Waar statistisch gezien meeste zon

Roel, kan je zeggen waar er statistisch gezien meeste kans is op zon tijdens het skiseizoen, Frankrijk of Oostenrijk ?

Waar in Oostenrijk, waar in Frankrijk?
Zuid-Alpen hebben het meest zon maar je hebt nogal wat keuze…

Bla, bla, bla.

Antwoord op die vraag is simpel ,🤪

De skigebieden Puigmal 2900 en Font Romeu
Beide liggen in de regio Cerdagne, de oostelijke Pyreneeën.

Die streek heeft de meeste zonne uren van Europa, meer nog dan Andalusië.

Daarom staat daar ook de zonne oven van Odeillo. Een fascinerend stuk techniek, en overweldigend groot als je erbij staat.

null

Puigmal video

*bericht bewerkt door Onnem op 21 jan 2023 19:22

The older I get, the better I was

Groot aantal zonne uren

  1. Aosta dal
  2. Valais / Wallis
  3. Hautes Alpes
  4. Dolomieten
The older I get, the better I was

Je hebt leugens, grotere leugens, nog grotere leugens en dan komt statistiek.

Bv Zillertal t.o.v Les 3 Vallees of La Plagne

Roel, kan je zeggen waar er statistisch gezien meeste kans is op zon tijdens het skiseizoen, Frankrijk of Oostenrijk ?

Marc_Parmentier_ op 21 jan 2023 19:06

Wat een debiele vraag.,
Ik heb er ook 1: waar valt de meeste regen?
Aan mijn voor- of achterdeur?

Groot aantal zonne uren

  1. Aosta dal
  2. Valais / Wallis
  3. Hautes Alpes
  4. Dolomieten
Onnem op 21 jan 2023 19:27

Moet de Sierra Nevada niet op 1?
Overigens vraagt TS F of Õ.

Bla, bla, bla.

Roel, kan je zeggen waar er statistisch gezien meeste kans is op zon tijdens het skiseizoen, Frankrijk of Oostenrijk ?

Marc_Parmentier_ op 21 jan 2023 19:06

Wat een debiele vraag.,
Ik heb er ook 1: waar valt de meeste regen?
Aan mijn voor- of achterdeur?

monoskito op 21 jan 2023 19:50

Wat een debiele opmerking.

Bla, bla, bla.

Ik vermoed dat de cote dazur in Frankrijk de meeste zonuren heeft tijdens het skiseizoen. Alleen dan wordt het wel waterskiën…😉

🏂

Ik weet dat Carezza claimt de meeste zonnige dagen te hebben (80%).

Het is wel zeldzaam dat ik daar slecht weer tref, hoewel dat de laatste jaren wat vaker is voorgekomen. Uiteindelijk heb je ook niets aan de statistiek als het slecht weer is.

Deze kaart geeft de instraling weer over het hele jaar gemiddeld maar is ook een aardige indicatie voor de winter. Het antwoord is voorspelbaar: ten zuiden van de Alpenhoofdkam. Het grensgebied van Frankrijk en Italië, de zuidelijke Franse Alpen, zuidelijk Zwitserland en de Dolomieten springen er exta positief uit.

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 21 jan 2023 21:57

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Groot aantal zonne uren

  1. Aosta dal
  2. Valais / Wallis
  3. Hautes Alpes
  4. Dolomieten
Onnem op 21 jan 2023 19:27

Moet de Sierra Nevada niet op 1?
Overigens vraagt TS F of Õ.

bartvwg op 21 jan 2023 20:13

Er zijn een paar gebieden die echt 40% meer zonne uren halen.

Uit eigen ervaring…
Cerdanya is echt extreem. Dat komt door de vorm van het landschap. Het is een soort glooiende hoogvlakte op de grens van Frankrijk en Spanje. Als er al wolken komen dan waaien die weg. Meestal zit je boven een soort wolken zee. Als ik me goed herinner 3300 zonne uren per jaar.

Sierra Nevada ben ik ook geweest. Die wil nog weleens in de wolken hangen. Bovendien nogal onbetrouwbare ski condities. Het is 1 op zichzelf staande berg dus vaak veel wind die weg blaast.

Hautes Alpes, waar @Rogier woont, ook VEEL meer zon dan de Noord Alpen. Ben een paar keer in Embrun in zomer geweest, en 2 keer ski in Serre-Chevalier. De Ecrins houden de wolken tegen.

Frankrijk

  1. Cerdagne (Puigmal, Font Romeu)
  2. Hautes Alpes (SerreChe, Queyras, Les Orres, Bars)
  3. Maurienne (Val Cenis, Valmeinier)

Oostenrijk. VEEL minder zon. Binnen Oostenrijk zijn er 2 gebieden die veel vaker mooi weer hebben. Ost-Tirol (Sillian). Een het Tiroler Oberland (Nauders en SFL). Maar nogmaals, die hebben minstens 25% minder zonne uren dan de Franse toppers.

*bericht bewerkt door Onnem op 21 jan 2023 21:42

The older I get, the better I was

Statistiek ben je niet zoveel mee als je pech hebt… in de dolomieten zeggen ze altijd dat ze 8 van de 10 dagen zonnig zijn…maar dit seizoen is t een stuk wisselvalliger, waar bv vorig seizoen het letterlijk 6 weken aan een stuk zonnig was (maar dan klaagde men steen en been dat er sneeuw moest vallen 😉)

Franse Zuid-Alpen zijn zeker bovengemiddeld zonnig te noemen. Buiten lunchen in het zonnetje tijdens de Kerst periode … vaker wel dan niet. Van de pakweg 8 à 10 trips tot dusver hebben we in die regio altijd overwegend zonnig weer gehad.
Toch één kanttekening: de ski hellingen liggen er meestal op het noorden of oosten. Begrijpelijk wel, maar vroeg in het seizoen is het zonnetje dan ook weer snel verdwenen achter de berg.

Statistiek ben je niet zoveel mee als je pech hebt… in de dolomieten zeggen ze altijd dat ze 8 van de 10 dagen zonnig zijn…maar dit seizoen is t een stuk wisselvalliger, waar bv vorig seizoen het letterlijk 6 weken aan een stuk zonnig was (maar dan klaagde men steen en been dat er sneeuw moest vallen 😉)

Asterino op 21 jan 2023 22:12

De kans op pech is 40% kleiner wanneer je kiest voor een van de gebieden die ik opnoemde. 🤪

The older I get, the better I was

Ik zou eigenlijk gewoon liefst willen weten in welke gebieden elke dag de zon schijnt en er elke nacht 5 centimeter sneeuw valt

Ik zou eigenlijk gewoon liefst willen weten in welke gebieden elke dag de zon schijnt en er elke nacht 5 centimeter sneeuw valt

Skiwi op 21 jan 2023 16:55

Je bent een 0 vergeten…

Ik zou eigenlijk gewoon liefst willen weten in welke gebieden elke dag de zon schijnt en er elke nacht 5 centimeter sneeuw valt

Skiwi op 21 jan 2023 16:55

Je bent een 0 vergeten…

Slim op 22 jan 2023 02:38

Teveel van het goede kan ook nadelen hebben ;-)

null

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Sneeuw in de nacht, zon overdag is een veelgehoord ideaal.
Maar sneeuw in de nacht leidt meestal al in de ochtend tot buckels op pistes, omdat er te weinig tijd is om te prepareren en de sneeuw zacht
(En dan heb je direct de dodo’s die roepen dat er zo slecht geprepareerd wordt….)

Noemen ze Alpe d’Huez niet , l’Île au soleil…

Je kan daar ook pech mee hebben, het is en bijft het weer -in de bergen- dan nog …

Ik vermoed dat de cote dazur in Frankrijk de meeste zonuren heeft tijdens het skiseizoen. Alleen dan wordt het wel waterskiën…😉

Martin9 op 21 jan 2023 21:06

Het is mogelijk om te skiën in Isola2000, en smiddags op t strand te zitten!

Sneeuw in de nacht, zon overdag is een veelgehoord ideaal.
Maar sneeuw in de nacht leidt meestal al in de ochtend tot buckels op pistes, omdat er te weinig tijd is om te prepareren en de sneeuw zacht
(En dan heb je direct de dodo’s die roepen dat er zo slecht geprepareerd wordt….)

Liezen op 22 jan 2023 09:41

Je kan mij niet gelukkiger maken dan met een halve meter verse ongeprepareerde sneeuw op de pistes. Heerlijk!

Ook geldt vaak: Hoe hoger, hoe zonniger. Of zoals ze in Oostenrijk zeggen: Oben blau, unten grau.

Andorra heeft een redelijke uitgebreid skigebied en in de Pyreneeën lijkt de zon vaker te schijnen als in de Alpen, Andorra zelf heeft gemiddeld 300 dagen zon op een jaar.

Plaats een reactie