Wie heeft de gouden tip Voor fijne ski sokken?

Hi Allen,

Vorig jaar heb ik geskied met skisokken van de albert cuyp markt van €5 per paar. Na 2 dagen toch wel flinke blaren op mn scheen. Zit er veel verschil in kwaliteit van skisokken? Ik zie de prijzen variëren van €10 per paar tot €60 per paar. Wie heeft een skisok waarvan hij zegt: ik wil niet meer anders. Ik hoor graag!

Belangrijkste is dat ze passen. Als ze te groot zijn of dubbel zitten krijg je problemen.
Padding op de juiste plaatsen scheelt. Ik heb sokken van Falke, maar ookvan de decathlon die prima zitten. Die van Falke heb ik op advies van de bootfitter een maat kleiner danmijn schoenmaat.

Veel goede dingen gehoord over Stox, ik kan over 2 weken vertellen hoe ze bevallen…
Maar dat er verschil in prijs zit is wel zeker. Falke SK4 sokken bevallen ook prima, die heb je voor 20-25 euro per paar. Aanbiedingen beetje in de gaten houden.

Zaten de sokken ergens dubbel, te grote maat, of bleven ze niet goed op hun plek? Kan natuurlijk ook aan drukpunten in de schoen hebben gelegen.
Dat gezegd hebbende: ik zweer bij sokken van merinowol. Lekker warm, niet te dik en gaan niet stinken. Heb ze van X socks en Mons Royale, man heeft ze van Icebreaker. Allemaal prima sokken. Maar of dat wat aan je blaren gaat doen, geen idee.

Falke.
Decathlon’s zijn ok maar gaan niet zo lang mee.

Bla, bla, bla.

Er is nogal een verschil tussen een budgetsok en een goede skisok.
Die van 5 euro per paar zijn vooral geschikt om 's avonds je voeten warm te houden in het appartement of hotel. Maar voor serieus skiën zijn ze niet.
Qua kwaliteitssokken is er genoeg keus. Hoe dunner hoe beter eigenlijk. Voor racers ultradun (met bijbehorende te kleine schoenen). Maar wil je iets meer comfort dan hoeven ze ook niet ultradun. Liefst aparte linker- en rechtersok. Reken tussen de 25 en 60 per paar. Maar eerder rond 25/30 dan 60 als je een beetje op aanbiedingen zoekt.
Falke ben ik zelf fan van, sk4 en sk5. Ooit mee begonnen en sindsdien koop ik steeds deze omdat ze me goed bevallen.
Verder x-socks, stox, smartwool en nog zoveel meer goede technische sokken… Zelfs een decathlon wedze 900 is prima geschikt en voor een schappelijke prijs.

Hi Allen,

Vorig jaar heb ik geskied met skisokken van de albert cuyp markt van €5 per paar. Na 2 dagen toch wel flinke blaren op mn scheen. Zit er veel verschil in kwaliteit van skisokken? Ik zie de prijzen variëren van €10 per paar tot €60 per paar. Wie heeft een skisok waarvan hij zegt: ik wil niet meer anders. Ik hoor graag!

Tim-kieft op 22 jan 2023 19:56

Ja er is een enorm verschil in sokken. Bij goedkope sokken is de vochtafvoer vaak erg slecht waardoor branderig gevoel ontstaat en blaren kunnen ontstaan. Als je per se goedkope sokken wilt dan zijn de sokken van Lidl of het duurdere segment van de decatlon (zeker niet hun goedkoopste) hele goede keuze.

Maar eigenlijk zou ik zeggen investeer in een paar goede sokken. Hiermee hoe je langer aangename voeten.

En nog een tip: skisokken behoren niet dik te zijn!

Click. Click. Peace

Cep (compressie) en x-socks. Beide erg goed en gaan lang mee. Niet goedkoop.

Hen48

Ik heb zelf dunne Nordica skisokken… niet duur en erg prettig… kan het model niet terugvinden… rood en lijkt op de speedmachine sokken die ze nu in het zwart hebben…

Kunnen ook de high performance Nordica’s zijn. Is hier op de site ook wel een review over te vinden…

*bericht bewerkt door Demtsjenko op 22 jan 2023 22:15

Falke
Ik heb ook de duurdere en goedkope van decathlon maar vooral de goedkope zijn echt backup. De duurdere zijn ook wel oke.

Maar kreeg je blaren door de sokken of omdat je schoenen niet goed dicht zitten.
Ik kreeg blaren omdat ik wat speling had. Nu de schnallen in een andere volgorde dicht en ik heb nergens last meer van.

blaren komt eerder door schoen dan door sokken…

Compressie sokken is fijn voor een paar redenen:
-Je voeten/kuiten worden niet dik (juist op hoogte vaak een probleem), waardoor je schoenen altijd hetzelfde passen.
-Omdat ze zo strak zitten , schuiven zeminder, en blijven dus de hele dag goed zitten, zonder vouwen of blaren
-omdat ze helpen met de aderlijke bloed stroming, blijven je voeten wat warmer.

Merino is voor mij een must. Het voelt fijn, blijft vrij warm, en het belangrijkste: blijft zacht en gaat niet stinken. Let op dat niet elke sok met merino in de naam ook echt veel merino heeft. Voor de aller dunste sokken is >40% goed, voor wat meer mid weight minstens 50% merino.

Ik heb nu Sockwell. Heel schappelijk gekrijst, fijne manchet en, het belangrijkste voor mij, lang genoeg. Maar dat laatste is niet voor iedereen een probleem, soms zelfs omgekeerd.
Ook CEP, Smartwool en nog een stel andere merken maken fijne modellen.

Dunne sokken zijn niet per se beter dan mid-weight, of modellen met ‘zone polstering’. Dat hangt van de pas vorm van je schoenen af. Als je schoenen niet meer super strak zitten kan een light- of zelfs mid-weight sok vaak helpen om de schoen goed strak te houden.
Let ook op waar je ruimte over of te kort hebt, er zijn veel sokken op de markt met slechts gedeeltelijke polstering en verder super dun.
Scheenbeen (goed voor mijn spillebenen, maar als je stevig kuiten hebt liever niet)
Tenen (als je schoenen al een beetje kort zijn, liever niet)
Hiel of wreef (als je een lage wreef hebt dan helpt polstering op de wreef, omgekeerd juist niet).

Qua maat: geloof niet wat er op staat, maar pas ze, en wees niet bang om een kleinere maat te nemen.
Ik heb schoenmaat 45, 282mm lange voeten, maar de Sockwell sokken van mijn vrouw (maat oude sokken 42) pasten zo goed dat ik die ook gekocht heb.
En mijn Falke 44-45 zijn echt los. Te los voor een ski sok.

Blaren op je schenen heeft toch niet per se met sokken te maken?

Los daarvan: de dunste van Falke vond ik nog wat te dik, maar ik heb nu Smartwool PhD Ultralight. Zullen tegenwoordig wel anders heten, maar bestaan vast nog en zijn echt heel dun. Mijn vriendin heeft volgens mij X Socks, ook hele dunne, en is ook tevreden. Ik denk dat de dunne van Falke of van decathlon voor heel veel mensen ook prima zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Blaren op je schenen heeft toch niet per se met sokken te maken?

Roy83 op 23 jan 2023 07:49

Behalve als ze niet passen of irriteren. Ze moeten natuurlijk ook lang genoeg zijn, zeker tot boven de schoenen. En dagelijks nieuwe aantrekken als je gezweet hebt!
Ik heb al jaren goede sokken van Lidl (geloof ik). Falke is ook prima, maar je betaalt vooral voor het merk.

Dank allen voor de mooie reacties. Ik weet inderdaad niet zeker of het aan de sokken ligt, maar ik kan dat in ieder geval uitsluiten met andere sokken. Mn schoenen zitten goed strak bij de schenen, misschien soms zelfs te strak… denk niet dat het ligt aan speling in mn schoen bij mijn scheenbeen. Ik ga eens kijken naar Falke SK4 sokken.

Compressie sokken is fijn voor een paar redenen:
-Je voeten/kuiten worden niet dik (juist op hoogte vaak een probleem), waardoor je schoenen altijd hetzelfde passen.
-Omdat ze zo strak zitten , schuiven zeminder, en blijven dus de hele dag goed zitten, zonder vouwen of blaren
-omdat ze helpen met de aderlijke bloed stroming, blijven je voeten wat warmer.

Merino is voor mij een must. Het voelt fijn, blijft vrij warm, en het belangrijkste: blijft zacht en gaat niet stinken. Let op dat niet elke sok met merino in de naam ook echt veel merino heeft. Voor de aller dunste sokken is >40% goed, voor wat meer mid weight minstens 50% merino.

Ik heb nu Sockwell. Heel schappelijk gekrijst, fijne manchet en, het belangrijkste voor mij, lang genoeg. Maar dat laatste is niet voor iedereen een probleem, soms zelfs omgekeerd.
Ook CEP, Smartwool en nog een stel andere merken maken fijne modellen.

Dunne sokken zijn niet per se beter dan mid-weight, of modellen met ‘zone polstering’. Dat hangt van de pas vorm van je schoenen af. Als je schoenen niet meer super strak zitten kan een light- of zelfs mid-weight sok vaak helpen om de schoen goed strak te houden.
Let ook op waar je ruimte over of te kort hebt, er zijn veel sokken op de markt met slechts gedeeltelijke polstering en verder super dun.
Scheenbeen (goed voor mijn spillebenen, maar als je stevig kuiten hebt liever niet)
Tenen (als je schoenen al een beetje kort zijn, liever niet)
Hiel of wreef (als je een lage wreef hebt dan helpt polstering op de wreef, omgekeerd juist niet).

Qua maat: geloof niet wat er op staat, maar pas ze, en wees niet bang om een kleinere maat te nemen.
Ik heb schoenmaat 45, 282mm lange voeten, maar de Sockwell sokken van mijn vrouw (maat oude sokken 42) pasten zo goed dat ik die ook gekocht heb.
En mijn Falke 44-45 zijn echt los. Te los voor een ski sok.

Slim op 23 jan 2023 02:22

Thanks! Fijne en duidelijke uitleg.

Plaats een reactie