Damesski's Ervaringen en reviews

Nog een minder belichte categorie in de testcategorieen.
Ik zou graag de ervaringen van dames lezen waarom ze voor een damesski gekozen hebben. Welke merk en model jullie hebben en wat voor jullie de doorslag gegeven heeft voor een damesmodel te gaan t.o.v. een uniseks model.

De mijne zet ik in een volgpost.

Ik heb de Elan Wildcat 76 gekozen.
Bij de testreviews was de wingman me positief opgevallen vandaar uitgekomen bij deze.
o.a omdat ik in een review op YT hoorde dat de bindingen wat verder naar voren zitten bij de damesmodellen van Elan.

De paar meters die ik er op gemaakt heb in Snowworld zijn me goed bevallen. Kanten makkelijk en nog niet ervaren dat ze in bulten happen. Ze komen er makkelijk overheen of doorheen. Tot zo ver zijn mijn verwachtingen uitgekomen.

Ik heb ze in lengte 1,66m en ben zelf 1,76m / 80kg.

Ik volg dit even voor mijn vrouw. Ik heb voor haar ook de Elan wildcats op het oog, misschien wel in de 82. Ze skiet prima, mooi parallel, slippend. Ze is geen carver. Maar ze zoekt vooral stabiliteit, zeker als de omstandigheden (hopen sneeuw/slush) minder worden. Vandaar dat ik aan die 82 dacht.

Ik heb gekozen voor Head Super Joy (model 2018/2019). Ik schrijf het model jaar erbij aangezien er kennelijk eea is veranderd bij deze ski. Als ik kijk naar skill level staat er level 6-10, model van dit jaar heeft skill level 6-8. Mijn model staat 100% piste, model dit jaar 80%. Dit lees ik dan bij SnowOnline.

Ik heb toen echt heel veel reviews gelezen. Heb ook skies getest en wist wat too much was. N.a.v. heb ik deze skies (oei misschien vloeken in de kerk…) online besteld, zonder te testen o.i.d. Maar wist inmiddels wat ik qua breedte onder de voet wou en nog meer van die dingen die je allemaal uitzoekt als je er eenmaal helemaal induikt.

Ik heb voor damesmodel gekozen omdat ik niet zo lang/zwaar ben en omdat ze kennelijk rekening houden met feit dat vrouwen toch net ander zwaartepunt hebben dan mannen. Heb op piste unisex/mannen skies geprobeerd maar ondanks mijn techniek kreeg ik bijv de Nordica Doberman (ik weet helaas niet meer welke want er zijn er veel types van) niet goed onder controle. En had ik hem dan was de rebound wel waanzinnig. Te moeilijke ski dus.

Ik ben super blij met de skies. Heerlijk speels (ook buiten de piste).

Ik heb ze in lengte 1,53m en ben zelf 1,60m / 55kg.

Vaak zie je bij skifabrikanten dat het belangrijkste kenmerk van de dames ski het lagere gewicht is (en soms “fancy kleurtje”). Bijvoorbeeld bij Atomic en Salomon is gewicht het belangrijkste verschil bij de dames/meiden ski tov het heren model.
Atomic heeft bijvoorbeeld de Cloud serie (Cloud C14 en C12 zijn top ski’s maar met verschillend gewicht). Mijn vrouw en dochter gebruiken deze Cloud versies en zijn er zeer tevreden over. Ik ook wat ik moet ze in de skibox gooien…

*bericht bewerkt door Gerjon op 25 jan 2023 14:48



kerel test dames ski’s;

Twee weken terug in Vorarlberg, Oostenrijk bevielen mijn all-mountains met 84 mm onder de voet me duidelijk minder op de zeer harde sneeuw; ondanks vers geslepen ski’s had ik het gevoel geen enkele grip te hebben (afgelopen jaar met zachtere sneeuw skieden ze juist heel fijn). Terwijl mijn man op zijn Atomic Redsters G9 (piste racers) als een raket ging. Dat wilde ik niet op me laten zitten en daarom huurde ik de laatste dag de dames-tegenhanger van de Redsters (de verhuur had de unisex Redsters niet voor mij beschikbaar in de juiste lengte): de Atomic Cloud C14 Revoshock. Wát een wereld van verschil: ultieme grip, stabiliteit en Laufruhe bij zowel lange als korte bochten en zowel met hoge snelheid als langzamer skiënd. Terwijl ik toch geen lichtgewicht dame ben. Ik heb me werkelijk verbaasd over de prestaties van deze damesski en ging voor het eerst die week ook als een raket. Het dames-design kan me geen fluit schelen. Maar ik zit wel te denken over een nieuwe aankoop.

Wat ik begreep staan bij damesski’s de bindingen wat verder naar voren. Daardoor is t makkelijker om druk op de voorkant te houden.
Ons zwaartepunt ligt van nature verder naar achter. Bij heren in het bovenlichaam bij dames rond de heupen.

Ik koos dan weer heel bewust voor een unisex model desondanks mijn lente (157) en gewicht (55). Voornaamste reden omdat ik nogal agressief ski en ondanks mijn postuur snel op de limieten van een damesski bots.
Ik ski nu met veel plezier op fischer wordlcup sl’s van 2017. Heel tevreden van maar het zijn werkpaarden.

Plaats een reactie