Water/ijs in skibox thule -tips.

Wij hebben een Thule skibox.

Wij skieën op verschillende locaties, dus laten gedurende de vakantie de skies en snowboards in de box liggen.
Na het skiën borstelen we de skies af, maar er blijft toch altijd ijs/sneeuwresten achter op de skies en snowboards.

Na verloop van een aantal dagen ligt er uiteindelijk in de skibox een plasje water(of ijs).

Ik ben van plan om wat kleine gaatjes in de onderkant van de box te boren, zodat dit water weg kan. Doen? Of juist niet? Andere tips? Of lekker laten zitten dat water?

Oef, ik zou niets aan de structuur van de box durven veranderen. Straks verander je iets aan de constructie en vliegt opeens de inhoud over de snelweg. Kun je niet een paar handdoeken onderin leggen die je dan overdag even uithangt?

Die geboorde gaatjes zouden een hinderlijke fluittoon kunnen opleveren wanneer je rijdt. Je kan twee balkjes dwars in de box leggen zodat de ski’s niet in het water liggen.

De balkjes heb ik al, orgineel van Thule, dus de skies liggen niet in het water… Maar ik erger me altijd aan t water. 😉 Weet ook niet of t echt veel kwaad kan.

De balkjes heb ik al, orgineel van Thule, dus de skies liggen niet in het water… Maar ik erger me altijd aan t water. 😉 Weet ook niet of t echt veel kwaad kan.

speters op 05 jan 2023 20:46

Ik laat hem af en toe een middagje open staan. Is het water zo weg.

Click. Click. Peace

Herkenbaar probleem, wij skien ook in meerdere gebieden en laten de ski’s in de box liggen. Ook al wel eens aan gaatjes gedacht maar doen we ook niet om bovengenoemde redenen. Laatste keer een paar goedkope absorberende badmatten gehaald bij de action en deze onderin de box gelegd. Zolang het niet om te veel vocht/ water gaat nemen deze het water prima op. Op de laatste dag voor vertrek laten we de ski’s wel altijd goed drogen in skikelder of kamer. Dus toen de matten eruit gehaald en in Oostenrijk achter gelaten.

Gewoon een paar kleine gaatjes in boren op, voor zover mogelijk, het laagste punt van de box. Het effect op de sterkte van de constructie zal marginaal zijn.

Gewoon een paar kleine gaatjes in boren op, voor zover mogelijk, het laagste punt van de box. Het effect op de sterkte van de constructie zal marginaal zijn.

Pistenbully123 op 05 jan 2023 22:33

Dan ben jij straks misschien net die auto die fluitend naar de Alpen rijdt. :)

Gewoon doen wat Dvb zegt, of Rogier. Of iets gelijkaardig met een handdoek die je af en toe vervangt.

Bla, bla, bla.

Heb al diverse gaten extra van alle verschillende auto’s en verschillende dragers en afstanden ertussen. Geen fluiten hierdoor.
Wel fluiten door de dragers als die niet glad zijn door b.v. sleufgaten e.d. Vaak horen daar van die rubber afdichtingen in.
Natuurlijk geen gat van 50mm of zo boren maar klein gaatje van 3-4mm kan geen kwaad. Wel even met verzinkboortje de randen glad en iets schuin maken (binnen en buitenkant). Hierdoor loopt water beter weg en verminderd eventuele spanning op gat.
Sterkte van de skibox komt uit de ribbels, vouwen, hoeken, omgezette randen e.d. Niet uit het platte materiaal net als alle plaatwerk van auto’s.

Ik heb geen speciale kennis van luchtweerstand e.d. dus het is niet onderbouwd, maar ik kan me niet voorstellen dat een gaatje onderin een fluittoon oplevert.

Wel vraag ik me af hoe je dit voor je ziet, je moet wel echt op zoek naar het laagste punt/de laagste punten wil je je water kwijt raken. En zorg zeker dat je geen roest op je ski’s hebt zitten, want het lijkt me niet top dat dát op je auto lekt.

Heb al diverse gaten extra van alle verschillende auto’s en verschillende dragers en afstanden ertussen. Geen fluiten hierdoor.

RuudW op 06 jan 2023 07:54

Heb je dan bij regenachtig weer op de snelweg niet het probleem dat er juist water in de skibox komt?

@Yippee, stukje ducttape doet wonderen.
Dus nee, niks geen last van water.

*bericht bewerkt door RuudW op 07 jan 2023 19:28

Als het pas na een paar dagen een probleem wordt , dan even elke dag een handdoek er door heen of zoals Rogier zegt, effe luchten.

@Yippee, stukje ducttape doet wonderen.
Dus nee, niks geen last van water.

RuudW op 07 jan 2023 19:28

Bij mijn (oudere) skibox zat er een rij gaten onderin voor de U-beugels door te steken op verschillende plaatsen afhankelijk van de grootte van de auto. Hier heb ik ook alle open gaten moeten afplakken omdat ik anders de radio bij bepaalde snelheden niet meer kon horen door het gefluit.
Met ducttape geen problemen meer.

*bericht bewerkt door Vivace op 10 jan 2023 13:44

Glide on!

Sponsje gebruiken voor de grootste plasjes (hoeveel kan het zijn?) en dan nog even een handdoek erdoor… klaar…

Plaats een reactie