Sneeuwzekerheid Winterberg

Hallo,
Door tijdgebrek zouden we onze skivakantie tijdens de midweek van de krokusvakantie in Winterberg doorbrengen kan iemand mij vertellen hoe het met de sneeuwzekerheid in deze periode is?

op dit moment topcondities! Met de krokus ook nog zeker het geval.

op dit moment topcondities! Met de krokus ook nog zeker het geval.

koen_ op 31 jan 2023 14:58

Wat heb jij voor glazen bol? De Krokus is pas vanaf 25 februari.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

op dit moment topcondities! Met de krokus ook nog zeker het geval.

koen_ op 31 jan 2023 14:58

Wat heb jij voor glazen bol? De Krokus is pas vanaf 25 februari.

KrisWeer op 31 jan 2023 15:05

Erg ligt een immens pak kunstsneeuw op de pistes, volgende week word het weer flink koud en kunnen ze eventueel indien nodig nog meer kunstsneeuw produceren. Op de pistes ligt met de krokus gewoon een dik pak kunstsneeuw. Het kan alleen af en toe regenen als je pech hebt met het weer.

Born to Ride

op dit moment topcondities! Met de krokus ook nog zeker het geval.

koen_ op 31 jan 2023 14:58

Wat heb jij voor glazen bol? De Krokus is pas vanaf 25 februari.

KrisWeer op 31 jan 2023 15:05

Erg ligt een immens pak kunstsneeuw op de pistes, volgende week word het weer flink koud en kunnen ze eventueel indien nodig nog meer kunstsneeuw produceren. Op de pistes ligt met de krokus gewoon een dik pak kunstsneeuw. Het kan alleen af en toe regenen als je pech hebt met het weer.

Matthias123 op 31 jan 2023 15:16

Zo kan het lopen maar het is nog niet in kannen en kruiken. De komende dagen flink wat regen (vandaag al begonnen) en de kou volgende week is nog niet zeker (zie ensemble hieronder). Daarna volgen nog twee weken waarin het weer ongewis is. Of er dus nog steeds topcondities heersen eind februari is nog absoluut niet te zeggen.

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 31 jan 2023 15:26

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Zoals je zelf kan zien liggen gewoon nagenoeg alle modellen (ruim) onder het vriespunt. De hoogste pistes hebben nu ook nog steeds gewoon sneeuwval.

Born to Ride

Zoals je zelf kan zien liggen gewoon nagenoeg alle modellen (ruim) onder het vriespunt. De hoogste pistes hebben nu ook nog steeds gewoon sneeuwval.

Matthias123 op 31 jan 2023 15:39

Het zijn niet alle modellen, het ziin de leden van 1 model, nl. GFS.
Maar het ensemble van dat model wijst idd op mogelijk kouder weer vanaf volgende week. ;)

Bla, bla, bla.

Hij heeft inzicht in veel modellen als wannabe weerman. Hij kan ze dus gewoon inzien. Hij zal ook wel gezien hebben dat het Europese model nog iets kouder is. Geen enkel model en geen enkele run wijzen op langdurige, zware dooi. Er is dus voorlopig geen enkele reden die er ook maar enigzins op wijst dat we binnen afzienbare tijd slechte pistes hebben. Komende 2 weken zal er in ieder geval nagenoeg niets weggooien, gezien dit de koudste periode van het jaar is, is de kans daarop de 2 weken daarna ook nihil aangezien zo’n dikke laag kunstsneeuw zeer veel dooi kan hebben en er in eerste instantie zelfs nog sneeuw bij gemaakt kan worden.

Born to Ride

Hij heeft inzicht in veel modellen als wannabe weerman. Hij kan ze dus gewoon inzien. Hij zal ook wel gezien hebben dat het Europese model nog iets kouder is. Geen enkel model en geen enkele run wijzen op langdurige, zware dooi. Er is dus voorlopig geen enkele reden die er ook maar enigzins op wijst dat we binnen afzienbare tijd slechte pistes hebben. Komende 2 weken zal er in ieder geval nagenoeg niets weggooien, gezien dit de koudste periode van het jaar is, is de kans daarop de 2 weken daarna ook nihil aangezien zo’n dikke laag kunstsneeuw zeer veel dooi kan hebben en er in eerste instantie zelfs nog sneeuw bij gemaakt kan worden.

Matthias123 op 31 jan 2023 15:57

Wat een vreemde suggestie dat ik weerman zou willen worden. Ik ben heel blij met mijn huidige baan. Maar even ter zake, met grote onzekerheid in de ensembles kun je niet zulke uitspraken doen. De uitkomsten van de operationele runs kunnen dan plotseling omslaan en het hele ensemble meetrekken. Ter ilustratie kan ik direct de 06Z uitvoer van EC tonen die een stuk zachter is geworden voor de komende dagen (en kletsnat):

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 31 jan 2023 16:16

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Ook deze duikt na het weekend de diepte in qua temperatuur! met je naam impliceer je op het gebied van weer wel een hoop. Trek daarnaast voor het skigebied er nog 1 a 2 graden vanaf.

Born to Ride

Ter illustratie kan ik direct de 06Z uitvoer van EC tonen die een stuk zachter is geworden voor de komende >dagen (en kletsnat):

null

KrisWeer op 31 jan 2023 16:15

Waar zie jij dat het kletsnat wordt? Ik zit er komend weekend en in al mijn weerapps zie ik hooguit wat lichte regen of lichte sneeuwval.
Buiten dat, het moet echt wel zeker twee weken dooien en heel veel regenen, wil de huidige laag kunstsneeuw wegsmelten, en ook dat zie ik nog nergens in de weerberichten verschijnen.

*bericht bewerkt door paolie op 31 jan 2023 16:55

Ter illustratie kan ik direct de 06Z uitvoer van EC tonen die een stuk zachter is geworden voor de komende >dagen (en kletsnat):

null

KrisWeer op 31 jan 2023 16:15

Waar zie jij dat het kletsnat wordt? Ik zit er komend weekend en in al mijn weerapps zie ik hooguit wat lichte regen of lichte sneeuwval.
Buiten dat, het moet echt wel zeker twee weken dooien en heel veel regenen, wil de huidige laag kunstsneeuw wegsmelten, en ook dat zie ik nog nergens in de weerberichten verschijnen.

paolie op 31 jan 2023 16:54

Foutje, hierbij de grafiek met neerslagverwachting.

null

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Als een paar runs veel neerslag verwachten word het kletsnat, als een paar runs warmer zijn gaat het hard dooien. Dat 80+% anders is doet er blijkbaar niet toe?

Born to Ride

Ter illustratie kan ik direct de 06Z uitvoer van EC tonen die een stuk zachter is geworden voor de komende >dagen (en kletsnat):

null

KrisWeer op 31 jan 2023 16:15

Waar zie jij dat het kletsnat wordt? Ik zit er komend weekend en in al mijn weerapps zie ik hooguit wat lichte regen of lichte sneeuwval.
Buiten dat, het moet echt wel zeker twee weken dooien en heel veel regenen, wil de huidige laag kunstsneeuw wegsmelten, en ook dat zie ik nog nergens in de weerberichten verschijnen.

paolie op 31 jan 2023 16:54

De hoofdloop van het ECMWF is wel erg nat, zie totalenkaart hieronder. Ik denk dat er hooguit de helft gaat vallen, zo’n 20-30 mm, zeker maar dat een paar mm. De tendens is dat zowel de kou als de neerslag verder naar het oosten schuift. Even de nieuwe kaarten afwachten die rond 20u verschijnen.

null

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

https://www.wintersport.nl/dorpen/winterberg/weersverwachtin…

Dat ziet er prima uit, maar er kan nog een hoop veranderen. Meer valt er toch eigenlijk niet over te zeggen ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

https://www.wintersport.nl/dorpen/winterberg/weersverwachtin…

Dat ziet er prima uit, maar er kan nog een hoop veranderen. Meer valt er toch eigenlijk niet over te zeggen ;)?

Roy83 op 31 jan 2023 17:38

In deze verwachtingen klopt toch iets niet hoor. 🤔
Maar goed, een paar dagen warme spoeling kan Winterberg best aan, je moet er gewoonweg niet skiën als het regent. Weinig plezier aan denk ik.
Ze hebben ruim voldoende kunstsneeuw en dat cocktailijs liggen om het seizoen uit te zingen.
Bovendien is het nog maar 1 februari morgen. 🙂

Bla, bla, bla.

Als een paar runs veel neerslag verwachten word het kletsnat, als een paar runs warmer zijn gaat het hard dooien. Dat 80+% anders is doet er blijkbaar niet toe?

Matthias123 op 31 jan 2023 17:34

Jij leest dingen die ik nergens zie staan.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Plaats een reactie