Eerste keer Italië, welke plek?

Hoi alle!

Na twee jaar niet de bergen in te zijn gegaan gaan we dit jaar eindelijk weer.
Het stond al een tijdje op mijn lijst, maar nu eindelijk voor het eerst naar Italië.

De reis zal plaats vinden in maart, in die maand zijn wij redelijk flexibel betreft vetrek moment.
We weten nog niet zeker welk gebied, maar wij denken bijvoorbeeld aan:

  • Val Gardena (Wolkenstein).
  • Alta Badia.

Hebben jullie nog andere tips? Wellicht ook goed om te weten, we zijn beide snowboarders. Ook hoeft voor ons een gebied niet gigantisch te zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beide gebieden zijn mooi en veelzijdig en met de superskipas kun je alle gebieden bezoeken.
Alta Badia ligt centraler voor sommige tochten, zoals de Marmolada en Lagazuoi of een dagje Kronplatz. Onder Val Gardena valt ook de Seiseralm en dat is ook een fijn gebied. Sella Ronde is vanuit beide gebieden toegankelijk. Focus je niet op de Sella Ronde, want daarbuiten zijn er mooiere pistes en veel minder drukte. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor Alta Badia (bijv. corvara) vanwege de centrale ligging en de gemoedelijkheid, Val Gardena is soms iets drukker. Tips, kijk eens op het dolomiti superski topic, daar staat van alles in.

*bericht bewerkt door EstherDijk op 19 jan 2023 17:08

Vanaf volgende week ga ik voor de eerste maal obereggen onveilig maken…
Ziet erg goed uit, prima vooruitzichten, pistes top!
Op redelijke afstand veel mogelijkheden en andere pistes.
Heb een skipas voor het hele gebied, lekker dagelijks bekijken dan.
Als je de foto’s hier ziet van de andere leden loopt het kwijl uit de bek!

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Hoi alle!

Na twee jaar niet de bergen in te zijn gegaan gaan we dit jaar eindelijk weer.
Het stond al een tijdje op mijn lijst, maar nu eindelijk voor het eerst naar Italië.

De reis zal plaats vinden in maart, in die maand zijn wij redelijk flexibel betreft vetrek moment.
We weten nog niet zeker welk gebied, maar wij denken bijvoorbeeld aan:

  • Val Gardena (Wolkenstein).
  • Alta Badia.

Hebben jullie nog andere tips? Wellicht ook goed om te weten, we zijn beide snowboarders. Ook hoeft voor ons een gebied niet gigantisch te zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!

bartzijlstra op 19 jan 2023 09:24

Als je genoeg hebt aan een kleiner gebied zou je ook aan de meer zuidelijk gelegen gebieden kunnen denken.

Maar wat zoek je? Meer uitdaging, liever wat vlakkere pistes, wil je een snowpark? Want eigenlijk is er geen slecht gebied, ze hebben wel allemaal hun eigenheden.

Goed idee om naar Italië te gaan!

We weten nog niet zeker welk gebied, maar wij denken bijvoorbeeld aan:

  • Val Gardena (Wolkenstein).
  • Alta Badia.
bartzijlstra op 19 jan 2023 09:24

Val Gardena en Alta Badia liggen naast elkaar en zijn met elkaar verbonden en het is eigenlijk, samen met Val di Fassa en Arabba, één groot aaneengesloten gebied. Wij verblijven meestal in Selva (Val Gardena) of Corvara (Alta Badia). Vanuit beide plaatsen kun je drie kanten op en zijn de mogelijkheden enorm.
We zijn ook een keer in Colfosco geweest. Ligt naast Corvara en ook maar een paar liften vanaf Selva, dus ook lekker centraal. Het heeft een leuk klein eigen gebiedje waar het meestal lekker rustig is.

Annoying skiers since 2003

Goed idee om naar Italië te gaan!

We weten nog niet zeker welk gebied, maar wij denken bijvoorbeeld aan:

  • Val Gardena (Wolkenstein).
  • Alta Badia.
bartzijlstra op 19 jan 2023 09:24

Val Gardena en Alta Badia liggen naast elkaar en zijn met elkaar verbonden en het is eigenlijk, samen met Val di Fassa en Arabba, één groot aaneengesloten gebied. Wij verblijven meestal in Selva (Val Gardena) of Corvara (Alta Badia). Vanuit beide plaatsen kun je drie kanten op en zijn de mogelijkheden enorm.
We zijn ook een keer in Colfosco geweest. Ligt naast Corvara en ook maar een paar liften vanaf Selva, dus ook lekker centraal. Het heeft een leuk klein eigen gebiedje waar het meestal lekker rustig is.

sterko op 19 jan 2023 19:54

Sterko, welke plaats vind je leuker/ levendiger: Selva of Corvara?

Veel tips hierboven;

Maar; ik zou met een snowboard niet naar de Seiser Alm gaan…Is wel erg vlak allemaal daar hoor.

Wolkenstein is levendig; leuk.
Maar ik vond Corvara net wat leuker. Paar leuke restaurants. Iets rustiger en gemutlicher zeg maar.

Ligging; vanuit wolkenstein kun je prachtig ook naar de col raiser en de secada.
Vanuit Corvara ligt alta badia aan je voeten. En de paar edelweiss afdalingen boven colfosco zijn erg leuk. Mooi aan het einde van de dag (als je iets te vroeg terig bent van weer een mooie dagtocht :-))

Let alleen even op; soms denk je op loopafstand van een lift te zitten in wolkenstein maar blijkt dat hemelsbreed inderdaad zo te zijn, maar is het een extreem steile klim die echt vervelend is.

Totales Vollidiot

Als je voor avontuur gaat, reken er dan elke dag een klein uurtje met de auto erbij en bezoek elke dag een ander gebied. Het beste kan je dat vanuit de wat zuidelijkere dorpen doen, Vigo, Moena, die omgeving…

Met de superskipas kan je echt naar pareltjes van skigebieden rijden waar het grote publiek niet te vinden is. En alles ademt La Dolce Vita als de zon schijnt ☀️

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@kdtl - ben nieuwsgierig naar die extreem stijl klim in Selva. Waar heb je die dan ervaren om bij een van de skiliften te komen? Kom er al wat jaren maar herken die stijle klim niet uit eigen ervaring.

*bericht bewerkt door MrSKi op 07 feb 2023 07:20

Zat in een appartementje op een paar honderd meter van de nives sleeplift.
Straatje langs die pizzeria en dan echt steil omhoog naar het appartementsgebouw.

Ik ben best fit maar vond het echt niet chill om daar omhoog te ploeteren.

Totales Vollidiot

Als je in maart naar Val Gardena/Dolomieten gaat, hou er dan rekening mee dat na week 10 de kans groter is dat de sneeuwkwaliteit van lager gelegen pistes toch wel wat minder wordt.

@Kdtl Dat straatje ken ik en snap wat je bedoelt. Naar de start vd Nives flink naar beneden om dan in te beginnen. Kon je niet de 2e sleper nemen? Die ligt beetje halverwege de helling op. Ik verblijf altijd tegenover de start van de Niveslift.

Thanks alle voor de tips! Allemaal aandachtig gelezen.

We hebben een leuke accommodatie gevonden in Selva (Garni Martlhof).
Veel zin, hopen dat de condities goed gaan zijn :)

Grappig dat niemand gebieden noemt waar wél natuursneeuw valt, zoals Cervinia en Livigno.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Grappig dat niemand gebieden noemt waar wél natuursneeuw valt, zoals Cervinia en Livigno.

havana op 08 feb 2023 06:54

Inderdaad.

Ik ben altijd verbaasd dat wanneer het over Italië gaat, forum bezoekers in 98% van de gevallen met Dolomieten aan komen.

Niet dat daar iets mis mee is. Maar hun neus is wel heeeeeeel erg lang. Zo lang dat ze niet verder kunnen kijken 🤣

Ze slaan 80% van de gebieden over. Weten er niet van, overwegen het niet eens. Bizar.

De meest aantrekkelijke gebieden liggen wmb toch in het midden en westen. Monte Rosa, Cervinia, LaThuile, Pila, Via Lattea, Bardonecchia. Livigno ook (wel lang rijden).

Betere prijs kwaliteit verhouding. Minder overlopen door toeristen. Authentieker.

En de haast Himalayaanse bergen van Monterosa, daarbij vergeleken zijn de Dolomieten haast middelgebergte.

Alles heeft zijn charme, en smaken verschillen gelukkig. Zou saai worden als iedereen hetzelfde mooi vindt.

The older I get, the better I was

Livigno is gewoon een beetje onhandig qua reizen; Cervinia is gevoelig voor liftsluiting door wind.

Maar los van die 2 ongemakken ook goede opties natuurlijk. En dan ook nog Monta Rosa ski…Ook geschikt.

Totales Vollidiot

Cervinia heeft natuurlijk zijn hoogte met zich mee. Lijkt me ook leuk om tegen de achtergrond van de Matterhorn te skiën zonder daarvoor Zwitserse prijzen te betalen.

Alleen vind ik persoonlijk mijn weg niet op de pistekaart. Ondanks dat er zogezegd 75 km blauw is, ben je als ik de kaart bekijk gebonden aan de flank die de Cretaz en Breuil Plan Maison lift bedient. Doorsteken naar Zwitserland of Valtournenche is voor mensen die rood kunnen skiën.

Ook veel hotels te vinden, maar heel weinig hotels die prijzen durven noemen, dus dat betekent héél veel mailen. De weinigen die prijs noemen vind ik duur (ja, goedkoper dan Zermatt maar dat is dan ook Zwitserland) en ook de skipas vind ik erg prijzig.
Maar ik ga hier zeker ooit skiën, als mijn niveau wat hoger is en de kinderen uit huis zijn.

Livigno: onhandig qua reizen, schijnt van wel, maar dat lijkt me de initiatierite om het kaf van het koren te scheiden. Hier vind je wel makkelijk hotels, ook met familiekamers van 5 want onze maatschappij lijkt wel een hekel te hebben aan gezinnen met drie kinderen (als je familiekamers vindt is het meestal 2+2). Nadeel is het skigebied in 2 delen, de soms gure temperaturen.

Grappig dat niemand gebieden noemt waar wél natuursneeuw valt, zoals Cervinia en Livigno.

havana op 08 feb 2023 06:54

Groot voordeel van Livigno:

null

Cervinia heeft natuurlijk zijn hoogte met zich mee. Lijkt me ook leuk om tegen de achtergrond van de Matterhorn te skiën zonder daarvoor Zwitserse prijzen te betalen.

Alleen vind ik persoonlijk mijn weg niet op de pistekaart. Ondanks dat er zogezegd 75 km blauw is, ben je als ik de kaart bekijk gebonden aan de flank die de Cretaz en Breuil Plan Maison lift bedient. Doorsteken naar Zwitserland of Valtournenche is voor mensen die rood kunnen skiën.

Ook veel hotels te vinden, maar heel weinig hotels die prijzen durven noemen, dus dat betekent héél veel mailen. De weinigen die prijs noemen vind ik duur (ja, goedkoper dan Zermatt maar dat is dan ook Zwitserland) en ook de skipas vind ik erg prijzig.
Maar ik ga hier zeker ooit skiën, als mijn niveau wat hoger is en de kinderen uit huis zijn.

Livigno: onhandig qua reizen, schijnt van wel, maar dat lijkt me de initiatierite om het kaf van het koren te scheiden. Hier vind je wel makkelijk hotels, ook met familiekamers van 5 want onze maatschappij lijkt wel een hekel te hebben aan gezinnen met drie kinderen (als je familiekamers vindt is het meestal 2+2). Nadeel is het skigebied in 2 delen, de soms gure temperaturen.

King_of_the_Wedge op 08 feb 2023 08:03

Hotels en B&B vind je heel makkelijk via booking.com en tripadvisor.com
Daar staan ook referenties en kun je zien of ze plek hebben.

Cervinia wil inderdaad nog weleens last hebben van wind. Monterosa ook.
Cervinia is een paradijs voor beginners en gemiddelde skiers. Hoogstens degenen die van uber-steile buckelpistes houden, moeten doorsteken naar de Zermatt kan (Stockhorn gedeelte).

MonteRosa is juist weer voor gemiddeld tot gevorderd een paradijs. In tegenstelling tot veel gebieden in AUS, CH en FR hebben ze hier niet de hele helling vol geplakt met liften en pistes. Meestal per helling 1 lift en 2 pistes. En die pistes zijun LAAAAAANG en hebben veel hoogteverschil. Dus je kunt lekker lang achter elkaar doorgaan.

Livigno is vooral lang rijden. Aosta is ook 1 uur verder dan de gebieden aan de noordkant van de Alpen.
Wanneer reisafstand een probleem is, dan kun je beter gaan naar:

  1. Via Lattea (Sauze d’Oulx)
  2. Bardonecchia

Beide zijn 1000 kilometer, vrijwel alleen maar snelweg, via de tunnel. Alleen de laatste 10-20 kilometer is secundaire weg. De reistijd is korter dan naar bijv. Val thorens.

The older I get, the better I was

Neen, booking.com en tripadvisor zijn juist uitermate slecht om hier resultaten te geven. Probeer maar eens een gezin van 5 personen in een familiekamer te krijgen, zelfs als je 100% zeker weet dat ze het hebben, propt B.com je in een 2p kamer + 3p kamer. Omdat ze slechts deze mogen toewijzen. Geloof me vrij dat voor een gezin van 5, tenzij je een appartement huurt, altijd het beste contact neemt met het hotel zelf.

Cervinia plus Valtournenche is grotendeels simpel rood. Wel heeft het echt minder en (veel) duurder aanbod (gemiddeld genomen) dan de Dolomieten. Ik ben een laagseizoen skiër en voor mijn appartement in Bruneck betaalde ik zo’n € 700,- minder dan voor mijn appartement in Cervinia, vergelijkbaar niveau. Prijzen van de appartementen die ik in Oostenrijk hoek zijn vergelijkbaar met de Dolomieten.

Voordeel van het ietwat beperkte accomodatie aanbod: het is altijd vrij rustig op de piste.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie