Snowboard merken: welke wel en niet?

Ik ben een beginnend snowboarder (vorig jaar voor het eerst geweest). Omdat ik dit jaar twee keer ga, ben ik op zoek naar een (tweedehands) betaalbaar board. Ik wil gewoon relatief makkelijk bochtjes kunnen maken en de piste af, geen trucjes of off-piste voor mij.

Nu weet ik wel welke lengte (158) en model (allround, camber/rocker hybrid, denk ik) ongeveer moet hebben, maar de merknamen zeggen mij niets. Vooral via marktplaats vraag ik me dan af wat ik koop. Maakt het merk van een board veel uit wat betreft kwaliteit en zijn er merken die ik sowieso moet vermijden?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Maartje

*bericht bewerkt door Maartjes op 16 jan 2023 16:30

Ik zou niet perse een blacklist creëeren, maar eerst kijken waar jouw behoefte ligt. Er zijn genoeg goede merken, maar b.v. Jones is wat meer freeride georiënteerd. Libtech heeft een vrij breed assortiment met park boards tot all mountain en wellicht freeride.

Dus ik kan je wel goede merken geven, maar krijg je dan ook een board die bij je behoefte past?

Mijn voorkeurs merken persoonlijk zijn merken die ook wat met het klimaat doen. B.v. Jones, Capita, libtech, etc…

*bericht bewerkt door Aural op 16 jan 2023 16:26

Mag ik er met de naam Maartje vanuit gaan dat je een vrouw bent? Mij lijkt een 158 dan al snel een stuk te groot, zeker als beginner.

En merken vermijden: er zijn wel b merken (bijvoorbeeld decathlon eigen merk, weet de naam even niet meer), maar zou vooral bij een board even merk en model opzoeken en reviews lezen en ook de size chart opzoeken. Zijn die nauwelijks te vinden dan heb je de kans dat je een b- merk te pakken hebt. Hoeft trouwens nog steeds niet slecht te zijn.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 16 jan 2023 16:53

Ik ben niet super veeleisend, maar ben dik tevreden met mijn Decathlon board. Ik moet wel zeggen dat ik 1x per jaar board. Ik zou alleen niet snel het goedkoopste model nemen.
Ik heb de park & ride 500, met 2 jaar garantie.

*bericht bewerkt door Boule_de_neige op 16 jan 2023 16:50

Mag ik er met de naam Maartje vanuit gaan dat je een vrouw bent? Mij lijkt een 158 dan al snel een stuk te groot, zeker als beginner.

Tiny-M op 16 jan 2023 16:48

Klopt, maar ik ben 178 en heb het met lessen in Nederland en op wintersport zelf op een board van 158 geleerd. Korter=makkelijker draaien?

Mag ik er met de naam Maartje vanuit gaan dat je een vrouw bent? Mij lijkt een 158 dan al snel een stuk te groot, zeker als beginner.

Tiny-M op 16 jan 2023 16:48

Klopt, maar ik ben 178 en heb het met lessen in Nederland en op wintersport zelf op een board van 158 geleerd. Korter=makkelijker draaien?

Maartjes op 16 jan 2023 16:50

Korter is zeker makkelijker draaien, maar ook je gewicht speelt mee. Dat is nog wel belangrijker denk ik. Meeste fabrikanten hebben lengte en gewicht bij het board te staan. Juist als beginner zou ik niet te groot gaan. Ik ben 173 en begonnen met een board van 149 cm. Dat was bovendien een vrij flexibel board. Toen ik wat harder ging, begon het echt te flapperen. Dat was voor mij signal dat ik iets groter mocht met wat minder flex.

Gewicht is het meest belangrijk, maar met een vrij lange lengte is het gewicht automatisch ook wat hoger. Maar kijk dus vooral naar de size charts.

Korter is makkelijker draaien is niet zo heel direct te zeggen. Hangt ook van het profiel af (rocker, camber, hybride), maar kort door de bocht: bij eenzelfde board is de kortere versie wel meer wendbaar. Langer meer stabiel.

Misschien herhaal ik zaken die je al weet, maar begin eerst met goede boots te kopen. Voor een board zou ik wachten tot einde seizoen en dan solden shoppen. Voor tweedehandsboards is het sterk aangeraden om info over merk en model en bouwjaar te pakken te krijgen, te oude bindingen zou ik bijvoorbeeld niet doen. Plastiek wordt broos na en tijd en halverwegen de berg een gebroken strap hebben is echt rot.

Misschien herhaal ik zaken die je al weet, maar begin eerst met goede boots te kopen. Voor een board zou ik wachten tot einde seizoen en dan solden shoppen. Voor tweedehandsboards is het sterk aangeraden om info over merk en model en bouwjaar te pakken te krijgen, te oude bindingen zou ik bijvoorbeeld niet doen. Plastiek wordt broos na en tijd en halverwegen de berg een gebroken strap hebben is echt rot.

Daan_k41 op 16 jan 2023 17:04

Hoeft niet per se, ik heb pas net mijn Burton Mission bindingen uit 2008 vervangen voor nieuwe, en eigenlijk was dat ook meer uit luxe dan noodzaak. Die dingen zijn toch een heel seizoen (5 maanden) en nog eens een week of 25 mee gegaan en heb slechts 1 keer de straps vervangen. Baseplate en highback enzo is al die tijd heel gebleven

Misschien herhaal ik zaken die je al weet, maar begin eerst met goede boots te kopen. Voor een board zou ik wachten tot einde seizoen en dan solden shoppen. Voor tweedehandsboards is het sterk aangeraden om info over merk en model en bouwjaar te pakken te krijgen, te oude bindingen zou ik bijvoorbeeld niet doen. Plastiek wordt broos na en tijd en halverwegen de berg een gebroken strap hebben is echt rot.

Daan_k41 op 16 jan 2023 17:04

Hoeft niet per se, ik heb pas net mijn Burton Mission bindingen uit 2008 vervangen voor nieuwe, en eigenlijk was dat ook meer uit luxe dan noodzaak. Die dingen zijn toch een heel seizoen (5 maanden) en nog eens een week of 25 mee gegaan en heb slechts 1 keer de straps vervangen. Baseplate en highback enzo is al die tijd heel gebleven

JelleK op 16 jan 2023 19:40

Klopt, mijn Burton Mission bindingen zijn ook van 2010. Net een nieuw board gekocht en gewoon overgeplaatst. De straps zijn al 1 keer vervangen geweest. Voor de rest gaat daar niks tot weinig stuk aan…

Plaats een reactie