Atomic Redsters S9/G9/X9

Beste wintersportliefhebbers,

Na heel wat reviews te hebben gelezen over de Redster series van ‘22/23’ heb ik besloten om toch maar eens een second opinion te vragen bij jullie mede skiliefhebbers.

Allereerst wat achtergrondinformatie; ik ben een man, 1.82m, 70 kg en 22 jaar, en ski vanaf mijn vierde (minimaal) een keer per jaar. De afgelopen vier jaar heb ik heerlijk kunnen genieten van de Atomic Redster S7, maar ze zijn aardig aan vervanging toe en heb toen mijn blik geworpen op de grotere broer(s); de S9 en G9, ook omdat ik al heel wat ervaring heb met de S7. Ik ben een vrij agressieve skiër en doe zo’n 50% zwart, 40% rood en 10% blauw met voornamelijk korte bochten waarvoor de S7 natuurlijk topskies zijn.

Afgelopen kerst (in de weken dat het zo’n slecht weer was in de alpen) heb ik geskied in Oostenrijk waar de temperaturen zeer bedroevend waren, en de sneeuw na 11 uur in pap veranderde. Toen merkte ik ook dat ik met mijn dunne latjes toch wat minder plezier had dan voorheen. Nu is mijn dilemma; ga ik de S9 halen en rekenen dat sneeuwcondities wat beter worden (geen +10C meer op de berg) of de G9 omdat die een groter drijfvermogen heeft, maar alsnog lekker strak kan draaien? Zijn er mensen die ervaring hebben met beiden? Ik ben heel erg benieuwd naar wat jullie erover te zeggen hebben.

De g9 heeft dezelfde breedte als s9. In dezelfde lengte dus zelfde drijfvermogen

Zowel een S9 als G9 zijn het beste op harde pistes, en kunnen met goede techniek prima geskied worden in de slush. Als je met de S7 problemen had in de slush moet je je afvragen of je moet overstappen naar de 9, je maakt het jezelf dan niet makkelijker. Van drijfvermogen kun je niet echt spreken met dit soort ski’s. Wil je iets allrounders dan wellicht eens kijken naar de Redster Q ski’s of iets vergelijkbaars van een ander merk.

Als atomic je merk is, dan zou je kunnen kijken naar de de Q7, Q9 of Q9.8 (of de voorganger - X9 WB). Radius van de genoemde skies passen goed bij je skistijl (voornamelijk korte bochten) en hebben meer drijfvermogen.

Ik heb onlangs in de uitverkoop de geprezen Rossignol Elite Plus Ti gescoord. Qua taillering ongeveer gelijk aan de Q9 en X9 WB. Wellicht ook een mooie optie voor jou?

*bericht bewerkt door CY325i op 18 jan 2023 10:22

Beste Jonagoldz, mijn advies zou zijn om de X9s te kiezen wat een mix is van de S9 en de G9. Vriend van mij heeft de S9 en G9 maar hij klaagde dat hij met de S9 snel klaar is omdat hij alleen maar korte bochten kan maken en dat hij hard moet werken met de G9. Ikzelf heb ook de X9 en ben daar zeer tevreden over. Of probeer of je de G9 en X9(s) nog ergens kan testen op je locatie.
Hoe dan ook zijn het allemaal super ski’s maar iedereen heeft daar andere ervaringen of gevoel bij…succes met je keuze maar ik zou de X9s 1.75m adviseren…(of de nieuwe Q9)…
https://www.atomic.com/en-nl/shop-emea/product/redster-x9s-r…
https://www.atomic.com/en-nl/shop-emea/product/redster-q9-8-…

*bericht bewerkt door Gerjon op 18 jan 2023 10:42

@Gerjon: vraag me af of de X9s (taillering 114 / 65.5 / 99.5 bij 175 cm) echt lekker skiën is in de slush. Qua draagvermogen heeft bv. een X9 WB wat meer plusjes …

Op zich ski ik prima door de slush met mijn X9 versie maar met een WB versie gaat dat zeker gemakkelijker. 98% ski ik op de piste en af en toe in de poeder naast de piste maar gaat prima met mijn X9. Dan zou je ook nog die Q9 kunnen overwegen ipv WB versie daar nieuwe generatie van Atomic de X9S is of de Q9…

Er zijn een paar dingen die me opvallen:

  1. TS geeft aan content te zijn met zijn S7 maar niet lekker te skiën in de zachtere en verspoorde sneeuw.
  2. TS geeft aan vooral korte bochten te skiën, maar dat met name op zwart te doen. Daar bochtjes carven lukt bijna niet, dus zal het vooral slippen betreffen.
  3. Aangeraden producten als de X9s zijn nog smaller dan de S7 en vereisen nog meer concentratie en input in moeilijker omstandigheden dan het te vervangen model.
  4. Respect voor de TS dat die bijna heel de dag dezelfde paar pistes doet (50% zwart. Dan is het overige percentage de pistes die je nodig hebt om daar te komen zo ongeveer).

Komt er op neer dat je dus geholpen bent bij een korte bochtenski die ook wat beter door minder fijne pistecondities ploegt.
Dan kom je uit op een Atomic X9WB of Q9, Rossignol Hero Elite Plus Ti of een Head Supershape eRally.

De g9 heeft dezelfde breedte als s9. In dezelfde lengte dus zelfde drijfvermogen

tomgjaltema97 op 18 jan 2023 09:38

Ah, ik dacht dat de G9 een grotere oppervlakte heeft, omdat het middenstuk breder is, mijn fout.

Zowel een S9 als G9 zijn het beste op harde pistes, en kunnen met goede techniek prima geskied worden in de slush. Als je met de S7 problemen had in de slush moet je je afvragen of je moet overstappen naar de 9, je maakt het jezelf dan niet makkelijker. Van drijfvermogen kun je niet echt spreken met dit soort ski’s. Wil je iets allrounders dan wellicht eens kijken naar de Redster Q ski’s of iets vergelijkbaars van een ander merk.

toetersenbellen op 18 jan 2023 10:12

Het ding is dat ik wel echt van het racen ben, nu kan het aan de reviews liggen maar ik had gelezen dat er een verschil zit tussen de Q-lijn en de S/G/X lijnen.

Als atomic je merk is, dan zou je kunnen kijken naar de de Q7, Q9 of Q9.8 (of de voorganger - X9 WB). Radius van de genoemde skies passen goed bij je skistijl (voornamelijk korte bochten) en hebben meer drijfvermogen.

Ik heb onlangs in de uitverkoop de geprezen Rossignol Elite Plus Ti gescoord. Qua taillering ongeveer gelijk aan de Q9 en X9 WB. Wellicht ook een mooie optie voor jou?

CY325i op 18 jan 2023 10:20

Bedankt voor de suggestie!

Beste Jonagoldz, mijn advies zou zijn om de X9s te kiezen wat een mix is van de S9 en de G9. Vriend van mij heeft de S9 en G9 maar hij klaagde dat hij met de S9 snel klaar is omdat hij alleen maar korte bochten kan maken en dat hij hard moet werken met de G9. Ikzelf heb ook de X9 en ben daar zeer tevreden over. Of probeer of je de G9 en X9(s) nog ergens kan testen op je locatie.
Hoe dan ook zijn het allemaal super ski’s maar iedereen heeft daar andere ervaringen of gevoel bij…succes met je keuze maar ik zou de X9s 1.75m adviseren…(of de nieuwe Q9)…
https://www.atomic.com/en-nl/shop-emea/product/redster-x9s-r…
https://www.atomic.com/en-nl/shop-emea/product/redster-q9-8-…

Gerjon op 18 jan 2023 10:40

Ik heb de X9 overwogen, maar die is momenteel heel slecht leverbaar en ik weet niet of ik 1.75m wil hebben als lengte (andere lengtes voor mij hebben ze niet echt in dat model).

Er zijn een paar dingen die me opvallen:

  1. TS geeft aan content te zijn met zijn S7 maar niet lekker te skiën in de zachtere en verspoorde sneeuw.
  2. TS geeft aan vooral korte bochten te skiën, maar dat met name op zwart te doen. Daar bochtjes carven lukt bijna niet, dus zal het vooral slippen betreffen.
  3. Aangeraden producten als de X9s zijn nog smaller dan de S7 en vereisen nog meer concentratie en input in moeilijker omstandigheden dan het te vervangen model.
  4. Respect voor de TS dat die bijna heel de dag dezelfde paar pistes doet (50% zwart. Dan is het overige percentage de pistes die je nodig hebt om daar te komen zo ongeveer).

Komt er op neer dat je dus geholpen bent bij een korte bochtenski die ook wat beter door minder fijne pistecondities ploegt.
Dan kom je uit op een Atomic X9WB of Q9, Rossignol Hero Elite Plus Ti of een Head Supershape eRally.

Bennie op 18 jan 2023 17:36

Het klopt dat ik prima kan carven op rode pistes, en iets vaker slip op de zwarte pistes. Zoals ik al had gelezen in de overige reacties (waarvoor dank) zie ik veel WB suggesties dus ik ga daar eens naar kijken. Verder is het idd zo dat ik bijna altijd de zwarte pistes opzoek en soms een rode piste om mijn gezelschap wat op adem te laten komen haha.

Als je wilt racen dan lekker een S9 kopen, en hard werken in de slush ;)

Gewoon beide eens testen! Dit zijn vrij gangbare ski’s, dus die moeten zeker ergens te testen zijn.

Plaats een reactie