Welke vakantie is beter

Afgelopen 2 jaar zijn wij met de kinderen in de kerstvakantie wezen skiën in Frankrijk bij la plagne wegens de gunstige week dat de Fransen geen vakantie hadden en wij wel. Erg goed bevallen. Qua drukte was het echt aangenaam. Vanwege de hoogte geen last gehad van de sneeuwcondities.

Wij zitten dus aan de schoolvakanties vast en vragen ons af welke vakantie nou beter is om te gaan even los van de sneeuw voorspellingen voor volgend jaar.

Is het beter qua drukte ik de kerstvakantie of de voorjaarsvakantie of is het om het even?
Zoek hierin wat ervaringen en welke overwegingen de skiërs die aan de school vakantie gebonden zitten.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 16 jan 2023 09:33

Voorjaarsvakantie is heel druk.
Week van Nieuwjaar is ook druk.
Week van Kerst valt meestal goed mee qua drukte.

We gaan al 20 jaar tijdens de schoolvakanties skiën.
Soms met de kerst, soms tijdens carnaval.
Er is weinig verschil qua drukte vind ik.
Ligt uiteraard veel aan welk skigebied je zit.
Afgelopen carnaval zaten we in Obertauern.
Nergens hoeven “vechten” voor een tafeltje in de restaurants tussen de middag.
Dat is bv in Flachau wel anders.
Je moet het ook een beetje treffen he.

Ligt er maar net aan waar je bent en toevallig vorig jaar welk jaar je ergens bent. Ik ga minimaal één keer per jaar tijdens een schoolvakantie.
Eerste week januari 2022 in l3v was rustig. Was eerste keer daar. Carnavalsweek 2022 in Corvara was erg rustig in vergelijking met andere jaren tijdens carnaval.
Kleinere gebieden vind ik over het algemeen rustiger dan grote gebieden. In grote gebieden zijn overigens ook altijd wel rustige liften en pistes te vinden.
Als je naar vakanties kijkt hebben de meeste mensen in Europa vrij tijdens de carnavalsweek. Dat zou dan de drukste week zijn.

Dat varieert toch een beetje naargelang welke regio’s in de verschillende landen dan wel / geen vakantie hebben. Zou de drukte kalender 23-24 nog even afwachten.

Als je naar vakanties kijkt hebben de meeste mensen in Europa vrij tijdens de carnavalsweek. Dat zou dan de drukste week zijn.

laco op 14 jan 2023 20:24

Waar ze carnaval vieren doen ze ook aan kerst. En niet noodzakelijk andersom. ;)

Als je naar vakanties kijkt hebben de meeste mensen in Europa vrij tijdens de carnavalsweek. Dat zou dan de drukste week zijn.

laco op 14 jan 2023 20:24

Waar ze carnaval vieren doen ze ook aan kerst. En niet noodzakelijk andersom. ;)

DSvier op 14 jan 2023 20:32

Dat klopt helemaal. Ik bedoelde de grafiek van drukte vakantie weken die hier, volgens mij, elk jaar gebruikt wordt.

null

Ik heb nu ook 2 jaar de 2e week kerstvakantie gepakt om in Frankrijk te snowboarden. Volgend jaar vallen de kerstvakantie weer gelijk, dus dan ben ik toch eerder geneigd om de voorjaarsvakantie te gaan: langer licht en dikker sneeuwdek dan in januari (mag ik toch hopen…).

Carnaval ‘24 valt samen met de eerste Franse vakantieweek. Zone C met Parijs en Toulouse. Dan zit de drukte vooral in de Pyreneeën en de Franse Noord Alpen en zou het wat minder druk moeten zijn in de Franse Zuid Alpen.

Plaats een reactie