Elan Amphibio 16 TI of Rossignol Hero Elite MT

Hallo skivrienden,

Ik sta voor de volgende keuze.

Na jaren met veel plezier geskied te hebben op mijn Elan Waveflex 11 lijkt het mij weer tijd voor nieuwe ski’s. Ik ben een gevorderde skiër, die eigenlijk alleen op de piste te vinden is. Ik ski heerlijk met het gezin, maar vind het ook leuk om af en toe even gas te geven. Elk jaar een week met het gezin en nog een paar dagen met een vriend op pad.

Een vervolgstap op weer een Elan ski lijkt een logische na mijn ervaring op de Waveflex 11. Ik heb de Elan Amphibio 16 getest en was weer zeer tevreden. Op de testavond ook de Rossignol Hero Elite MT geprobeerd en daar was ik ook enthousiast over. Welke zouden jullie aanraden?

Ik ben 183 cm en 89 kilo. Een pisteskiër die alle pistes goed afkomt. Zwart wel wat harder werken natuurlijk…

Wie heeft er nog wijze raad?

Hoor het graag!

Groetjes,

Jeroen

Je vind beide ski’s dus fijn skiën. Verder lijken de ski’s op basis van de specs ook best vergelijkbaar.

Dan zou ik gewoon gaan voor de ski die het goedkoopste is, of waar je het beste gevoel bij hebt.

Fischer RC4 SC 165 cm & Black Crows Camox

Hi Jeroen,

Ik heb laatst een week op de elite MT geskied. Erg fijne ski. Makkelijk, allround.

Echter op hoge snelheid op harde pistes wel wat zoekerig en niet echt robuust of vertrouwen gevend.
Ik merkte dat ik vrij snel overging naar wat kortere bochten.

Daarentegen in slechtere omstandigheden (en veel lagere snelheden) enorm makkelijk en speels door buckels en rommelsneeuw te draaien.

Ik ben heel ieyts langer en heel iets zwaarder dan jij.

Ik zou eerder de elite plus TI overwegen dan de MT om heel eerlijk te zijn.

Totales Vollidiot

De Hero Elite plus is sinds dit jaar niet meer in de catalogus van Rossignol.

Het valt me trouwens op hoe weinig Elites (LT/MT/ST) er te koop zijn online. Zijn de voorraden opgekocht door de verhuurders of heeft Rossignol er (te) weinig gemaakt dit seizoen? Het is schier onmogelijk er nog in de meest populaire lengtes (167/175) te vinden!

*bericht bewerkt door Stefan68 op 18 jan 2023 19:50

@Stefan68 Bij Sport Robl kan je er alvast nog vinden, weliswaar van dit seizoen en die zien er ook wat meer flashy uit dan de vorige reeksen. Vermoed dat je ze elders ook nog kan vinden. Oudere reeksen zijn idd moeilijker te verkrijgen.

*bericht bewerkt door Hupla op 18 jan 2023 20:44

Ik herken de ervaring van @kdtl niet.
De MT’s vrij veel op hoge snelheid en op harde pistes geskied en juist heel vast en een ski om te vertrouwen.

In meer slushie sneeuw overigens ook nog steeds heerlijk te skiën.

Thank God summer is over!

@Stefan68 Bij Sport Robl kan je er alvast nog vinden, weliswaar van dit seizoen en die zien er ook wat meer flashy uit dan de vorige reeksen. Vermoed dat je ze elders ook nog kan vinden. Oudere reeksen zijn idd moeilijker te verkrijgen.

Hupla op 18 jan 2023 20:44

Grappig, net naar Sport Robl gekeken nog voor ik je bericht las en daar zijn er inderdaad nog voorradig.

Ik herken de ervaring van @kdtl niet.
De MT’s vrij veel op hoge snelheid en op harde pistes geskied en juist heel vast en een ski om te vertrouwen.

In meer slushie sneeuw overigens ook nog steeds heerlijk te skiën.

Lisa. op 18 jan 2023 21:08

Ook rekening houden met lichaamsgewicht. De MT (voordien AT) reeks is naar mijn ervaring heel geschikt voor de wat lichtere skiërs. Zwaardere skiërs hebben baat bij een stevige constructie. Om één of andere reden was die Hero MT/AT in alle voorgaande reeksen een lichtere constructie dan de Hero ST en LT. Nooit goed begrepen eigenlijk.

*bericht bewerkt door Hupla op 18 jan 2023 22:11

Hier een foto van een Hero LT 2019 (links) en een Hero AT 2017 (voorloper MT) langs elkaar. De sidewall van de LT is bijna 5mm dikker onder de voet en loopt ook langer door over de lengte van de ski. Dat maakt de LT een heel stuk stijver.

null

Ook rekening houden met lichaamsgewicht. De MT (voordien AT) reeks is naar mijn ervaring heel geschikt voor de wat lichtere skiërs. Zwaardere skiërs hebben baat bij een stevige constructie. Om één of andere reden was die Hero MT/AT in alle voorgaande reeksen een lichtere constructie dan de Hero ST en LT. Nooit goed begrepen eigenlijk.

Hupla op 18 jan 2023 22:10

Ik ben geen deskundige, maar een goede skiër van 75 kg kan volgens mij meer druk zetten op de ski’s dan een minder ervaren skiër van 100 kg. Een goede lichte skiër zal een ski dan ook eerder over de limiet skiën dan een minder goede zware. Gewicht speelt ook wel een rol, maar alleen bij een gelijke techniek denk ik.

Maar doorsnee vakantieskiër (zoals ik er zelf ook één ben) zal denk ik een ski (zonder titannnial platen en dergelijke) niet snel over zijn limiet heen kunnen skiën.

*bericht bewerkt door yoguido op 19 jan 2023 00:04

Ik herken de ervaring van @kdtl niet.
De MT’s vrij veel op hoge snelheid en op harde pistes geskied en juist heel vast en een ski om te vertrouwen.

In meer slushie sneeuw overigens ook nog steeds heerlijk te skiën.

Lisa. op 18 jan 2023 21:08

Ook rekening houden met lichaamsgewicht. De MT (voordien AT) reeks is naar mijn ervaring heel geschikt voor de wat lichtere skiërs. Zwaardere skiërs hebben baat bij een stevige constructie. Om één of andere reden was die Hero MT/AT in alle voorgaande reeksen een lichtere constructie dan de Hero ST en LT. Nooit goed begrepen eigenlijk.

Hupla op 18 jan 2023 22:10

Ik noem mezelf geen lichte skiër…
Ik denk wel dat ik heel wat beter en technischer ski dan de gemiddelde Nederlander.

De MT is in mijn ogen een ski voor de gevorderde skiër met een vrij hoog plafond tot expert.
Niet al te moeilijk te skiën, maar wel een lat waar je veel uit kunt halen.

Thank God summer is over!

Ik denk dat de MT een prima opvolger is van de Waveflex. Brave ski die alles prima doet. Zeker geen expert lat, daarvoor mist ie stijfheid zowel in de lengte als in de torsie. Maar voor heel veel mensen een uitstekende vakantie ski. Wil je technisch verbeteren dan zou ik eerder naar de Rossi ST kijken.

Ik herken de ervaring van @kdtl niet.
De MT’s vrij veel op hoge snelheid en op harde pistes geskied en juist heel vast en een ski om te vertrouwen.

In meer slushie sneeuw overigens ook nog steeds heerlijk te skiën.

Lisa. op 18 jan 2023 21:08

Ook rekening houden met lichaamsgewicht. De MT (voordien AT) reeks is naar mijn ervaring heel geschikt voor de wat lichtere skiërs. Zwaardere skiërs hebben baat bij een stevige constructie. Om één of andere reden was die Hero MT/AT in alle voorgaande reeksen een lichtere constructie dan de Hero ST en LT. Nooit goed begrepen eigenlijk.

Hupla op 18 jan 2023 22:10

Ik noem mezelf geen lichte skiër…
Ik denk wel dat ik heel wat beter en technischer ski dan de gemiddelde Nederlander.

De MT is in mijn ogen een ski voor de gevorderde skiër met een vrij hoog plafond tot expert.
Niet al te moeilijk te skiën, maar wel een lat waar je veel uit kunt halen.

Lisa. op 19 jan 2023 19:34

Ik herken het deels, makkelijk te skiën, goed in slush.
Maar het plafond vind ik vrij laag, ik ben 90 kg en best fit en sterk.

*bericht bewerkt door Kdtl op 19 jan 2023 20:40

Totales Vollidiot

Ik herken de ervaring van @kdtl niet.
De MT’s vrij veel op hoge snelheid en op harde pistes geskied en juist heel vast en een ski om te vertrouwen.

In meer slushie sneeuw overigens ook nog steeds heerlijk te skiën.

Lisa. op 18 jan 2023 21:08

Ook rekening houden met lichaamsgewicht. De MT (voordien AT) reeks is naar mijn ervaring heel geschikt voor de wat lichtere skiërs. Zwaardere skiërs hebben baat bij een stevige constructie. Om één of andere reden was die Hero MT/AT in alle voorgaande reeksen een lichtere constructie dan de Hero ST en LT. Nooit goed begrepen eigenlijk.

Hupla op 18 jan 2023 22:10

Ik noem mezelf geen lichte skiër…
Ik denk wel dat ik heel wat beter en technischer ski dan de gemiddelde Nederlander.

De MT is in mijn ogen een ski voor de gevorderde skiër met een vrij hoog plafond tot expert.
Niet al te moeilijk te skiën, maar wel een lat waar je veel uit kunt halen.

Lisa. op 19 jan 2023 19:34

Ik herken het deels, makkelijk te skiën, goed in slush.
Maar het plafond vind ik vrij laag, ik ben 90 kg en best fit en sterk.

Kdtl op 19 jan 2023 20:38

Het kan natuurlijk dat je heel erg goed skiet (op wereldbekerniveau), maar je zou de eerste niet zijn die de oorzaak van minder lekker skiën zoekt bij de ski in plaats van bij (meer voor de hand liggend) de eigen techniek ;-)

Het kan natuurlijk dat je heel erg goed skiet (op wereldbekerniveau), maar je zou de eerste niet zijn die de oorzaak van minder lekker skiën zoekt bij de ski in plaats van bij (meer voor de hand liggend) de eigen techniek ;-)

yoguido op 19 jan 2023 22:56

Jij bent ook niet de eerste en heel waarschijnlijk ook niet de laatste die het in de techniek gaat zoeken 😉
Het is een feit dat zwaardere skiërs baat hebben bij een stijvere ski en lichtere skiërs bij een ski met meer flex. Heb zo’n beetje dezelfde stats als Kdtl en dezelfde ervaring met die lichtere Hero. Gewoon een keer een wat stijvere ski proberen en als dat geen verbetering met zich meebrengt, dan kan je naar je techniek kijken.

Yoguido.

Het is toch niet voor niks dat er verschillende ski’s bestaan en dat een ski bij je niveau moet passen. Een fitte man van 90kg op een softe ski gaat niet lekker zijn. Je kan er prima op skien maar het voelt niet lekker als je continue op het plafond van de ski zit. De ski houdt zn lijn niet en voelt licht en dwarrelig. Ik heb bijv de MT en ST achter elkaar geskied in dezelfde lengte en het verschil is vrij duidelijk. Beide goede ski’s maar voor een ander niveau.

Yoguido.

Het is toch niet voor niks dat er verschillende ski’s bestaan en dat een ski bij je niveau moet passen. Een fitte man van 90kg op een softe ski gaat niet lekker zijn. Je kan er prima op skien maar het voelt niet lekker als je continue op het plafond van de ski zit. De ski houdt zn lijn niet en voelt licht en dwarrelig. Ik heb bijv de MT en ST achter elkaar geskied in dezelfde lengte en het verschil is vrij duidelijk. Beide goede ski’s maar voor een ander niveau.

toetersenbellen op 20 jan 2023 07:13

Dat kan wel zijn, maar geen enkele professional ( waaronder zwaardere oud wedstrijdskiers) die de MT op youtube getest heeft, komt tot de conclusie dat de MT een " laag plafond" heeft oid, dus de claims daaromtrent op dit forum neem ik maar met een korrel zout. ;-)

Yoguido.

Het is toch niet voor niks dat er verschillende ski’s bestaan en dat een ski bij je niveau moet passen. Een fitte man van 90kg op een softe ski gaat niet lekker zijn. Je kan er prima op skien maar het voelt niet lekker als je continue op het plafond van de ski zit. De ski houdt zn lijn niet en voelt licht en dwarrelig. Ik heb bijv de MT en ST achter elkaar geskied in dezelfde lengte en het verschil is vrij duidelijk. Beide goede ski’s maar voor een ander niveau.

toetersenbellen op 20 jan 2023 07:13

Dat kan wel zijn, maar geen enkele professional ( waaronder zwaardere oud wedstrijdskiers) die de MT op youtube getest heeft, komt tot de conclusie dat de MT een " laag plafond" heeft oid, dus de claims daaromtrent op dit forum neem ik maar met een korrel zout. ;-)

yoguido op 20 jan 2023 08:07

Ik neem juist de youtubers met een korrel zout, met veeal generieke reviews zonder kritische noot ;) nouja smaken verschillen :) de MT blijft een prima ski voor TS.

Ha Jeroen,

Ik denk dat we qua profiel skiër behoorlijk op elkaar lijken (postuur, sportief skiën maar ook met de kids en niveau). Ik heb nu een Elan Amphibio 16 Ti2 en ben zelf juist aan het overwegen om daarnaast een Wingman 82 of 86 aan te schaffen, juist voor de dagen met de kinderen.

De 16 Ti2 lijken volgens mij qua ski iets meer op de nieuwe Amphibio 18, dus wat stijver dan de huidige Amphibio 16. Het zijn op een mooi geprepareerde piste echt geweldige ski’s. Heel makkelijk op zijn kant en heel stabiel, ook op hoge snelheden. Maar, omdat het een smalle en vrij stijve ski is, is hij minder fijn in de “hopen”, slush of bij verse poeder. Zeker als je met de kinderen langzaam skiet. De ski vraagt echt om wat snelheid en kracht/techniek om fijn te skiën.

Conclusie: Super fijne ski, maar weet waarvoor je m wil gebruiken!

Ha Jeroen,

Ik denk dat we qua profiel skiër behoorlijk op elkaar lijken (postuur, sportief skiën maar ook met de kids en niveau). Ik heb nu een Elan Amphibio 16 Ti2 en ben zelf juist aan het overwegen om daarnaast een Wingman 82 of 86 aan te schaffen, juist voor de dagen met de kinderen.

De 16 Ti2 lijken volgens mij qua ski iets meer op de nieuwe Amphibio 18, dus wat stijver dan de huidige Amphibio 16. Het zijn op een mooi geprepareerde piste echt geweldige ski’s. Heel makkelijk op zijn kant en heel stabiel, ook op hoge snelheden. Maar, omdat het een smalle en vrij stijve ski is, is hij minder fijn in de “hopen”, slush of bij verse poeder. Zeker als je met de kinderen langzaam skiet. De ski vraagt echt om wat snelheid en kracht/techniek om fijn te skiën.

Conclusie: Super fijne ski, maar weet waarvoor je m wil gebruiken!

RemiV op 20 jan 2023 14:13

Hoi Remi,

Bedankt voor je reactie.

Heb inmiddels besloten voor de Amphibio 16 te gaan. Iets minder stijf dan de 18 of 16 ti2, zoals jij hem hebt. Wel iets stijver dan de Waveflex 11 die ik nu heb. Hoop een goeie keus te hebben gemaakt. Bestelt bij Sport-Robl en ze worden de komende week op mijn vakantie-adres bezorgt.

Dank!

Jeroen

Ach, zo zal er altijd discussie zijn.
Als iedereen uiteindelijk maar blij is met de ski waarop je zelf de berg af gaat;)

Thank God summer is over!

Heb vorig jaar in Oostenrijk tijdens de voorjaarsvakantie de Amphibio 16 gekocht na eerst een een dag op de 18 te hebben geskied. De 18 was echt te veel voor mijn kunnen. Ski pas een week of vier. Daarvoor geboard. Kon de 16 nieuw in Oostenrijk voor een hele mooie prijs kopen, waarbij ik niet eens de huur voor de 18 hoefde te betalen. Had daarvoor een Amphibio 10. Het verschil tussen de 10-16-18 is echt goed merkbaar.

Met de 16 kan ik nog tijden vooruit (hoop ik…)

Ha Jeroen,

Ik denk dat we qua profiel skiër behoorlijk op elkaar lijken (postuur, sportief skiën maar ook met de kids en niveau). Ik heb nu een Elan Amphibio 16 Ti2 en ben zelf juist aan het overwegen om daarnaast een Wingman 82 of 86 aan te schaffen, juist voor de dagen met de kinderen.

De 16 Ti2 lijken volgens mij qua ski iets meer op de nieuwe Amphibio 18, dus wat stijver dan de huidige Amphibio 16. Het zijn op een mooi geprepareerde piste echt geweldige ski’s. Heel makkelijk op zijn kant en heel stabiel, ook op hoge snelheden. Maar, omdat het een smalle en vrij stijve ski is, is hij minder fijn in de “hopen”, slush of bij verse poeder. Zeker als je met de kinderen langzaam skiet. De ski vraagt echt om wat snelheid en kracht/techniek om fijn te skiën.

Conclusie: Super fijne ski, maar weet waarvoor je m wil gebruiken!

RemiV op 20 jan 2023 14:13

Hoi Remi,

Bedankt voor je reactie.

Heb inmiddels besloten voor de Amphibio 16 te gaan. Iets minder stijf dan de 18 of 16 ti2, zoals jij hem hebt. Wel iets stijver dan de Waveflex 11 die ik nu heb. Hoop een goeie keus te hebben gemaakt. Bestelt bij Sport-Robl en ze worden de komende week op mijn vakantie-adres bezorgt.

Dank!

Jeroen

Jeroen_Wind op 20 jan 2023 14:18

Goede keus lijkt me! Heel veel plezier ermee!

Plaats een reactie