skisokken advies gevraagd

Hallo,

Ik ben op zoek naar nieuwe skisokken, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb snel koude voeten/ tenen, maar weet inmiddels ook, dat dikke sokken niet beter zijn. Die zitten niet zo lekker, en skien ook niet zo lekker ;-)
Ik heb alleen best stevige kuiten, dus ben bang dat te strakke sokken niet passen, en snel zere scheenbenen, dus ik vraag me af, of echt dunne sokken mijn schenen niet nog meer beurs zullen laten voelen straks.
Wie kan me adviseren welke sokken fijn zitten, en ook een beetje warm zijn?

Zere scheenbenen komen vaak niet door sok maar door verkeerde schoenen / niet hoed gesloten schoenen / slechte techniek.
Dat is iig mijn ervaring.

Sok met lichte compressie houden mijn voeten warmer.

Ik heb zelf Falke skisokken, maar pak eigenlijk altijd de heren sokken, omdat die net wat ruimer zijn bij de kuiten en ook wat langer. Koude tenen kan ook komen omdat je schoenen niet goed drogen 's nachts, dan is de binnenschoen toch wat klammig waardoor je veel sneller koude tenen krijgt, de eerste dag zou je daar dan dus als het goed is geen last van moeten hebben als dat het probleem is.

Zere scheenbenen komen vaak niet door sok maar door verkeerde schoenen / niet hoed gesloten schoenen / slechte techniek.
Dat is iig mijn ervaring.

Sok met lichte compressie houden mijn voeten warmer.

SuzannaE op 24 jan 2023 12:34

Wat versta je onder slechte techniek waardoor je last van je schenen krijgt? Ik heb geleerd echt in de schoen te hangen met je schenen, en ervaar dan ook soms last van mijn schenen…

Zere scheenbenen (shin bang) komt vaak niet door de sokken, maar door verkeerde schoenen of de schnallen niet goed hebben staan: https://www.skimag.com/gear/shin-bang-and-how-to-prevent-it/…

Je kunt beter voor een dunne sok, dan voor een dikke sokken gaan. Dunne sokken geven meer controle. Ik heb zelf vorig jaar Stox compressiesokken gekocht en die bevallen uitstekend. Heerlijk warm dankzij merinowol. Bij de Stox kun je via de website je goede maat kiezen d.m.v. je kuitomvang. Nadeel is wel dat ze vrij prijzig zijn.

*bericht bewerkt door Gerben1979 op 24 jan 2023 13:04

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Zere scheenbenen komen vaak niet door sok maar door verkeerde schoenen / niet hoed gesloten schoenen / slechte techniek.
Dat is iig mijn ervaring.

Sok met lichte compressie houden mijn voeten warmer.

klopt, m’n zere schenen komen idd niet door mn sokken, maar denk altijd dat wat dikkere sokken ook net ets meer vulling op mn scheen heeft, en dus net iets comfortabeler zit.

Ik heb zelf Falke skisokken, maar pak eigenlijk altijd de heren sokken, omdat die net wat ruimer zijn bij de kuiten en ook wat langer. Koude tenen kan ook komen omdat je schoenen niet goed drogen 's nachts, dan is de binnenschoen toch wat klammig waardoor je veel sneller koude tenen krijgt, de eerste dag zou je daar dan dus als het goed is geen last van moeten hebben als dat het probleem is.

elmo op 24 jan 2023 12:56

ik droog mijn schoenen welke nacht in de lockers van het hotel, en die zijn in de ochtend altijd wel goed droog en warm, dus daar komt het denk ik niet door.
Ik zal eens bij Falke kijken, want idd. ze moeten vooral ook lang genoeg zijn, sokken tot halverwege je kuit zijn niet fijn.
Ik zal dus zeker ook even bij de heren sokken kijken, bedankt voor de tip

Zere scheenbenen (shin bang) komt vaak niet door de sokken, maar door verkeerde schoenen of de schnallen niet goed hebben staan: https://www.skimag.com/gear/shin-bang-and-how-to-prevent-it/…

Je kunt beter voor een dunne sok, dan voor een dikke sokken gaan. Dunne sokken geven meer controle. Ik heb zelf vorig jaar Stox compressiesokken gekocht en die bevallen uitstekend. Heerlijk warm dankzij merinowol. Bij de Stox kun je via de website je goede maat kiezen d.m.v. je kuitomvang. Nadeel is wel dat ze vrij prijzig zijn.

Gerben1979 op 24 jan 2023 13:04

bedankt voor de link, ga ik bekijken!

Stox heb ik idd gezien, maar die zijn wel duur…
Dan vraag ik me af, hoeveel paar moet ik dan kopen voor een week? Want ik denk niet dat als je zulke dure sokken hebt, je elke dag een schoon paar aan trekt?

ik heb 2 paar falke met lichte compressie, 2 paar dunne van decathlon en 3 paar dikke van decathlon. maar die laatste zijn mn backup. (ik doe t 2 dagen met 1 paar)

Ik had met huurschoenen blauwe schenen, vooral bovenaan. maat tegroot vanwege brede voeten, voor t eerst aan t skieen dus techniek was nog geen sprake van, geen idee hoe ik ze hoed moest sluiten zonder mn voeten af te knellen enz

nu met eigen schoenen, enkel nog wat last gehad van blaren onderaan mn scheen maar dat is verholpen sinds ik met de onderste schnall op mn scheen begin met sluiten.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 24 jan 2023 15:05

Ik neem meestal 3 paar mee voor een (lange) week skiën. Merino sokken kunnen makkelijk twee dagen gedragen worden (mits je ze ‘s nachts goed uithangt). Dan ben je dus al 6 dagen onder de pannen. Meestal doe ik halverwege we de week toch even een lading was, dus dan is het helemaal makkelijk.
2 paar is dan ook wel voldoende.
Ik moet daar wel bij zeggen dat ik mijn skisokken alleen tijdens het skiën draag. In huis draag ik wat anders.

Falke skikousen, dunne. Ik heb enkele paren maar ik kom makkelijk met 1 paar toe.
Zweten doen mijn voeten niet en stinken nog minder in skibotten.
Maar ik wissel wel van kousen, op een weekje gebruik ik 3 paar want ik draag ze ook om te wandelen, daar zijn ze ook erg fijn voor.

*bericht bewerkt door bartvwg op 24 jan 2023 16:41

Bla, bla, bla.

Als je echt last hebt van koude voeten en je hebt het er voor over weet dan dat er ook zoiets is als verwarmbare sokken.

Daar zit onder de zool een verwarmingselement en in de manchet zit de accu die je later weer kan opladen. Ik ben van het comfort van deze sokken nog niet heel erg weg maar dat zal wel veranderen. Tussen de eerste set en de 2e zat al een heel verschil. Sidas is een merk dat ze voert

Bekijk eens de Falke SK5 en X-socks ski energizer LT 4.0. Had soms last van koude voeten. Sinds ik die sk5 en energizer LT4.0 draag geen last meer gehad.

Ik zelf heb meerdere paren, ook Falke maar mijn fijnste zijn toch echt de skisokken van smartwool. Online goed verkrijgbaar

Koude voeten: Schnallen (bovenop de voet) te strak
Scheenbeenpijn: schoen probleem

Die sokken zijn echt niet zo belangrijk…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bekijk eens de Falke SK5 en X-socks ski energizer LT 4.0. Had soms last van koude voeten. Sinds ik die sk5 en energizer LT4.0 draag geen last meer gehad.

Mr_P op 24 jan 2023 21:24

dank je wel!
Ik denk dat ik de Falke SK5 te dun vind, dus ik ga denk ik voor de SK4, of de X-socks, maar die vind ik nergens…

Ik zelf heb meerdere paren, ook Falke maar mijn fijnste zijn toch echt de skisokken van smartwool. Online goed verkrijgbaar

struijlaartmarijn op 24 jan 2023 23:22

smartwool lijken allemaal vrij korte sokken?
Ik heb wel echt lange sokken nodig, anders komen ze niet boven mijn schoenen uit, heb lange benen en stevige kuiten ;-)

Koude voeten: Schnallen (bovenop de voet) te strak
Scheenbeenpijn: schoen probleem

Die sokken zijn echt niet zo belangrijk…

Shane op 24 jan 2023 23:27

zit zeker wat in, wat jij zegt. vind schoenen goed sluiten altijd heel lastig…

Hoe vallen de skisokken van Falke qua maatvoering? Heb zelf schoenmaat 42-43 (afhankelijk van merk) maar zag dat m’n huidige skisokken (geen Falke) maat 39-41 zijn en die zitten goed. Dus twijfel tussen de 39-41 en de 42-43.

Ik zal dan de 39-41 nemen. Skisokken zitten eerder te ruim dan te klein.

Click. Click. Peace

Koude voeten: Schnallen (bovenop de voet) te strak

Absoluut niet mee eens. Ik merk echt een enorm verschil tussen verschillende sokken qua warmte. En vaak krijg je juist koude voeten als de schoen te groot is.

Scheenbeenpijn: schoen probleem

Of, vaker nog, een techniekprobleem (neem skiles)

Die sokken zijn echt niet zo belangrijk…

Shane op 24 jan 2023 23:27

Sokken maken het verhaal af. Goede sokken helpen een goede (maat) schoen veel beter tot hun recht komen of verpesten een goed zittende schoen.

Click. Click. Peace

Ik zal dan de 39-41 nemen. Skisokken zitten eerder te ruim dan te klein.

Rogier op 28 jan 2023 10:52

Bedankt voor je reactie :)

Plaats een reactie