Heeft iemand ook wel eens een "off day" en wat doe je om die om te draaien ;-)

Misschien ken je het wel… zo’n dag waarop je klaarblijkelijk met het verkeerde been uit bed bent gestapt en niets lukt!

Ik had er zin in gisterenavond… dagje met zoonlief zitten spelen op de piste, maar echt skieen is dat niet. Maar vandaag met de bergsport/ski club naar Val di Fiemme (Cermis). Nog nooit geweest dus top!

Alleen dat was het niet! Niets lukte… de sneeuw was goed, rond de middag begon het te sneeuwen maar het zicht bleef goed (en ik heb geen probleem met skieen met slecht zicht of verse sneeuw)… weinig volk op de pistes, dus ideale omstandigheden. Mijn vriendin had een topdag maar vanaf de eerste piste had ik gewoon een slecht gevoel en het beterde er niet op de hele dag.

Ik skiede gewoon als een hark! Geen flexibiliteit, niet draaien vanuit de voeten, geen boven en onder separatie, niet genoeg voordruk, geen goede stokzetten, geen ritme, korte bochten nada, langere carve bochten, nada! Ik werd er moedeloos en zelfs wat bang van en dan de ultieme belediging… op de zwarte olympia ski ik naar beneden en tegelijkertijd is er een ski-tourer die naar boven aan 't lopen is, hij was begonnen de piste over te steken (leeg buiten mij) maar zag mij aankomen en moet gedacht hebben… die is “out of control/dat vertrouw ik niet” en hij stopte direct, ws bang dat ik 'm zou aanskieen (op een piste van 50m breed) :-p Dat laatste zit waarschijnlijk meer in mijn hoofd dan het realiteit is maar een paar vrienden in de club gaven wel een lachende opmerking dat het er gewoon niet uitzag vandaag bij mij ;-)

Dus de vraag aan allen:

  • gebeurd dit ook met jullie af en toe of is dit iets van een mindere held als mij?
  • Als 't je ooit gebeurd, hoe draai je in godsnaam die off day om? Yup ik snap dat je gewoon kan stoppen met skieen en in de sauna kan kruipen, maar ik bedoel echt tijdens de dag ;-)

Thanks for the tips! En jullie “off day” verhalen natuurlijk ;-)

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 10 jan 2023 09:30

Ik heb altijd een off day. Dag 4 van de vakantie. Accepteren :). En wat mij hielp bij acceptatie is om een dag eerder te starten (zaterdag van aankomst) en een dag langer door te gaan (zaterdag van vertrek). Dan voelt t niet als ‘zonde’. Maar een relax vakantie dag.

Tijdens dag zelf evt om te zetten door wel goede pauze te nemen. En concreet doel voor de resterende dag te stellen.

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 08 jan 2023 23:26

Bij mij bijna altijd dag 3, vanwege spierpijn. Dat is meestal ook geen volle dag voor mij.

Maar als ik met techniek loop te klooien: eerst even rust, stilstaan. Sta ik wel echt lekker in de goede houding? Voordat ik verder ga even in de gedachtes wat oefeningen/pointers voorbij laten komen. Waar moet ik nu even op letten? Dan pas weer gaan en er ook daadwerkelijk op letten tot het weer beter voelt.

Op een off’day ga ik veel makkelijke pistes doen om mijn ski-mojo weer terug te vinden. Groen en blauw en letten op mijn techniek. Lekker carven zonder steile stukken. En dan stap voor stap mijn zelfvertrouwen weer opbouwen. Ik weiger om vroeg de sauna in te duiken, want dan neem ik het ‘lukt niet’ gevoel me naar de volgende dag.

sneeuw witje en de 7 bergen

Offday is haast onvermijdelijk. Ga je regelmatig wat korter naar de sneeuw zoals jij dan is het al helemaal onvoorspelbaar.
Zelf heb ik dat ook wel eens: Goed uitgerust, fit, materiaal net fris en strak en dan zo’n dag dat je geen bocht lekker ingezet krijgt. Timing/ritme is er niet. Dan is het terug naar de basisoefeningen en concentreren op de beweging. Soms lukt het dan nog een beetje, maar soms ook niet. Wil je de dag volmaken, dan kun je nog een beetje rustig rondglijden en van de omgeving genieten. Ik gaf er dan meestal na een uur prutsen de brui aan. Jammer, volgende keer beter.

De oefen/kinderpiste op. Of stoppen en lekker gaan eten. :-)

Bla, bla, bla.

Altijd een off-day, dag 3 of 4. Ga er wat rustiger op die dagen. Normaal van 9 tot 4 knallen als een gek, maar op de off-day mag er wat meer gepauzeerd worden, misschien ff snowpark in en verder lekker mellow van de piste.

Zit het probleem hem hier niet ook deels in gezelschap i.c.m. gebied/ moeilijkere pistes Asterino? Jij schrijft vaak dat je jezelf als een matige skiër ziet, wellicht begrijpelijk vanuit het oogpunt van je gezelschap en de regio waar je woont, voor Nederlandse begrippen nog steeds fors bovengemiddeld gok ik. Wanneer je vervolgens met een lokale ski vereniging gaat skiën (en zeker op de moeilijkere pistes) kom je anders in je ritme dan je normaal met je vrouw/ familie doet. Dan kan je gewoon -los van je fanatieke vrouw- wat meer zelf in je ritme komen en heb je het ‘‘excuus’’ van je kinderen.
Daarnaast is het nog vroeg in het seizoen waardoor dit effect wordt aangedikt, later in het seizoen met al meer skidagen in de benen wordt dit probleem opgelost.

Was je dit seizoen al eerder met de skivereniging op pad geweest?

P.s. ik heb het enkel wel eens gehad wanneer mijn hoofd niet leeg was/ bij langere periodes van meerdere aaneengesloten skiweken. Maarja, mijn oplossing was dan gewoon lekker op het terras gaan zitten en de volgende dag weer starten met frisse zin 🤣

Ik kan toch niet echt zeggen dat ik off days heb tijdens een weekje boarden.
En als je wel onder off day zou kunnen scharen dan is het door het weer (mist, slechte sneeuw) beïnvloed.

Wat minder apres ski doet wonderen!

Yep, dit heb ik elke wintersportvakantie (en niet noodzakelijk de derde dag). Bij mij helpt het om iets vaker te stoppen tijdens de afdaling. Dat heeft wel even geduurd voor mijzelf om te accepteren (ik wil altijd gaan), maar even stoppen en weer tot rust komen lijkt voor mij te werken.

De oefen/kinderpiste op. Of stoppen en lekker gaan eten. :-)

bartvwg op 09 jan 2023 07:14

Dat eerste doe ik standaard, zal ik daarom nooit “off days” hebben?🤣
Gewoon genieten van het moment, we zijn niet met een wedstrijd bezig waar alleen de snelste tijd geldt. Als je achter blijft bij de rest, spreek dan gewoon een eindpunt af waar je elkaar weer treft.

Ik skiede gewoon als een hark! Geen flexibiliteit, niet draaien vanuit de voeten, geen boven en onder separatie, niet genoeg voordruk, geen goede stokzetten, geen ritme, korte bochten nada, langere carve bochten, nada! Ik werd er moedeloos en zelfs wat bang van

Asterino op 08 jan 2023 23:00

Tip voor zo’n dag, maar eigenlijk altijd toepasbaar: probeer wat minder bezig te zijn met je skitechniek, maar geniet van de omgeving, de frisse berglucht en de mensen om je heen!
Als je een mooie wandeltocht maakt in de bergen ben je als het goed is ook niet bezig met je looptechniek.

Bij mij helpt het om wat minder veeleisend te zijn naar mezelf. Als het niet gaat, dan gaat het even niet, soit. Dan maar op een groene of blauwe piste heel rustig bochtjes maken en vooral genieten van de omgeving en het ‘spelen’ in de sneeuw. Morgen weer een dag. Ik ben inmiddels ook wel qua mindset zo veranderd dat ik niet meer verwacht veel beter te worden of dat ik minstens 6 uur per dag op de piste moet zijn (in beweging ). Dus een terras of het bad zijn dan mijn goede vriend. Lekker uitrusten en de volgende dag weer eens kijken wat het wordt. En soms zit ik op dat terras terwijl mijn reisgenoot nog een keer een rondje piste doet.

Ik lees veel reacties over de bekende 3 of 4de dag.
Mijn tip; begin een paar weken van te voren met wat beenspier oefeningen. Sinds ik dat doe heb ik geen (of iig veel minder) last meer van die spierpijn dagen.
Bij een off day stop ik even, pak een kop koffie, doe mijn schoenen uit en begin opnieuw. Even de sokken weer goed doen kan soms al helpen. Ook wil het wel eens helpen om mijn skies te wisselen van voet (ik heb geen specifieke linker of rechter ski).

Ik denk dat het voor iedereen wat anders is hoe hij/zij daar best mee om gaat. Jezelf kennen is belangrijk.
Ik ken er die dat makkelijk loslaten en aanvaarden dat het dan eens even minder gaat (en door er zo weinig op te fixeren net vrij snel weer naar hun normale niveau terug kunnen), ik ken er anderen die zo hard op zichzelf zitten te vloeken dat het eigenlijk alleen maar slechter en slechter gaat, tot ze er de brui aan geven voor die dag (de eerste bochtjes vd dag nadien zijn dan wel erop of eronder om niet dat slechte gevoel de rest vd week mee te dragen).

Zelf heb ik geen volledige off-days meer in de bergen, meestal geniet ik er te veel van om meer dan een uurtje (max. 2) van een off-gevoel te kunnen spreken.
Ik weet ook quasi van tevoren wanneer die momenten gaan vallen dat het minder loopt en kan me daar dan ook wel op instellen en naar aanpassen;

1e voormiddag (wennen aan de variabele condities, de echte sneeuw en balen dat de pure gesneden bochten die je indoor kan maken niet zomaar te herhalen valt op eender welke piste id bergen)
eerste uurtje na de lunch op dag 3 en/of 4
bij slecht zicht (weinig contrast en dus moeilijk in te schatten pistes) + variabele sneeuwcondities (ofwel verse sneeuw op de piste, ofwel net afwisselend zachte en harde stukken, …)

Hoe ik er mee omga;

ofwel er één onderdeel vd techniek uit pikken per afdaling en daar op focussen (de rest even loslaten)
ofwel (verderop id week) de pistes opzoeken die eerder een goed gevoel gaven (lievelingspiste)
ofwel een (privé) lesje inplannen op zo’n moment, einde vd les gegarandeerd geen slecht gevoel meer
vanaf het moment dat je ergens (hoe klein dan ook, kan gewoon één goeie bocht zijn) weer een beter gevoel over hebt, daar ook weer volop van genieten en dat gevoel proberen meenemen

Op de indoor trainingen die ik 2x per week doe heb ik wel al eens een echte off day, maar dan sta je ook maar 2-3u op de latten. En gezien de enorme drang om de best mogelijke skiër te worden, die ik met mijn fysieke mogelijkheden, intrinsiek talent (of gebrek daaraan :p) en leeftijd nog kan bereiken … probeer ik er toch altijd het beste van te maken.

Ik ga deze winter voor het eerst naar een andere skigebied (Steinplatte) dan de afgelopen jaren. In dat skigebied (Kleinwalsertal) kende ik de meeste pistes, ging het even niet lekker, zoch ik een restaurantje of iets op, dronk ik wat lekker of at ik wat. Daarna terug op ski’s en dan beginnen met pistes die ik leuk en makkelijk vind (Ifen 4 bijvoorbeeld). En als de sneeuw echt slecht is (zoals de afgelopen weken) neem ik liever de eerste lift, lunch ik om 13:00/14:00 en ga daarna terug naar het hotel.

Ski you later!

Heb eens twee bizarre off-days gehad (dag 1 & 2). Niets leek te lukken, zat blijkbaar nogal achterop, insturen ging dus slecht, vertrouwen was ineens weg, geen flow meer in korte bochten, minder grip, zelfs cruisen op een smal wegje voelde wat onzeker aan. Had moeite om het vaste groepje bij te houden, terwijl ik anders regelmatig voorop ski. De condities waren ijzig en hard, maar niet van die aard dat er niet te skiën viel. Schoenen en ski’s nagekeken, bindingen wat vooruit gezet, maar dat bracht geen zoden aan de dijk.
Het enige wat er veranderd was, waren nieuwe skistokken. Long story short, die bleken 5 cm langer dan mijn 15 jaar oude skistokken. Eenmaal omgewisseld voor kortere skistokken voelde alles weer vertrouwd aan en kon ik weer normaal skiën. Bizar wel.

Hmm, geen idee eigenlijk, beetje klooien met oefeningen die nuttig zijn maar anders gewoon erbij inschieten. Schnallen los, pflugdrehen/steuern, javelin turns, rondje op 1 ski. Veel laag tempo dingen om de ban even te breken. Komt het (meestal) vanzelf weer goed.

Edwin van Riel

Ik ga vaak tijdens het wachten op groepsgenoten even lekker liggen en genieten van de omgeving, misschien dat dat helpt. En lessen natuurlijk. Heb eigenlijk nooit een offday.

Soms heb je van die dagen. Even terug naar basis en resetten.
Maar echte off days heb ik bijna nooit. Wel op trainingen dat het minder loopt in de slalom en het het allemaal net niet is. Maar dat is “niet in de flow zitten” en geen off day.

Of je botte kanten de schuld geven, kan ook.

*bericht bewerkt door Hessel op 09 jan 2023 13:24

Hier ook af en toe; ik stop op zo’n dag even wat eerder en al helemaal als het sneeuwt of er slecht zicht is.
Meestal ben ik op zo’n offdag gewoon moe en dan gun ik mijzelf ook lekker een middagje lezen of relaxen in het hotel. ;-)

Het is puur bijgeloof, maar op zo’n offday heb ik altijd het gevoel dat ik zogenaamd mijn linkerski aan mijn rechtervoet heb zitten. Ik weet dat dat niet bestaat, maar de skis van voet wisselen voelt dan toch wat als een mentale reset en doet bij mij vaak wonderen :p

Leuk topic Asterino!

Bij mij wil een onverwachts iets nog wel eens tussen de oren gaan zitten en dan pak ik een stappenplannetje erbij en ga ik weer stap-voor-stap opbouwen. Misschien werkt het ook voor jou, punt 1 t/m 4 opschrijven en in je hoofd of telefoon zetten. Bv. bovenlichaam stabiel, trucjes als teen of enkel bewegen voor je techniek, goed druk naar voren etc. Focus je eerst op punt 1 en als je aan het einde van de afdaling bij punt 3 of 4 bent is “het” er misschien ineens wel weer, vakkundig opgebouwd en wel 😊

Eigenlijk nooit zonder duidelijke aanleiding maar weleens na een flinke val, als ik te warme of te koude kleding aan heb of als er iets mis is met het materiaal. Een keer was ik de plastic inlegdingen (van ruim een cm dik) van m’n skischoenen vergeten en daar kwam ik pas na een paar uur ploeteren achter.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Haha ik heb t niet vaak. Bovendien beschouw ik een dag in de sneeuw in de bergen niet als een off-day!

Maar als t dan toch gebeurd. Twee halve leo’s met de lunch. Daarna niet meer te ambitieus. Jezelf op tijd onklaar maken in de apresski. Vroeg naar de sauna en de volgende dag weer volle kanonnen naar beneden!

Nooit echt een off day, maar vandaag een off uurtje in Mayrhofen. Het sneeuwde vanmorgen eerst en het zicht was wat minder maar eigenlijk best goed te doen .Toen begon het wat op te klaren ,en ,kon ik wat meer vaart maken ,maar het ging voor geen meter snapte er niks meer van . Dus eerst dan maar koffie. Daarna ging het weer.
Maar beter een slechte dag op de piste ,dan een goede op het werk.

Erg leuk al die verhalen en ook tips… ik probeer te onthouden: NIET FORCEREN ;-) en daarnaast:

  • Gewoon terug naar de oefenpiste (blauw/groen) en werken aan de basis tot je de swung terug krijgt
    OF
  • Niet op focussen en gewoon op makkelijke pistes genieten van 't berg/ski gevoel
    OF
  • Er gewoon de brui aan geven voor die dag en iets anders gaan doen.

Bleef voor mij echt raar. Het is voor mij waarschijnlijk wat anders dan de meeste mensen die een week op skivakantie gaan en een typische 3rde/4rde dag dip hebben (vermoeidheid in de spieren, teveel apres ski), want ik ben een dagtoerist, de meeste skigebieden liggen op 1u tot 2 u van mij thuis. Op vermoeidheid kan ik 't dus niet echt steken… en de apres ski is met een 4 jarige thuis ook wel wat minder :-D. Heb er in dit winterseizoen tot nu 11 ski dagen en een 400 piste km opzitten, dus 't was ook zeker niet dat het de eerste onwennige meters op de sneeuw waren. Was wel de eerste keer met de club op stap (vanaf nu elke zondag tot eind maart), maar ik blijf die gekke buitenlander die niet kan skieen, dus echt betrokken bij de competitie klasjes van de jeugd of de “adult beer/ski league” ben ik niet. Was op stap met een ander koppel waarvan de vriendin een relatieve beginner is dus echt geen groepsdruk of zo… Misschien wel de combo nieuw gebied, en wat onzekerder na mijn zware val 't einde van vorig seizoen (ski wel wat rustiger, heb de grote snelheid nog niet te pakken).

Ik ben echt zo’n “binnenvetter” (ik weet niet of ze dat in Nederland ook zo zeggen, iemand die in zijn eigen interne negatieve dialoog kruipt), zo van “zie je wel dat je 't niet kan… dorie weer een slechte bocht, etc, etc”… ik neem de tips ter harte. Als het opnieuw gebeurd (donderdag weer een dagje), dan spreek ik het gewoon uit tegen mijn ski-buddies en ga ik gewoon wat blauwe pistes draaien, of als dat niet lukt wat sneller aan de bombardino.

Dankjewel voor de tips allemaal!

PS: Ik moet misschien eens een postje maken over die “beer/ski/masters league”, is echt wel fun om te zien. In onze club is de oudste participant tegen de 70, maar wel nog in zo’n downhill neopreen pak kruipen en GS ski’s pakken van 185/190.
PPS: Ik ben echt maar gemiddeld qua niveau, maak je geen zorgen, en ik ben al best wel wat lage landers tegengekomen die best een pittig stukje kunnen skieen.

@asterino bear/masters league: Haha, heb me door mensen daar laten influisteren dat die master league echt wel heel leuk is en van een acceptabel (zoals in haalbaar) niveau. Nog over aan het nadenken voor volgend seizoen, wie weet in een dolle bui ;) In het najaar wel meegetraind met een Italiaanse club, bakte er relatief niks van (die gasten waren echt heel veel sneller) maar was echt wel supertof om te doen, smaakt naar meer ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 09 jan 2023 17:02

Edwin van Riel

@asterino bear/masters league: Haha, heb me door mensen daar laten influisteren dat die master league echt wel heel leuk is en van een acceptabel (zoals in haalbaar) niveau. Nog over aan het nadenken voor volgend seizoen, wie weet in een dolle bui ;) In het najaar wel meegetraind met een Italiaanse club, bakte er relatief niks van (die gasten waren echt heel veel sneller) maar was echt wel supertof om te doen, smaakt naar meer ;)

evr66 op 09 jan 2023 17:01

Hahaha idd. die gasten zijn geweldig, meestal met een lichte competitie achtergrond in de jeugd, maar blijven gaan en daarna een glaasje drinken. Ik kan 't niet beter beschrijven dan in 't filmpje hieronder… maar ipv de American Mid West (toch eigenlijk nog meer cachet voor een masters league) in de dolomieten. Maar juist zoals in 't filmpje niet altijd in de mega ski plekken, maar dikwijls ook op een plaatselijke heuvel. (Piancavallo, Nevegal, Croce D’Aune)

Plaats een reactie