Eerste skivakantie met kleine kinderen: tips?

Goedemiddag forumleden,

Deze carnaval had ik mijn eerste skivakantie met mijn twee dochters van 6 en 8 geboekt naar Axamer Lizum via een Eenouder-reisorganisatie. Dat had ik al in oktober gedaan, maar krijg net een e-mail dat het hotel heeft aangegeven het niet aan te kunnen en een alternatief voorstel wordt gedaan. Ik heb een beetje mijn twijfels nu, dus ik wilde graag mijn opties verkennen. Zijn er goede plaatsen om de eerste keer te starten met skiles voor kleine kinderen? Zelf eigenlijk altijd in Frankrijk geskied, maar Oostenrijk is wel wat dichterbij en volgens mij ook iets vriendelijker gemiddeld.

Alvast heel veel dank voor jullie tips!

mvg
Wouter

Land maakt vaak niet uit. Frankrijk kent echt wel goede skischolen/leraren. Doorgaans wel met name Franstalig. Of je kinderen dat vervelend vinden, kan ik niet beoordelen. Die van mij zien de voor- en nadelen. Oostenrijk heb je grotere kans op een Nederlandstalige leraar, maar is ook geen zekerheid.

Ik zou gaan voor een gebied waar je snel weg bent, maar ook snel terug kunt naar de verzamelplaats. Ervaring is dat wanneer je kinderen bijv om 1000u starten, jezelf pas rond 1015u weg bent. Als je dan de kinderen om 1200u weer mag gaan halen, wil je vaak ook weer even iets eerder aanwezig zijn. Effectief blijft er dan vaak maar 1,5u over. Als je dan 4 liften moet pakken om ergens te geraken en/of 4 liften om terug te komen, ben je continu met de klok bezig. Ik heb ervaren dat iets kleinere (deel)gebieden, 50-100km hier vaak prima geschikt voor zijn.

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 10 jan 2023 14:05

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Wat zijn je eisen en wat is je budget. Zoek je een hotel of juist een appartement?
Serfaus en Fiss zijn leuk voor kinderen maar waarschijnlijk al behoorlijk volgeboekt voor de vakantie van dit jaar.
Als je in een appartement wilt verblijven en zelf gaat koken, dan kun je in Frankrijk vast ook nog wel iets vinden, en in de grotere gebieden zijn vast ook meer Nederlandse kinderen.

Je kent zelf je kinderen het beste; wat hebben zij nodig? Volgens dit forum hebben sommige kids écht geen behoefte aan een leraar die hun taal spreekt, mijn ervaring is wat anders…

Daarnaast moet je zelf kijken qua gebied wat je wilt, voor die kids is alles groot genoeg. Als er maar een paar simpele pistes zijn en ze niet te lastig hoeven te doen om daar te komen en jij kunt soms langs skiën lijkt het me al gauw goed…

Ik zou ook het voorstel eens afwachten… het is bijna niet te doen nu nog wat te vinden voor de carnavalsweek denk ik. Dus als je wat anders zou willen dan het aanbod/alternatief dan is het eerder de vraag OF je ergens een plek krijgt dan WAAR je die plek krijgt.

Overigens is alles overal op kinderen ingericht, die filosofie werkt wel goed in Oostenrijk: eenmaal kinderen op les dan blijven ze terug komen!

Krijg je een alternatief in hetzelfde gebied of ergens anders?

heb je deze pagina gezien over axamer? https://www.wintersport.nl/skigebieden/axamer-lizum…

https://www.estivant.nl/eenoudervakantie/jenig#Data_Prijzen…

Hier is nog ruimte
Is dat een optie?

Ik ga een week later met ze naar een ander gebied.
In de zomer 2x geweest en vorig jaar in de winter met een singles reis en prima ervaringen.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 10 jan 2023 14:36

Kijk even goed naar de skischooltijden. Heb 1 vakantie in Konigsleiten gehad waarbij de kids alledrie op verschillende tijden les hadden en wij dus de hele dag bezig waren met brengen en halen en er altijd wel één vrij was. Chaos.

Galtür

Je kent zelf je kinderen het beste; wat hebben zij nodig? Volgens dit forum hebben sommige kids écht geen behoefte aan een leraar die hun taal spreekt, mijn ervaring is wat anders…

Daarnaast moet je zelf kijken qua gebied wat je wilt, voor die kids is alles groot genoeg. Als er maar een paar simpele pistes zijn en ze niet te lastig hoeven te doen om daar te komen en jij kunt soms langs skiën lijkt het me al gauw goed…

MiKeZZa op 10 jan 2023 14:10

Mijn dochter is 5 en als ze het niet kan verstaan wordt ze erg ongelukkig denk ik.
Sterker nog, ik moet ook nog in de buurt zijn in het begin voor ze het los kan laten dat iemand anders op haar let. Helemaal prima natuurlijk. :)

Eerste keer met kids… zoek iets kleinschaligs… wij zijn vier jaar geleden toen de kinderen 4 en 8 waren gestart in Tsjechië - Cerna Hora-Pec (ook omdat het grootste gedeelte van ons gezelschap nog nooit had geskied en niet teveel wilde uitgeven). Dit jaar weer eens naar Frankrijk - La Norma. Voordeel van een kleiner gebiedje is dat je nooit heel ver van de lessen zit. En met beginnende skiërs heb je eigenlijk ook niet veel nodig…

Onze kinderen hebben het nooit als een probleem ervaren dat de skileraren geen Nederlands spraken. Dit jaar wilde de Franse skileraar eigenlijk iemand anders aan onze kinderen toewijzen, want hij sprak ook nauwelijks Engels. Mijn kinderen wilden daar niets van weten, want ze vonden hem aardig en leuk. Uiteindelijk hebben ze grote lol gehad met hem en zijn google translate én ook nog eens veel geleerd.

Ik kan Hochzeiger in het Pitztal van harte aanbevelen voor kinderen. Lekker overzichtelijk, gevarieerd piste-aanbod voor ouder(s), NL talige leraren, zelfs in het hoogseizoen nauwelijks wachttijden, sneeuwzeker, niet te duur.

*bericht bewerkt door KrisWeer op 10 jan 2023 15:43

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Een vriendin van me gaat ook met haar twee zoons, die kreeg hetzelfde e-mailtje. We kunnen dus met 6en gaan. Ze bieden nu een ander gebied, waar het hotel ook nog eens van het (toch wel heel kleine) gebied afligt. Ik zou eigenlijk graag een appartement of hotel aan de piste willen hebben, zodat ik er snel ben. De jongste heeft een korte aandachtspanne dus kan me voorstellen dat die minder wil skiën dan de oudste. Nederlandse leraar zou super fijn zijn, maar denk ik niet strikt noodzakelijk. Prijs mag het verschil niet maken, ik wil liefst een leuk gebied waar de pistes beetje bij elkaar uitkomen en verblijf ook in de buurt van de piste.
Het nieuwe aanbod ligt in Reith bei Seefeld, maar 19 km piste is wel echt heel weinig, dan heb ik er zelf helemaal niks meer aan.

Dank voor alle tips!

Mijn oudste heeft haar eerste meters gemaakt in Fugen, ook een klein gebied, maar omdat ze maar halve dagen les had, konden we toch niet ver weg.
Er is daar ook een mooi zwembad, als je een middag niet wilt skien.
Je kunt met de skibus ook door naar hochfugen, als de kinderen lunchen met de skiklas.

Geen ervaring met skien in Frankijk met de kinderen, wel in Italië, maar daar vonden de kinderen het minder leuk dat er geen andere Nederlandse kindjes in het skiklasje zaten.

*bericht bewerkt door Suuski op 10 jan 2023 16:30

Wij komen als gezin al jaren bij pension busker in niederau.
Echt super geregeld voor de kids.
Worden s ochtends gebracht naar de skiles en ook weer s middags opgehaald.
Tussen de middag wordt ook eten verzorgd voor de kinderen die niet op de piste eten.
Ook te boeken via estivant eenouder reizen.
Echt een aanrader. Vrees alleen dat ze dit jaar vol zitten. Maar zeker een tip voor volgend jaar dan.

Voor ons dit jaar het laatste jaar, omdat de kinderen te oud worden.
maar altijd met veel plezier daar geweest.

*bericht bewerkt door Djoosen op 10 jan 2023 16:28

Niederau is inderdaad ook leuk. Wel al uitverkocht voor dit seizoen.

Daar ben afgelopen maart geweest met learn to ski singles reis.
Alleen de pistes bij niederau zelf zijn een flinke stap na de oefenpistes beneden. Ik miste daar wel lange blauwe afdalingen om je techniek te oefenen.
Vandaar dat ik nu gekozen heb voor Mittersill om met mn dochter samen te gaan.

Wij waren met onze kinderen van 7 en 5 jaar in Hochkönig, Muhlbach welte verstaan. Een nadeeltje: kinder land is op de berg. Een groot voordeel is dat de lunch in de berghut naast het kinder land is. Dit is prima verzorgd en daardoor konden wij effectief van half 10 tot 3 skiën! Ook is het in muhlbach zo dat de familie afdaling zeer makkelijk is en de kleintjes na twee lesdagen hier zonder problemen af kunnen. Onder begeleiding van ons uiteraard. Al met al is het ons zo bevallen dat we er dit jaar weer heen gaan.

Hoi Wouter
Vorige week ben ik met kinderen in Kappl geweest. Kan ik van harte aanbevelen. Niet supergroot maar toch nog best wat afwisseling en flinke hoogteverschillen mogelijk. Skischool én kinderopvang boven aan de gondel waardoor je daarna zelf ook snel weg bent.

Een vriendin van me gaat ook met haar twee zoons, die kreeg hetzelfde e-mailtje. We kunnen dus met 6en gaan. Ze bieden nu een ander gebied, waar het hotel ook nog eens van het (toch wel heel kleine) gebied afligt. Ik zou eigenlijk graag een appartement of hotel aan de piste willen hebben, zodat ik er snel ben. De jongste heeft een korte aandachtspanne dus kan me voorstellen dat die minder wil skiën dan de oudste. Nederlandse leraar zou super fijn zijn, maar denk ik niet strikt noodzakelijk. Prijs mag het verschil niet maken, ik wil liefst een leuk gebied waar de pistes beetje bij elkaar uitkomen en verblijf ook in de buurt van de piste.
Het nieuwe aanbod ligt in Reith bei Seefeld, maar 19 km piste is wel echt heel weinig, dan heb ik er zelf helemaal niks meer aan.

Dank voor alle tips!

Wouter85 op 10 jan 2023 15:56

Zoals eerder aangegeven kan een kleinschalig gebied juist prettig zijn omdat je zelf tussen de lessen door niet heel veel tijd hebt. Seefeld heeft 31 km aan piste (roshutte, gschwantzkopft en birkenlift) en is naar mijn mening een prima gebied om 2x per dag 1,5 uur zelf wat leuke afdalingen te doen. Axamer lizum heeft op papier 38 km aan piste maar hier zit een skiroute bij die ik de afgelopen 10 jaar niet open heb gezien en de birgitzkopfel met een zwarte buckelpiste die ook vaak van slechte kwaliteit is. Ben in beide gebieden vaak geweest en qua beleving vind ik de 1 niet beduidend groter dan de andere. Met als groot voordeel dat voor de kinderen Seefeld echt veel gevarieerder is met diverse kinderlanden en over het algemeen veel kinder georiënteerder is dan axamer lizum. In Seefeld zullen je kinderen ook veel sneller van de normale pistes af kunnen terwijl in axamer lizum het skigebied voornamelijk rood is of pittig blauw buiten de oefenweide om. Daarnaast zijn er in Seefeld veel meer dingen te doen buiten het skien om (gezellig dorpje, sleen, tropisch zwembad, wandelen etc.) mocht je een dag slecht weer hebben of de kinderen een slechte dag en geen zin. Als je echt in axamer lizum zelf verblijft onderaan de gondel dan heb je weinig alternatief buiten het skien om, omdat je toch een beetje vast zit daar op de berg.

Ik ben in ieder geval Seefeld fan zoals je kan lezen. Wij gingen dan vaak einde van de week 1 dag skien in axamer lizum of stubaier dat is natuurlijk ook nog een optie voor de afwisseling. Ervaringen met verblijf in Reith heb ik niet.

Berwang kan ik je aanbevelen. De skischool is goed en alle leraren spraken minstens een aantal woorden nederlands. Hochzeiger in het pitztal is ook leuk, skischool is goed en alles is centraal op de berg. Er zijn daar een aantal Nederlands sprekende leraren maar ook een aantal die geen Nederlands kunnen. Qua betaalbaarheid ook leuk omdat kinderen tot 9 jaar de skipas gratis krijgen (1per betalende ouder)

Wel super lullig dat t nu nog geannuleerd wordt😑
Moet er niet aan denken dat t niet door zou gaan.

Mauterndorf is ons goed bevallen, toen de kinderen klein waren. Skigebied van 50 km ongeveer, goed overzichtelijk. Het kinderland, de oefenpiste en de dalafdaling komen allemaal samen onder aan de gondel, zodat je nooit ver weg bent van de kinderen. Succes!

Where would we be without the après ski?

Helaas geen tips voor jou.
Maar ik vind het wel behoorlijk onprofessioneel van de organisatie/hotel om jullie nu nog in de steek te laten met zo’n vage reden.
Het gaat over de drukste periode van het jaar en alles is al zo goed als volgeboekt.
Hopelijk vinden jullie nog ergens een fijn plekje.

Dank voor al jullie tips! Net met de meiden naar skiles geweest en daar ook even gevraagd en zij hadden het over Ehrwald, daar iig nog een leuk appartement gevonden. Hebben mensen daar ervaringen?

Het komt wel goed. Zag alleen prijzen tot 5000 per persoon voor een week. Dat gaat me te ver. En deze reis was oorspronkelijk ook wel erg goedkoop met 1100 euro voor een week met halfpension. Alles tot 4000 euro vind ik nog wel te doen voor t verblijf. Maar 5000 euro per persoon dat gaat echt mijn verbeelding te boven 😂

Dat was vast excl lessen, huur en skipas

Zeker! Maar zelfs voor een week halfpension zonder dat alles nog erg goedkoop natuurlijk. Het alternatief dat ze bieden, vind ik veel te ver van de pistes dat wil ik liever niet.

Voor een skitrip met 1 ouder en 2 jonge kinderen, zou ik er toch ook op letten dat er wat ontzorging bij is en dat er leeftijdsgenootjes zijn om mee te spelen. In een hotel en zeker met zo’n een-ouder formule is dat vaak het geval. Oostenrijk lijkt me ook meer handige faciliteiten aan te bieden dan Frankrijk (hele dag les, kinderclubs, ophalen aan accommodatie, etc). Maar je zit meestal wel ergens in het dal, niet op de piste zoals in Frankrijk vaak het geval is. Met een skibus en skilocker aan het dalstation is dat eigenlijk niet zo’n probleem.

*bericht bewerkt door Hupla op 10 jan 2023 21:16

Zeker! Maar zelfs voor een week halfpension zonder dat alles nog erg goedkoop natuurlijk. Het alternatief dat ze bieden, vind ik veel te ver van de pistes dat wil ik liever niet.

Wouter85 op 10 jan 2023 19:57

Als je die estivant reis interessant vind (€2000) moet je snel zijn. Er is nog 1 kamer.
Ik ben bevooroordeeld maar zou t zeker proberen. Anders wordt t een heel inspannende vakantie vrees ik.

Wagrain en Kleinarl leuk gebied voor de kinderen en jezelf, mijn kinderen hebben destijds in Kleinarl hun 1e skilessen gehad.
Op de site www.wagrain-kleinarl.at nog enkele vrij in de week van 18-2 ,neem ik aan?

leuk man dat je de kids wilt laten leren skien. Zelf gaan we naar het gebied gitschberg jochtal (klein gebied), Italie, en verblijven in het plaatsje Meransen. Onze kids worden 6 en 8. Afgelopen jaar uitstekend bevallen. Kids les van 10 tot 3 met een lunch erbij. Getwijfeld over deze lange lesdagen, maar was goed bevallen. De taal was geen probleem. Kids maken veel vriendjes en de lunch vinden ze leuk om patat of pasta te eten. Zelf heel vaak gewoon aan de zijkant staan kijken hoe ze het deden en met de lunch kwam ik even langs. Eerste 2 dagen was even doorzetten, maar daarna mochten ze de piste af en was het fun. Het is nogal een gedoe met handschoenen, ski’s, sjaals, mutsen, brillen. Dus zorg dat je lekker op tijd bent en dat het relaxed aanvoelt. Vakantie, no stress. Verwacht niet zelf veel te skien, Ga er vooral van genieten!

Dank voor al jullie tips en aanbevelingen. Het bleek toch erg lastig te zijn om nog voor 2 gezinnen een goede plek te vinden. We hebben dan ook besloten om toch maar in te gaan op het aanbod en in Seefeld te gaan skiën. We zien wel hoe dat bevalt en met het geld dat we uitsparen kunnen we mooi nog een keer gaan ;). Het skigebied zal voor de meiden in ieder geval prettig (want overzichtelijk) zijn. Als het ze bevalt, ga ik al jullie tips gebruiken voor volgend jaar!

Plaats een reactie