Weinig pistes open in Silvretta Montafon

Hallo,
Vanaf zaterdag 21/1 een weekje naar Silvretta Montafon - ik zie echter dat momenteel slechts circa de helft van de pistes open zijn. Dit geldt eveneens voor de deelgebieden Golm, Gargellen en Brand die op dezelfde skipas zitten. Er viel de laatste week toch al heel wat sneeuw vanaf 1000 meter. Iemand een idee wat de reden hiervan kan zijn?

Te rustig. weinig personeel, energiebesparing, wachten op de dikke dump vanaf zondag zodat er ineens genoeg sneeuw ligt om top te prepareren.

Ik denk dat ze gewoon terug van voren af aan moeten beginnen. Normaal wordt er al flink gewerkt voordat een domein opent. Nu moeten ze alles doen terwijl een deel van de liften al draait.

Klopt helemaal. Ik zag vorige week in Les Sybelles dat ze van sommige gesloten pistes de pistepaaltjes weer aan het opruimen waren, omdat er zo weinig sneeuw resteerde dat ze omvielen! Zal in Montafon niet anders zijn geweest.

*bericht bewerkt door paolie op 12 jan 2023 20:40

De afgelopen weken waren veel te warm, waardoor de pistekwaliteit hard achteruit ging. De 50 cm dikke ijslaag blijft wel goed, dus alles kon open blijven, maar vooral 's middags is dat dan intensief skiën. De laatste week valt er eindelijk regelmatig wat verse sneeuw, nu zo’n 35 cm in totaal (alhoewel er vannacht weer wat bijgekomen is en het wellicht inmiddels 40 cm is). Dit leuke laagje wordt natuurlijk eerst op de piste die al open zijn gebruikt om de kwaliteit te verbeteren. Dat is heel goed gelukt en met de sneeuw die er waarschijnlijk nog aankomt zijn de omstandigheden straks gewoon helemaal prima.

Maar ook hier speelt personeelsgebrek wel een rol, de mensen die ingezet worden om de bestaande pistes te optimaliseren kunnen niet ook alle gesloten pistes openen. Overigens is dat technisch ook niet interessant, beter wordt daar de komende tijd nog even aan een ijslaag gewerkt en kunnen die pisten wanneer ze opengaan ook lange tijd open blijven. Daar zie je ter plekke grote vooruitgang in ontstaan en ik verwacht dat er over een week al meer open is.

Overigens is het nu zoveel rustiger in vergelijking met de vakantietijd dat de gesloten pistes nu niet zo’n probleem zijn.

IJslaag? Ik neem aan dat je gewoon een geprepareerde basislaag van sneeuw of kunstsneeuw bedoelt?

Plaats een reactie