Waze tov Google maps

Hallo forummers, ik gebruik eigenlijk altijd Google maps om te navigeren, maar nu had ik laatst een snelheidsbekeuring in Duitsland en overweeg daarom om over te stappen op Waze.
Omdat Waze afhankelijk is van de input van gebruikers, moeten die er natuurlijk wel genoeg zijn in België, Duitsland en Frankrijk.

Wat zijn de ervaringen hier met Waze op weg naar de wintersport?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 06 feb 2023 13:25: verhuisd naar juiste categorie

Ja ik rijd altijd met Waze, wat goed bevalt. Wel voor je gaat rijden als je tolstickers instellen, anders leidt ie je om de tolwegen heen en dat is ellendig.

Flitsers zijn fijn inderdaad, maar in bijvoorbeeld Italië waarschuwt ie voor al die kasten, ook die zonder camera.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Buitenom dat het nu letterlijk dezelfde club mensen zijn die er aan werken (Maps en Waze teams zijn samen ondergebracht) 100% Waze. Qua waarschuwingen is het veel bruikbaarder en actuele door de grote community. (Flitsers, file, pech gevallen, gesloten rijstroken, rommel op de rijbaan).

Beiden. Op lange ritten zet ik zowel Waze als Maps aan. Maps voor de normale routebegeleiding en Waze met audio voor alleen maar de waarschuwingen. Je rijd dan op Maps om het zo te zeggen en met Waze in de achtergrond. Werkt heel goed met Apple Carplay.
Maps vind ik toch een heel stuk beter in route begeleiding, alternatieve routes en file waarschuwingen. Waze durft je wel eens langs bizarre wegjes sturen.

Alternatief: TomTom Go of TomTom Amigo. Laatste is gratis.

Aftellen maar!

Ik gebruik Waze al sinds 2011 en zag de app steeds beter worden.
Voor lange reizen ben ik wat minder enthousiast.
Ten eerste omdat het (her)berekenen van de rit enorm lang duurt of gewoon niet lukt. Bovendien geeft ie dan maar één optie, en dus geen alternatieven.
Dan moet je je reis in stukjes opdelen, is het advies. Dat wil ik niet want dat impliceert dat ik de route al vast heb staan, en die wil ik juist laten afhangen van drukte.
Wellicht mede daardoor “hangt” de app ook regelmatig en ben je al rijdend bezig om e.e.a. opnieuw te starten.
Al met al ben ik juist weer teruggegaan naar Maps, terwijl ik echt fan van Waze ben. Maar dus niet voor lange ritten.

Oh ja, ik had ook het gevoel dat Waze je wel erg snel van de snelweg af stuurt bij een file, terwijl de alternatieve route helemaal niet sneller is.

Ik doe maps en Flitsmeister. Waze vind ik inderdaad dat ie nogal eens gekke omleidingen geeft.

Wij hebben Android auto en kunnen op onze mediaspeler Waze op groot scherm gebruiken. Ik gebruik er wel een papieren kaart bij op lange routes want hij wil je nog wel eens om een file heen sturen via een B weg door dorpjes heen en ik wil dan graag op een kaart zien of dit echt een slimme optie is. Google maps gebruik ik niet, ik vind het vervelend dat alle straatnamen uitgesproken worden.

Ik gebruik geen van beide, ik betaal de boetes en als de Duitsers, Oostenrijkers of Italianen ineens langzamer gaan rijden minder ik ook wat vaart. Soms toch. 😊

ik wil dan graag op een kaart zien of dit echt een slimme optie is.

CherryMoon_ op 29 jan 2023 10:24

Cool! 👍
Deden we vroeger ook, ondertussen ken ik het wel, maar een kaart is gewoonweg leuk. En nuttig. Werkt zelfs bij platte batterij èn zonder internet. 😎

*bericht bewerkt door bartvwg op 29 jan 2023 11:33

Bla, bla, bla.

Bedankt voor de feedback allemaal. Best veel visuele informatie ook in Waze zag ik vandaag. Alleen op de achtergrond draaien is voor mij dan minder wenselijk.

Frankrijk : Een goede Michelin kaart + Waze op achergrond en autonavigatie (google based)

Hier ook Maps en Flitsmeister!

Persoonlijk vind ik weinig verschillen tussen Waze en Google Maps, althans de routes. Ze sturen mij meestal langs dezelfde richting, enkel hun inschatting van de tijd is wat verschillend. Zo is exact hetzelfde parcours naar Livigno 10:05 bij Waze en 10:55 bij Google. Tja…

Ik vind het daarom ook nuttig om eens te kijken naar wat ViaMichelin zegt. Die geeft meestal een andere route. Zo snijdt deze bv een stuk af bij Straatsburg om je over Départementals te sturen en suggereert de Julierpas ipv de Vereinatrein. Deze suggesties kunnen interessant zijn.

Toch denk ik dat je soms (met Google Maps doe ik dat) beter zelf aan het puzzelen gaat door waypoints aan te brengen. Ik heb nog geen enkele routeplanner weten de E23/E512 suggereren tussen Nancy en Mulhouse, waarschijnlijk omdat dit “maar” Nationals zijn, maar feitelijk is het overgrote stuk twee vakken per kant waar je 110 mag en slechts tussenin een beetje geboemel aan 90 met hopelijk niet teveel vrachtwagens voor je. Ook vermijdt geen enkele routeplanner Basel via Lörrach.
Afin, mijn punt: alle suggesties zijn welkom maar uiteindelijk zit jij aan het stuur.

Pro Google Maps , Waze durft te creatief te zijn in de omleidingen. Al meermaals meegemaakt dat Waze je zou laten omrijden terwijl de file al verleden tijd is of er amper nog een file is. File en tijdverlies is voor ons een belangrijker punt dan de snelheidscontroles…

Ik denk dat daar natuurlijk een groot verschil zit, hoe Waze en Google Maps hun info doorkrijgen. Zo was er een kunstenaar die kunstmatig files veroorzaakte.
https://www.bnnvara.nl/dewerelddraaitdoor/artikelen/kunstena…

Ik denk dat Waze veel meer gebruik maakt van actief doorgegeven informatie, terwijl Google natuurlijk een massale input krijgt, veel meer dan Waze door een groter aantal gebruikers, van passieve info (Big Brother).

Wij hebben Android auto en kunnen op onze mediaspeler Waze op groot scherm gebruiken. Ik gebruik er wel een papieren kaart bij op lange routes want hij wil je nog wel eens om een file heen sturen via een B weg door dorpjes heen en ik wil dan graag op een kaart zien of dit echt een slimme optie is. Google maps gebruik ik niet, ik vind het vervelend dat alle straatnamen uitgesproken worden.

CherryMoon_ op 29 jan 2023 10:24

Dat straatnamen uitspreken kun je uitzetten.

Wij hebben Android auto en kunnen op onze mediaspeler Waze op groot scherm gebruiken. Ik gebruik er wel een papieren kaart bij op lange routes want hij wil je nog wel eens om een file heen sturen via een B weg door dorpjes heen en ik wil dan graag op een kaart zien of dit echt een slimme optie is. Google maps gebruik ik niet, ik vind het vervelend dat alle straatnamen uitgesproken worden.

CherryMoon_ op 29 jan 2023 10:24

Dat straatnamen uitspreken kun je uitzetten.

Tiny-M op 04 feb 2023 01:19

Thanks, ga ik even opzoeken.

Pro Google Maps , Waze durft te creatief te zijn in de omleidingen. Al meermaals meegemaakt dat Waze je zou laten omrijden terwijl de file al verleden tijd is of er amper nog een file is. File en tijdverlies is voor ons een belangrijker punt dan de snelheidscontroles…

JeffreyDeclercq op 03 feb 2023 11:46

Daarom houdt ik er een papieren kaart bij. En je moet ook nooit blind op je navigatie vertrouwen. Wij zijn soms lekker eigenwijs en trekken ons eigen plan.

Hier Google Maps met Flitsmeister op de achtergrond via Apple CarPlay.

Fijne van Maps vind ik de alternatieve routes met tijd erbij (sneller of langzamer)
De stem voor aanwijzingen staat uit, als ik een gesprek met iemand voer moet een computerstem (net als de kinderen) maar even wachten op z’n beurt, maar die optie heb ik nog niet gezien in Maps. 😁

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik rijd vaak via TT live en Flitsmeister maar de files vermijden als alternatieve routes is mi vaak niet sneller Je rijd wel door

Als het puur op navigatie aankomt (beste instructies, beste routes, beste traffic, beste flister-info, beste stem, …) dan is TomTom Go Navigation met voorsprong dé app.

*bericht bewerkt door steefan op 06 feb 2023 10:02

Ja ik rijd altijd met Waze, wat goed bevalt. Wel voor je gaat rijden als je tolstickers instellen, anders leidt ie je om de tolwegen heen en dat is ellendig.

Flitsers zijn fijn inderdaad, maar in bijvoorbeeld Italië waarschuwt ie voor al die kasten, ook die zonder camera.

Roy83 op 29 jan 2023 09:22

Yes, deze tip is belangrijk.
Ga in de app naar instellingen, vervolgens naar “Milieuzones, vignetten en topassen” en klik op “Toon alle” onderaan. Zoek vervolgens op “Vignette AT” en voeg die toe met het plusje.

Ik gebruik nu enkele jaren Waze en ben heel tevreden. Je kunt trouwens op de achtergrond ook gewoon Flitsmeister laten draaien. Dan krijg je vaak wel een dubbele melding bij een flitser of wegwerkzaamheden (als je dat aanzet op Flitsmeister) maar dat liever dan een boete.

Als het puur op navigatie aankomt (beste instructies, beste routes, beste traffic, beste flister-info, beste stem, …) dan is TomTom Go Navigation met voorsprong dé app.

steefan op 06 feb 2023 10:02

Kan je dat onderbouwen @steefan?
Wat maakt TT Go wezenlijk anders dan Maps of Waze? Oprechte vraag, want ik betaal graag een paar euro als het iets toevoegt.

De kortste en snelste route geloof ik wel. Dat de verwachte aankomsttijd dan verschilt per app snap ik ook wel, want de gemiddelde snelheid is de belangrijkste factor (100 of 120 km/u rijden over 1.000 km scheelt al een uur en 40 minuten). Daar heb ik allemaal geen apps voor nodig, want dat is op een lege weg. Ik probeer mijn vertrektijden hier al zoveel mogelijk op aan te passen, maar 1.000 km filevrij is een zeldzaamheid geworden.
Actuele fileinformatie is vaak al lastig (snel achterhaald), maar daar hebben Waze en Maps me nog niet in teleurgesteld. Ik heb alleen ondertussen wel geleerd om niet klakkeloos een aangeboden alternatief te volgen. Zo heb ik vaak genoeg alsnog op een B- of N-weg stil gestaan en het maar gerechtvaardigd met “ach, zo zie nog eens wat” (terwijl je in de verte het verkeer op de Autobahn weer ziet rijden).
Dus, voorspelbaarheid is het toverwoord. Er is genoeg data beschikbaar om o.b.v. historie, actuele verkeersintensiteit en werkzaamheden te kunnen voorspellen of en wanneer ergens een file zal ontstaan, of in ieder geval een kanspercentage mee te geven.

Voorbeeld: als ik 's morgens om 9u vertrek, zal iedere willekeurige navi-app mij vertellen dat er nog een paar restanten van de ochtendspits bij Eindhoven zijn, maar verder weerhoudt mij niets om rond 18:30u een welverdiend großes Bier te nuttigen. Dan weet ik al dat die ochtendspits wel opgelost is tegen de tijd dat ik daar ben (over een uur), maar ik moet de pitstops er nog wel bij optellen, dus zal het tegen 19u worden. Prima!
Ik rijd de bekende route via Venlo, Koblenz… Ho wacht eens, net voorbij Koblenz wordt de route aangepast. Drie kwartier file op de A8 bij Pforzheim (werkzaamheden) en daar ben ik over ca. 2 uur. Nieuwe route via Heilbronn, 20 minuten langer - beter dan 45 minuten, maar ik weet dat daar ook aardig aan de weg wordt gebouwd dus is dat wel zoveel beter? Ik kan nu nog doorsteken naar de A3. Dan wordt het 30 minuten extra, maar minder filegevoelig. Wat is wijsheid? Gokken dat de file over 2 uur minder of zelfs opgelost is, blind het geboden alternatief volgen, of kiezen voor je eigen ervaringen?
En onafhankelijk van deze beslissing kom je onderweg telkens van dit soort keuzes tegen, waarbij het telkens een gok is. Navigatiesystemen laten je dan hopeloos in de steek, want die vertellen je alleen hoe het er NU voor staat, en niet straks.

Een navigatiesysteem is uiteraard een hulpmiddel. Google is wel aan het experimenteren met AI, maar vooralsnog gok ik vooral om mijn eigen “intelligentie”.

Zeker op lange ritten is het altijd handig zelf te blijven nadenken en evt (de bijrijder) de voorgestellde sugesties idd te laten analyseren, ja, je kan blind de navi volgen, maar wanneer er een ongevalletje is die nu vertraging geeft is de kans groot dat wanneer je over 2 uur daar in de buurt komt dat die allang weer weg is en je er vrolijk voorbij zoeft, en als je dan opeens in een web aan binnendoorweggetjes zit is at meestal niet zo handig.

Ik gebruik zelf eigenlijk nog steeds google maps (met de android auto integratie).
die werkt vrij goed vind ik.
In het verleden heb ik altijd vaak Sygic gebruikt, toen was google maps nog een beetje in opkomst en gaf dat goede info, maar heb het idee dat die toch wel een beetje acterhaald is (alhoewel ik t lang niet meer heb gebruikt)
Tomtom ga ik eens proberen, kijken of dat wat is.

*bericht bewerkt door Powermage op 06 feb 2023 13:45

Ik ‘zweer’ ook bij TT. Komt waarschijnlijk omdat ik deze al vroeg had toen er nog misschien niet eens google maps bestond (?).Tijdens de vakantie heb ik zo’n losse TT aan mijn voorruit hangen (verbonden met telefoon voor verkeersinfo). Valt dan lekker binnen gezichtsveld. In Nederland gebruik im meestal mijn TT op mijn telefoon, daar meer voor files, etc. niet om de weg te vinden.
Als er dan op mijn TT een vertraging in zicht komt (eerst alleen als tijdsvertraging), kijk ik vaak even via google maps op mijn telefoon waar het is. Soms dan al op de TT op met telefoon ook even de route laten berekenen. Tja, mijn vrouw lacht me ook vaak uit…
Er is natuurlijk wel een verschil tussen incident of wegwerkzaamheden. Incident is meestal 2 uur later wel over, wegwerkzaamheden (A8, Pforzheim) duurt in de regel vaak de hele dag.
Maar zoals gezegd, je moet soms een keuze maken waarvan je achteraf pas weet of het de juiste is.

Als het puur op navigatie aankomt (beste instructies, beste routes, beste traffic, beste flister-info, beste stem, …) dan is TomTom Go Navigation met voorsprong dé app.

steefan op 06 feb 2023 10:02

Kan je dat onderbouwen @steefan?

  • Traffic: TT is al jaren markt-leider en komt in alle benchmarks als beste traffic naar voor
  • Instructies: TT geeft heel duidelijke instructies weer bij complexe situaties, nl indien er meerdere baanvaken zijn bij op-en afritten van wegen.
  • Flitser-info: mijn ervaring is uitermate positief hiermee. Ivm Duitsland: ik ken de juridische situatie daar niet, maar mogelijk speelt dat mee. Mogelijk zijn er staten met specifieke beperkingen qua wat mag weergegeven worden ? De details ken ik niet, maar Duitsland is complex op dat vlak (bv ook geen Streetview daar).
  • Routes: ik denk eerlijk gezegd dat de anderen dat ook best goed doen.
  • Stem: bij alle andere systemen behalve TT, zet ik de stem uit omdat het zo vervelend is. TT is de enige die dit goed beheerst.

Op vlak van search (POIs zoeken en vinden) is Google duidelijk veel beter, dus ik gebruik het (uiteraard) ook, maar dan enkel daar voor.
Trouwens, de wereld moet af van het monopolie van Google, dus een beetje chauvinisme kan geen kwaad bij navigatie-gebruik ;-)

*bericht bewerkt door steefan op 06 feb 2023 15:55

Toch denk ik dat je soms (met Google Maps doe ik dat) beter zelf aan het puzzelen gaat door waypoints aan te brengen. Ik heb nog geen enkele routeplanner weten de E23/E512 suggereren tussen Nancy en Mulhouse, waarschijnlijk omdat dit “maar” Nationals zijn, maar feitelijk is het overgrote stuk twee vakken per kant waar je 110 mag en slechts tussenin een beetje geboemel aan 90 met hopelijk niet teveel vrachtwagens voor je.

King_of_the_Wedge op 03 feb 2023 11:21

Intussen Sygic geïnstalleerd en niet alleen suggereert hij inderdaad de E23, maar ook de A33 (–> N59), iets dat ook interessant kan zijn, omdat die maar 40km een gewone 2-vaksbaan is en de rest een autoweg met 2x2 vakken.

TomTom (Amigo) inderdaad de nr. 1 qua navigatie en verkeersmeldingen
Snap niet wat mensen aan Waze vinden; onduidelijke kaarten, merkwaardige omleidingen en de flitsmelding zijn voor meer dan 50% outdated of fake.
Flitsmeister doet het prima in FR of DLD alhoewel een hoop domme boeren tolcamera’s voor vrachtverkeer aanzien voor flitsers.

*keep cool and relax...*

Voorgaande twee weken tweemaal op en neer gereden naar Oostenrijk. Mijn ervaring is dat Waze de ETA wat accurater inschat dan Maps. Vandaar dat ik over ben gestapt naar Waze. Omdat Waze niet alle flitsers meepakt heb ik Flitsmeister op de achtergrond draaien. Dus ik heb hetzelfde als Hofstadl in gebruik wanneer ik rij. Beide heen- en terugreizen volgens ETA gearriveerd. Ervaring met TT heb ik niet, maar ik ben om met de combi Waze + FM.

Plaats een reactie