Reuzeslalomski's

Ik heb dit seizoen nog nieuwe All-Mountain pisteski’s gekocht en ben totaal niet op zoek naar nieuwe ski’s, maar toch vind ik het leuk om alvast te fantaseren over een nieuw paar. Dan wel iets ter aanvulling op de huidige set, dus iets totaal anders. Een sportieve slalomski, een echt brede poederski of… ik stuitte online ook op reuzeslalomski’s met een radius van 27+ meter. Bijvoorbeeld de Head WCR e-GS Pro Master of Fischer RC4 Worldcup GS.
Mijn vraag is: zijn dit ski’s die alleen gebruikt worden in wedstrijden of wordt hier ook wel eens mee op de piste geskied? En heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben gewoon benieuwd hoe dit skiet.
De prijzen zien er in ieder geval heel schappelijk uit in vergelijking met een ‘normale’ pisteski, niet iets wat alleen de profs uitgeven aan latten.

*bericht bewerkt door Stanro op 06 jan 2023 11:06

Er zijn mensen die ermee de piste op gaan. Maar dat is uitzonderlijk en wat mij betreft ook niet heel logisch.

Zeker niet als je het moet vragen. Want dan heb je geen ervaring met deze ski’s. Ze zijn wel vaak goedkoop inderdaad.

Het zijn leuke ski’s. Voor de reuzenslalom.
Voor dagelijks pistegebruik zijn ze gewoon minder geschikt, omdat je ze lastig de bocht om krijgt. Op snelheid lukt dat wel, dan kun je genoeg druk genereren om ze te buigen. Maar tussen het gewone publiek is het een stuk lastiger.
Ze zijn goedkoop omdat er wel genoeg wedstrijdskiërs zijn die die latten kopen, maar overtollige voorraad raken de verkopers nauwelijks kwijt. Bij slalomlatten kan een recreant ook een fis lat kopen. Bij reuzenslalom beter niet.
Maar als je ambities hebt en een hele leuke racelat wil, dan is het wellicht de moeite. Soms kun je ze voor die prijs bijna niet laten staan. Staat tegenover: bevallen ze niet, dan raak je ze ook nauwelijks kwijt.

Zeker leuke ski’s.
Mits je ze, zoals @Hessel aangeeft, je ze toch aardig op snelheid moet skiën om er lekker mee te kunnen carven.
Dan vind ik ze persoonlijk ook voor dagelijks pistegebruik een stuk uitdagender dan een ‘race-rental’ ski.

Geen zorgen, ik ben geen kamikazepiloot. Ik was gewoon benieuwd hoe zoiets skiet en wie zoiets gebruikt. En of de modellen die ik vond echte wedstrijdski’s zijn of een consumentenversie die daadwerkelijk op de piste te gebruiken is. Na nog wat verder internetten zie ik dat ze bij de afdaling zelfs op ski’s met een radius van minstens 50m moeten skiën, zulke latten vind ik bijvoorbeeld niet te koop. Ik denk dat ik - in de toekomst, ben nog lang niet uitgekeken op mijn allrounders - genoeg heb aan een leuke race carver met 18-20m radius als ik wil knallen op de piste.

Geen zorgen, ik ben geen kamikazepiloot. Ik was gewoon benieuwd hoe zoiets skiet en wie zoiets gebruikt. En of de modellen die ik vond echte wedstrijdski’s zijn of een consumentenversie die daadwerkelijk op de piste te gebruiken is. Na nog wat verder internetten zie ik dat ze bij de afdaling zelfs op ski’s met een radius van minstens 50m moeten skiën, zulke latten vind ik bijvoorbeeld niet te koop. Ik denk dat ik - in de toekomst, ben nog lang niet uitgekeken op mijn allrounders - genoeg heb aan een leuke race carver met 18-20m radius als ik wil knallen op de piste.

Stanro op 06 jan 2023 13:45

Als je wil kan ik DH ski’s voor je krijgen hoor. Maar daar ga je helemaal niet gelukkig van worden.

Het zijn wedstrijdski’s voor de giant slalom die je hebt gezien.

Plaats een reactie