Weekje Dolomieten vanuit Colfosco

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Het was nog even spannend of onze vakantie kon doorgaan. Manlief had zich geblesseerd. Gevallen toen het geijzeld had in december. Maar met een dochter als fysio en wat doosjes paracetamol op zak zijn we gisterenmorgen toch vertrokken.
Na een overnachting in Steinach am Brenner kwamen we vanmorgen aan in Colfosco. Wij hadden gedacht dat de dorpen wel redelijk sneeuwvrij zouden zijn, maar dat viel reuze mee. Gewoon een mooie wintersport sfeer.
Voor het eerst hadden we onze skipassen online besteld en dat werkte fantastisch. Gewoon QR code scannen en de passen rolden zo uit de automaat. Dus aangekomen in ons hotel, omkleden en glijden maar. Hotel aan de piste. Wat wil je nog meer!

Prachtig weer en goede sneeuw, en dat was waarschijnlijk de reden dat het best nog wel druk was tijdens wisseldag. We zijn Alta Badia niet uit geweest en besloten te eten bij Bioch. Dat was er al die jaren nog niet van gekomen.
En als je ziet dat er tafeltjes gereserveerd zijn dan betekent dat meestal wel dat je op een goede plek bent.
Het eten was heel lekker, geen klagen. Maar, ons geduld werd wel heel erg op de proef gesteld. Iedereen liep langs onze tafel, maar blijkbaar waren we niet interessant. Als we iemand aanspraken dan hoorden we dat collega spoedig zou komen. Eerst lang wachten dus voordat iemand überhaupt onze bestelling opnam en toen nog eens lang voordat het op tafel stond. Uiteindelijk 3 kwartier wachten voordat we iets hadden.

Wij zijn geen skiërs die aan het eind van de dag de laatste lift nog pakken. Half vier vinden we meestal wel een mooie tijd om te stoppen en ergens aan een lekker glaasje te gaan. In het hotel nog even de wellness in en vervolgens aan de dis.
Vandaag waren we om kwart over 4 terug en geen lekker glaasje. Dat doen we morgen!

null

Foto Edelweiss vallei/Colfosco.

Mooi! Edelweisstal!
Veel plezier.

Aftellen maar!

Colfosco! Ook 2x gezeten, erg mooi stukje van(af) de Sella ronda. Heel fijn voor beginners, zeker nu de sleep is vervangen door een stoeltje. Veel plezier!

Benieuwd naar de bevindingen in de komende dagen!

Veel plezier gewenst!

Goed om te weten! Kom woensdag eind van de middag aan in corvara. Nu nog even vermaken in 3 zinnen dolomieten, kronplatz, cortina. Veel plezier!

In de 3 zinnen sneeuwt nu een heel klein beetje. Ondanks wat groen buiten de piste en voornamelijk op bepaalde flanken zijn de pistes prima te doen. De zeer vlakke blauwe paden richting Padola (ski area val comeligo) en terug waren niet zo super. Er was in Padola ook maar 1 afdaling open van de 3. De rode 50a, die wel echt geweldig was om te doen. En zo rustig!

*bericht bewerkt door R_Dolomieten op 08 jan 2023 14:32

Zondag 8 januari.

Hoe maak je een planning voor de dag, hoe besluit je welke kant je op skiet? Welke pistes kies je? Misschien voor iedereen anders maar wij maken die keuze aan de hand van de plek waar we willen eten. Ik heb een leuk rijtje met hutten in mijn hoofd en gisterenavond hadden we besloten te eten bij de Friedrich August Hütte. Echter, nadat we bij de Boé naar beneden gingen toch maar de plannen gewijzigd. Ik heb altijd wat meer moeilijk met skiën bij bewolking. En bewolkt was het. Geen dikke bewolking maar voor mij vervelend genoeg. En de verdere voorspellingen waren niet echt hoopvol.
Dus besloten we een beetje in de buurt te blijven.
Bij Passo Campolongo overgestoken naar Cherz en daar wat afdalingen genomen. Het lunch doel hebben we verlegd naar Utia Lee bij St.Croce.

Een koffiepauze bij Malga Saraghes aan de 9 richting San Cassiano. Dat Saraghes een goede hut is weten jullie misschien al, maar de heisse Choco mit Sahnen…. ik geloof niet dat ik hem ooit zo lekker gedronken heb. Geen waterige drap, maar echte choco!

Bij La Villa de oversteek gemaakt naar Gardenaccia. Wat heerlijk rustig is het daar toch altijd, net zoals natuurlijk de pistes bij St. Croce.
In de cabinelift raakte ik aan de praat met de man naast me. Hij kwam met zijn 3 kinderen uit Venezuela om in Italië te skiën. Samen met zijn vriend met eveneens 3 kinderen. Voor het skiën en het eten, vertelde hij. Al voor het vierde jaar.
Bij Lee deelden we een tafel met een Zwitsers echtpaar. Skiën al veertig jaar in De Dolomieten. Veel goedkoper, mooiere bredere pistes, betere logistiek in liften en lekker eten. Ze hebben dit jaar een seizoens pas gekocht. Ze gaan minimaal 4 keer.
Eten was trouwens voortreffelijk en aan te bevelen. Schupfnudeln mit Wildragout.

Na de lunch begon het licht te sneeuwen. Besloten om er zeker geen lange dag van te maken en gingen weer richting Colfosco. De lichte sneeuw werd iets meer sneeuw. Nog geen dikke vlokken, maar vervelend genoeg voor mij. Ik verbaas me er altijd over hoeveel skiërs er lekker relaxed voorbij komen terwijl ik zelf soms al moeite heb om te zien hoe de piste precies loopt.
Het glaasje met lekkers schuiven we nog even op naar een volgende dag.

null
![]
(https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2023/01/08/C8B45A21-E08B-4358-A70D-1535D2588FB5.jpeg)
null

*bericht bewerkt door Noblesse op 08 jan 2023 16:40

Colfosco! Ook 2x gezeten, erg mooi stukje van(af) de Sella ronda. Heel fijn voor beginners, zeker nu de sleep is vervangen door een stoeltje. Veel plezier!

Hakke op 08 jan 2023 10:56

Wij komen al zo’n 20 jaar in de Dolomieten, maar dit is onze tweede keer in Colfosco. Wat zo leuk is aan dit dorp, en wat ik me eerder nooit realiseerde, is dat heel veel accomodaties vlakbij de piste liggen.

Zondag 8 januari.

Hoe maak je een planning voor de dag, hoe besluit je welke kant je op skiet? Welke pistes kies je? Misschien voor iedereen anders maar wij maken die keuze aan de hand van de plek waar we willen eten. Ik heb een leuk rijtje met hutten in mijn hoofd en gisterenavond hadden we besloten te eten bij de Friedrich August Hütte. Echter, nadat we bij de Boé naar beneden gingen toch maar de plannen gewijzigd. Ik heb altijd wat meer moeilijk met skiën bij bewolking. En bewolkt was het. Geen dikke bewolking maar voor mij vervelend genoeg. En de verdere voorspellingen waren niet echt hoopvol.
Dus besloten we een beetje in de buurt te blijven.
Bij Passo Campolongo overgestoken naar Cherz en daar wat afdalingen genomen. Het lunch doel hebben we verlegd naar Utia Lee bij St.Croce.

Een koffiepauze bij Malga Saraghes aan de 9 richting San Cassiano. Dat Saraghes een goede hut is weten jullie misschien al, maar de heisse Choco mit Sahnen…. ik geloof niet dat ik hem ooit zo lekker gedronken heb. Geen waterige drap, maar echte choco!

Bij La Villa de oversteek gemaakt naar Gardenaccia. Wat heerlijk rustig is het daar toch altijd, net zoals natuurlijk de pistes bij St. Croce.
In de cabinelift raakte ik aan de praat met de man naast me. Hij kwam met zijn 3 kinderen uit Venezuela om in Italië te skiën. Samen met zijn vriend met eveneens 3 kinderen. Voor het skiën en het eten, vertelde hij. Al voor het vierde jaar.
Bij Lee deelden we een tafel met een Zwitsers echtpaar. Skiën al veertig jaar in De Dolomieten. Veel goedkoper, mooiere bredere pistes, betere logistiek in liften en lekker eten. Ze hebben dit jaar een seizoens pas gekocht. Ze gaan minimaal 4 keer.
Eten was trouwens voortreffelijk en aan te bevelen. Schupfnudeln mit Wildragout.

Na de lunch begon het licht te sneeuwen. Besloten om er zeker geen lange dag van te maken en gingen weer richting Colfosco. De lichte sneeuw werd iets meer sneeuw. Nog geen dikke vlokken, maar vervelend genoeg voor mij. Ik verbaas me er altijd over hoeveel skiërs er lekker relaxed voorbij komen terwijl ik zelf soms al moeite heb om te zien hoe de piste precies loopt.
Het glaasje met lekkers schuiven we nog even op naar een volgende dag.

null
null

Foto’s bovenaan de Boé en de overheerlijke lunch bij Lee.

Noblesse op 08 jan 2023 16:38

Sorry, ik ben niet zo handig geloof ik. Alles staat er nu twee keer. 🙈

2x zo lekker :-)

Leuk verslag zo. Edelweiss dal staat ook in onze planning over een paar weken 😎.

Voor wat betreft het zicht, al een skibril die meer contrast geeft geprobeerd?

Voor wat betreft het zicht, al een skibril die meer contrast geeft geprobeerd?

Die heb ik Frank. 😉
Pas een nieuwe helm gekocht met een contrast vizier.
Is geen dingetje van vandaag of gisteren hoor. 😏

Denk dat het ook wel scheelt of je pistes al kent. Bekende pistes ga ik makkelijker af met slecht zicht.
Maar morgen dus lekker wat verse sneeuw!

Leuk verslag weer Noblesse! Ik ga je verslagen (en met name de eet aanbevelingen) goed volgen. Vanaf zondag zit ik voor 9 dagen in San Cassiano (5) en Ortisei (4).

Denk dat het ook wel scheelt of je pistes al kent. Bekende pistes ga ik makkelijker af met slecht zicht.
Maar morgen dus lekker wat verse sneeuw!

Tiny-M op 08 jan 2023 19:55

Ik kom hier inmiddels 20 jaar. Sommige jaren 2 keer. 😉

Leuk verslag… ga ik volgen.

De reden dat zaterdag ondanks de “wisseldag” toch een drukke dag was, is omdat het dit weekend verlengd weekend in Italie is (3 koningen/befana is een vrije dag). Maw je had zeker op zaterdag veel dagtoeristen. Normaal op zondag ook maar de meeste italianen checken de meteo, en 't was niet zo’n goede dag dus dan blijven ze in bed ;-) Vanaf morgen is 't gewoon weer laagseizoen.

Skieen met minder zicht (sneeuw/vlak licht) is meer skieen op gevoel, dan op gezicht. Maar wel blijven vertrouwen op wat je kan (techniek).

Veel plezier!

Leuk om te lezen, hier in Selva dezelfde omstandigheden.
Hopelijk breekt de zon wat vaker door dan nu in de voorspellingen staat!

Oh, die Choco bij Saraghes is inderdaad goed, maar heb je die al eens bij Las Vegas gehaald?

Wij komen eigenlijk nooit bij Las Vegas. Is toch een zelfbediening hut?

Maandag 9 januari

Het heeft goed gesneeuwd. De wereld ziet er echt anders uit nu.
De zon zien we nog niet, maar het is wel redelijk helder.
Ons hotel ligt naast de piste. Alleen eerst even wat glijden over een ongeprepareerd stukje. Het spoor van de afgelopen dagen was ondergesneeuwd en het was aan ons een nieuw spoor te trekken. We waren dus de eerste hotelgasten die vertrokken.

Misschien vandaag dan toch maar naar de Friedrich August Hütte, want 3 dagen Alta Badia is wellicht een beetje veel van het goede. In de Boé lift zagen we de zon hier en daar komen, met wat sluierbewolking. Het leverde prachtige plaatjes. Dus vol goede moed naar boven. Dat viel mooi tegen. Bij Campolongo besloten we toch weer over te steken naar Alta Badia.

We stopten voor een koffiepauze bij La Ciasota, onderaan piste 25. Die naam mogen jullie gelijk weer vergeten of op de “no go” lijst zetten.
Mijn man is een koffiedrinker en ik ben van de Choco.
Automatenkoffie met een schuimlaagje melk. Smaakte nergens naar.
De heisse Choco zag er veelbelovend uit maar was niet meer dan water met een bruin kleurtje.

Buiten zag het er leuk uit. Wat bewolking met een zonnetje. Goede hoop op een mooi vervolg. We maakten wat foto’s en gingen verder op pad.

In de lift naar Pralongia was het snel over met de pret. In een keer veranderde het weer volledig. Sneeuw, mist, harde wind, koud.
Bovengekomen kon ik totaal niet zien hoe nu verder. De oplossing was: de hut (Pralongia) in, pauzeren en wachten op verbetering. Dus weer aan de koffie. Die was hier erg goed. Verse bonen, gekookte melk. Manlief zeer tevreden.
De zon kwam niet meer en we moeten toch een keer verder. Het zou of piste 8 of 9 worden. We zijn wat mensen achteraan gegleden en het werd piste 9. Dus de lunch zou Saraghes worden. In het geval van piste 8 zou het Punta Triëste zijn.

Bij Saraghes deelden we een tafel met een Duits echtpaar. Die hebben thuis wat te vertellen. Onze skilessen (rollerbaan) kwamen ter sprake. Ze begrepen niet waar we het over hadden. Maar een filmpje bood uitkomst.
Ze vonden het heel bijzonder.
We lunchten met een mooie plank spek en kaas en een kaizersmarrn als toetje.
Om half vier waren we weer thuis, maar het was een lastig tochtje. Door de flinke hoeveelheid losse sneeuw veel hopen en met het slechte zicht was dat niet fijn.

Nu dus drie dagen Alta Badia gehad. Hoe erg is dat eigenlijk? Het betreft een gebied met 130 pistekilometers. Hier op de pagina van Wintersport.nl valt dat onder de grote skigebieden. Massa’s wintersporters hebben zo’n gebied voor een hele week. Dan ga ik nu niet de verwende Dolomieten skiër uithangen, verder niet zeuren dus. Morgen belooft het een mooie dag te worden en dan toch echt een andere kant op.

Om de koffie reviews compleet te maken hierbij mijn man zijn beoordeling over gisteren, de koffie bij Saraghes. “Verse bonen met gekookte melk, mooi afgemaakt met een laagje cacao. Erg lekker en goed verzorgd.

null
null
null

*bericht bewerkt door Noblesse op 09 jan 2023 18:42

Leuk om je verslagen te lezen. Wij kwamen vandaag om precies dezelfde reden bij de hut Pralongia terecht. Hopelijk lukt het jullie morgen om naar de hut Friedrich August te komen. Veel plezier nog!

Ik heb alle hoop dat dat morgen gaat lukken Fleur. Ben jij er dan ook weer? 😂😂😂

Las Vegas is zeker geen zelfbediening: ik heb daar heerlijke truffel risotto gegeten en vond het een fijn restaurant. Laat je niet door de naam op het verkeerde been zetten zou ik zeggen 🙂.

Grappig wat je over de rolbaan zegt, ik heb dat ooit aan Oostenrijkers laten zien en die vonden het ook maar vreemd inderdaad.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

"Dan ga ik nu niet de verwende Dolomieten skiër uithangen"😉
Haha.
Het feit daar te kunnen skiën is al genieten!

Aftellen maar!

Herkenbaar verhaal! Hier in Selva van hetzelfde laken een pak.
Toch een heerlijke dag gehad!

Morgen schijnt de zon weer en gaan wij naar Lagazuoi. Zin in!

Wij komen eigenlijk nooit bij Las Vegas. Is toch een zelfbediening hut?

Noblesse op 09 jan 2023 15:40

Kom je 20 jaar in Alta Badia/Dolomieten en lees je al jaren mee en dan nog denken dat Las Vegas een ‘zelfbediening hut’ is. Nou nee, het is (zeker in restaurant deel) een top hut. Geen Bioch, maar echt heel goed eten en dito wijnkaart. Oh, en dat wachten bij Bioch, even naar binnen lopen en vragen naar Herr Markus. Die verhelpt echt alle ellende direct.

Veel plezier daar

Wij komen eigenlijk nooit bij Las Vegas. Is toch een zelfbediening hut?

Noblesse op 09 jan 2023 15:40

Kom je 20 jaar in Alta Badia/Dolomieten en lees je al jaren mee en dan nog denken dat Las Vegas een ‘zelfbediening hut’ is. Nou nee, het is (zeker in restaurant deel) een top hut. Geen Bioch, maar echt heel goed eten en dito wijnkaart. Oh, en dat wachten bij Bioch, even naar binnen lopen en vragen naar Herr Markus. Die verhelpt echt alle ellende direct.

Veel plezier daar

HN65 op 09 jan 2023 22:38

Is dat wachten bij Bioch een bekend verschijnsel?

Ik was ooit bij Vegas, mijn allereerste keer Dolomieten, tijdens een huttentocht. In mijn herinnering is het niet persé iets om terug te komen.
En Alta Badia heeft al zoveel hutten die op mijn lijstje staan. 😉

*bericht bewerkt door Noblesse op 10 jan 2023 07:46

Leuk om zo te lezen! Wat ik in Alta Badia toch ook leuk/lekker vind, is de kaissersmarren bij Col Pradat (bovenaan in Edelweistal). Wel echt samen delen ;)

Maandag 9 januari

Bovengekomen kon ik totaal niet zien hoe nu verder. De oplossing was: de hut (Pralongia) in, pauzeren en wachten op verbetering. Dus weer aan de koffie. Die was hier erg goed. Verse bonen, gekookte melk. Manlief zeer tevreden.
De zon kwam niet meer en we moeten toch een keer verder. Het zou of piste 8 of 9 worden. We zijn wat mensen achteraan gegleden en het werd piste 9. Dus de lunch zou Saraghes worden. In het geval van piste 8 zou het Punta Triëste zijn.

Noblesse op 09 jan 2023 18:40

Lees ik dit nou goed? Eerst koffie, vervolgens 1 piste en weer koffie en vervolgens een halve piste en dan lunch🤣

Geniaal dit, ik dacht dat ik soms erg was😎

Leuke verhalen, ik tel de dagen af. Vanaf vrijdag ben ik er en kan ik je eet tips even aan een inspectie onderwerpen👌

Maandag 9 januari

Bovengekomen kon ik totaal niet zien hoe nu verder. De oplossing was: de hut (Pralongia) in, pauzeren en wachten op verbetering. Dus weer aan de koffie. Die was hier erg goed. Verse bonen, gekookte melk. Manlief zeer tevreden.
De zon kwam niet meer en we moeten toch een keer verder. Het zou of piste 8 of 9 worden. We zijn wat mensen achteraan gegleden en het werd piste 9. Dus de lunch zou Saraghes worden. In het geval van piste 8 zou het Punta Triëste zijn.

Noblesse op 09 jan 2023 18:40

Lees ik dit nou goed? Eerst koffie, vervolgens 1 piste en weer koffie en vervolgens een halve piste en dan lunch🤣

Geniaal dit, ik dacht dat ik soms erg was😎

Leuke verhalen, ik tel de dagen af. Vanaf vrijdag ben ik er en kan ik je eet tips even aan een inspectie onderwerpen👌

Amelm op 10 jan 2023 18:19

Nee, dat lees je niet goed.
Het was eerst koffie, toen een lift, vervolgens weer koffie toen de 9 naar San Cassiano en halverwege lunchen. Dus eigenlijk nog erger dan dat jij dacht. 🤣🤣🤣

*bericht bewerkt door Noblesse op 10 jan 2023 19:07

Dinsdag 10 januari

Friedrich August dag. Komen we aan bij de Borest om naar de Boé te gaan, blijkt de Sella Ronde gesloten tussen Arabba en val di Fassa. In twee richtingen. Harde wind en de mogelijkheid dat er misschien nog meer liftsluitingen zouden komen in het gebied.
Tegen de klok in dan maar naar Val di Fassa en op de terugweg kom je een heel eind zonder hoge liften te moeten nemen. Alleen de Dantercepies, hopen dan maar dat die blijft draaien.
We gingen richting Dantercepies en toen we in lift Frara zaten merkten we dat het inderdaad behoorlijk waaide. En op de pistes had je vanwege opwaaiende sneeuw af en toe het gevoel in een sneeuwstorm te zitten. Op sommige pistes was de sneeuw weggewaaid en skiede je op de harde ondergrond. Maar nooit was het ijzig.
De koffie stop vandaag was bij Baita Ciavaz, naast de lift die je naar de Stenen Stad brengt, bij Piz Seteur naar beneden en rechts aanhouden. De capucino van vandaag was goed, echter naar de smaak van mijn man te veel melk. Maar latte liefhebbers kunnen hem vast wel waarderen.
De heisse choco kreeg een voldoende. Verbetering zeker mogelijk maar hij was niet te waterig en smaakte wel naar chocolade.
Het passeren van de stenen stad is altijd een hoogtepunt qua schoonheid en een klein dieptepunt omdat het niet zo goed glijdt daar. Sinds ik skies heb die iets langer zijn dan de vorige gaat het gelukkig een stuk beter.
Na nog een paar afdalingen bij Col Rodella was daar dan eindelijk de Friedrich August Hütte. Iets vroeger dan normaal voor de lunch, maar we hadden het koud, heel koud. Het eerste wat opviel was de grote koe die er niet meer stond. Ik had juist een paar mensen uitgelegd hoe je er moest komen en dat ze het zouden herkennen aan de grote koe, zichtbaar vanaf Col Rodella. De tweede verandering, er stond geen spaghetti carbonara meer op de kaart. Die had ik dezelfde mensen zeer aanbevolen. Ik hoop dat ze me vergeven.
Er blijft gelukkig nog genoeg lekkers over.
Ik had dit keer filet tartare met gegrilde artisjok, burrata en mosterdmayonaise. Mijn man koos voor de carpaccio. Die wordt geserveerd zonder brood dus moet je er even bijvragen. De tartaar was heel grof gemalen en boterzacht.
De verrassing bij de carpaccio zat hem in de warme paddestoelen. Goeie combi.
Na de lunch nog een paar keer naar boven daar in de buurt en naar beneden glijden over de harde pistes. Vooral daar was veel sneeuw weggewaaid.
Op naar Plan de Gralba. Dat zijn eigenlijk pistes die je met je ogen dicht kan doen. Vanaf Piz Seteur weer naar Selva en gelukkig zonder problemen naar boven op de Dantercepies.

En dan was het vandaag ook eindelijk tijd voor dat lekkere glaasje. Voor ons de meest logische plek is de Edelweiss hütte. Hoeven we daarna alleen nog maar naar huis te glijden.
Een Bombardino en Jägertee doen de kou snel vergeten.

Onderweg naar Dantercepies kwamen we lift Val Setus tegen. Deze naam werd ook genoemd in het topic over de versperring op de Saslong. Het zou een soort vergelijkbare situatie zijn.
Ik zie zo snel geen overeenkomsten. Deze lift heb je toch nodig om bovenop de Dantercepies te komen? Of zie ik iets over het hoofd?

*bericht bewerkt door Noblesse op 10 jan 2023 22:20

Plaats een reactie