Mellau of Engelberg shortboard

Dit onderwerp gaat over de bestemming Damüls - Mellau

Over twee weken willen wij 3 dagen gaan snowboarden. Zijn redelijk ervaren, houden van spelen op de piste, maar ook (pogingen tot) lekker carven.

Nu twijfelen we nog over Engelberg of Mellau, maar hebben de lichte voorkeur voor Mellau omdat ons dat een afwisselender gebied lijkt (geen idee of dat ook echt zo is, maar van wat ik kan lezen leek me dat het geval en er is in elk geval een funpark).

Nu was ik de laatste weken al de lift en piste status in de gaten aan het houden en het valt me op dat in Mellau Wildgunten/Sattis niet open zijn, waardoor je aan die kant van het gebied toch minder te doen hebt (ook geen dalafadaling dan?). Is dat stuk een groot gemis? En wellicht iemand die er nu is of net geweest is een idee waarom die nog gesloten zijn?

En als je ons eerder Engelberg zou aanraden of daar een recente update van hebt van piste en lift condities hoor ik het ook graag! Beide gebieden zijn voor mij nog onbekend terrein.

Ken Mellau, Damuls redelijk goed (als skiër). Het is van zich zelf al een speels gebied, met veel leuke glooiende pistes. Je hebt niet heel veel bomen, dus dan weer geen bospaadjes ofzo. Geen idee waarom die pistes bij Mellau nu dicht zijn trouwens, want sneeuw genoeg. Maar Damuls voelt als redelijk groot, waar je leuke rondes kan maken. Ook leuk, vlakbij ligt het kleinere Faschina (leuk voor een dag) of het nog kleinere Sonntag-Stein. Vooral die laatste is bij verse sneeuw echt een freeridepareltje, waar je direct vanaf de lift paar mooie routes hebt zonden dat je kan verdwalen. Succes met de keus.

Als de Mellau kant niet open gaat binnen deze twee weken zou ik er niet heen gaan. Mis je toch al gauw 1/6 van het hele skigebied inclusief de volwaardige zwarte pistes.

Verder kan ik het gebied wel aanbevelen, Engelberg ben ik echter ook niet bekend.

Gang is alles

Engelberg is een heel mooi gebied, ondertussen al een keer of 3 geweest de laatste 7 jaar. Voor de heel ervaren rijder zijn er veel echte off-piste mogelijkheden. Daarnaast is er voor de speelserijder aan de pistes 12/13 een leek deel waar je naast de piste bij goede codities lekker kan poederen. opgelet als je links gaat op de 13, halverwege zit een klein rotsje met een leuke drop-off als je weet wat je doet en deze weet zitten. als je eerst even de piste doet zie je hem en kan je inschatten waar die komt.
de linker kant van de piste 1 en 4 daar kan je hard gaan, loeihard zelfs, mooie breede stukken. kan soms wat ijzig zijn afhankelijk van de omstandigheden.
Het skigebied is wel niet skien tot in het dal (50% van de tijd) eerder slush schuiven.
Ik hou van het gebied maar zit weinig op de pistes zelf, mijn vouw aan de andere kant doet enkel piste en vindt het daar fantastisch.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Ik ben zelf twee keer wezen snowboarden in Damüls/Mellau. Echt een erg leuk gebied met veel speelse stukken. Naast of tussen de pistes ook voldoende mooie opties. Het zou erg sneeuwzeker zijn; tijdens onze trips was dat ook zeker het geval!
Het is goed bereikbaar vanuit Nederland en je hebt daarnaast geen vignet nodig, omdat het gebied bereikbaar is over een tolvrij stuk snelweg.

*bericht bewerkt door MalaVita op 26 jan 2023 11:43

Ik ben zelf twee keer wezen snowboarden in Damüls/Mellau. Echt een erg leuk gebied met veel speelse stukken. Naast of tussen de pistes ook voldoende mooie opties. Het zou erg sneeuwzeker zijn; tijdens onze trips was dat ook zeker het geval!
Het is goed bereikbaar vanuit Nederland en je hebt daarnaast geen vignet nodig, omdat het gebied bereikbaar is over een tolvrij stuk snelweg.

MalaVita op 26 jan 2023 11:37

No offense, maar (ondanks dat ik ook wel op de kleintjes let); dat tientje gaat het verschil in de keuze niet maken toch?

Thanks voor de antwoorden. Beide lijken mij inderdaad leuk om eens te ontdekken.

Inmiddels zie ik dat de Wildgunten lift vandaag open is gegaan, alleen nog maar 1 piste open en Suttis als enige lift nog niet. Wie weet komt die ook nog. Dan gaan we daarheen.

Als ik het topic en de experts er toch bij heb:

Onze accommodatie zit dan wel in Mellau. Is het een grote onderneming om richting het snowpark bij de Uga lift in de buurt in damuls te gaan? Of is dat wel een leuk tochtje die ook wat plezier biedt en niet alleen lift en verbinding?

Hoe lang doe je over dalstation Mellau tot het funpark? En de weg terug?

Ik ben zelf twee keer wezen snowboarden in Damüls/Mellau. Echt een erg leuk gebied met veel speelse stukken. Naast of tussen de pistes ook voldoende mooie opties. Het zou erg sneeuwzeker zijn; tijdens onze trips was dat ook zeker het geval!
Het is goed bereikbaar vanuit Nederland en je hebt daarnaast geen vignet nodig, omdat het gebied bereikbaar is over een tolvrij stuk snelweg.

MalaVita op 26 jan 2023 11:37

No offense, maar (ondanks dat ik ook wel op de kleintjes let); dat tientje gaat het verschil in de keuze niet maken toch?

MiKeZZa op 26 jan 2023 15:32

Zeker niet, maar een Zwitsers vignet is wel €40, hahaha. Het was ook meer een tip, dan dat het de keuze zou moeten bepalen.

Thanks voor de antwoorden. Beide lijken mij inderdaad leuk om eens te ontdekken.

Inmiddels zie ik dat de Wildgunten lift vandaag open is gegaan, alleen nog maar 1 piste open en Suttis als enige lift nog niet. Wie weet komt die ook nog. Dan gaan we daarheen.

Als ik het topic en de experts er toch bij heb:

Onze accommodatie zit dan wel in Mellau. Is het een grote onderneming om richting het snowpark bij de Uga lift in de buurt in damuls te gaan? Of is dat wel een leuk tochtje die ook wat plezier biedt en niet alleen lift en verbinding?

Hoe lang doe je over dalstation Mellau tot het funpark? En de weg terug?

Reynouts op 26 jan 2023 21:25

Volgens mij 2 gondels, dan leuk afdaling en dan 1 stoeltjeslift, voordat je met de nr. 1 naar het snowpark gaat. Best ok lijkt mij.

Plaats een reactie