarde duizenden jaren over heeft gedaan om af te koelen, weer in een kleine 200 jaar kunnen omdraaien. Nee hoor er is niks aan de hand. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_IJstijd#/media/Bestand:…

*bericht bewerkt door Bas. op 05 jan 2023 16:14

-laat ook maar, dit is onbegonnen werk…

Roy83 op 05 jan 2023 16:05

Toch jammer hoor @Roy83 😉

Shane op 05 jan 2023 16:09

Nee joh, we gaan gewoon de goede sfeer bewaren dit jaar :). Het heeft toch geen zin, bovendien.

*bericht bewerkt door Roy83 op 05 jan 2023 16:14

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

-laat ook maar, dit is onbegonnen werk…

Roy83 op 05 jan 2023 16:05

Toch jammer hoor @Roy83 😉

Shane op 05 jan 2023 16:09

Nee joh, we gaan gewoon de goede sfeer bewaren dit jaar :). Het heeft toch geen zin, bovendien.

Roy83 op 05 jan 2023 16:13

Haha, klopt het is totaal zinloos
Uiteindelijk glijden we toch allemaal mee in de vaart der volkeren

I can stick uphill ice, on my saucer...

Interessant artikel, vooral voor de mensen die (zelfs op dit forum zijn ze er) beweren dat we geen klimaatprobleem hebben.

Het record dat mij het meest opvalt is dat in Polen waar het met 19 graden maarliefst 5 graden warmer werd dan het oude januarirecord.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5356994/hi…

null
null

KrisWeer op 04 jan 2023 14:59

Sinds klimaatactivist Bart Verheggen bij RTL de klimaatscepter zwaait vliegt het alarmisme je om de oren.
In Nederland zijn de winters aanzienlijk zachter door een meer zuidwestelijke stroming, aanzienlijk minder luchtvervuiling (= ruim de helft minder mist) en daarnaast nog enige opwarming door o.a. meer CO2 en dataaanpassing/oplichting dat zijn weerga niet kent.

Klimaatcrisis? Nooit stierven in de afgelopen eeuw minder mensen door extreem weer dan in 2021 (laatst bekende cijfers KU Leuven), de afname was 95% in de afgelopen eeuw in absolute aantallen, dus zo’n 98% relatief.
De opbrengst van oogsten is gigantisch toegenomen door meer CO2, techniek en het graadje er bij.
De opwarming gaat niet gestopt worden door de mens. Als alle klimaatafspraken van Parijs doorgevoerd worden en volgehouden tot het jaar 2100, dan scheelt dat dan 0,17 graden volgens het (IPCC) klimaatmodel MAGICC
Dart graadje warmer is heel vervelend voor ons wintersporters, jammer van een aantal gletschers (die 2000 jaar geleden nog veel kleiner waren) maar een zegen voor de mensheid en de biodiversiteit.

Als je echt beroerd klimaat wilt zien: google even op het jaar 1540.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 05 jan 2023 16:24

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

“Dart graadje warmer is heel vervelend voor ons wintersporters, maar een zegen voor de mensheid en de biodiversiteit.”

Daar zullen de mensen in Afrika waar de omvang van de Sahara (en voor landbouw ongeschikt land) de afgelopen eeuw significant toegenomen is het vast mee eens zijn.

Over 100-200 jaar kennen we Centraal- Europa niet weer als een groot deel van Afrika en het Midden-Oosten bij ons komt wonen, Hetgeen dat natuurlijk eigenlijk al in volle gang is.

Het vervelende van het doen van dit soort uitspraken is dat men snel denkt dat je een klimaatactivist bent. Begrijp me niet verkeerd, wij gaan dit toch niet veranderen maar een zegen voor de mens? Kortzichtigheid…

*bericht bewerkt door Bas. op 05 jan 2023 16:37

Ik zie aan de bagatelliserende argumenten precies dat enkelen hier zich hebben laten hersenspoelen door stichting Clintel (Marcel Crok, Guus Berkhout).

Het is ook heerlijk om je niet zo druk te hoeven maken en dan gaan die non-argumenten er als zoete koek in. Maar bedenk wel dat ze niet van klimaatonderzoekers komen maar van twee mannen die in de zak zitten van de olie-industrie en nauwe banden hebben met wappie-rechts. Ze zijn al opgeschoven van het ontkennen van klimaatverandering naar het onderkennen daarvan en daarna van het ontkennen van de invloed van CO2 naar het onderkennen daarvan. Vervolgens van het ontkennen van de menselijke invloed naar het onderkennen ervan. En wat er overblijft is nu dus het motto “Het wordt warmer, mede door de mens, maar dat is geen probleem”. Daarvoor wijzen ze naar factoren die het resultaat zijn van toegenomen welvaart en voortschrijding van de wetenschap en niets met het klimaat te maken hebben. Door te zeggen: “kijk hoe lekker we het doen als mensen!” en dus alleen maar achterom te kijken, hopen ze alle urgentie voor de toekomst weg te nemen. Vooral het zaaien van twijfel doet Clintel als geen ander. Als je dan vervolgens de argumenten van Clintel toetst (de journalistiek en klimaatwetenschap kan die namelijk zeer gemakkelijk fileren en weerleggen) dan zeggen de gebrainwasten: “neehoor de ene wetenschapper zegt A en de andere zegt B dus ik geloof in de waarheid die mij het meest aanstaat”. De convenient lie is toch beter verteerbaar dan de inconvenient truth.

Voor wie in de Clintel-fuik is gezwommen en toch nog enig kritisch denkvermogen overheeft: verdiep je er eens in! Begin bijvoorbeeld hier: https://pointer.kro-ncrv.nl/klimaattwijfel-zaaien-met-hulp-v…

*bericht bewerkt door KrisWeer op 05 jan 2023 16:48

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

“Het is ook heerlijk om je niet zo druk te hoeven maken en dan gaan die bagatelliserende argumenten er als zoete koek in.”

Haha, precies dit. Dat is mens-eigen, en zie je bij ieder geloof. Kansberekeningen en feitelijke waarnemingen doen er niet meer toe. Daarom gelooft men ook in religies, daarom gaat men ook naar het casino, daarom geloven kinderen ook in sinterklaas, en daarom geloven mensen ook dat het klimaat niet opwarmt. Heerlijk om je niet zo druk te hoeven maken:)

Bas de Sahel en deels Sahara vergroent spectaculair. Ja, bij La Niña is het doorgaans extreem droog in de hoorn van Afrika en krijgen ze in Zuid-Oost Azië natte voeten.
@krisweer: Clintel zit vol relevante wetenschappers, waarvan ik er een aantal persoonlijk ken.

Stuk voor stuk echte wetenschappers of uitstekend ingevoerde wetenschapsjournalisten, die vanuit hun expertise en veelal zonder financiële druk ten aanzien van politiek gewenste resultaten hun oordeel over de ter beschikking staande data ventileren.

Die druk zien we in de case van het Great Barrier Reef dat zo dood zou zijn als een pier. Professor Peter Ridd werd van zijn universiteit geschopt toen hij meldde dat het wel meeviel. Intussen blijkt volop gezond koraal te zitten en bleken de alarmverhalen regelrecht klimaatactivisme.

Wat betreft plotselinge veranderingen: van 1510 tot 1540 werd het heter en heter in Nederland, daarna bij slag 30 jaar lang nat en koud . Reken je niet rijk

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 05 jan 2023 16:56

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het lijkt me toch evident dat het bijzonder weinig zin heeft je op individueel niveau druk te maken om het klimaat of het eind der tijden dat sommigen er van maken? Als het ophoudt, dan houdt het op… Tis niet anders…

Toch 1 vraagje: zou het misschien kunnen dat veel mensen sceptisch zijn vanwege de vele dure “maatregelen” die er rücksichtslos en geldgedreven genomen worden, waarvan het me evident lijkt dat ze ons op zichzelf niet gaan redden? Ik bedoel, wat was de bijdrage van onze “hernieuwbare” energiebronnen in die koude decemberdagen in de energiemix? Minder dan 4% meen ik… Ik vond dat Hessel het mooi omschreef, bijna iedereen wil het beste voor onze leefomgeving, maar niet iedereen is zo stekeblind om niet te zien dat de Fransen het wat dat betreft heel veel beter voor elkaar hebben…

I can stick uphill ice, on my saucer...

En wat is net zo mens eigen? Precies, je eigen invloed bijzonder overschatten, patronen zien die er niet zijn en je omgeven met gelijkgestemden.

Al die mensen die alles in hun leven met politiek en hun eigen agenda vermengen komen mij totaal mijn neus uit. Ga ergens anders zuur lopen doen met dit soort tendentieuze horrorverhalen en laat mensen eens in hun waarde.

Al die mensen die alles in hun leven met politiek en hun eigen agenda vermengen komen mij totaal mijn neus uit. Ga ergens anders zuur lopen doen met dit soort tendentieuze horrorverhalen en laat mensen eens in hun waarde.

ThomJ op 05 jan 2023 17:01

Wat doe je dan in een forum waar mensen ideeën uitwisselen over klimaatopwarming? Je hoeft hier natuurlijk niet op te klikken. Genoeg andere leuke topics voor jou waarin meningsverschillen en politieke inzichten niet voorkomen.

*bericht bewerkt door Bas. op 05 jan 2023 17:08

“Dart graadje warmer is heel vervelend voor ons wintersporters, maar een zegen voor de mensheid en de biodiversiteit.”

Daar zullen de mensen in Afrika waar de omvang van de Sahara (en voor landbouw ongeschikt land) de afgelopen eeuw significant toegenomen is het vast mee eens zijn.

Over 100-200 jaar kennen we Centraal- Europa niet weer als een groot deel van Afrika en het Midden-Oosten bij ons komt wonen, Hetgeen dat natuurlijk eigenlijk al in volle gang is.

Het vervelende van het doen van dit soort uitspraken is dat men snel denkt dat je een klimaatactivist bent. Begrijp me niet verkeerd, wij gaan dit toch niet veranderen maar een zegen voor de mens? Kortzichtigheid…

Bas. op 05 jan 2023 16:37

Dat mensen uit Afrika en Azië hier massaal heenkomen heeft ook met klimaat te maken ja, maar niet het klimaat waar dit topic over gaat. Dat die massaal hierheen komen heeft met het hier geldende sociaal economisch klimaat te maken.

Born to Ride

Plaats een reactie