Waarom helft van pistes dicht op dit moment?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

Hallo,

Puur uit interesse: heeft er iemand een idee waarom maar de helft van de pistes in Sankt Anton geopend zijn? Het ziet er niet naar uit dat er weinig sneeuw ligt nochtans…

Ben benieuwd naar het antwoord :)!

Hi Jurgen,

Kijk even daar deze link, er ligt een dik pak sneeuw in St. Anton en er zijn 75 liften open van de 87…
https://nl.bergfex.com/stanton-stchristoph/

Als de Steinmäderbahn open gaat, komt er gelijk zo’n 50km aan open piste bij in Lech heb ik het idee 😃. Gister is de Madloch open gegaan. En de skiroute naar Zug is ook open gegaan.
Veel pistes zijn nog niet open vanwege het karakter van dit skigebied (net als vaak in o.a. Frankrijk): geen grasondergrond maar stenen en rotsen. Dan moet er dus meer sneeuw zijn gevallen en moet er meer pistewerk plaatsvinden voordat pistes open gaan.
Heb gistermiddag via Instagram contact gehad met @LechZuers met de vraag wanneer de Steinmäderbahn open ging. Dat wisten ze nog niet maar als die open ging dan zouden ze dat gelijk melden. Even later meldden ze dat de Madloch open ging.
In Warth/Schröcken is ook nog de helft niet open aan pistes.
In St. Anton al wel veel.
Wel is driekwart of meer van de liften open.

Idd zo goed als alle liften open, maar het is niet zo makkelijk skiën op een lift 😋.

Ik zag idd ook in Warth dat helft nog dicht was. Dacht dat met al die sneeuw dat wel in orde zou komen maar misschien nog wat te vroeg.

Lawinezekerheid is ook een punt in dit gebied. Als er een groot pak valt, is er wel even wat werk nodig.

Als de Steinmäderbahn open gaat, komt er gelijk zo’n 50km aan open piste bij in Lech heb ik het idee 😃. Gister is de Madloch open gegaan. En de skiroute naar Zug is ook open gegaan.
Veel pistes zijn nog niet open vanwege het karakter van dit skigebied (net als vaak in o.a. Frankrijk): geen grasondergrond maar stenen en rotsen. Dan moet er dus meer sneeuw zijn gevallen en moet er meer pistewerk plaatsvinden voordat pistes open gaan.
Heb gistermiddag via Instagram contact gehad met @LechZuers met de vraag wanneer de Steinmäderbahn open ging. Dat wisten ze nog niet maar als die open ging dan zouden ze dat gelijk melden. Even later meldden ze dat de Madloch open ging.
In Warth/Schröcken is ook nog de helft niet open aan pistes.
In St. Anton al wel veel.
Wel is driekwart of meer van de liften open.

Geraertshoven op 12 jan 2023 16:21

Ik weet niet in hoeverre de ondergrond de reden is. In Ischgl is ook het grootste deel steen maar daar is sinds begin december bijna alles open.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Naast de ondergrond zijn besneeuwingsinstallaties vaak afwezig op de pistes die nog niet open zijn. Zal voor sommige pistes zoals de zwarte vanaf Salober wellicht nog een halve meter nodig zijn.

Gang is alles

Wel, ik vroeg mij dat ook af. Ben zelf met de monoski op pad in Vorarlberg (Damüls). Zat een drietal dagen geleden op de lift met een ski- en snowboard leraar die de afgelopen jaren ook aan het werk was bij piste-onderhoud.

De huidige winterperiode is totnogtoe te warm geweest in vergelijking met de voorgaande jaren en de gemiddelde temperatuur van de ondergrond was ook te hoog. Dit zorgt voor onstabiele grondlagen voor de sneeuw, met lawinegevaar als gevolg bij verse sneeuwval. Wat ze nu doen is bij temperaturen onder nul alle sneeuwkanonnen aanzetten met erg natte sneeuw (ook overdag, wat overigens niet echt fijn is, en ook een beetje gevaarlijk omdat je rond de sneeuwkanonnen erg gaat afremmen door de natte sneeuw). Die natte sneeuw wordt door de pistenbully 's nachts verspreid en moet een ijslaag gaan vormen die als een ‘koek’ over alle pistes een stabiele en vaste onderlaag gaat vormen. Een vaste onderlaag zorgt voor minder lawinegevaar. En zorgt er ook voor dat bij hogere temperaturen niet gelijk alle sneeuw gaat smelten.

Uiteraard doen ze dit in het minder drukke seizoen, zoals nu… Spijtig voor wie er nu is (hoewel, er is sneeuw genoeg om fijn te skiën, toch zeker in vergelijking met de afgelopen weken…), maar de mensen die instaan voor de pistes denken aan de langere termijn (drukke vakantieperiodes, skiseizoen zo lang mogelijk laten duren,…).

*bericht bewerkt door sl3chtv4lk_ op 12 jan 2023 20:57

One ski, more fun.

Wel, ik vroeg mij dat ook af. Ben zelf met de monoski op pad in Vorarlberg (Damüls). Zat een drietal dagen geleden op de lift met een ski- en snowboard leraar die de afgelopen jaren ook aan het werk was bij piste-onderhoud.

De huidige winterperiode is totnogtoe te warm geweest in vergelijking met de voorgaande jaren en de gemiddelde temperatuur van de ondergrond was ook te hoog. Dit zorgt voor onstabiele grondlagen voor de sneeuw, met lawinegevaar als gevolg bij verse sneeuwval. Wat ze nu doen is bij temperaturen onder nul alle sneeuwkanonnen aanzetten met erg natte sneeuw (ook overdag, wat overigens niet echt fijn is, en ook een beetje gevaarlijk omdat je rond de sneeuwkanonnen erg gaat afremmen door de natte sneeuw). Die natte sneeuw wordt door de pistenbully 's nachts verspreid en moet een ijslaag gaan vormen die als een ‘koek’ over alle pistes een stabiele en vaste onderlaag gaat vormen. Een vaste onderlaag zorgt voor minder lawinegevaar. En zorgt er ook voor dat bij hogere temperaturen niet gelijk alle sneeuw gaat smelten.

Uiteraard doen ze dit in het minder drukke seizoen, zoals nu… Spijtig voor wie er nu is (hoewel, er is sneeuw genoeg om fijn te skiën, toch zeker in vergelijking met de afgelopen weken…), maar de mensen die instaan voor de pistes denken aan de langere termijn (drukke vakantieperiodes, skiseizoen zo lang mogelijk laten duren,…).

sl3chtv4lk_ op 12 jan 2023 20:50

Dit is echt een fantastische uitleg, weer iets bijgeleerd. Bedankt daarvoor!

Ik vraag me af of dat echt een fantastische uitleg is.
Heb na vele jaren geleerd dat wij als niet-Alpenlanders geneigd zijn snel te denken dat een Alpenlocal altijd deskundig is.
En dat is dus niet zo. Denk maar aan veel van onze eigen locals en hun oeverloze gezwam over de eigen lage landen.
Zo ook in de Alpenlanden.

Waarom blijven pistes nog gesloten: 1.nog steeds te weinig sneeuw, 2.lawinegevaar, 3. piste-preparatie kost tijd

*bericht bewerkt door Liezen op 12 jan 2023 22:32

Wel, ik vroeg mij dat ook af. Ben zelf met de monoski op pad in Vorarlberg (Damüls). Zat een drietal dagen geleden op de lift met een ski- en snowboard leraar die de afgelopen jaren ook aan het werk was bij piste-onderhoud.

De huidige winterperiode is totnogtoe te warm geweest in vergelijking met de voorgaande jaren en de gemiddelde temperatuur van de ondergrond was ook te hoog. Dit zorgt voor onstabiele grondlagen voor de sneeuw, met lawinegevaar als gevolg bij verse sneeuwval. Wat ze nu doen is bij temperaturen onder nul alle sneeuwkanonnen aanzetten met erg natte sneeuw (ook overdag, wat overigens niet echt fijn is, en ook een beetje gevaarlijk omdat je rond de sneeuwkanonnen erg gaat afremmen door de natte sneeuw). Die natte sneeuw wordt door de pistenbully 's nachts verspreid en moet een ijslaag gaan vormen die als een ‘koek’ over alle pistes een stabiele en vaste onderlaag gaat vormen. Een vaste onderlaag zorgt voor minder lawinegevaar. En zorgt er ook voor dat bij hogere temperaturen niet gelijk alle sneeuw gaat smelten.

Uiteraard doen ze dit in het minder drukke seizoen, zoals nu… Spijtig voor wie er nu is (hoewel, er is sneeuw genoeg om fijn te skiën, toch zeker in vergelijking met de afgelopen weken…), maar de mensen die instaan voor de pistes denken aan de langere termijn (drukke vakantieperiodes, skiseizoen zo lang mogelijk laten duren,…).

sl3chtv4lk_ op 12 jan 2023 20:50

Dit is echt een fantastische uitleg, weer iets bijgeleerd. Bedankt daarvoor!

Jurgen_t op 12 jan 2023 21:58

Dit lijkt niet helemaal logisch. Waarom zou je een ijslaag op de pistes prepareren tegen lawines? Die ontstaan toch op de flanken naast de pistes waar pistenbullies niet (kunnen) komen?

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend
Jurgen_t op 12 jan 2023 21:58

Dit lijkt niet helemaal logisch. Waarom zou je een ijslaag op de pistes prepareren tegen lawines? Die ontstaan toch op de flanken naast de pistes waar pistenbullies niet (kunnen) komen?

KrisWeer op 12 jan 2023 23:03

In ieder geval, dit was de uitleg in het gebied zelf.
Daarnaast: lawines onstaan niet alleen op de flanken van de pistes, maar ook op de pistes zelf. Zie verschillende nieuwberichten die hierover al geweest zijn ik wil er trouwens aan toevoegen dat in Damüls de sneeuwkanonnen niet enkel op de pistes staan, maar ook op een groot aantal hellingen buiten de pistes.
En ze doen het niet alleen om de kans op lawines te verminderen (want helemaal vermijden, dat is onmogelijk), maar ook om de huidige sneeuwlaag te beschermen tegen warmere temperaturen, zodat het niet direct gaat wegsmelten.

*bericht bewerkt door sl3chtv4lk_ op 13 jan 2023 08:18

One ski, more fun.

Ik vraag me af of dat echt een fantastische uitleg is.
Heb na vele jaren geleerd dat wij als niet-Alpenlanders geneigd zijn snel te denken dat een Alpenlocal altijd deskundig is.
En dat is dus niet zo. Denk maar aan veel van onze eigen locals en hun oeverloze gezwam over de eigen lage landen.
Zo ook in de Alpenlanden.

Waarom blijven pistes nog gesloten: 1.nog steeds te weinig sneeuw, 2.lawinegevaar, 3. piste-preparatie kost tijd

Liezen op 12 jan 2023 22:30

Niet zomaar een local. Wel iemand die jarenlang gewerkt heeft bij onderhoud van pistes. Een deskundige local dus, en niet zomaar Jan-met-de-pet.
En ja, met uw drie puntjes die u opnoemt, da’s wat kort door de bocht. Misschien ook eens denken aan alle economische belangen die spelen voor lokale ondernemers (zeker na de jaren van Corona…).

One ski, more fun.

Lawines ontstaan nooit op (voorheen) geprepareerde pistes, enkel op de hellingen daarboven/ naast. Daaraaat heb ik nog nooit een sneeuwkanon off piste aangetroffen, ook niet in Damüls. Wel een luchtdruk kanon waar je lawines preventief mee af laat gaan.

Volgens mij ben je enigszins in de zeik genomen door de man / vouw in kwestie

*bericht bewerkt door Jesper op 13 jan 2023 08:43

Gang is alles

Lawines ontstaan nooit op (voorheen) geprepareerde pistes, enkel op de hellingen daarboven/ naast. Daaraaat heb ik nog nooit een sneeuwkanon off piste aangetroffen, ook niet in Damüls. Wel een luchtdruk kanon waar je lawines preventief mee af laat gaan.

Volgens mij ben je enigszins in de zeik genomen door de man / vouw in kwestie

Jesper op 13 jan 2023 08:42

Ik stap seffens de lift op en neem eens foto’s van de kanonnen die op de hellingen weg van de pistes staan. Ik heb die kanonnen met eigen ogen gezien, hallo.

*bericht bewerkt door sl3chtv4lk_ op 13 jan 2023 09:00

One ski, more fun.

Lawines ontstaan nooit op (voorheen) geprepareerde pistes, enkel op de hellingen daarboven/ naast. Daaraaat heb ik nog nooit een sneeuwkanon off piste aangetroffen, ook niet in Damüls. Wel een luchtdruk kanon waar je lawines preventief mee af laat gaan.

Volgens mij ben je enigszins in de zeik genomen door de man / vouw in kwestie

Jesper op 13 jan 2023 08:42

Ik stap seffens de lift op en neem eens foto’s van de kanonnen die op de hellingen weg van de pistes staan. Ik heb die kanonnen met eigen ogen gezien, hallo.

sl3chtv4lk_ op 13 jan 2023 08:46

Zeker doen , ik denk dat dat verhelderend kan zijn , ook met deexacte locatie …
En ja ik denk dat ze na die lawine die van de Trittkopf over de piste naarbeneden is gekomen , nota bene vlakbij een meetstation van de oostenrijkse weer en lawinediensten … Een beetje terughoudend zijn nu …
Maar dat is een eigen inschatting. Ik ken in het Lechtal wel wat(2) mensen van de reddingsdienst kan het wel eens vragen …

.

*bericht bewerkt door evert op 13 jan 2023 09:28

De weersituatie van Trittkopf (Arlberg, schneeloch der schneelochs) is totaal verschillend van het Lechtal (relatief droog, veel minder sneeuw)
Over deskundige locals gesproken…

*bericht bewerkt door Liezen op 13 jan 2023 10:08

De weersituatie van Trittkopf (Arlberg, schneeloch der schneelochs) is totaal verschillend van het Lechtal (relatief droog, veel minder sneeuw)
Over deskundige locals gesproken…

Liezen op 13 jan 2023 10:07

Neemt niet weg dat die wel de contacten overigens hebben, dat het daar ook deels de lechtaler alpen zijn , wat mede onder hun bevoegdheid valt is dan ook nog een plus .

Als ze geen idee hebben zullen ze dat ook wel zo zeggen 😉 . Dus ja . Wel degelijk redelijk geplaatst om de vraag te stellen.

Mooi dat je zo goed kan weten over wie wat (niet)kan weten in Oostenrijk vanuit de zetel in de Benelux.

Afbeelding stuk lechtaler alpen waar het over gaat…

null

*bericht bewerkt door evert op 13 jan 2023 10:31

De weersituatie van Trittkopf (Arlberg, schneeloch der schneelochs) is totaal verschillend van het Lechtal (relatief droog, veel minder sneeuw)
Over deskundige locals gesproken…

Liezen op 13 jan 2023 10:07

Damüls ligt aan de Mittagspitze en heeft de meeste sneeuwval van heel Oostenrijk. Gemiddeld 9.5m per jaar over de afgelopen 20jaar ;)
Een echte kenner jij.

One ski, more fun.

Lawines ontstaan nooit op (voorheen) geprepareerde pistes, enkel op de hellingen daarboven/ naast. Daaraaat heb ik nog nooit een sneeuwkanon off piste aangetroffen, ook niet in Damüls. Wel een luchtdruk kanon waar je lawines preventief mee af laat gaan.

Volgens mij ben je enigszins in de zeik genomen door de man / vouw in kwestie

Jesper op 13 jan 2023 08:42

Ik stap seffens de lift op en neem eens foto’s van de kanonnen die op de hellingen weg van de pistes staan. Ik heb die kanonnen met eigen ogen gezien, hallo.

sl3chtv4lk_ op 13 jan 2023 08:46

Ik ben zeer benieuwd want de verklaringen zijn verre van logisch. Het zou goed kunnen dat je de lawine luchtdruk kanonnen hebt aangezien voor sneeuwkanonnen. Die staan toch echt altijd direct naast of op de piste in mijn ervaring maar ik laat me graag verrassen.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

null
null
null
null

Geen idee of alle foto’s duidelijk zijn. Wel nog eens bevraagd bij pistenhilfe en daar werd mijn eerste post bevestigd. Ze hebben dit jaar ook kanonnen buiten de pistes geplaatst, omdat bijna alle freeride zones en skiroutes dicht zijn en de mensen die splitboarden, tourskiën of telemarken andere zones gaan opzoeken met potentieel lawinegevaar.
In die zones spuiten ze dus ook natte sneeuw om alle lagen vast te zetten.
Het is ook de eerste keer in 30 jaar dat ik ski (2 of 3x per jaar) dat ik kanonnen buiten de pistes zie…

*bericht bewerkt door sl3chtv4lk_ op 13 jan 2023 12:56

One ski, more fun.

De kanonnen op de 1e 2 foto’s staan gewoon op wat normaal gesproken een piste is.
Die 2 laatste foto’s lijken idd echt off piste te staan, en idd op plekken waar erg veel off piste geskied wordt.
En Damüls is idd ook een schneeloch van jewelste…

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 14 jan 2023 12:14

Als de Steinmäderbahn open gaat, komt er gelijk zo’n 50km aan open piste bij in Lech heb ik het idee 😃. Gister is de Madloch open gegaan. En de skiroute naar Zug is ook open gegaan.
Veel pistes zijn nog niet open vanwege het karakter van dit skigebied (net als vaak in o.a. Frankrijk): geen grasondergrond maar stenen en rotsen. Dan moet er dus meer sneeuw zijn gevallen en moet er meer pistewerk plaatsvinden voordat pistes open gaan.
Heb gistermiddag via Instagram contact gehad met @LechZuers met de vraag wanneer de Steinmäderbahn open ging. Dat wisten ze nog niet maar als die open ging dan zouden ze dat gelijk melden. Even later meldden ze dat de Madloch open ging.
In Warth/Schröcken is ook nog de helft niet open aan pistes.
In St. Anton al wel veel.
Wel is driekwart of meer van de liften open.

Geraertshoven op 12 jan 2023 16:21

Steinmahder is al open geweest dit seizoen voor een dag of twee, maar dan maar een piste ofzo naar daar en enkele blauwe richting Hasensprung.

Dank voor het delen van de fotos in Damùls. Wij gaan daar over een week skiën. Heb tot nu niemand gesproken die daar geweest is. Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. We zijn een groep met elk 50 jaar ski ervaring en elk jaar een ander dorp

De kanonnen op de 1e 2 foto’s staan gewoon op wat normaal gesproken een piste is.
Die 2 laatste foto’s lijken idd echt off piste te staan, en idd op plekken waar erg veel off piste geskied wordt.
En Damüls is idd ook een schneeloch van jewelste…

QmaartenQ op 14 jan 2023 12:14

Die eerste is rechts boven de Elzenalp. Geen piste noch skiroute daar… Grts en tof dat je het gebied ook kent! Leuk gebied, jammer dat niet alles open was. Om nog eens terug te keren 😁

One ski, more fun.

De weersituatie van Trittkopf (Arlberg, schneeloch der schneelochs) is totaal verschillend van het Lechtal (relatief droog, veel minder sneeuw)
Over deskundige locals gesproken…

Liezen op 13 jan 2023 10:07

Neemt niet weg dat die wel de contacten overigens hebben, dat het daar ook deels de lechtaler alpen zijn , wat mede onder hun bevoegdheid valt is dan ook nog een plus .

Als ze geen idee hebben zullen ze dat ook wel zo zeggen 😉 . Dus ja . Wel degelijk redelijk geplaatst om de vraag te stellen.

Mooi dat je zo goed kan weten over wie wat (niet)kan weten in Oostenrijk vanuit de zetel in de Benelux.

Afbeelding stuk lechtaler alpen waar het over gaat…

null

evert op 13 jan 2023 10:13

Dit geografische kaartje zegt niets. Er is een enorm verschil tussen enerzijds de sneeuwval ten westen, en anderzijds ten oosten van precies de Trittkopf.
Net zoals er een enorm verschil is in de sneeuwval in Lech-dorp en St.Anton-dorp. Terwijl er niet zoveel hoogteverschil tussen beide is. Maar Lech ligt ten noordwesten, en St.Anton ten zuidoosten van het Arlberg-massief. En Warth, nog noordelijker, krijgt nog weer duidelijk meer dan Lech. Die verschillen zijn zeer groot, over slechts enkele kilometers afstand, of zelfs nog korter.

*bericht bewerkt door Liezen op 14 jan 2023 16:01

Goede uitleg van de sl3chtv4lk,
Ik kom net terug uit Ischgl en inderdaad daar ook de gele verplaatsbare sneeuw kanonnen in werking gezien naast de piste.
De gasdruk kannonnen staan niet naast de pistes, maar hoger op de bergkammen.

Goede uitleg van de sl3chtv4lk,
Ik kom net terug uit Ischgl en inderdaad daar ook de gele verplaatsbare sneeuw kanonnen in werking gezien naast de piste.
De gasdruk kannonnen staan niet naast de pistes, maar hoger op de bergkammen.

RonE. op 17 jan 2023 20:02

Ja, wel verrassend toch. Ook nog nooit eerder gezien. Wel FF jammer vd doorsnee benelux’er die het beter meent te weten vanuit eigen land. Maar bon, ik lig er niet wakker van. Naar ik vernomen heb is het ook een nieuwe techniek die ze nu proberen… Hopelijk hadden jullie een topweek achter de rug daar!

One ski, more fun.

Wat is de verwachting voor de komende tijd en het openen van de pistes in st anton?

kan ik ergens een kaart vinden waar te zien is welke pistes open zijn?

De weersituatie van Trittkopf (Arlberg, schneeloch der schneelochs) is totaal verschillend van het Lechtal (relatief droog, veel minder sneeuw)
Over deskundige locals gesproken…

Liezen op 13 jan 2023 10:07

Neemt niet weg dat die wel de contacten overigens hebben, dat het daar ook deels de lechtaler alpen zijn , wat mede onder hun bevoegdheid valt is dan ook nog een plus .

Als ze geen idee hebben zullen ze dat ook wel zo zeggen 😉 . Dus ja . Wel degelijk redelijk geplaatst om de vraag te stellen.

Mooi dat je zo goed kan weten over wie wat (niet)kan weten in Oostenrijk vanuit de zetel in de Benelux.

Afbeelding stuk lechtaler alpen waar het over gaat…

null

evert op 13 jan 2023 10:13

Dit geografische kaartje zegt niets. Er is een enorm verschil tussen enerzijds de sneeuwval ten westen, en anderzijds ten oosten van precies de Trittkopf.
Net zoals er een enorm verschil is in de sneeuwval in Lech-dorp en St.Anton-dorp. Terwijl er niet zoveel hoogteverschil tussen beide is. Maar Lech ligt ten noordwesten, en St.Anton ten zuidoosten van het Arlberg-massief. En Warth, nog noordelijker, krijgt nog weer duidelijk meer dan Lech. Die verschillen zijn zeer groot, over slechts enkele kilometers afstand, of zelfs nog korter.

Liezen op 14 jan 2023 15:56

Iemand van jullie ooit in Steeg geweest tijdens de winterperiode?
Daar ligt doorgaans een pak meer sneeuw dan in het veel hoger gelegen Warth.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Plaats een reactie