Skistokken

Naast ski’s heb ik ook stokken nodig.
Heeft iemand een tip voor iets rond de 25 euro met lus en niet al te grote handvaten?

Ik heb bij decathlon staan kijken maar die hadden een te groot handvat of geen lus.
Verder even geen winkels in de buurt dus liefst online.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 14 jan 2023 22:12

Er zullen er hier vast zijn die je gaan vertellen dat een lus alleen maar gevaarlijk is.
Maar misschien zijn er ook die nog wel iets hebben liggen. Welke maat heb je nodig?

Aftellen maar!

115 maar met een kleine greep. Dames handjes handschoen maat M / 8
Meeste wat ik vast heb gehad vond ik omhandig groot voelen.
Van salomon heb ik wel goedkope gezien in damesmaat. Maar vraag me af of er meer zijn.

Ik weet dat ze duurder zijn, maar ik wil van mijn leki stokken met trigger s nooit meer terug naar gewone stokken. Het kunnen vastklikken is ideaal, zeker ook met de beveiliging mocht je skistok ergens achter blijven hangen.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Die goedkope Rotzooi verbuigen om de haverklap.
Moet je steeds nieuwe gaan halen.
Koop in één keer een paar goede.(liefst Carbon)
Heb je jaren plezier van en zijn veiliger.
Een hand blessure is duurder dan die mooie stokken van je.En de tijd dat je daaraan weer kwijt bent 😩
Succes

Ik heb al jaren goedkope stokken van de decathlon (de duurdere variant, nog steeds goedkoop). Die buigen, bij mij, niet. Enige keer dat er iets verbogen is, is toen er een Duits kind tegen mij aan rodelde.

Maar goed, decathlon ben je al geweest. Misschien ter plekke in een Hervis oid nog eens kijken?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bij Ourdoor XL heb je nog een vrij goedkoop carbon setje in je gewenste lengte: https://www.outdoorxl.nl/komperdell-carbon-pure-women.html?p…

Voor zover mij bekend is de witte variant een specifieke damesvariant. Ik heb deze zelf ook in de zwarte variant en ik heb als man ook kleine handen. Mij bevallen ze uitstekend. Iets duurder dan je budget, maar Komperdell is kwalitatief goed.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Ik heb vroeger altijd eenvoudige aluminium en fiberglas skistokken gehad. Deze buigen makkelijk en gaan snel kapot.

Sinds een jaar of 6 gebruik Ik carbon skistokken en dit is in alle opzichten beter:

-lichter van gewicht dus minder vermoeiend in de armen.
-zijn flexibel waardoor ze trillingen absorberen
-zijn dunner dus ziet er gaaf uit.

Ik heb de Komperdell pure black carbon. Deze zijn niet duur en zeer degelijk.

Ik koop de mijne gewoon 2de hands van de plaatselijke ski rental shop. Die gaan door een resem demo alu leki’s elk seizoen, en op 't einde van het seizoen pak ik een paar stokken over voor 15€. Dat ze af en toe eens verbuigen vind ik niet erg voor de prijs van 2 a 3 bombardino’s.

Besef ook wel dat dit in de lage landen niet echt zal helpen, daar zullen ze je ws nieuwe aanbieden, maar 't kan geen kwaad om eens te vragen in een winkel die veel ski materiaal verhuurd?

Ik heb nog een paar atomic dames stokken (nieuw met kaartje er nog aan) van 110cm die je voor €15 mag hebben. Stuur me maar een berichtje als je interesse hebt.

Nooit op gelet / geweten dat er skistokken zijn met kleine(re) damesgreep…

Hoe dan ook, als ik eens nieuwe stokken nodig heb (niet zo vaak voorgekomen in de afgelopen 35 jaar), dan koop ik gewoon nieuwe aluminium stokkies, ergens online in de aanbieding. Max. € 25,-- inclusief verzendkosten. Bijv. Leki of Komperdell.

*bericht bewerkt door Gerjon op 23 jan 2023 12:14

Die goedkope Rotzooi verbuigen om de haverklap.
Moet je steeds nieuwe gaan halen.
Koop in één keer een paar goede.(liefst Carbon)
Heb je jaren plezier van en zijn veiliger.
Een hand blessure is duurder dan die mooie stokken van je.En de tijd dat je daaraan weer kwijt bent 😩
Succes

Hooykaas op 15 jan 2023 01:01

Waarom carbon?

Het grote voordeel van carbon stokken is het eigen gewicht. Deze skistokken zijn erg licht en daar merk je de voordelen van als je ze de hele dag vast moet houden. Bijkomend voordeel is dat carbon skistokken niet kunnen buigen. Ze kunnen helaas wel breken bij een hard botsing of andere extreme belasting.

Leki Trigger systeem is súper ! Wat duurder idd, maar superfijn.

Inderdaad:

Wat is er zo fijn aan die Leki stokken? Ze zijn relatief duur en je hebt er speciale (even dure) handschoenen voor nodig, of moet bandjes om je eigen handschoenen dragen. Ik heb mijn stokken gewoon vast, met mijn handen, en laat ze nooit vallen of wat dan ook. De lusjes zijn handig in de lift zodat ik m’n handen verder vrij heb.

Wat is er zo fijn aan die Leki stokken? Ze zijn relatief duur en je hebt er speciale (even dure) handschoenen voor nodig, of moet bandjes om je eigen handschoenen dragen. Ik heb mijn stokken gewoon vast, met mijn handen, en laat ze nooit vallen of wat dan ook.

VBas op 23 jan 2023 10:41

Ik heb ze zelf niet, maar het voordeel van de Trigger stokken van Leki dat ik bij een vriend van mij zie is makkelijk ‘in’ en ‘uit’ . Met een lus is dat toch iets lastig, zeker met grote handschoenen.
Verder hebben ze een veiligheids verbinding, dus als je vast zit en iets raakt, schieten ze los. Er zijn ook een paar stokken met lussen die dat hebben.
Met gewone stokken moet je er altijd aan denken om in de bomen en het terrein park je handen uit de lussen te halen.
Inderdaad, laten vallen is het grootste probleem niet.

Toevallig voor mijn zoon ook van die 3D stokken gekocht van Leki maar hij gebruikt geen speciale handschoenen, deel wat dus om je handschoen gaat kan je op elke handschoen op maat maken…

*bericht bewerkt door Gerjon op 23 jan 2023 18:00

. De lusjes zijn handig in de lift zodat ik m’n handen verder vrij heb.

VBas op 23 jan 2023 10:41

Hoe helpen de lussen in de lift?

In de lift rij staat meestal een bord dat je je handen uit de lussen moet halen.

Lijkt mij ook logisch, want de kans dat ze ergens tussen een stoeltje, beugel of benen van de buurman komen is vrij groot, en dan is het wel fijn als ze niet aan het andere eind aan je handen vast zitten.

Ik heb Raynaud’s, dus wil ook in de lift handen altijd vrij hebben om mijn vingers op te warmen, en op mijn telefoon te kijken , te eten enz,
Ik stop mijn stokken onder mijn benen.

*bericht bewerkt door Slim op 23 jan 2023 18:00

. De lusjes zijn handig in de lift zodat ik m’n handen verder vrij heb.

VBas op 23 jan 2023 10:41

Hoe helpen de lussen in de lift?

In de lift rij staat meestal een bord dat je je handen uit de lussen moet halen.

Lijkt mij ook logisch, want de kans dat ze ergens tussen een stoeltje, beugel of benen van de buurman komen is vrij groot, en dan is het wel fijn als ze niet aan het andere eind aan je handen vast zitten.

Ik heb Raynaud’s, dus wil ook in de lift handen altijd vrij hebben om mijn vingers op te warmen, en op mijn telefoon te kijken , te eten enz,
Ik stop mijn stokken onder mijn benen.

Slim op 23 jan 2023 18:00

Dit bord heb ik nog nooit gezien, maar dat kan aan mij liggen. Zodra ik in de lift zit doe ik beide stokken om een pols, en bij aankomst haal ik ze weer los. Verder gebruik ik de lussen niet.

Toevallig voor mijn zoon ook van die 3D stokken gekocht van Leki maar hij gebruikt geen speciale handschoenen, deel wat dus om je handschoen gaat kan je op elke handschoen op maat maken…
Ik heb die Leki handschoenen gehad, maar waren na 1 jr al kapot. Nu weer Reusch met los manchet van Leki. Werkt prima !

Gerjon op 23 jan 2023 17:59

Bord met het losmaken van de polsbandjes van een skistok staat wat mij betreft bij elke lift in elk Frans skigebied dat ik de laaste jaren heb bezocht.
Zal er volgende week in L3V op letten.

Het is o zo hard genieten.

null

Glide on!

stokken in 1 hand nemen
Ik verbaas me nog steeds hoeveel mensen het een goed idee denken te vinden om bij het uitstappen van een lift met 2 handen te prikken (en zo vaak met de stokken onder de stoeltjes terechtkomen) in plaats van zich met de vrije hand af te duwen van het stoeltje.

(ik weet wel dat dit voor absolute beginners niet zo makkelijk is)

OT: ik heb enkele weken geleden skistokken One Way Gt 13 Carbon Mag gekocht (weliswaar een andere prijsklasse).
Deze zijn ook voorzien van een uitkliksysteem met een bolletje (Leki trigger = lusje) wat best wel praktisch werkt.
Het bolletje zit vast aan een riemsysteem dat je vast over je handschoenen draagt (voor zover ik weet heeft One Way geen eigen hanschoenen met geïntegreerd bolletje).

Glide on!

Plaats een reactie