Lengte kinderski's

We gaan binnenkort weer skiën en onze zoon van 4,5 kan voor de eerste keer op les. Hij heeft de vorige jaren wel al wat gespeeld op latjes maar meer dan wat glijden was dat nog niet.

Ik kan ski’s en schoenen overnemen van een collega. Alleen twijfel ik nogal over de lengte van de ski’s. Hij is ongeveer een meter hoog maar de ski’s die we kunnen overkopen zijn 90cm. Laatst had hij in Landgraaf skietjes van 80 cm en dat was prima.
Ik vrees dat hij met langere ski’s harder gaat moeten werken, misschien ten kosten van zijn skiplezier. Dat langere ski’s langer meegaan is dan wel mooi meegenomen maar liever wat meer geld kwijt en ski’s waar hij echt plezier aan gaat hebben ipv frustratie.

Is mij vrees terecht en zoek ik verder naar kortere ski’tjes of zou 90cm toch oke zijn?

En als ik dan toch aan het vragen ben… Weet er iemand of er in Kals ook kinderopvang is voor kinderen van 2 jaar? Ik vind er niet dadelijk iets van terug dus ga ervan uit dat het er niet is maar misschien weet hier iemand meer…

*bericht bewerkt door Goeleg op 17 jan 2023 16:14

Zie https://www.wintersport.be/forum/topic/526776 voor een topic waar lengte van kinderski’s al eens onder de loep genomen is.

Voor beginnende kleuters is de geldende regel ski’s op schouderhoogte, maar veel hangt af van de bouw van het ventje. De ene staat al wat steviger op zijn poten (en heeft wat meer energie) dan de andere 😉.

Persoonlijk vind ik skimateriaal kopen voor de kleinsten alleen nuttig als je over een langere periode gaat skiën (bijvoorbeeld elk weekend een paar uurtjes op de latten), maar niet als je één vakantie in het jaar op de sneeuw staat. Dan kan je beter huren, en materiaal van de juiste maat hebben – zeker omdat ze er meteen een hele week aan een stuk mee aan de slag moeten i.p.v. enkele uurtjes op de indoor-baan.

We gaan binnenkort weer skiën en onze zoon van 4,5 kan voor de eerste keer op les. Hij heeft de vorige jaren wel al wat gespeeld op latjes maar meer dan wat glijden was dat nog niet.

Ik kan ski’s en schoenen overnemen van een collega. Alleen twijfel ik nogal over de lengte van de ski’s. Hij is ongeveer een meter hoog maar de ski’s die we kunnen overkopen zijn 90cm. Laatst had hij in Landgraaf skietjes van 80 cm en dat was prima.
Ik vrees dat hij met langere ski’s harder gaat moeten werken, misschien ten kosten van zijn skiplezier. Dat langere ski’s langer meegaan is dan wel mooi meegenomen maar liever wat meer geld kwijt en ski’s waar hij echt plezier aan gaat hebben ipv frustratie.

Is mij vrees terecht en zoek ik verder naar kortere ski’tjes of zou 90cm toch oke zijn?

En als ik dan toch aan het vragen ben… Weet er iemand of er in Kals ook kinderopvang is voor kinderen van 2 jaar? Ik vind er niet dadelijk iets van terug dus ga ervan uit dat het er niet is maar misschien weet hier iemand meer…

Goeleg op 17 jan 2023 16:12

Die van mij wordt eind feb 4 jaar oud. Hij is niet klein (107 cm) en redelijk sterk. We hebben een setje van 90cm en eentje van 70cm en de kleine set is duidelijk makkelijker voor hem. Volgend jaar (als ie bijna 5 is) gaat ie op de set van 90cm.

Onze situatie is wel anders omdat we locals zijn en hij elk weekend wel een paar uur op de latten staat. Als 't voor op vakantie is zou ik gewoon huren (70/80cm).

Okey thanks!
Dan ga ik mijn gevoel volgen en passen voor 90cm.

Plaats een reactie