Thermo ondergoed/ onderkleding

Tips gevraagd voor thermo onderkleding.
Ik draag nu onder mijn skikleding een skipully en een (ouder) thermo shirtje.
Nu ben ik op zoek naar een thermobroek, want ik heb vaak koude bovenbenen. Wat voor materiaal is prettig?
En zit een lange broek wel goed in je schoenen, en doe je die dan onder of over je sokken? Of beter voor een kortere thermobroek gaan?
En wat voor shirt is prettig? Ik heb het snel koud, maar tijdens het skiën ook weer snel warm van de inspanning. Wat voor materiaal is dan geschikt?
Alvast bedankt voor jullie tips!

Broek 3 kwart nemen en zowel broek als shirt van merinowol.

Broek 3 kwart nemen en zowel broek als shirt van merinowol.

Tiny-M op 29 jan 2023 13:29

Is dat voor een shirt niet erg warm dan?

Inderdaad, merinowol. Dit houdt de warmte vast en kan de warmte ook los laten als je het niet nodig hebt. Ideaal! Bij Lidl (online) is er momenteel een goede deal met 100% thermo ondergoed.

Nee, het reguleert de temperatuur.

Eens met Tiny-M
Merinowol is warmte regulerend. Nooit te koud, niet te warm.

Ik heb ook een set met ¾ van de Decathlon. Die is zonder merino dacht ik.

Falke o.a. heeft een set met

*bericht bewerkt door SuzannaE op 29 jan 2023 14:35

Falke spul. Liefst niet (enkel) met Merinowol. Ik jeuk me er een breuk aan. 🥵

Bla, bla, bla.

Ik zou bij de basislaag vooral kijken naar vochtregulerende kwaliteit, de mate waarin zweet/vocht naar de volgende laag doorgegeven kan worden. De isolatielaag/warmte is de middelste laag in een laagjes systeem. En merinowol is fijn materiaal inderdaad.

Falke spul. Liefst niet (enkel) met Merinowol. Ik jeuk me er een breuk aan. 🥵

bartvwg op 29 jan 2023 14:50

Oh ja, dat kan idd met wil heel irritant zijn…
Ik ga ff speuren bij Falke

Ik heb een lange thermobroek. Ik doe mijn skisokken erover en dat gaat prima met mijn skischoenen.

Ski you later!

Een langere onderbroek kun je altijd nog omvouwen, maar 3/4 of 7/8 of zo iets is wel wat makkelijker als je hem uitsluitend voor skiën gebruikt.

De meeste mensen zweten niet zo met de benen, dus iets minder kritisch.
En voor het warm en koud reguleren, daar zijn de ventilatie ritsen voor in je buiten broek.

Een langere onderbroek kun je altijd nog omvouwen, maar 3/4 of 7/8 of zo iets is wel wat makkelijker als je hem uitsluitend voor skiën gebruikt.

De meeste mensen zweten niet zo met de benen, dus iets minder kritisch.
En voor het warm en koud reguleren, daar zijn de ventilatie ritsen voor in je buiten broek.

Slim op 29 jan 2023 16:37

Zweten gaat idd voornamelijk om het shirt, niet de broek 😉

Kijk eens bij wat andere merken dan falke.
Onderstaande merken geven mij geen jeuk.

  • smartwool
  • icebreaker
  • kari traa (mijn vriendin heeft hier mooi spul van)
    Falke ook niet btw… Maar de kwaliteit vind ik nogal tegenvallen (sokken bijv. in 1 trip kapot)
Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Zoek hoe dan ook naar een 3/4 broek… dan heb je nooit gezeur met naden of dubbel zitten van je thermolaag…

Odlo heeft ook fijn 3/4 spul.

It's all about the turns duuuuuude!

Thermo kleding van Falcon vind je nogal eens afgeprijsd (50%) bij o.a. Kruidvat.
Zo heb ik een Falcon thermo broek voor slechts € 8,–. Draag ik alleen als het heel koud is. Bevalt prima.

Voordelen van merino wol: warm (maar nooit te), droog en geurloos is. Met 1 set kom je heel de week door.

Kijk eens bij wat andere merken dan falke.
Onderstaande merken geven mij geen jeuk.

  • smartwool
  • icebreaker
  • kari traa (mijn vriendin heeft hier mooi spul van)
    Falke ook niet btw… Maar de kwaliteit vind ik nogal tegenvallen (sokken bijv. in 1 trip kapot)
MountainHugger op 30 jan 2023 06:54

oh echt?! dat zou ik niet verwachten van zo’n bekend en ook redelijk prijzig merk. ik ga die andere zeker bekijken, dank je wel

Zoek hoe dan ook naar een 3/4 broek… dan heb je nooit gezeur met naden of dubbel zitten van je thermolaag…

Demtsjenko op 30 jan 2023 07:06

ja, daar ga ik idd ook voor, lijkt me het handigst.

Voordelen van merino wol: warm (maar nooit te), droog en geurloos is. Met 1 set kom je heel de week door.

CY325i op 30 jan 2023 09:25

dank je!
ik ga voor nu sowieso voor 1 set, en als het goed bevalt kan ik voor de volgende trip altijd nog wat bijkopen

ik heb eigenlijk alles van Craft.

Zomer spul en wingter spul, in beide situaties om vocht af te voeren en warm te blijven…

Winter Koud:
Op wintersport als het koud is een thermo onderbroek, gewoon een lange met de skisokken er overheen. Een shirt met lange mouwen voor de warmte en vochtopname. Daarop kleed ik me dan verder af voor de kou en afhankelijk van hoe koud het is; ski-pully, fleece vest of hoody en daaroverheen mn Hardshell jas.
Winter warm:
Geen thermo onderbroek, wel een shirt. Eventueel met korte mouwen maar soms ook gewoon met lange. De 2e laag is bepalend voor de temperatuur; alleen een fleece body of nog een dun fleece vestje, afhankelijk van hoe warm het is. Daar overheen hem ik mn jas, hardshell. Wind en waterdicht, niet super warm.

Zomer ook altijd een zweet shiert als ik ga sporten, maar dan eigenlijk altijd een body (zonder mouwen).

Ik wachtr altijd op aanbiedingen, dus deze periode is een goede kans… Craft gaat bij mij in elk geval lang mee. Heb een heel gelijdelijk een collectie opgebouwd want t is best duur…Kwalitatief goed spul, beter dan Falcon (vind ik dan)

Ik stem ook voor merinoswol. Kleine investering, maar:

  • blijft ook warm als je zweet
  • gaat niet snel stinken; gewoon laten drogen 's nachts en je kunt het weer aan. En daarom:
  • 1 setje is genoeg voor een week
  • biologisch afbreekbaar en recyclebaar als je voor 100% merinoswol gaat, dus ook geen microplastics in het milieu bij wassen en je hoeft het minder vaak te wassen

Voor een mengsel zou ik persoonlijk niet snel kiezen, omdat je dan alsnog de nadelen hebt van synthetisch. Gaat bij mij toch behoorlijk stinken.

  • icebreaker
MountainHugger op 30 jan 2023 06:54

Heel goed spul, de broek (260) onder de skibroek is super, bij -25 nog geen kou. 😉
De T-shirts (220) aan en ik jeuk me te barsten. Om een of andere redenen kan ik dat niet verdragen. 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

Ik heb een 3/4 van craft en een craft shirt.
Verder heb ik nog een merino wollen shirt van Nørrona.

It is an amazing world

Hier nog een heel gedegen artikel over baselayers:
https://femignarly.com/2021/12/07/base-layer-101/

*bericht bewerkt door Slim op 30 jan 2023 21:17

Ik ben fan 100% merino wol, oa Smartwool. 3/4 thermo broek is heel handig want ik heb een hekel aan dubbele randjes in mijn skischoenen. Shirt met lange mouwen en dan met 1 of 2 dons jassen aanpassen op de temperatuur. Ik heb dit jaar voor het eerst met 2 laagjes dons geskied omdat het heel koud was, boven op de thermo laag dus. Dat zat heerlijk. Dons is licht en bij droog weer ideaal voor mij. Als het dan net even te warm is doe ik er 1 uit en die kan je heel klein maken en in de rugzak opbergen.

Het voordeel van merino wol is dat het echt niet gaat stinken. Heb dus de hele week hetzelfde shirt gedragen en steeds na skiën even buiten gehangen. Klinkt misschien niet fris maar deze wol trekt geen bacterien aan en houd je huid droog, minder zweet dus. Al met al een ideale oplossing als je weinig bagage kan meenemen.

Gebruik zelf bij koud weer ook een 3/4 thermobroek. Ideaal icm de skisokken. Ik zou ook eens naar Kipsta shirts kijken bij Decathlon. Echt prima thermo spul, doe er alles mee, skiën, hardlopen, Mtb-en. En ook intensief. Isoleert en reguleert vocht, en kost geen drol.

*bericht bewerkt door Gerben.t.Z op 30 jan 2023 22:30

Ik heb zojuist bij Lidl wat Merino thermo gekocht. Ik heb nog nooit Merinowol gehad en had nog een thermobroek nodig, dus dat vind ik wel leuk om uit te proberen voor dit geld.
Ik fiets en schaats regelmatig, dus thermokleding is meerdere dagen per week in gebruik.

We hebben al heel wat Lidl kleding gehad. Bevalt prima. Ik heb nu een paar hele fijne thermoshirts van Lidl. De broeken zitten mij niet zo lekker en zakken steeds af. Misschien een maatje te klein.
Bij twijfel dus de grote maat bestellen. (of 2 maten en 1 terugsturen)

Ik heb van Falcon een shirt gekocht ij de Dekamarkt, is tijdens het sporten heel fijn, maar zodra ik stil ga zitten krijg ik het koud. Doe ik het shirt uit, heb ik het weer warm. Hoe kan dat?
Ik ga ook eens kijken voor merinowol, ik ben nogal een koukleum.

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

zodra ik stil ga zitten krijg ik het koud. Doe ik het shirt uit, heb ik het weer warm.

Ik gebruik alleen de thermo broek van Falcon. Daar krijg ik, ook bij stilzitten, geen kou mee.
Onder het skijack gebruik ik gewoon één of twee midlayers.

Tips gevraagd voor thermo onderkleding.
Ik draag nu onder mijn skikleding een skipully en een (ouder) thermo shirtje.
Nu ben ik op zoek naar een thermobroek, want ik heb vaak koude bovenbenen. Wat voor materiaal is prettig?
En zit een lange broek wel goed in je schoenen, en doe je die dan onder of over je sokken? Of beter voor een kortere thermobroek gaan?
En wat voor shirt is prettig? Ik heb het snel koud, maar tijdens het skiën ook weer snel warm van de inspanning. Wat voor materiaal is dan geschikt?
Alvast bedankt voor jullie tips!

Hannekie op 29 jan 2023 09:20

Ikzelf doe de thermobroek niet onder de skikousen, maar vouw de pijpen vanaf de bovenkant van de skischoenen terug tot over mijn knieën, om 2 redenen:

1-als je perfect zittende en opgemeten skischoenen hebt (na bootfitting) is zo’n extra laag stof om de onderbenen hinderlijk, ik vind het althans raar aanvoelen.
2-je houdt je knieën toch een beetje warmer met die extra laag thermostof.

Succes ermee!

Plaats een reactie