Ervaring met een skibike / skifiets

Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van een skibike of skifiets?
Wij gaan in maart met groep mensen op wintersport en 1 daarvan heeft afgelopen jaar een knieband gescheurd. Operatie gehad en nu herstellen natuurlijk. Skiën of snowboarden wordt hem nu nog afgeraden.
Hij wilt wel heel graag mee op wintersport maar is bang dat hij overdags als iedereen aan het skiën is hij niet zoveel te doen heeft.

Heeft iemand wel eens op zo’n skibike gezeten? Heb je daarmee in vergelijking met ski’s of een snowboard veel minder druk op je benen?
Big foots hebben we al wel dus dan zou hij alleen zo’n skibike moeten huren.

null

Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van een skibike of skifiets?
Wij gaan in maart met groep mensen op wintersport en 1 daarvan heeft afgelopen jaar een knieband gescheurd. Operatie gehad en nu herstellen natuurlijk. Skiën of snowboarden wordt hem nu nog afgeraden.
Hij wilt wel heel graag mee op wintersport maar is bang dat hij overdags als iedereen aan het skiën is hij niet zoveel te doen heeft.

Heeft iemand wel eens op zo’n skibike gezeten? Heb je daarmee in vergelijking met ski’s of een snowboard veel minder druk op je benen?
Big foots hebben we al wel dus dan zou hij alleen zo’n skibike moeten huren.

null

Hofstadl op 05 jan 2023 10:35

Kijken of je het in Nederland kan proberen. Gaan en er achter komen dat het toch niets is, dan snap ik zijn angst wel.

Momenteel zelf met een geblesseerd kind op vakantie. En dan is er inderdaad weinig te doen…

Dus zou het proberen als dat mogelijk is in landgraaf/Zoetermeer

Ik skibike nu 8 jaar en het is FANTASTISCH!! Al sinds mijn vijfde altijd geskied. Daar abrupt mee moeten stoppen door een spierziekte. Jarenlang niet meer kunnen skiën, tot ik de skibike ontdekte. Het ziet er heel anders uit dan skiën en het is natuurlijk iets heel anders, maar verbazingwekkend komt het gevoel van skibiken toch in de buurt van het gevoel van skiën. De overeenkomst met fietsen zit hem puur in het hebben van een zadel en een stuur, Er komt inderdaad VEEL minder druk op je benen te staan: dat is voor mij ook juist de reden waarom ik nog wel kan skibiken, maar niet meer kan skiën. Eigenlijk bestuur je de skibike met je romp en armen, door druk op je linker- of rechterkant van je stuur te zetten. Het gevaar met een kwetsbare knieband zou hem misschien met name in de voetski’s kunnen zitten, doordat een voetski even wat achter zou kunnen blijven in bijvoorbeeld een dikke laag sneeuw, terwijl je ondertussen doorskiet, dan voel je misschien wel even een rukje aan je knie. Ik vind dat ik dit wel moet benoemen maar heel eerlijk is me dat in al die jaren slechts een hele enkele keer gebeurd. Het is serieus ook heel goed te voorkomen door op de goed geprepareerde pistes te blijven en diepe verse hoopjes sneeuw te vermijden en indien vermijden niet kan, je been even heel licht iets op te tillen. Zelf zet ik mijn zadel altijd beduidend hoger dan de standaardinstelling, daardoor belast ik mijn benen nog minder, ik zou me kunnen voorstellen dat dat ook bij een kwetsbare knieband zou kunnen schelen. Ik ben heel erg blij met mijn Stalmach Worldcup skibike, maar in skigebieden wordt vaak de Brenter te huur aangeboden, deze zijn relatief licht en compact. Om een Brenter te kunnen huren is volgens mij wel een les verplicht, maar dat is sowieso wel heel verstandig en ook leuk om te doen. Bij de verhuur van een bike worden meestal ook de voetski’s aangeboden, vaak met de keuze van een snowboardbinding (kunt dan je snowboardboot gebruiken) of skibinding ( kunt dan je eigen skischoen gebruiken). Persoonlijk zou ik bij een kwetsbare knieband voor die voetski’s gaan ipv de big foots. Ook is het wel goed om even te kijken of je in jullie skigebied mag skibiken, dat is namelijk helaas nog niet overal mogelijk (bike wordt bijv. dan niet in lift toegelaten). Ik weet zelf hoe het is om de beslissing te moeten maken wel/ niet de skibike aan te durven, want je wil lichamelijk niets riskeren en ook plezier hebben. Iedereen en iedere situatie is anders, maar voor mij was het een beslissing die mij en mijn gezin al weer heel wat jaren plezier heeft gebracht. Hopelijk hebben jullie iets aan deze info en staat jullie een leuke week te wachten.

Wow bedankt voor de uitgebreide reactie @clien.
Wij komen al jaren in hetzelfde gebied en zien vaker mensen op skibikes gaan dus dat is wel toegestaan, daarnaast worden ze ook verhuurd onder aan de piste.
Tja het blijft altijd een gok om met een blessure toch te gaan skiën (trouwens je loopt ook een risico als je niet geblesseerd bent) maar wintersport is maar einmahl am Jahr he ;).

Graag gedaan. Gezien je (muziek) verwijzing, ga jullie dan (ook) naar Oostenrijk.😄

Ik heb de skibike ook 2x uitgeprobeerd en vind het een heel goed alternatief voor skiën. Wel les nemen! Dat is echt heel belangrijk. Wij Nederlanders zijn gewend aan het besturen van een fiets. Bij een skibike moet je je stuur niet naar links of rechts draaien als je een bocht wil maken, maar houd je het te allen tijde recht en duw je het naar beneden aan de bergkant.
Verder heb ik juist mijn skischoenen de 2e keer verruild voor snowboardschoenen, omdat je daarop veel makkelijker loopt. Zeker met een knie die nog niet optimaal functioneert.

*bericht bewerkt door ChristienB op 25 jan 2023 14:27

Is dit ook geschikt voor iemand die angstig is op een snowboard/ski’s?

Is dit ook geschikt voor iemand die angstig is op een snowboard/ski’s?

Robvanwinsen op 25 jan 2023 14:35

Moeilijk te beantwoorden. Mocht de angst voortkomen uit het eng vinden om bovenaan de piste te staan en de stap te nemen om die af te gaan, dan blijft datzelfde ook gelden voor een skibike. Mocht de angst meer voortkomen uit het op een board of ski’s staan of uit angst voor vallen, dan is de skibike misschien wel een goed alternatief. Met het volgen van wat lessen leer je namelijk heel goed controle over de skibike te krijgen en kan iemand die angstig is voor skiën/boarden misschien bij een skibike sneller het gevoel krijgen ‘ik kan gewoon stoppen wanneer ik wil en ook zo hard gaan als ik wil’. De bike zit niet aan je vast i.t.t. ski’s of een board. De kleine voetskietjes natuurlijk wel, maar die hebben een andere functie dan normale ski’s, dus ik kan me voorstellen dat dat voor iemand een verschil zou kunnen maken.

Degene die mij het skibiken heeft geleerd vertelde mij dat hij ooit een vrouw heeft les gegeven, die op de ski’s de berg niet af durfde. Hij is toen 5 dagen achter elkaar met een skibike met haar de berg opgegaan, iedere keer namen ze de lift weer terug, want ze durfde absoluut niet naar beneden. Tot de dag kwam dat ze ineens het toch aandurfde om een paar meters te proberen….het skibiken zelf gaf haar geen enkele angst: de hobbel was letterlijk en figuurlijk genomen.

Mijn vrouw heeft compartimentsyndroom in haar onderbenen, wat inhoudt dat ze als ze veel of langdurig druk zet op haar onderbenen (bijvoorbeeld tenen optrekken / op tenen staan) ze twee weken lang ontzettende pijn in haar onderbenen heeft. Dus met mij mee snowboarden gaat niet: heel side, toe side gaat ze niet volhouden. Maar nu hebben we dus de skibike ontdekt en ze is heel erg benieuwd of dat wat voor haar is. Het lijkt er namelijk op van wel. Maar zo’n ding is nieuw heel duur in aanschaf, dus we zouden het eerst ergens in Nederland willen proberen, liefst door er een te huren. Weet iemand of ze ergens in Nederland kan leren skibiken?

Beste allen,

Graag zouden we wat info willen over skigebieden waar jullie naar toe gaan met de skibike? Alvast bedankt voor de reacties

Mijn vrouw heeft compartimentsyndroom in haar onderbenen, wat inhoudt dat ze als ze veel of langdurig druk zet op haar onderbenen (bijvoorbeeld tenen optrekken / op tenen staan) ze twee weken lang ontzettende pijn in haar onderbenen heeft. Dus met mij mee snowboarden gaat niet: heel side, toe side gaat ze niet volhouden. Maar nu hebben we dus de skibike ontdekt en ze is heel erg benieuwd of dat wat voor haar is. Het lijkt er namelijk op van wel. Maar zo’n ding is nieuw heel duur in aanschaf, dus we zouden het eerst ergens in Nederland willen proberen, liefst door er een te huren. Weet iemand of ze ergens in Nederland kan leren skibiken?

lightsparks op 07 jul 2023 11:36

Beste,
Voor zover wij weten is dit best moeilijk in Nederland. Wij zijn ook al 2 jaar aan het kijken of we hier in Nederland zoiets kunnen uitproberen. Inmiddels ook al contact gehad met SHOS (een organisatie die gehandicapten helpt) maar zij helpen wel met bv een zitski maar (nog) niet met een skibike, omdat dit ook voor mensen zonder beperkingen gebruikt kan worden en dus niet speciaal voor mensen met een beperking is. We zijn nu aan het kijken om toch maar richting Oostenrijk te gaan.

Ik heb dit jaar een keer mijn eigen gemaakte skibike kunnen testen bij Montana in Westerhoven.
Daar kon ik een uur voordat het open ging de baan voor een uur huren (± 25,-)

Beste allen,

Graag zouden we wat info willen over skigebieden waar jullie naar toe gaan met de skibike? Alvast bedankt voor de reacties

PappieDappie op 12 aug 2023 12:37

Kan hier iemand nog een antwoord op geven?
Ik ga dit jaar naar Serfaus - Fiss - Ladis, en daar mag je de pistes op.
Ik heb de goedkeuring van de Fisser Bergbahnen, maar met de vermelding dat ik ter plaatse toch nog voor de zekerheid moet informeren.

“Good morning John!
You can use every cablecar and chairlift in Serfaus-Fiss-Ladis and the associated slopes with the snowbike.
If you are here in the region please check the possibility of transport again!
It is important to secure the snowbike while riding the chairlift so that it can not fall down.
Please take care of the other guests on the slopes! Otherwise we reserve the right to prohibit the use!
For further questions please ask!
Best regards from Fiss and see you soon!
Fisser Bergbahnen GmbH
Jürgen Frommelt”

Je bent verplicht om een veiligheidskoord tussen jou en de fiets te maken, zodat hij niet uit de lift kan vallen.
Maar ik zou dus graag nog andere ski-oorden willen bezoeken met mijn ski-bike, dus als er iemand nog iets weet, dan hoor ik dat graag.

John

Beste allen,

Graag zouden we wat info willen over skigebieden waar jullie naar toe gaan met de skibike? Alvast bedankt voor de reacties

PappieDappie op 12 aug 2023 12:37

Kan hier iemand nog een antwoord op geven?
Ik ga dit jaar naar Serfaus - Fiss - Ladis, en daar mag je de pistes op.
Ik heb de goedkeuring van de Fisser Bergbahnen, maar met de vermelding dat ik ter plaatse toch nog voor de zekerheid moet informeren.

“Good morning John!
You can use every cablecar and chairlift in Serfaus-Fiss-Ladis and the associated slopes with the snowbike.
If you are here in the region please check the possibility of transport again!
It is important to secure the snowbike while riding the chairlift so that it can not fall down.
Please take care of the other guests on the slopes! Otherwise we reserve the right to prohibit the use!
For further questions please ask!
Best regards from Fiss and see you soon!
Fisser Bergbahnen GmbH
Jürgen Frommelt”

Je bent verplicht om een veiligheidskoord tussen jou en de fiets te maken, zodat hij niet uit de lift kan vallen.
Maar ik zou dus graag nog andere ski-oorden willen bezoeken met mijn ski-bike, dus als er iemand nog iets weet, dan hoor ik dat graag.

John

Johnnie op 10 dec 2023 17:37

Hoi John,

Wij gaan begin volgend jaar (2024) naar Nauders. Als we alles goed hebben gelezen zit daar een skischool die zelfs les geeft met de ski bike. We posten daarna hier wel hoe het is gegaan. Succes en veel ski plezier dit seizoen.

Ik zou die knie gewoon nog rust geven. Je slaat je echt voor je kop als je een geopereerde knie verkloot.

Met ski bike verwacht ik wel draai en zijwaartse krachten op een knie.

Sneeuwschoenwandelen is ook lekker buiten. Kan behoorlijk inspannend zijn als je wilt. En je kan op de piste afspreken om samen te lunchen

In het skigebied Serfaus-Fiss-Ladis is een snowbike overal toegestaan, weet ik uit eigen ervaring. Ben echter nog geen bospad af geweest met de snowbike, omdat ik nog niet goed weet hoe ik daar mijn snelheid kan beperken. Maar mooie, brede pistes genoeg in dat gebied.

Beste allen,

Graag zouden we wat info willen over skigebieden waar jullie naar toe gaan met de skibike? Alvast bedankt voor de reacties

PappieDappie op 12 aug 2023 12:37

Kan hier iemand nog een antwoord op geven?
Ik ga dit jaar naar Serfaus - Fiss - Ladis, en daar mag je de pistes op.
Ik heb de goedkeuring van de Fisser Bergbahnen, maar met de vermelding dat ik ter plaatse toch nog voor de zekerheid moet informeren.

“Good morning John!
You can use every cablecar and chairlift in Serfaus-Fiss-Ladis and the associated slopes with the snowbike.
If you are here in the region please check the possibility of transport again!
It is important to secure the snowbike while riding the chairlift so that it can not fall down.
Please take care of the other guests on the slopes! Otherwise we reserve the right to prohibit the use!
For further questions please ask!
Best regards from Fiss and see you soon!
Fisser Bergbahnen GmbH
Jürgen Frommelt”

Je bent verplicht om een veiligheidskoord tussen jou en de fiets te maken, zodat hij niet uit de lift kan vallen.
Maar ik zou dus graag nog andere ski-oorden willen bezoeken met mijn ski-bike, dus als er iemand nog iets weet, dan hoor ik dat graag.

John

Johnnie op 10 dec 2023 17:37

Hoi John,

Wij gaan begin volgend jaar (2024) naar Nauders. Als we alles goed hebben gelezen zit daar een skischool die zelfs les geeft met de ski bike. We posten daarna hier wel hoe het is gegaan. Succes en veel ski plezier dit seizoen.

PappieDappie op 10 dec 2023 18:07

Ik ben “opgegroeid” op de snowbike, vroeger noemde wij het “de bobski” mijn vader was leraar en tja dan moet je als kind mee… ;)
Toen ik met mijn eigen gezin op skivakantie ging en mijn 2 kids fanatiek freestylen ben ik zelf ook maar gaan skiën, eerst op een funski want een beetje crossen op kleine ski.s was ik immers gewend. Maar toch snel over gestapt op “echte” skies want anders hield ik mijn 2 jongens niet bij op de piste hahaha maar ja nu nog steeds soms niet 😉
Kortom, vorig jaar was ik in Nauders en zag een bob, ik was op slag verliefd en na een leuk praatje met de leraar mocht ik het nog eens proberen… nou opstappen en weg, niet verleer… hheeerllijkk wat blijft dat leuk.
In nauders mag je maar op 2 pistes ermee helaas volgens die leraar gebeuren er anders teveel ongelukken. Ik zal eens even de foto erbij zoeken…

null
null

null
null

Jillcrijns op 11 dec 2023 18:39

Dit was ff zitten voor de foto, vandaar dat ik geen kleine ski’s aan had. Bij het daadwerkelijke rijden had ik de kleintjes aan ;)

Ik zal morgen of woensdag even een uitgebreide reactie typen. Pm mag oom altijd.

Mijn moeder nu begin 60 “fietst” al ruim 10 jaar. Mijn vrouw doet al een aantal jaar gezellig mee.

Tot nu toe zijn ze erg blij met de snowbikes.
Wordt vervolgd

Mijn vrouw heeft compartimentsyndroom in haar onderbenen, wat inhoudt dat ze als ze veel of langdurig druk zet op haar onderbenen (bijvoorbeeld tenen optrekken / op tenen staan) ze twee weken lang ontzettende pijn in haar onderbenen heeft. Dus met mij mee snowboarden gaat niet: heel side, toe side gaat ze niet volhouden. Maar nu hebben we dus de skibike ontdekt en ze is heel erg benieuwd of dat wat voor haar is. Het lijkt er namelijk op van wel. Maar zo’n ding is nieuw heel duur in aanschaf, dus we zouden het eerst ergens in Nederland willen proberen, liefst door er een te huren. Weet iemand of ze ergens in Nederland kan leren skibiken?

lightsparks op 07 jul 2023 11:36

Hoi allen, ik ben mij ook aan het orrienteren op snow biken, omdat ik door lichamelijke problemen niet meer kan skien. Ik heb ontdekt dat in Bottrop lessen worden gegeven. In januari ga ik dat eens proberen. Hopelijk kan ik daarna eindelijk weer lekker met mijn gezin mee op wintersport.

Hallo allemaal, in de voorjaarsvakantie willen we met ons gezin naar het skigebied Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn. Omdat mijn vrouw skiën erg eng vindt wil ze graag de snowbike uitproberen. Sleeën vindt ze ook fantastisch en dan kan het niet snel genoeg gaan maar skiën is een ander verhaal. Dus vandaar de snowbike.

Weet iemand of er in het skigebied snowbike’s zijn toegestaan en waar je ze kunt huren en les kunt nemen?
Alvast bedankt voor de reacties.

Beste lezers,
Vandaag, 9 januari 2024, heeft mijn partner in Nauders (Oostenrijk) les genomen met de skibike. We hebben hiervoor specifiek een wintersport vakantie geboekt in dit gebied. Alle voorgaande berichten van iedereen ten spijt, het is voor mijn partner geen oplossing. Wij hadden gemeend, omdat ze steeds meer moeite met het gewone skiën krijgt, door bovenstaande berichten dat dit misschien wel een oplossing voor haar kon zijn. Echter, in ons geval niet. Er moet toch veel kracht met de benen uitgeoefend worden in de bochten, en zeker met het remmen. Deze kracht heeft ze helaas niet meer in haar benen. Een tip van de leraar was om eens te informeren naar een ski-trike. Dit wordt beslist ons volgend project. Zodra we hier wat ervaring in hebben, gaan we dit hier zeker vermelden. Kan helaas wel weer even duren. Nogmaals jammer dat de skibike voor haar geen oplossing voor de toekomst was.

Je kan ook in Nederland ook een skibike huren. Ik ben wel eens een Nederlander met eigen skibike tegengekomen in Fiss. Hij bouwde ze zelf, ze waren beschikbaar om te kopen en huren. Ik heb even gekeken en hij heeft er nog steeds een website voor: snike.nl.

@PappieDappie wat jammer dat het ook niet meer lukt voor je partner. Als ze van de wintersport wil blijven genieten is naast de trike misschien ook het zitskieen nog een idee?

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

@PappieDappie wat jammer dat het ook niet meer lukt voor je partner. Als ze van de wintersport wil blijven genieten is naast de trike misschien ook het zitskieen nog een idee?

LoveToSki op 10 jan 2024 10:43

Ook daar zijn we mee bekend, maar dat gaat de aller aller laatste optie worden. Dank je voor de reactie

Je kan ook in Nederland ook een skibike huren. Ik ben wel eens een Nederlander met eigen skibike tegengekomen in Fiss. Hij bouwde ze zelf, ze waren beschikbaar om te kopen en huren. Ik heb even gekeken en hij heeft er nog steeds een website voor: snike.nl.

JohnSnow op 10 jan 2024 09:48

We zullen eens de site bezoeken. Dankjewel

Beste allen,
We hebben weer iets anders ontdekt, de ski-mojo. Dit is een exoskelet wat je benen met 1/3 zou moeten ontlasten. Eerste 2 weken van maart gaan we naar Val Cenis en hebben daar de eerste 2 dagen dit exoskelet gereserveerd om te proberen. Ervaring wordt hier weer gedeeld. Hopelijk is dit iets…😀😀

Beste allen,
We hebben weer iets anders ontdekt, de ski-mojo. Dit is een exoskelet wat je benen met 1/3 zou moeten ontlasten. Eerste 2 weken van maart gaan we naar Val Cenis en hebben daar de eerste 2 dagen dit exoskelet gereserveerd om te proberen. Ervaring wordt hier weer gedeeld. Hopelijk is dit iets…😀😀

PappieDappie op 21 jan 2024 10:57

Ik heb de ski-mojo twee jaar geleden uitgeprobeerd, maar vond het helemaal niets. Maar ik lees ook goede ervaringen. Veel succes en wie weet is dit voor jullie dé oplossing.

Ik vind op internet moeilijk terug waar je echt wel mag skibiken. Heb verschillende skiverhuurwinkels gebeld in Frankrijk maar daar is het een ‘neen’. Ofwel druk ik mij verkeerd uit haha. In de paasvakantie gaat mijn broer met zijn vrienden op skivakantie maar 1 jongen daarvan kan niet skiën omwille van een slecht been. De ski bike is dus een optie maar waar zijn die allemaal toegelaten op de pistes en liften? Iemand tips?

Plaats een reactie