Skiles niveaus Oostenrijk

Goedemorgen,
Wij skiën al jaren in Frankrijk met de kinderen en gaan in de voorjaarsvakantie een keer naar Oostenrijk. We willen de skilessen reserveren, maar ik kan nergens vinden wat de kleurenniveaus betekenen (groen blauw rood zwart voor lessen). Zijn er maar 4 niveaus in Oostenrijk? Wie kan me adviseren wat we het beste kunnen boeken? Onze kinderen hebben afgelopen week deze niveaus behaald in Frankrijk:
Zoon 9: bronzen ster
Zoon 7: 3 ster
Dochter 4: Ourson (zat in Flocon klas maar niet gehaald ivm onvoldoende parallel skiën)

Dank jullie wel!

*bericht bewerkt door M-rlies_ op 11 jan 2023 11:20

In Oostenrijk is het over het algemeen gebruikelijk dat ze op dag 1 voorskiën. Dit is meestal een stukje van niets en vind ik persoonlijk weinig zeggend, maar goed. Op basis daarvan worden ze ingedeeld in een klasje. In het eerste deel van de ochtend wordt dan in de klasjes nog gekeken of de indeling klopt en hierin wordt dan tijdens de lunch op dag 1 nog wat geschoven.

Gedurende de week kun je uiteraard altijd in gesprek met de skischool tijdens het verzamelen als je denkt dat er een wijziging moet plaatsvinden.

Dank voor de reactie. Bij het inschrijven voor de skilessen vragen ze wel om een kleur: groen blauw rood of zwart. Of maakt het dan niet zoveel uit wat ik daar kies?

De kleuren sluiten grofweg aan bij de pistekleuren. Skiën de kinderen al redelijk op rode pistes: rood.

Dank voor de reactie. Bij het inschrijven voor de skilessen vragen ze wel om een kleur: groen blauw rood of zwart. Of maakt het dan niet zoveel uit wat ik daar kies?

M-rlies_ op 11 jan 2023 11:37

Voor de planning van de skiachool is het denk ik wel handig als je ze enigzins op het juiste niveau opgeeft. Het is gewoon in 4 gradaties van beginner tot vergevorderd. Dat moet je dus even uitzetten tegen het systeem uit Frankrijk en dan heb je ongeveer de juiste klas te pakken. Als je denkt dat ze beter zijn geef je ze een niveau hoger op. Vind de skischool ze toch minder gaan ze vanzelf een klasje omlaag, of andersom natuurlijk.

🏂

De kleuren sluiten grofweg aan bij de pistekleuren. Skiën de kinderen al redelijk op rode pistes: rood.

paolie op 11 jan 2023 12:04

Oh, maar dan krijg je dus FR vertaald naar AT:
Groen = blauw
Blauw = rood
Rood = zwart
Zwart is er niet😂

De kleuren sluiten grofweg aan bij de pistekleuren. Skiën de kinderen al redelijk op rode pistes: rood.

paolie op 11 jan 2023 12:04

Oh, maar dan krijg je dus FR vertaald naar AT:
Groen = blauw
Blauw = rood
Rood = zwart
Zwart is er niet😂

Martin7182 op 11 jan 2023 12:57

Snap dat je het niet helemaal serieus bedoeld, maar lees hier wel vaker dat Frans rood in Oostenrijk zwart zou zijn. In mijn beleving is dat echter niet het geval (en ik ski vrijwel ieder jaar in zowel Frankrijk als Oostenrijk). Vergelijking is wat mij betreft:
FR groen en blauw = AT blauw
FR rood = AT rood
FR zwart = AT zwart en skiroutes

dit gevonden via google van jaren geleden;

Sinds het begin van dit jaar worden in Oostenrijk niet alleen de pistes met verschillende kleuren aangeduid, maar ook het niveau van de skiërs. Het niveau wordt onderverdeeld in vier kleuren. Groen staat voor de eerste kennismaking tot het remmen. Blauw en rood leiden tot het parallel skiën en zwart staat voor het perfectioneren van de techniek bij een hoog tempo op steile pistes en in de poedersneeuw of op een buckelpiste. Oostenrijk introduceert een nieuw lesplan voor skiërs in een 521 pagina dik boek voor skileraren. Hiermee wordt de theorie van 2001 afgelost.

Rudi Lapper is de man die de nieuwe stijl heeft ontwikkeld. Lapper is oud wedstrijdskiër en leider van de Oostenrijkse Staatliche skileraar opleiding. Zijn nieuwe stijl, die in september gepresenteerd werd tijdens de Interski in Argentinië, heeft nog geen naam.

“Het gaat om een nieuwe schoonheidsleer voor alle niveau’s,” verteld Lapper. Jarenlang werden zelfs beginners voorbereid op het carven. Ze werden van begin af aan geleerd een brede skivoering te hebben. “Carven betekent gesneden richtingsveranderingen maken”, aldus Lapper. “En dat is alleen weggelegd voor vergevorderde skiërs. Wie nog geen parallelbocht kan maken en nog niet echt op de kanten van zijn ski’s staat heeft het makkelijker met een smallere skivoering. Die smallere skivoering ziet er voor vele ook beter uit.”

En precies daar gaat het om bij de nieuwe stijl, die de 18.000 Oostenrijkse skileraren vanaf heden hun gasten zullen bijbrengen. Gasten willen tegenwoordig vooral mooier en eleganter op hun ski’s staan. Het nieuwe leerplan brengt geen revolutie met zich mee. Het keert terug naar een natuurlijkere houding: geen extreme posities meer. In plaats daarvan dynamische en kracht besparende bewegingen.

Achter Lapper zijn nieuwe stijl schuilt meer dan een sierlijke beweging op de piste. Het zou eindelijk weer voor meer zekerheid op de piste moeten zorgen.

Werkt jouw skischool al volgens de vernieuwde Oostenrijkse techniek?

dit gevonden via google van jaren geleden;

Sinds het begin van dit jaar worden in Oostenrijk niet alleen de pistes met verschillende kleuren aangeduid, maar ook het niveau van de skiërs. Het niveau wordt onderverdeeld in vier kleuren. Groen staat voor de eerste kennismaking tot het remmen. Blauw en rood leiden tot het parallel skiën en zwart staat voor het perfectioneren van de techniek bij een hoog tempo op steile pistes en in de poedersneeuw of op een buckelpiste. Oostenrijk introduceert een nieuw lesplan voor skiërs in een 521 pagina dik boek voor skileraren. Hiermee wordt de theorie van 2001 afgelost.

Rudi Lapper is de man die de nieuwe stijl heeft ontwikkeld. Lapper is oud wedstrijdskiër en leider van de Oostenrijkse Staatliche skileraar opleiding. Zijn nieuwe stijl, die in september gepresenteerd werd tijdens de Interski in Argentinië, heeft nog geen naam.

“Het gaat om een nieuwe schoonheidsleer voor alle niveau’s,” verteld Lapper. Jarenlang werden zelfs beginners voorbereid op het carven. Ze werden van begin af aan geleerd een brede skivoering te hebben. “Carven betekent gesneden richtingsveranderingen maken”, aldus Lapper. “En dat is alleen weggelegd voor vergevorderde skiërs. Wie nog geen parallelbocht kan maken en nog niet echt op de kanten van zijn ski’s staat heeft het makkelijker met een smallere skivoering. Die smallere skivoering ziet er voor vele ook beter uit.”

En precies daar gaat het om bij de nieuwe stijl, die de 18.000 Oostenrijkse skileraren vanaf heden hun gasten zullen bijbrengen. Gasten willen tegenwoordig vooral mooier en eleganter op hun ski’s staan. Het nieuwe leerplan brengt geen revolutie met zich mee. Het keert terug naar een natuurlijkere houding: geen extreme posities meer. In plaats daarvan dynamische en kracht besparende bewegingen.

Achter Lapper zijn nieuwe stijl schuilt meer dan een sierlijke beweging op de piste. Het zou eindelijk weer voor meer zekerheid op de piste moeten zorgen.

Werkt jouw skischool al volgens de vernieuwde Oostenrijkse techniek?

Gerjon op 11 jan 2023 13:34

Dit had ik ook gevonden ja, maar ze noemen blauw en rood in 1 zin, dat het allebei tot parallel skiën leidt. Dus daar word ik nog niet veel wijzer van 🙃.

Wij zijn afgelopen Kerst met onze kinderen voor het eerst naar Frankrijk geweest, dus ik had de omgekeerde vraag :)
Misschien dat onze ervaring met Oostenrijk jou helpt met een keuze maken.

Onze oudste (8) heeft vorig jaar in AT op niveau blauw les gehad, en zou volgens de instructeur dit jaar in het volgende blauwe groepje moeten starten. Nu heeft hij afgelopen week in FR de medaille voor 2e ster gekregen, dus ik heb hem voor de voorjaarsvakantie in AT nu voor rood ingeschreven.

Onze jongste (6) heeft vorig jaar alleen op het kinderland gespeeld, en in FR nu zijn Flocon medaille gehaald en die gaat straks naar blauw.

Hoe wij het in onze skischool zien.

Wit: totale beginner, heeft nog nooit op skies gestaan
Groen: heeft minimaal al 1 keer (weekje) op de skies gestaan. Kon toen remmen in pizzapunt en wellicht wat bochtjes maken. Het is allemaal nog onstabiel, de ene keer lukt het beter dan de andere keer.
Blauw: skiet minimaal stabiel in een pizzapunt. Kan van blauwe pistes af, soms ook al rood.
Rood: skiet het grootste gedeelte stabiel parallel. Bij steile stukken nog weleens terug in pizza. Komt goed blauw en rood af.
Zwart: skiet parallet op een mooi tempo, gaat op bepaalde stukken al naar het carven toe. Komt goed van blauw en rood af, zwart is geen must.

Ervaring is vaak dat blauw en rood wat in elkaar over lopen en er binnen een kleur ook nog diverse groepjes kunnen zijn. Vaak gezien dat een snelle blauwe groep beter skiet dan een langzame rode.

Thank God summer is over!

Hartelijk dank allemaal, we zijn eruit!

Plaats een reactie