Wat is jullie favoriete skiegebied in Oostenrijk?

Na 28 jaar naar het Pitztal te reizen,gaan we op zoek naar een ander gebied.
Al lijkt dit precies moeilijker dan gedacht.
We hoeven niet te verblijven aan de piste.Dus een dorp naast bvb een skiegebied is ook zeker goed.
Het is voor de periode kerst/nieuwjaar.

Wat is jullie favoriete gebied,en waarom?

Ik heb geen favoriete skiegebieden.
Wel ski ik graag in Italiaanse gebieden. En in de vakantieperiodes naar de Noord-Franse gebieden. Wat een rust in verhouding tot het gekrioel in Zell am See en Saalbach.

Qua concrete tips: Denk eens aan Mittersill als je toegang wilt tot een wat groter skigebied. Rauris vind ik zelf ook wel charmant, en heeft het kneuterige van het Pitztal. Wil je een gletsjer achter de hand, dan is alleen het Kaunertal een kleinschalig alternatief. De andere gebieden zijn echte skifabrieken, of ligt wat afgelegen ten opzichte van lagere ski-alternatieven (Mölltaler).
Overigens echt wel idyllisch en behoorlijk sneeuwzeker rond nieuwjaar, maar ook niet overdreven druk of duur: Scuol. Net over de grens bij Serfaus-Fiss-Ladis (zo’n 30/40 min verder). In Ftan zijn nog wel betaalbare accomodaties te vinden, net als in Vulpera.

*bericht bewerkt door Bennie op 14 jan 2023 23:10

Wat trok jullie al die tijd naar het Pitztal?

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de skigebieden in Osttirol. Men hanteert een gemeenschappelijke skipas voor een aantal kleinere, maar interessante skigebieden die centraal bereikbaar zijn vanuit de omgeving Lienz/Matrei. Het gaat onder meer over Sillian, Sankt Jakob, Lienz Hochstein, Lienz Zettersfeld en Kals-Matrei. Bovendien kan je afhankelijk van je voorkeur ook uitstapjes maken naar Heiligenblut, de Mölltaler Gletscher, Obertilliach of zelfs de Drei Zinnen over de grens. Hochstein vonden wij persoonlijk het meest aantrekkelijke skigebied, maar ik geloof dat de liften daar omwille van besparingsmaatregelen dit seizoen weinig of niet draaien.

Zoals @Bennie aangeeft is Scuol ook een prachtig middelgroot skigebied. Eventueel kan je opteren voor een combinatie met andere middelgrote Oostenrijke en/of Italiaanse skigebieden rondom het drielandenpunt, zoals Nauders, Schöneben, Watles, Samnaun-Ischgl of zelfs Serfaus.

Ischgl, maar dan wel late voorjaar buiten alle vakanties. Fijne pistes, alles heel goed op elkaar aangesloten en rust. Wel iets compleet anders dan Pitztal.
Verder heeft Oostenrijk bij mij niet echt m’n voorkeur. Kom er gerust nog wel, maar liever Frankrijk of nog beter Italië.

Het hangt er natuurlijk sterk vanaf wat je zoekt. Wil je kilometervreten of is dat niet belangrijk?

Zelf houd ik daar wel van, Saalbach vind ik dan ook een leuk gebied.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

De grote gebieden buiten de vakanties (anders echt te druk…)
Daarnaast fan van de gebieden waar oostenrijkers gaan skien…
Schladming, Hochkonig…dat soort (medium) gebieden zijn vaak zo gaaf.

Totales Vollidiot

Wij gaan al jaren naar Arlberg (Warth - Lech - Sankt Anton). Heel sneeuwzeker en ruim 300 km aan pistes. Wij maken altijd lange dagtochten. Wij verblijven meestal in Holzgau, Elbigenalp of Steeg. Heel goed betaalbaar en 15 minuten rijden van Warth. Daar zijn 3 verschillende liften om het hele gebied in te gaan. Groot voordeel is: het is maar 800 km rijden.

Kom elk jaar in Serfaus-Fiss-Ladis. Prima pistes, veel variatie. Moderne liften, vlg seizoen een splinternieuwe baan erbij. Wordt ook veel geinvesteerd elk jaar.
En alles is mer elkaar verbonden. Je hoeft nooit met de bus en je kunt je skispullen bij de piste kwijt, niet zeulen met je spullen naar het appartement. Auto komt de hele week niet van zijn plek af, niet nodig.
Ik wil relaxed op wintersport zonder stress en dat vind ik daar helemaal top.

Wij gaan al jaren naar Arlberg (Warth - Lech - Sankt Anton). Heel sneeuwzeker en ruim 300 km aan pistes. Wij maken altijd lange dagtochten. Wij verblijven meestal in Holzgau, Elbigenalp of Steeg. Heel goed betaalbaar en 15 minuten rijden van Warth. Daar zijn 3 verschillende liften om het hele gebied in te gaan. Groot voordeel is: het is maar 800 km rijden.

HansTR6 op 15 jan 2023 17:01

Holzgau . Zomers inbegrepen al +30 keer trouwe gast

*bericht bewerkt door evert op 15 jan 2023 17:23

Wij gaan al jaren naar Arlberg (Warth - Lech - Sankt Anton). Heel sneeuwzeker en ruim 300 km aan pistes. Wij maken altijd lange dagtochten. Wij verblijven meestal in Holzgau, Elbigenalp of Steeg. Heel goed betaalbaar en 15 minuten rijden van Warth. Daar zijn 3 verschillende liften om het hele gebied in te gaan. Groot voordeel is: het is maar 800 km rijden.

HansTR6 op 15 jan 2023 17:01

Mijn favoriete Oostenrijkse skigebied is ook Ski Arlberg maar ik kan het toch echt niet aanbevelen voor kerst / oud-en-nieuw. Het gebied komt pas echt tot zijn recht bij een flinke lading natuursneeuw, iets dat niet altijd aanwezig is deze periode. De vele skiroutes, mooie (natuursneeuw) pistes zijn vaak nog niet geopend dan.

Verder is het gebied door de verbinding van Zürs en Stuben nog verder gestegen in populariteit, iets dat de drukte niet ten goede doet in dergelijke periodes. Warth/Schröcken was ooit een rustig alternatief voor de rest van de Arlberg tijdens de vakanties. Vandaag de dag niet meer.

Kan me meer vinden in de adviezen van @Mathijs! en @Bennie

Gang is alles

Wij gaan al jaren naar Arlberg (Warth - Lech - Sankt Anton). Heel sneeuwzeker en ruim 300 km aan pistes. Wij maken altijd lange dagtochten. Wij verblijven meestal in Holzgau, Elbigenalp of Steeg. Heel goed betaalbaar en 15 minuten rijden van Warth. Daar zijn 3 verschillende liften om het hele gebied in te gaan. Groot voordeel is: het is maar 800 km rijden.

HansTR6 op 15 jan 2023 17:01

Dit lijkt mij dus ook een leuk skigebied, alleen wij zijn gebonden aan de voorjaarsvakantie (carnavalsweek)…dat houdt ons tegen om die kant op te geen, terecht of niet?

Wij skien al jaren inn Zillertal. De laatste jaren met kinderen bij Zell am Ziller naar boven. De kinderen hebben daar les en wij kunnen prima uit de voeten. 1 of 2 dagen trekken wij richting Gerlos/Konigsleiten en hebben dan een mooie dagtocht.
Voordat we met onze kinderen gingven, gingen we in het Zillertal naar de verschillende deelgebieden; Kaltenbach, Hochfugen, Hintertux, Mayrhofen…

In de Krokusvakantie is het onderaan de lift sochtends (start skilessen) wel druk maar dat verspreid zich boven in het gebied wel netjes… als je dan een beetje rekening houdt met de middagpauzes, dan gaat het heel goed met de doorstroning en wacbttiojden voor de grote gondels…

Heiligenblut is ons pareltje, fantatsisch ook in de drukke carnavalsweek! Mooie pistes, veel ski-kilometers ten opzichte van de tijd dat je in de lift zit. Ook wat mooie roputes en off-piste mogelijkheden.

Komende carnavalsweek gaan we naar Nassfeld, ons bekend van de zomervakanties. 110km aan pistes en tot nu toe fantastische condities, zelfs in de afgelopen periode waar menig skipiste groene plekken had, bleef Nassfeld tot in het dal wit!

Zelf ben ik behoorlijk fan van St. Anton groot gebied om te tochten (perfecte treinverbinding indien van toepassing) / Ischgl, uitdagende pistes en Sölden, heeft gletjers en pistes boven 3000 mt. Nog wel meer skigbieden in Oostenrijk die mijn voorkeur genieten maar in jouw bericht gaat het om de kerst/nieuwjaarsperiode.
Daar zijn genoemde skigebieden het meest sneeuwzeker aangzien mijn 1/3 skitrip altjd de week voor de kerstvakantie betreft en daarbij nooit te maken had gehad met sneeuwtekorten. Ook betreft gezelligheid kun je daar alle kanten op.
Iedereen heeft zo z’n voorkeuren dus je kunt eigenlijk niet verkeerd gaan in mijn optiek, altijd het beste ervan maken mocht het qua dorp/skigebied niet zo zijn als je had gewild.

Wij gaan al jaren naar Arlberg (Warth - Lech - Sankt Anton). Heel sneeuwzeker en ruim 300 km aan pistes. Wij maken altijd lange dagtochten. Wij verblijven meestal in Holzgau, Elbigenalp of Steeg. Heel goed betaalbaar en 15 minuten rijden van Warth. Daar zijn 3 verschillende liften om het hele gebied in te gaan. Groot voordeel is: het is maar 800 km rijden.

HansTR6 op 15 jan 2023 17:01

Dit lijkt mij dus ook een leuk skigebied, alleen wij zijn gebonden aan de voorjaarsvakantie (carnavalsweek)…dat houdt ons tegen om die kant op te geen, terecht of niet?

Wij skien al jaren inn Zillertal. De laatste jaren met kinderen bij Zell am Ziller naar boven. De kinderen hebben daar les en wij kunnen prima uit de voeten. 1 of 2 dagen trekken wij richting Gerlos/Konigsleiten en hebben dan een mooie dagtocht.
Voordat we met onze kinderen gingven, gingen we in het Zillertal naar de verschillende deelgebieden; Kaltenbach, Hochfugen, Hintertux, Mayrhofen…

In de Krokusvakantie is het onderaan de lift sochtends (start skilessen) wel druk maar dat verspreid zich boven in het gebied wel netjes… als je dan een beetje rekening houdt met de middagpauzes, dan gaat het heel goed met de doorstroning en wacbttiojden voor de grote gondels…

Heiligenblut is ons pareltje, fantatsisch ook in de drukke carnavalsweek! Mooie pistes, veel ski-kilometers ten opzichte van de tijd dat je in de lift zit. Ook wat mooie roputes en off-piste mogelijkheden.

Komende carnavalsweek gaan we naar Nassfeld, ons bekend van de zomervakanties. 110km aan pistes en tot nu toe fantastische condities, zelfs in de afgelopen periode waar menig skipiste groene plekken had, bleef Nassfeld tot in het dal wit!

Nemrah op 16 jan 2023 10:01

Om eerlijk te zijn, denk ik dat de kant van het Lechtal, Warth, dat die rustiger is dan het Zillertal in die week …

Ik denk dat het het drukste is aan de kant van Skt Anton tijdens die periode (erna ook eigenlijk)

Groeten

Evert

We zijn twaalf jaar naar Königsleiten geweest en zijn verknocht geraakt aan het dorp en zijn charme.
Qua pistes (165 km) biedt het genoeg variatie. In de voorjaarsvakantie zijn er een paar knelpunten en dat is jammer.
Buiten de schoolvakanties zou ik er zo weer heen gaan.
We hebben ook wel eens uitstapjes gemaakt naar de Kitzsteinhorn en naar Fugen.

It is an amazing world

Wij gaan al jaren naar Arlberg (Warth - Lech - Sankt Anton). Heel sneeuwzeker en ruim 300 km aan pistes. Wij maken altijd lange dagtochten. Wij verblijven meestal in Holzgau, Elbigenalp of Steeg. Heel goed betaalbaar en 15 minuten rijden van Warth. Daar zijn 3 verschillende liften om het hele gebied in te gaan. Groot voordeel is: het is maar 800 km rijden.

HansTR6 op 15 jan 2023 17:01

Dit lijkt mij dus ook een leuk skigebied, alleen wij zijn gebonden aan de voorjaarsvakantie (carnavalsweek)…dat houdt ons tegen om die kant op te geen, terecht of niet?

Wij skien al jaren inn Zillertal. De laatste jaren met kinderen bij Zell am Ziller naar boven. De kinderen hebben daar les en wij kunnen prima uit de voeten. 1 of 2 dagen trekken wij richting Gerlos/Konigsleiten en hebben dan een mooie dagtocht.
Voordat we met onze kinderen gingven, gingen we in het Zillertal naar de verschillende deelgebieden; Kaltenbach, Hochfugen, Hintertux, Mayrhofen…

In de Krokusvakantie is het onderaan de lift sochtends (start skilessen) wel druk maar dat verspreid zich boven in het gebied wel netjes… als je dan een beetje rekening houdt met de middagpauzes, dan gaat het heel goed met de doorstroning en wacbttiojden voor de grote gondels…

Heiligenblut is ons pareltje, fantatsisch ook in de drukke carnavalsweek! Mooie pistes, veel ski-kilometers ten opzichte van de tijd dat je in de lift zit. Ook wat mooie roputes en off-piste mogelijkheden.

Komende carnavalsweek gaan we naar Nassfeld, ons bekend van de zomervakanties. 110km aan pistes en tot nu toe fantastische condities, zelfs in de afgelopen periode waar menig skipiste groene plekken had, bleef Nassfeld tot in het dal wit!

Nemrah op 16 jan 2023 10:01

Om eerlijk te zijn, denk ik dat de kant van het Lechtal, Warth, dat die rustiger is dan het Zillertal in die week …

Ik denk dat het het drukste is aan de kant van Skt Anton tijdens die periode (erna ook eigenlijk)

Groeten

Evert

evert op 16 jan 2023 10:21

Zouden we dan toch een x moeten proberen… Zell ervaar ik als minder druk dan bijvoorbeeld Mayrhofen en Kaltenbach in de krokusweek…

Vanaf waar kan je dan het beste starten icm skilessen voor kinderen?

ONTOPIC; ooit geskied bij Spital am Phyrn, Wurzeralm. Ook echt fantastisch omdat we boven op de berg ons hotel hadden… klein maar heel fijn!

De Montafon in Vorarlberg heeft mij al een paar maal positief verrast. Heb al een keer in de Gargellen gezeten wat handig is met kleine kinderen. Niet al te groot en je bent zo vanaf het landal park bij de lift. Ook een keer in St. Gallenkirch geweest, dat heeft een groot skigebied waar je Hochjoch en Silvretta Nova in kunt. En een andere keer in Gaschurn. Daar geldt hetzelfde voor. Maar kost het iets meer moeite om naar Hochjoch te gaan.
En we zijn een keer naar het Brandnertal gegaan. Zit op zelfde skipas. Daar vooral geweest vanwege skiën met kleine kinderen. Vanaf Landal park kunnen die zo de piste op.
Voordeel is dat het niet ver rijden is. Er gaan ook altijd wat passagiers met de trein. Kunt dan gemakkelijk naar Bludenz of Schruns rijden.

Wat trok jullie al die tijd naar het Pitztal?

Bennie op 14 jan 2023 23:07

De kinderen gingen hun gangetje op de Hochzeiger.
Ondertussen zijn de kinderen groter en wordt het een beetje saai.We hebben het er jaren naar onze zin gehad,ook omdat het nooit echt heel druk was.Iscghl doen we met Pasen.

Plaats een reactie