Langzaam aan erin geslopen, slaapstress!

Voordat ik mijn dochter had, was het echt iets onbekends voor mij…slaapstress! een vorm van vakantiestress.
Ik had wel eens dat ik i.p.v. half 4 op de wekker wakker werd uit mijn eigen al om 3 uur wakker was en niet meer kon slapen en na 10 minuten dacht ik ga de auto alvast inpakken (de laatste spulletjes die al klaar staan in de gang) en vaak reden we dan een half uur of iets minder al eerder weg.
Maar het belangrijkste was ik ga altijd om 9 uur naar bed zonder stress en met volle bak zin om naar de alpen te gaan of vakantie in zijn geheel!, ik sliep dan ook altijd vrij snel en was uitgerust wakker…

Nu met mijn dochter hebben we 2 vakanties gehad die echt een regelrechte nachtmerrie waren!, het begon 2 jaar geleden tijdens de 2de corona zomer waarbij we naar het Gardameer zijn gereden, heenweg een tussenstop in Mulhouse gehad en alles verliep super goed!
Totdat het tijd was om naar bed te gaan, mijn dochter van toen 2 wilde maar niet in slaap vallen en spookte af en toe in de nacht, daarbij waren de bedden van ibis ook niet bepaald comfortabel…ik denk dat ik net aan 1 hooguit 2 uur geslapen heb en de rest wakker heb gelegen, dit zorgde voor de nodige irritatie en stress.

Was ik maar genoeg uitgerust om nog eens 6 uur te rijden!?, om 4 uur in de nacht i.p.v. 6 uur ben ik van slaap ellende maar aangereden en het is gelukkig goed gegaan maar het was niet prettig…

Eenmaal daar aangekomen in de “mobile home” van de meest luxe soort die ze daar hadden lagen de bedden echt spijker hard!, mijn vrouw en ik hebben 2 matrassen van de andere stapelbed gepakt en de winterdeken om het enigszins slaapbaar voor ons te maken.
De laatste nacht vroeg naar bed want we zouden om 04:00 uur weer aanrijden naar huis, geen zin om alle matrassen weer op te ruimen midden in de nacht dus we hadden alles klaarstaan en deels al ingeladen en de matrassen terug gelegd, de bedden lagen zo hard weer dat we beiden gewoon pijn hadden en niet in slaap konden vallen!
Na een hele dag veel gedaan te hebben en moe zijn was ik er zo klaar mee dat ik weer geïrriteerd om 12:00 naar huis ben gereden zonder slaap, een reis van 12 uur voor de boeg!
Korte verhaal terugreis was ZEER pittig en veel gestopt onderweg maar uiteindelijk thuis gekomen.
Dit alles heeft er bij mij behoorlijk ingehakt met de stress en slaaptekort!

Vorig jaar wintersport vakantie, kind van inmiddels 3 doodziek, koorts ontstoken ogen van het snot in haar hoofd, overgeven op oudjaarsavond en door het vuurwerk bij elkaar 1 uur geslapen!
Kortere verhaal…ze is de nacht van heenreis tot aan de terugreis minimaal 4x per nacht wakker geworden huilend waardoor ik geen een nacht meer dan 2 uur heb geslapen, de nacht van de heenreis helemaal niet omdat ik door haar compleet overspannen was en niet in slaap kon vallen.
Zonder 2 nachten slaap ben ik om 3 uur de auto ingestapt naar La Plagne maar de reis zowel heen als terug waren echt lood, loodzwaar!
8 nachten geen slaap heeft er enorm ingehakt bij mij psychisch en ik heb hierdoor een angst, stress, ongerust gevoel ontwikkeld waarbij ik zeer moeilijk in slaap val bang dat ik weer zonder slaap 8 uur of meer moet rijden…

Deze wintersport heb ik op de heenreis 2 uurtjes geslapen en gelukkig daarvoor wel top geslapen dus de reis is prima gegaan ondanks dat ik wel moe was.
De rest van de vakantie was ook top maar vrijdag na een val stond ik te trillen op mijn benden en was ik uitgeput, geen kracht meer om smiddags de piste op te gaan…
Het onrustige gevoel kwam volledig naar boven met de angst na zon hele dag skien en nu al gesloopt te zijn weer niet in slaap te kunnen vallen…dit samen met niet meer kunnen skien heeft er toe geleid dat ik het zekere voor het onzekere heb genomen en om half 2 al naar huis ben gereden en om half 1 weer thuis in NL was.

De angst en stress blijven bij mij de nacht voor vertrek sterk opborrelen…en ik vraag me af ben ik de enigste met dit probleem?

@Freerider als ik een tip mag geven laat je door de huisarts eens doorverwijzen naar een psycholoog om daar eens mee te praten. In al je topics komt iedere keer weer naar voren dat alle onzekerheden in het leven je zeer veel spanning en stress opleveren. Het leven kan met een beetje professionele hulp zoveel mooier worden zodat een vakantie je niet vooral spanning en stress maar vooral plezier oplevert.

Het is voor veel mensen een enorme drempel om zoiets te doen, maar die professionals zijn er om je te helpen en schaamte is echt niet nodig, het is niet iets waar je zelf wat aan kan doen als je snel gespannen en gestresst bent voor zulke dingen. De ene persoon heeft snel last van stress, de andere weer snel van stijve spieren etc. Voor de 1 kan een gesprek met een psycholoog veel doen, voor de ander een behandeling door een fysio.

Born to Ride

Typisch gevalletje vakantiestress. Ga naar je huisarts en laat je doorverwijzen mocht dat nodig zijn.

Bla, bla, bla.

@Matthias123
ik ben een open boek en heb er totaal geen problemen mee om naar een psycholoog te gaan, echter normaal had ik wel gezonde spanning betreft wintersportweer en sneeuwhoeveelheden maar dit had geen effect op mijn vakantie, enkel de voorpret die aangetast werd :-)
Dit jaar was het zelfs spannender dan ooit met het sneeuw en of het geen regenballet zou worden of toch sneeuw maar ik heb me grappig genoeg eigenlijk helemaal niet echt druk om gemaakt.
Ik had een instelling van als het bud is dan blijven we nog een week daar en anders gaan we in maart gewoon nog een keer!
Maar het was een meer dan prima ski week geworden!

Door het verhaal hierboven heb ik iets ontwikkeld wat ik echter nog nooit in mijn leven heb gehad en dat is stress/angst om zonder voldoende slaap de lange reis te moeten doen.
Ik ga hierover nog met mijn huisarts in gesprek voor eventuele rustgevende medicatie voor enkel de heen en terugreis zodat ik vermoedelijk gewoon in slaap kan vallen.

Afgelopen zomer zijn we dichtbij op vakantie geweest bij de Moezel in Duitsland, slecht 3 uurtjes rijden maar en toen heb ik 0 problemen ermee ervaren omdat het geen lange reis was.
Nu ik een dochter heb is het ook sowieso compleet anders vakantie vieren nog, voor mijn gevoel eigenlijk halve vakantie vieren…zal heel blij zijn als ze 6 jaar of ouder is!
Kan dat gebrul/huilen niet meer aanhoren…

Typisch gevalletje vakantiestress. Ga naar je huisarts en laat je doorverwijzen mocht dat nodig zijn.

bartvwg op 26 jan 2023 10:53

Dat was me uiteraard al duidelijk geworden :-P
Gelukkig is het zeer specifiek enkel en alleen bij lange reistijden langer dan 6 uur en vertrek heel vroeg in de ochtend/nacht waarbij op tijd naar bed en goede slaap essentieel zijn, de druk om te moeten slapen is dan te hoog en funest voor mij…
Zoals ik al zei hopelijk 1 pilletje en klaar, ik heb er vertrouwen in dat na de hele slechte ervaringen de goede ervaringen voor mij zullen zorgen dat het beetje bij beetje vanzelf weer af zal nemen.
Zeker naarmate mijn dochter ouder word en wat meer kan hebben!

Met kleine kinderen reizen is sowieso veel stressvoller dan met oudere of geen kinderen. Bedenk ook dat met name erg kleine kinderen niet helemaal snappen wat er gaat gebeuren. Ook voor hen is het nieuw en stressvol… en ja dat kan zich uiten door niet of heel weinig te slapen…

Ik denk niet dat een psycholoog nodig is voor je… eerder tijd. Mijn kids zijn nu bijna 9 en 12 en pas sinds twee jaar is de vakantiereis leuk. Daarvoor was het vaak drama (en dus stressvol).

Het komt vanzelf goed…

eerste reactie is een waarheid als een koe… doe er je voordeel mee!

Als je het lukt dan kan je zelf ook lering trekken uit voorgaande situaties… Als onze kinderen, 3 inmiddels, niet in de auto kunnen slapen of ik niet uitgerust zou kunnen gaan rijden, dan zou ik ook niet nog een keer op dat tijdstip in de auto stappen. Het is passen en meten wat elk gezinslid kan en hoe je dat in een nieuwe situatie weer samen kan brengen in je eigen gezin met alle behoeftes van elk individu.

Als ik zo je verhaal lees dan is een goede nachtrust essentieel. Ik krijg ook stress en wordt sneller geirriteerd als ik te weinig geslapen heb. Ik zou niet meet sochtends/snachts gaan rijden maar gewoon op een normaal tijdstip, desnoods een extra tussenstop…

Waar je invloed op hebt, kan je veranderen, waar je geen controle/invloed over zou je dan ook geen energie in moeten stoppen…

eerste reactie is een waarheid als een koe… doe er je voordeel mee!

Als je het lukt dan kan je zelf ook lering trekken uit voorgaande situaties… Als onze kinderen, 3 inmiddels, niet in de auto kunnen slapen of ik niet uitgerust zou kunnen gaan rijden, dan zou ik ook niet nog een keer op dat tijdstip in de auto stappen. Het is passen en meten wat elk gezinslid kan en hoe je dat in een nieuwe situatie weer samen kan brengen in je eigen gezin met alle behoeftes van elk individu.

Als ik zo je verhaal lees dan is een goede nachtrust essentieel. Ik krijg ook stress en wordt sneller geirriteerd als ik te weinig geslapen heb. Ik zou niet meet sochtends/snachts gaan rijden maar gewoon op een normaal tijdstip, desnoods een extra tussenstop…

Waar je invloed op hebt, kan je veranderen, waar je geen controle/invloed over zou je dan ook geen energie in moeten stoppen…

Nemrah op 26 jan 2023 11:19

Nou je slaat hiermee de spijker op zijn kop betreft invloed hebben op…ik ben sowieso niet meer van plan om een reis langer dan 6 uur in een keer te doen!
Wij gaan volgend jaar wintersport dan ook anders aanpakken, zeker gezien het feit dat ik dan vast zit aan de carnavalsvakantie en het op de wisseldagen enorm druk is op de weg.
Wij willen vrijdags om 12 uur richting dijon/lyon rijden en dan een tussenstop plannen om daarna de resterende 4 uurtjes te gaan rijden en dan om 10 uur zaterdags al aan te komen.
De terugreis zullen wij net als dit jaar vrijdags om half 2 naar huis rijden om de drukte van zaterdag ook te vermijden en dan wel in een keer rijden.
Maar ik heb de aanleg hiervoor van mijn moeder helaas geërfd die heeft het nog extremer en zit aan verschillende medicatie, gelukkig heb ik dit niet zo extreem.
Maar het leert wel dat ik een stresskip kan zijn, echter zodra ik in de auto stap dan valt alles van mijn schouders af en geniet ik van de rit zelf! en tijdens de vakantie is er ook niets aan de hand

*bericht bewerkt door Freerider op 26 jan 2023 11:34

Typisch gevalletje vakantiestress. Ga naar je huisarts en laat je doorverwijzen mocht dat nodig zijn.

bartvwg op 26 jan 2023 10:53

Dat was me uiteraard al duidelijk geworden :-P
Gelukkig is het zeer specifiek enkel en alleen bij lange reistijden langer dan 6 uur en vertrek heel vroeg in de ochtend/nacht waarbij op tijd naar bed en goede slaap essentieel zijn, de druk om te moeten slapen is dan te hoog en funest voor mij…
Zoals ik al zei hopelijk 1 pilletje en klaar, ik heb er vertrouwen in dat na de hele slechte ervaringen de goede ervaringen voor mij zullen zorgen dat het beetje bij beetje vanzelf weer af zal nemen.
Zeker naarmate mijn dochter ouder word en wat meer kan hebben!

Freerider op 26 jan 2023 11:13

Even naar de huisarts, uitleggen en een stripje Temazepam vragen. Gebruik ik ook de nacht voor lange reizen. (ook kinderen in die leeftijd) dan slaap ik lekker minimaal 6 uur en ben ik fit voor de reis. Zolang je 5-10 pillen per jaar gebruikt hoef je niet bang te zijn voor verslaving.

Don`t eat yellow snow

Begrijp ik goed uit je verhaal dat jij de enige chauffeur bent? In dat geval zou ik overwegen om een busreis te boeken, voor je eigen veiligheid en gemoedsrust.
Man en ik wisselen elkaar af achter het stuur, dus als de ene slecht heeft geslapen rijdt de ander iets meer enz. En omdat we allebei merken dat slaaptekort er harder in hakt nu we niet meer piepjong zijn, rijden we vooral overdag en doen we een tussenovernachting.
Mijn kinderen slapen niet in de auto, of in iedergeval niet op de tijden dat wij hopen/verwachten, dus houden we daar ook rekening mee.
Met zieke peuter zijn we destijds zodra we de berg afmochten (oorontsteking) naar huis gereden en met doktersattes kregen we van de annuleringsverzekering de hele vakantie terug. Vankantie is het niet meer als je kind ziek is, dan ben je alleen maar van dokterspost naar dokterspost aan het gaan.

Ik weet dat jij een Frankrijkganger bent, maar Oostenrijk is wel twee uur dichterbij, dus misschien toch dat eens overwegen.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 26 jan 2023 13:58

eerste reactie is een waarheid als een koe… doe er je voordeel mee!

Als je het lukt dan kan je zelf ook lering trekken uit voorgaande situaties… Als onze kinderen, 3 inmiddels, niet in de auto kunnen slapen of ik niet uitgerust zou kunnen gaan rijden, dan zou ik ook niet nog een keer op dat tijdstip in de auto stappen. Het is passen en meten wat elk gezinslid kan en hoe je dat in een nieuwe situatie weer samen kan brengen in je eigen gezin met alle behoeftes van elk individu.

Als ik zo je verhaal lees dan is een goede nachtrust essentieel. Ik krijg ook stress en wordt sneller geirriteerd als ik te weinig geslapen heb. Ik zou niet meet sochtends/snachts gaan rijden maar gewoon op een normaal tijdstip, desnoods een extra tussenstop…

Waar je invloed op hebt, kan je veranderen, waar je geen controle/invloed over zou je dan ook geen energie in moeten stoppen…

Nemrah op 26 jan 2023 11:19

Nou je slaat hiermee de spijker op zijn kop betreft invloed hebben op…ik ben sowieso niet meer van plan om een reis langer dan 6 uur in een keer te doen!
Wij gaan volgend jaar wintersport dan ook anders aanpakken, zeker gezien het feit dat ik dan vast zit aan de carnavalsvakantie en het op de wisseldagen enorm druk is op de weg.
Wij willen vrijdags om 12 uur richting dijon/lyon rijden en dan een tussenstop plannen om daarna de resterende 4 uurtjes te gaan rijden en dan om 10 uur zaterdags al aan te komen.
De terugreis zullen wij net als dit jaar vrijdags om half 2 naar huis rijden om de drukte van zaterdag ook te vermijden en dan wel in een keer rijden.
Maar ik heb de aanleg hiervoor van mijn moeder helaas geërfd die heeft het nog extremer en zit aan verschillende medicatie, gelukkig heb ik dit niet zo extreem.
Maar het leert wel dat ik een stresskip kan zijn, echter zodra ik in de auto stap dan valt alles van mijn schouders af en geniet ik van de rit zelf! en tijdens de vakantie is er ook niets aan de hand

Freerider op 26 jan 2023 11:32

Heel goed om te zoeken naar wat bij jullie werkt! Ik weet nog goed dat mijn ouders vroeger (onder lichte dwang van ons) een keer gepoogd hebben om snachts te gaan rijden… om een uur of 5 hebben ze, met ons op de achterbank, de auto langs de kant van de weg gezet omdat het gewoon niet meer veilig was…

Ik kon vroeger ook prima de nacht doorrijden maar sinds de kinderen er zijn kan en wil ik het niet meer…
Toch zie en hoor je nog genoeg verhalen over ongelukken door mensen die te lang rijden, te weinig slaap hebben gehad en toch naar huis of direct naar de vakantiebestemming willen reizen…

Als ik de avond van te voren niet zou kunnen slapen zou ik niet naar medicijnen grijpen maar gewoon overdag en korter gaan rijden.

Succes en blijf genieten van de rit zelf, ook ik vind het fantastisch om onderweg te zijn!

Niet verstandig om de nacht voor je een lange rit achter het stuur zit een slaappil te nemen! Je valt wellicht beter in slaap, maar de invloed op je reactievermogen kan echt nog lang doorwerken. Gevaarlijk in het verkeer.
Beter in twee etappes rijden.
En rijdt je partner niet ook? Vaak wisselen.

Ben zelf een zeer slechte slaper, juist sinds de kinderen er zijn (en de nachtrust nog beroerder werd) heb ik leren loslaten. Kan goed functioneren op weinig slaap, maar moet wel voldoende rust hebben. Dus lig wel de nacht onafgebroken gewoon in m’n bed, wakker of slapend.
Autorijden in daglicht gaat bij mij prima als ik nauwelijks heb geslapen, maar in het donker merk ik dat ik onvoldoende focus heb.

❄️

Wat dacht je van niet meer met de autp maar met de trein? Maar buiten dat, als je snel gestrest bent, dan is dat wel een dingetje. Ik herken het overigens precies hoor, ik gebruik daar dus idd medicatie voor, enkel rondom reizen inderdaad maar dat is zoals gezegd tricky als je lang moet autorijden.
Je kunt ook kijken voor meditatie zoals mindfullness, dat helpt heel goed om je gedachtes waar je vaak spanning van krijgt even stil te zetten en het helpt je ontspannen. Als je gaat slapen, zoek dan even op youtube op je telefoon bodyscan, en zet deze lekker aan naast je hoofd. Ze zijn er in allerlei stemmen en lengtes dus zoek vooraf even uit welke je prettig vindt (ik ga hard op Vlaamse taal bijv). Maar zo’n bodyscan helpt je echt om sneller te leren slapen, zonder dat het zweverig is.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Klinkt alsof je misschien moet overwegen om overdag te gaan rijden in plaats van 's nachts.

Met mijn vriendengroep rijden we bijvoorbeeld altijd door de nacht heen maar overdag terug. Het kost een ski dag maar voorkomt wel onveilige situaties na een skitrip met weinig slaap.

Ik zou deze gevoeligheden meenemen in de planning en de keuze voor de accomodaties.
Bijvoorbeeld:

  • niet meer 's nachts willen rijden;
  • overnachtingsadres waar je zeker lekker kunt slapen;
  • accommodatie met goede bedden;
  • je reisafstand afstemmen op wat je kind aan kan op een dag;

Hiermee haal je de stress er m.i. grotendeels uit. Scheelt weer een psychologenbezoekje. :)

Niet verstandig om de nacht voor je een lange rit achter het stuur zit een slaappil te nemen! Je valt wellicht beter in slaap, maar de invloed op je reactievermogen kan echt nog lang doorwerken. Gevaarlijk in het verkeer.
Beter in twee etappes rijden.
En rijdt je partner niet ook? Vaak wisselen.

Marije77 op 26 jan 2023 12:37

Tot 8 uur na innemen zeker niet rijden, ik zelf neem een marge van 12 uur aan. En ik rijd tegenwoordig ook alleen nog maar overdag. En als het even kan in 2 etappes.

Don`t eat yellow snow

Met vakantie ritten heb ik ook meestal wel lichte spanning en ben ik voor de wekker wakker, maar wat jij hebt is ongezond en komt denk ik niet vanzelf goed.
Het kan altijd gebeuren dat je 's nachts de zorg voor een kind hebt, maar dan zou ik één persoon daarmee belasten zodat de ander de volgende dag fit genoeg is om zijn taak te vervullen. Dus sowieso herriestoppers mee. Als zoiets tijdens de vakantie gebeurt, dan moet je (vind ik) elkaar afwisselen en elkaar ook af en toe de mogelijkheid geven om batterij weer op te laden.

In geval van stress kan een incidenteel pammetje uitkomst bieden. Dat zet gewoon even de maalmachine stop en je kunt lekker slapen. Daarna kun je de stressfactoren ook veel beter aan of relativeren. Wellicht helpt het al dat je zoiets achter de hand hebt.
En als je eenmaal het neerwaarts spiraal hebt doorbroken heb je er volgende keer waarschijnlijk weer minder stress van.

*bericht bewerkt door Taan op 26 jan 2023 13:51

Tja, kleine kids…
Die houden je wakker, soms weken achter elkaar. In combinatie met reisstress en helemaal met heel vroeg vertrekken niet ideaal.
Oplossingen:

  • degene die rijdt vrijhouden van nachtdienst (misschien zelfs paar nachten van te voren)
  • niet ultravroeg weg willen rijden maar de reis opsplitsen in twee delen met overnachting onderweg. Toen onze kids klein waren zijn we daar mee begonnen en dat bevalt zo goed dat we dat eigenlijk nog steeds doen. Alle tijd om op de bestemming te komen en een stuk minder stress.

*bericht bewerkt door Hessel op 26 jan 2023 13:42

Het begint een beetje te klinken als een self fulfilling prophecy: door angsten / stress voor de gevolgen van slaaptekort niet kunnen slapen en een fijne vakantie houden, met als gevolg dat het weer bevestigd wordt. Een pilletje is 1 ding, maar fijner is als je daarnaast de oorzaak kunt wegnemen. Hulp van een psycholoog kan nuttig zijn, maar evengoed andere manieren die je wat meer rust kunnen geven vooraf. Ik kan me goed voorstellen dat ze elkaar prima aanvullen.

Ik ben een ongelooflijke neuroot wat vakanties betreft. Mij helpt het om me heel goed voor te bereiden. Inrichting en ligging vd accomodatie vooraf in kaart brengen, waar is de supermarkt, noodnummers in mijn telefoon zetten, verschillende accomodaties onderweg van te voren uitzoeken zodat ik eerder kan stoppen met rijden. Afgelopen 2 jaar overigens met de bus gegaan. Ook dat went! De laatste keer veel beter geslapen en het kind ook. Ik ben geen 20 meer en veel gebroken nachten hebben behoorlijk effect op me.

Zelfs als ik een auto zou hebben, denk ik niet dat ik ermee op wintersport zou gaan. Ik ben de enige chauffeur en de stress zou mij opbreken. Het op tijd weg moeten, de files voor willen zijn, het weer (ik haat in de sneeuw rijden en kettingen omleggen) etc. Etc.

Verder helpt het om met jonge kinderen verwachtingen bij te stellen, maar dat hoef ik je denk ik niet uit te leggen.

eerste reactie is een waarheid als een koe… doe er je voordeel mee!

Als je het lukt dan kan je zelf ook lering trekken uit voorgaande situaties… Als onze kinderen, 3 inmiddels, niet in de auto kunnen slapen of ik niet uitgerust zou kunnen gaan rijden, dan zou ik ook niet nog een keer op dat tijdstip in de auto stappen. Het is passen en meten wat elk gezinslid kan en hoe je dat in een nieuwe situatie weer samen kan brengen in je eigen gezin met alle behoeftes van elk individu.

Als ik zo je verhaal lees dan is een goede nachtrust essentieel. Ik krijg ook stress en wordt sneller geirriteerd als ik te weinig geslapen heb. Ik zou niet meet sochtends/snachts gaan rijden maar gewoon op een normaal tijdstip, desnoods een extra tussenstop…

Waar je invloed op hebt, kan je veranderen, waar je geen controle/invloed over zou je dan ook geen energie in moeten stoppen…

Nemrah op 26 jan 2023 11:19

Nou je slaat hiermee de spijker op zijn kop betreft invloed hebben op…ik ben sowieso niet meer van plan om een reis langer dan 6 uur in een keer te doen!
Wij gaan volgend jaar wintersport dan ook anders aanpakken, zeker gezien het feit dat ik dan vast zit aan de carnavalsvakantie en het op de wisseldagen enorm druk is op de weg.
Wij willen vrijdags om 12 uur richting dijon/lyon rijden en dan een tussenstop plannen om daarna de resterende 4 uurtjes te gaan rijden en dan om 10 uur zaterdags al aan te komen.
De terugreis zullen wij net als dit jaar vrijdags om half 2 naar huis rijden om de drukte van zaterdag ook te vermijden en dan wel in een keer rijden.
Maar ik heb de aanleg hiervoor van mijn moeder helaas geërfd die heeft het nog extremer en zit aan verschillende medicatie, gelukkig heb ik dit niet zo extreem.
Maar het leert wel dat ik een stresskip kan zijn, echter zodra ik in de auto stap dan valt alles van mijn schouders af en geniet ik van de rit zelf! en tijdens de vakantie is er ook niets aan de hand

Freerider op 26 jan 2023 11:32

Ik wil je niet nog gestresster maken maar… jouw idee voor volgend jaar (in voorjaarsvakantie) is wel optimistische variant…

Wij hebben jaren in voorjaarsvakantie moeten gaan (dit jaar voor het eerst niet!! yeay).
Dat je al om 12 uur kan starten met rijden is echt helemaal top. Wij konden vaak niet eerder weg dan 13:30 maar soms ook pas 15 uur. En vanaf 15 uur gaan eer meer rijden. Met 12 uur wegrijden, rij je echt ‘voor de meute uit’ die op vrijdag gaan rijden.

Ik weet niet vanwaar je met rijden maar vorig jaar zijn wij 14:15 vertrokken vanuit Oudenbosch (ter hoogte Breda). Antwerpen was al drama, daarna Brussel. Maar ging best ok dus even voor 18 uur beslissing genomen door te gaan naar Lyon (we hebben altijd 2 opties hotels die je dan nog tot 18 uur kan annuleren). We hebben beslissing genomen en staan kwartier later stil. File. We kwamen 01:00 in hotel aan. Had er niet aan moeten denken om dan 5:30 weer op te staan zodat we 6 uur weer weg konden rijden.

Lyon is normaal echt mooie stopplek.

Waar je verhaal misschien mank gaat: na Lyon de volgende dag ‘4 uurtjes rijden’ en om 10 uur aankomen. Dat houdt dus in dat je 6 uur 's ochtends al wegrijdt. Lijkt me niet bevorderlijk voor je nachtrust.

En wij hadden ook maar 240 km te gaan de volgende dag. Hebben daar 5 1/2 uur over gedaan. Ze laten verkeer bloksgewijs rijden. Wij vertrokken 8:30 en kwamen 14 uur boven.

(ik heb tijden even nagekeken).

Tip: ga niet op vrijdag ‘al’ weg. Blijf lekker de hele zaterdag. Kan je lekker skien en nog samen skien met de kid(s) die dan uit de les zijn en je echt al leuk kan vermaken met ze. Rij eind van de middag (zonder file!) de berg af (wij namen ons altijd voor op tijd te stoppen maar skien was te leuk dus reden we vaak pas 17 uur naar beneden). Rij paar uurtjes zodat je rustig tijd hebt om in buurt van hotel avondeten te doen en dan op tijd naar bed. Rij de rest heerlijk overdag op zondag. Dan rijden we altijd nagenoeg zonder verkeer/drukte zo naar huis.

*bericht bewerkt door reiziger14 op 26 jan 2023 15:10

Oh en ik snap dat je het over reisstress hebt maar wellicht dat je ook tips kan gebruiken voor reizen met kinderen. Op het facebook forum reislustige ouders kan je veel ervaringen delen. Gaat vaak over bestemming maar vragen als ‘hoe pak ik lange auto reis met jong kind aan’ komen zeker aan bod. Vraag het daar en je zult tig tips krijgen waarvan je er vast wel een aantal kunt gebruiken.

Tip: ga niet op vrijdag ‘al’ weg. Blijf lekker de hele zaterdag. Kan je lekker skien en nog samen skien met de kid(s) die dan uit de les zijn en je echt al leuk kan vermaken met ze. Rij eind van de middag (zonder file!) de berg af (wij namen ons altijd voor op tijd te stoppen maar skien was te leuk dus reden we vaak pas 17 uur naar beneden). Rij paar uurtjes zodat je rustig tijd hebt om in buurt van hotel avondeten te doen en dan op tijd naar bed. Rij de rest heerlijk overdag op zondag. Dan rijden we altijd nagenoeg zonder verkeer/drukte zo naar huis.

reiziger14 op 26 jan 2023 15:10

Jaaa precies dit!
Zo’n kadootje altijd, die afsluitende zaterdag. Super rustige pistes omdat iedereen vertrokken is danwel nog moet arriveren. Na een goede lunch (oké, herkenbaar @Reiziger14 dat het zo lekker is dat je eigenlijk nóg wat langer wil) bij de auto even skibroek ruilen voor comfortabele reis-broek en dan rijden tot zover we komen/zin hebben. Ook op de weg is het dan heel stuk rustiger. Nooit file gehad op die manier, en wij zijn gebonden aan de schoolvakantie. Overnachting en dan op zondag is het helemaal rustig op de weg.
Voordeel vind ik ook dat de kinderen (we hebben er 3) stuk beter te hanteren zijn in de auto als ze lekker de ochtend geskied en gegeten hebben. Dan zijn ze voldaan en rozig en geen overschot aan energie die ze niet kwijt kunnen.

Omdat je nog lekker gaat skiën is de laatste nacht ook minder negatief.

❄️

Jaaa precies dit!
Zo’n kadootje altijd, die afsluitende zaterdag. Super rustige pistes omdat iedereen vertrokken is danwel nog moet arriveren. Na een goede lunch (oké, herkenbaar @Reiziger14 dat het zo lekker is dat je eigenlijk nóg wat langer wil) bij de auto even skibroek ruilen voor comfortabele reis-broek en dan rijden tot zover we komen/zin hebben. Ook op de weg is het dan heel stuk rustiger. Nooit file gehad op die manier, en wij zijn gebonden aan de schoolvakantie. Overnachting en dan op zondag is het helemaal rustig op de weg.
Voordeel vind ik ook dat de kinderen (we hebben er 3) stuk beter te hanteren zijn in de auto als ze lekker de ochtend geskied en gegeten hebben. Dan zijn ze voldaan en rozig en geen overschot aan energie die ze niet kwijt kunnen.

Omdat je nog lekker gaat skiën is de laatste nacht ook minder negatief.

Marije77 op 26 jan 2023 15:24

Haha, in begin jaren lukte het nog op tijd stoppen. Naarmate ze ouder werden, werd dit steeds later. Inderdaad leuk afsluiten (wij deden dan altijd taart op piste) en dat iedereen genoeg gegeten heeft.

Oh en wat zo leuk was: die zaterdag lieten ze dan even zien waar ze allemaal met les waren geweest. Mama, volg maar (en hop, daar ging ik de struiken in en errug bukken want die struiken waren dus mega laag maar voor hun toen nog niet)

Ik ben alleen met dochter van 7.
‘Vroeger’ voor kind maar met ex kon ik geen tochten maken langer dan 2 uur. Ik werd moe en viel in slaap. Gelukkig is dat nu beter.

Ik rij nu heen in 2x naar Oostenrijk. Terug ga ik in 1x.

Hoe oud is kind nu?
En ook belangrijk hoe verdelen jullie de zorg voor kind?

Zou t helpen om met je partner af te spreken dat jij de 2 nachten vooraf in de logeerkamer slaapt oid? Dat kind bij moeder slaapt (mits moeder niet/weinig rijd)
Zodat je nu al weet dat je goed kan en mag slapen en je niet op hoeft voor kind.

Ik moet zeggen dat ik vakanties alleen met dochter ook erg zwaar vond toen ze kleiner was. Nu ze ouder wordt vind ik t echt makkelijker worden.

Wb goed slapen op locatie, mijn eigen kussen gaat mee. Altijd overal. Harde matras, slaapmatje, alles wordt dragelijk met m’n eigen kussen😅 en t fijnste bed en hel zonder.

Hoop dat de huisarts je een helpende hand kan bieden.

Deels wel herkenbaar, dit verhaal. Je moet met kleine kids niet te veel willen of te veel verwachten. Wintersport en lange reizen gingen bij ons na een gelijkaardige ervaring voor enkele jaren de kast in tot ze een jaar of 5-6 waren. En dan was het tot die tijd ‘maar’ om de beurt een shortski met vrienden elk jaar.

Iedereen gaat daar anders mee om en ook niet alle kinderen zijn hetzelfde. Maar als er te veel druk op de ketel staat, dan moet er wat veranderen. Kinderen zijn nu eenmaal een feit, rest nog de druk door het reizen en je eigen wensen en verwachtingen bij te stellen. Trager en met wat meer comfort reizen, kortere skidagen, geen kilometers vreten, halve skidag om wat te sleeën, te wandelen, low en slow op het ritme van de kleine. Wat rustiger vertrekken en de inpak stress vermijden kan ook al veel doen. Op zondag vertrekken, of zaterdag namiddag, brengt al heel wat rust.

Vrijdag om 12u vertrekken en zo strak plannen met kleine kids is, denk ik, jezelf een beetje de duvel aan doen. Je kan het qua tijd wel voor elkaar krijgen, maar er is geen tijd meer voor decompressie en rust. Het is niet omdat het in een agenda past, dat het ook allemaal vanzelf in je hoofd past.

Ow en als er plek is. Ga achterin zitten met kind en doe n spelletje onderweg.
Download de bibliotheek app, je kan gratis luisterboeken lenen voor kinderen die (ook gratis) lid zijn van de bieb.
Naar t gardameer had ik een bingokaart gemaakt voor dochter. Gekke dingen er op gezet om te zoeken onderweg maar ook vaste punten langs route. Van paarse vrachtwagen tot bijv snelweg A5.
Hangt er ook een beetje vanaf hoe oud kindje is en wat ze leuk vind.

Ga vooral van de reis al vakantie maken en niet pas op plaats van bestemming bedenken dat dit ter ontspanning zou moeten zijn.

Zorg voor voorpret. Maak een aftelkalender die je samen versiert en aftekent.
Laat dochter ‘haar eigen tas inpakken’. (Helpt ook in 100 knuffel discussies)

Ik slaap op vakantie ook vaak slecht en de nacht voor vertrek vaak ook. Meestal vanwege de drukte vooraf en tijdens de vakantie vanwege ander bed etc. Ik heb dit gewoon geaccepteerd. Op vakantie heb ik geen verplichtingen. Dus ik maak me er niet druk om. Dit leren accepteren is denk ik voor jou de enige remedie. Daardoor kan je weer ontspannen en ga je ook weer beter slapen op je vakantie.

Nou je slaat hiermee de spijker op zijn kop betreft invloed hebben op…ik ben sowieso niet meer van plan om een reis langer dan 6 uur in een keer te doen!
Wij gaan volgend jaar wintersport dan ook anders aanpakken, zeker gezien het feit dat ik dan vast zit aan de carnavalsvakantie en het op de wisseldagen enorm druk is op de weg.
Wij willen vrijdags om 12 uur richting dijon/lyon rijden en dan een tussenstop plannen om daarna de resterende 4 uurtjes te gaan rijden en dan om 10 uur zaterdags al aan te komen.
De terugreis zullen wij net als dit jaar vrijdags om half 2 naar huis rijden om de drukte van zaterdag ook te vermijden en dan wel in een keer rijden.
Maar ik heb de aanleg hiervoor van mijn moeder helaas geërfd die heeft het nog extremer en zit aan verschillende medicatie, gelukkig heb ik dit niet zo extreem.
Maar het leert wel dat ik een stresskip kan zijn, echter zodra ik in de auto stap dan valt alles van mijn schouders af en geniet ik van de rit zelf! en tijdens de vakantie is er ook niets aan de hand

Freerider op 26 jan 2023 11:32

Waarom op vrijdag pas om 12:00 weg? Als je eerder kunt zou ik dat doen.
Dat gezegd hebbend, wij hebben dat ook wel gedaan hoor. Zelfs nog iets later, soms heb je geen keuze.
We gaan dan op tijd avondeten onderweg. Tot die tijd gaat het meestal niet zo vlot, is het stop&go verkeer. Op vrijdagavond is het echter rustig en kun je prima doorrijden. Dan rij ik dus graag zo ver mogelijk door.
Richting Tirol is de overnachting dus voorbij München. Dit jaar naar Salzburgerland overnachten we in Salzburg.
Als we naar Frankrijk gaan, de laatste Formule1 aan de snelweg. Dan hoef je echt maar 1 a 1,5 uur en hoef je dus ook niet zo vroeg je bed uit.
Als je volgende dag nog 4 uur moet heb je nog steeds een lange reis. En dat doe je samen met de nachtrijders.
Zou ik niet doen.

Terug rijden we zaterdagochtend om 3:30! weg. Om 3:00 uit bed dus. Na een vermoeiende skiweek lukt het me prima om te slapen om 21u en dan pak ik dus 6 uur slaap. Dat is echt wel genoeg. Een ontbijtpakketje en een thermos koffie staan dan klaar.
Onderaan de berg de tank vol en gaan! 8-9 u later zijn we alweer thuis.

Zaterdag laat vertrekken, evt met een extra overnachting lijkt me ook wel relaxed. Maar tot nu toe zijn we op vrijdag voldaan en vinden het prima om naar huis te gaan. Ik ben zelf zaterdag rond 13:00 wel eens weggereden en zeer relaxed in 1x naar huis gegaan en om middernacht thuisgekomen. Maar dat was niet in de krokusvakantie.

b goed slapen op locatie, mijn eigen kussen gaat mee. Altijd overal. Harde matras, slaapmatje, alles wordt dragelijk met m'n eigen kussen😅 en t fijnste bed en hel zonder. § SuzannaE op 26 jan 2023 15:57

Check! Voor mij ook!

Eigen kussen is wel bijna een must ja……

Totales Vollidiot

Plaats een reactie