Soorten sneeuwkettingen

Over een week of 5 vertrekken we met een x3 op wintersport. Ik moet alleen nog op zoek naar sneeuwkettingen voor het ding. Maar is er een verschil tussen gewone sneeuwkettingen en sneeuwkettingen voor suv’s of 4x4’s?

Een suv is natuurlijk wat zwaarder dan een gewone personen auto. Aan de andere kant, een ketting met bandenmaat 245/50/18 is natuurlijk altijd wel een vrij grote/zware auto? Dus kan het kwaad om gewone kettingen op een suv te leggen?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 31 jan 2023 11:00: naar juiste categorie verplaatst

Volgens mij geen verschil, ketting is ketting, als bandenmaat maar klopt.

Ketting is niet zomaar voor alle auto’s geschikt, ook al klopt de bandenmaat.
4X4/SUV kettingen zijn inderdaad wat zwaarder/steviger uitgevoerd, dan ligt het er aan wat voor SUV je hebt. Het begrip SUV wordt over het algemeen nogal ruim genomen, maar kan zomaar 1000 kg onderling in gewicht verschillen. Voor de echt zwaardere koop je beter echte 4x4 kettingen, voor een lichtere SUV is standaard prima.
Let er wel op of er voldoende ruimte is in de wielkast, zijn diverse auto modellen waar alleen kettingen zijn toegestaan die niet achter de band lopen, dat vraag je het beste aan de dealer.

er is wel verschil tussen kettingen. hangt ook af van ruimte in je wielkast en of je kettingen achter de band kunnen lopen etc. ik heb zelf een 4 serie en maat 255/40/18 achter en daar weinig ruimte in de wielkasten. Dus daarvoor speciale kettingen. Ook een tip: kijk ff of je een breedteset hebt, dan verschilt maat voor van achter. sommigen vergeten dat wel es. voor een x3 kun je vgm gewoon ‘normale’ kettingen nemen, is niet echt een heavy duty ding

*bericht bewerkt door DaphneK op 29 jan 2023 21:06

Volgens mij heb je voldoende ruimte achter je wielen en heb je geen loopvlaketttingen nodig zie bijvoorbeeld; https://bepakt.nl/collections/sneeuwkettingen-voor-bmw-x3?gc…

Check even in je boekje van je auto daar de nieuwste X3 wel loopvlak sneeuwkettingen nodig hebben (dit voor auto’s waar geen ruimte is in de wielkast)…

Check even in je boekje van je auto daar de nieuwste X3 wel loopvlak sneeuwkettingen nodig hebben (dit voor auto’s waar geen ruimte is in de wielkast)…

Gerjon op 30 jan 2023 00:09

Dat is het probleem niet; Er is genoeg ruimte in de wielkasten volgens het boekje. Er staat ook niet bij dat het kleinere schakels moeten zijn etc.
Ik vroeg het me gewoon af. Als je ze huurt wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten auto’s. Maar als sneeuwkettingen om een 245/50R18 kunnen, dan heb je het al over grotere (en dus zwaardere) auto’s. Een fiat panda of corsa heeft niet zulke grote wielen.

Check even in je boekje van je auto daar de nieuwste X3 wel loopvlak sneeuwkettingen nodig hebben (dit voor auto’s waar geen ruimte is in de wielkast)…

Gerjon op 30 jan 2023 00:09

Dat is het probleem niet; Er is genoeg ruimte in de wielkasten volgens het boekje. Er staat ook niet bij dat het kleinere schakels moeten zijn etc.
Ik vroeg het me gewoon af. Als je ze huurt wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten auto’s. Maar als sneeuwkettingen om een 245/50R18 kunnen, dan heb je het al over grotere (en dus zwaardere) auto’s. Een fiat panda of corsa heeft niet zulke grote wielen.

Sinn op 30 jan 2023 09:40

Dan gewoon kettingen voor die bandenmaat nemen als ruimte geen probleem is. En zou ook automatisch spannende nemen, scheelt weer extra gedoe als je ze wel om moet leggen. Volgens mij is het gewicht van een X3 niet dusdanig zwaar dat je daar aparte kettingen voor moet hebben. Massa rijklaar verschilt amper wat van mijn 4 serie gran coupe. 18 inch velgen komen ook vaker voor, is ook niet belachelijk groot. Gewoon een betrouwbaar merk aanschaffen zoal bijv Pewag.

*bericht bewerkt door DaphneK op 30 jan 2023 10:10

https://bepakt.nl/collections/sneeuwkettingen-voor-bmw-x3-x3…

Let op!

BMW schrijft voor dat het model X3 in combinatie met de bandenbaat 245/50-18 niet geschikt is voor traditionele sneeuwkettingen met een schakeldikte boven de 12mm. Wij hebben op deze pagina een selectie gemaakt van sneeuwkettingen die wél geschikt zijn, waaronder sneeuwkettingen met een kleinere schakeldikte of gelijk aan 12mm, loopvlakkettingen en sneeuwsokken.

Volgens deze website heb je beperkte ruimte in de wielkast, handig om ze even te passen voordat je weggaat, is altijd handig natuurlijk…

Ik heb zelf laatste model x3 met een breedset en achter bandenmaat 275 en 20 inch, word toch een breedset voor aanbevolen volgens de boekjes

@bas8, volgens de website zou jij inderdaad loopvlakkettingen nodig hebben zie bijvoorbeeld:
https://bepakt.nl/collections/sneeuwkettingen-voor-bmw-x3-x3…

Klopt, gelukkig nog nooit kettingen nodig gehad met deze auto, ook niet met veel sneeuw en bergop.
( appartement in het skigebied zelf) 400 meter boven het dorp.

Plaats een reactie