Wat bepaalt de pistekleuren?

null

Hier een blauwe piste uit Avoriaz, heeft een maximale hellingshoek van 29°. Mijn zoon van 10 heeft deze afgedaald op zijn allereerste dag (wel lessen gevolgd) samen met zijn nonkel met de nodige traantjes.

null

En hier een zwarte piste met hellingshoek max 25° uit Claviere.

Goed, ik neem aan dat ik het nu oversimplificeer en dat de breedte etc ook een enorme rol speelt, maar hoe wordt er beslist wanneer iets een blauwe, rode of zwarte piste mag heten? Ik heb de Crôt vanuit de lift gezien, dat is echt een piste die ik zou mijden.

Anderzijds zou ik als beginner nog niet op een rode piste mij begeven, maar ik lees bij bvb Seiser Alm dat die best te doen zijn…

null

Hier bvb 14°, zou groen zijn in Frankrijk denk ik. Op den duur voelt het aan als Russisch roulette…

Breedte, steilte, afgronden, lengte, gevoel, commercie (om toch een bepaalde kleur piste in je gebied te willen hebben), land (Oostenrijks rood = Frans blauw).

(Oostenrijks rood = Frans blauw).

Geraertshoven op 27 jan 2023 15:02

Niet mijn ervaring. Ik ken heel wat blauwe afdalingen in Oostenrijk die eerder rood zouden zijn in Frankrijk. Of rood in andere Oostenrijkse gebieden. Maar ook omgekeerd. Het verschilt gewoon heel erg per gebied, onafhankelijk van het land. Eigenlijk zegt de kleur meer over de onderlinge verschillen van de pisten binnen een gebied, dan dat het gerelateerd is aan pistes in andere gebieden.

*bericht bewerkt door paolie op 27 jan 2023 15:14

Dat denk ik ook @paolie. Afhankelijk van hoe je te boek wilt staan kies je een verhouding blauw/rood/zwart en vervolgens maak je de moeilijkste (obv breedte, steilheid, ligging etc) zwart en de makkelijkste blauw. De rest is rood.

Het zal vast iets complexer zijn dan dit, maar toch :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Er is al een eens een vrij uitgebreid artikel over verschenen: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5931/hoe-steil-is-…

Ik kan me toch niet voorstellen dat er een blauwe piste is met 29 graden, dat is echt flink steil! (En klopt ook niet met de normen zoals in dat wikepedia artikel vermeld).

Die screenshot lijkt van Fatmap te zijn. Bij Fatmap, en andere navigatie apps, gaat het om de steilte van de helling in de vallijn, i.v.m. lawine gevaar.
Het kan dus, dat die meting net wat te ‘grof’ is, en de piste diagonaal over de vallijn loopt, eventueel met een kleine ‘benchcut’, als cat track.
Waardoor de steilte die je skiet aanzienlijk minder is dan de vallijn van de helling.
Zoals op deze foto:
Oranje lijn is de steilheid van de helling, groene lijn is de steilheid van de piste (perspectief even buiten beschouwing gelaten, daarom zet ik er ook geen graden bij)

null

*bericht bewerkt door Slim op 27 jan 2023 16:37

Heb hem niet gedaan, maar 29 graden lijkt me echt sterk. Waarschijnlijk wat @Slim zegt.
In PDS is het mijns inziens echt maar een beetje gokken tussen rood en blauw. Sommige blauwe vind ik nog redelijk pittig en vandaag kwam ik dan weer op een nieuwe rode piste variant waarvan ik me afvroeg waarom hij überhaupt rood was. Groen had ook wel gekund. Maar er zijn ook genoeg pittige rode.
Wat ik wel opvallend vind is dat bijna elke rode piste hier in PDS op de wat steilere stukken en paadje buitenom hebben, zodat je ook met een kleinere hellingshoek de afdaling kan maken.

Er zijn normen voor:
https://de.wikipedia.org/wiki/Skipiste#Schwierigkeitsgrade_i…

Arjen2 op 27 jan 2023 16:15

Waar ieder skigebied geen rekening mee houdt. Ze doen maar wat met die kleurtjes. 😉

Bla, bla, bla.

Heb hem niet gedaan, maar 29 graden lijkt me echt sterk. Waarschijnlijk wat @Slim zegt.
In PDS is het mijns inziens echt maar een beetje gokken tussen rood en blauw. Sommige blauwe vind ik nog redelijk pittig en vandaag kwam ik dan weer op een nieuwe rode piste variant waarvan ik me afvroeg waarom hij überhaupt rood was. Groen had ook wel gekund. Maar er zijn ook genoeg pittige rode.
Wat ik wel opvallend vind is dat bijna elke rode piste hier in PDS op de wat steilere stukken en paadje buitenom hebben, zodat je ook met een kleinere hellingshoek de afdaling kan maken.

Tiny-M op 27 jan 2023 18:38

De Crôt is de dalafdaling van Avoriaz naar de parking van de Prodains. Vanuit de gondel zie je echt dat die stijl was en het was de eerste piste die ik ooit in mijn leven zag, dus dat was even slikken.

Ik heb de indruk, niet alleen in PDS, dat men dalafdalingen systematisch te blauw maken omdat dit toch iets is waar veel mensen naar kijken.

Heb hem niet gedaan, maar 29 graden lijkt me echt sterk. Waarschijnlijk wat @Slim zegt.
In PDS is het mijns inziens echt maar een beetje gokken tussen rood en blauw. Sommige blauwe vind ik nog redelijk pittig en vandaag kwam ik dan weer op een nieuwe rode piste variant waarvan ik me afvroeg waarom hij überhaupt rood was. Groen had ook wel gekund. Maar er zijn ook genoeg pittige rode.
Wat ik wel opvallend vind is dat bijna elke rode piste hier in PDS op de wat steilere stukken en paadje buitenom hebben, zodat je ook met een kleinere hellingshoek de afdaling kan maken.

Tiny-M op 27 jan 2023 18:38

De Crôt is de dalafdaling van Avoriaz naar de parking van de Prodains. Vanuit de gondel zie je echt dat die stijl was en het was de eerste piste die ik ooit in mijn leven zag, dus dat was even slikken.

Ik heb de indruk, niet alleen in PDS, dat men dalafdalingen systematisch te blauw maken omdat dit toch iets is waar veel mensen naar kijken.

King_of_the_Wedge op 27 jan 2023 19:30

Maar gaat dan alleen om het laatste stukje? Die rode en zwarte die erboven lopen zijn zeker steil (vaak genoeg gezien inderdaad), maar het blauwe pad loopt daaronder.
Had ik 'm toch even moeten doen vandaag.

Edit: net een filmje gevonden en zo steil is hij echt niet, prima blauw. Kan me wel voorstellen dat hij voor een echte beginner nog steeds wel lastig is. Als je hier op je allereerste dag af gaat is het wel spannend kan ik me voorstellen. Kun je beter op Proclou beginnen (deze was eerst helemaal groen, maar nu is de helft groen en de geldt blauw, maar behalve de kleur is de piste niet veranderd).

*bericht bewerkt door Tiny-M op 27 jan 2023 19:58

Val Cenis heeft een zwarte piste die een eenvoudig pad is. Het is wel een smal pad met een diepe afgrond er naast. Qua gevaar dus terecht zwart, qua helling zou ik hem classificeren als groen. Bij het indelen van pistes gaat het dus over meer dan alleen de hellingshoeken.
Ik vind het overigens herkenbaar dat gebieden een belangrijke verbindingspiste (of dalafdaling) net wat eenvoudiger classificeren.

sneeuw witje en de 7 bergen

Wat sandraski zegt. Ik kan zeker een 5 tal voorbeelden geven alleen al in de dolomieten waar een belangrijke verbindingspiste lager wordt ingekleurd om de klanten geen schrik aan te jagen en t gebied alvast op de kaart voor meer skiers groter te maken.

Onlangs nog wat vergelijkende fotos gepost vd pistemap van sexten/3zinnen, waar een rode verbindingspiste dit jaar ineens zwart is omdat er sinds dit jaar een blauw alternatief is voor deze verbinding.

Maw…als je je niet zeker voelt…is een skileraar onder de hand nemen voor een uurtje of 2 piste verkenning, zeker in een onbekend gebied, geen slecht idee. Weet je direct van de local welke pistes onderschaalt dan wel overschaalt zijn.

*bericht bewerkt door Asterino op 27 jan 2023 22:45

In La Clusaz is zwart ook echt pittig en groen ook echt supersimpel. Vervolgens heeft de directeur het verder inkleuren van de pistekaart met blauw en rood door zijn driejarige dochter laten doen.

Val Cenis heeft een zwarte piste die een eenvoudig pad is. Het is wel een smal pad met een diepe afgrond er naast. Qua gevaar dus terecht zwart, qua helling zou ik hem classificeren als groen. Bij het indelen van pistes gaat het dus over meer dan alleen de hellingshoeken.
Ik vind het overigens herkenbaar dat gebieden een belangrijke verbindingspiste (of dalafdaling) net wat eenvoudiger classificeren.

SandraSki op 27 jan 2023 20:18

Deze heb ik ook niet gedaan - was vanaf de Met richting het Lac toch? Mij te smal haha. Terwijl de zwarte M. Jacot Met breed en steil ook terecht zwart is.

Al zie je beneden, bij Terres Grasses bijvoorbeeld maar ook de oefenpiste bij Lanslevillard op groen staan terwijl je daar genoeg mensen ziet worstelen omdat er echt wel wat lastigere stukjes in zitten.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

@Hessel Dan heeft die driejarige dochter toch een goed inzicht in de piste classificaties aldaar. Over de Aguille kun je zeggen dat hij misschien naar zwart neigt qua hellingshoek, maar verder vond ik het daar juist prima qua kleuren.

Val Cenis heeft een zwarte piste die een eenvoudig pad is. Het is wel een smal pad met een diepe afgrond er naast. Qua gevaar dus terecht zwart, qua helling zou ik hem classificeren als groen. Bij het indelen van pistes gaat het dus over meer dan alleen de hellingshoeken.
Ik vind het overigens herkenbaar dat gebieden een belangrijke verbindingspiste (of dalafdaling) net wat eenvoudiger classificeren.

SandraSki op 27 jan 2023 20:18

Deze heb ik ook niet gedaan - was vanaf de Met richting het Lac toch? Mij te smal haha. Terwijl de zwarte M. Jacot Met breed en steil ook terecht zwart is.

Al zie je beneden, bij Terres Grasses bijvoorbeeld maar ook de oefenpiste bij Lanslevillard op groen staan terwijl je daar genoeg mensen ziet worstelen omdat er echt wel wat lastigere stukjes in zitten.

LoveToSki op 27 jan 2023 23:29

Ja, heel herkenbaar! En de M.Jacot kan dan weer best toegankelijk zijn bij goede omstandigheden. Maar die piste heeft de neiging om snel buckels te krijgen. Dan wordt hij pittig.

sneeuw witje en de 7 bergen

@Hessel Dan heeft die driejarige dochter toch een goed inzicht in de piste classificaties aldaar. Over de Aguille kun je zeggen dat hij misschien naar zwart neigt qua hellingshoek, maar verder vond ik het daar juist prima qua kleuren.

Tjeerd69 op 28 jan 2023 00:12

Ik zou kinderen en hun intuïtie niet onderschatten. We kunnen nog veel van hen leren.

In de skigebieden die ik goed ken vind ik de kleuren meestal wel goed gekozen, want heel veel hangt af van de (weers)omstandigheden. Ik heb al meermaals rode en zwarte pistes afgedaald waarvan ik me afvroeg waarom die in godsnaam niet blauw waren. Wanneer ik er in sneeuwarme, ijzige, warme of drukke periodes, het begin of het einde van de dag kwam wist ik het wel…
Blauw is natuurlijk commercieel interessant. Ik herinner me dat ze een dalafdaling in Val d´Isere (piste Santons) tot mijn verbazing plots blauw ingekleurd hadden. Perfect verdedigbaar in de vroege, kalme uurtjes, maar toen die nog rood was moest je jezelf in
de late namidag een weg banen tussen op de grond kronkelende Bogner-skiërs. Toen hij blauw was, was er geen doorkomen aan. Gelukkig is die nu weer rood ingekleurd.

Afgelopen week geskied me iemand die keihard op de rem trekt als er een rood of zwart bordje naast de piste staat. Vervolgens nemen we 'm mee over een skiroute (die oranje vierkantjes) en hij skiet gewoon door. Ik kan hem ook honderd keer vertellen dat een rode piste eind van de dag veel gemakkelijker is dan een uitgesleten blauwe, maar ja… Een piste is zo gemakkelijk of moeilijk als de (weers)omstandigheden hem maken… Een (harde) steile zwarte met grip is veel gemakkelijker dan een blauwe met ijs. En eind van de dag is elke blauwe dalafdaling een hele zwar(t)e kluif…
Kortom, pistekleuren zijn een mooie aanwijzing die inderdaad de verhoudingen tussen de pistes in een bepaald gebied weergeven. En per regio best wel op elkaar afgestemd en tussen de landen zitten nogal wat verschillen. Daarnaast moet je niet vergeten dat als een klein deel van de piste bijvoorbeeld rood is, dat dan de gehele piste rood ingekleurd zal staan (als het goed is). Voorbeeld: de Sarenne in Alpe d’Huez is zwart omdat er in het eerste deel een 200m steil en smal stuk zit, vervolgens is deze piste kilometers blauw.

Paulr
k kan hem ook honderd keer vertellen dat een rode piste eind van de dag veel gemakkelijker is dan een uitgesleten blauwe, maar ja... Een piste is zo gemakkelijk of moeilijk als de (weers)omstandigheden hem maken... Een (harde) steile zwarte met grip is veel gemakkelijker dan een blauwe met ijs. En eind van de dag is elke blauwe dalafdaling een hele zwar(t)e kluif... § Paulr op 28 jan 2023 17:08

Dit… al is een glijpartij op een ijzige rode of zwarte ook niet zo snel meer gestopt.

Zelf helaas de ervaring dat een groene ijs-met-poedersuiker-piste icm een snowboard tot gebroken ledematen kan leiden.

Maar onder normale omstandigheden board ik liever rood (dan de vaak veel drukkere blauwe)

*bericht bewerkt door G11ling op 28 jan 2023 17:55

Plaats een reactie