met de bus richting Oostenrijk; een aanrader of een no go?

Hallo,

het liefste zouden we (gezin met 1 kind) met de slaaptrein richting Oostenrijk gaan in de voorjaarsvakantie, maar er zijn geen tickets meer. Overdag op vrijdag reizen is helaas geen optie. s Nachts zelf rijden ook niet en we willen graag op zaterdag niet al te laat op de plaats van bestemming zijn (Serfaus). In mijn studententijd jaaaaaren geleden ook wel eens met de bus geweest. Maar toen nog fris en fruitig. Wat is jullie ervaring? Andere optie zou zijn om vrijdag einde middag te gaan rijden en dan tot een uur of 21 uur iets zoeken om te overnachten. Maar dat is ook wel weer gedoe. Enfin, ik lees graag tips!

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 02 feb 2023 13:30: verhuisd naar juiste categorie

Victorine

Hoe oud is je kind? 1 jaar oud of 14 jaar oud maakt nogal een verschil 😉

Ik ga met dochter (7jr) zelf met de auto.
Wij gaan vrijdagmiddag rijden en overnachten net boven München. Ik hoop dat we de volgende ochtend vroeg verder kunnen en rond de middag op plaats van bestemming zijn.

Bus heb ik afgelopen jaar zelf ervaren maar ik sliep er vreselijk slecht en verwacht niet dat dochter kan slapen in een bus (in auto wil al nooit). Daar gok ik het dus niet op.
Ik had wel graag met de trein gegaan, kabine met bedden. ik heb vroeg al gezocht maar er was niets wat w.b. prijs opwoog tegen zelf rijden met overnachting.

Hoe oud is je kind? 1 jaar oud of 14 jaar oud maakt nogal een verschil 😉

bram82 op 31 jan 2023 21:31

Hij is 13.

Victorine

Ik heb 1x de bus gepakt vanaf Serfaus naar ~Arnhem en ben daar toen opgepikt. Was best te doen, bus vertrok rond ~18 uur en we kwamen 7-8 uur aan 's ochtends. Onderweg 1x overstappen van bus en nog wat adresjes langs rond Seefeld om de bus vol te krijgen.

Zou wel een slaapmasker en koptelefoon meenemen, dat helpt al enorm met slapen. Beetje white noise op de achtergrond en slapen maar.

*bericht bewerkt door Jesper op 31 jan 2023 22:41

Gang is alles

Wij vertrekken vanuit N-Nederland juist op vrijdagmiddag met de auto, omdat dat het begin van de vakantie is. Onderweg slaan we ergens willekeurig af in de hoop een dorpje te treffen met een lekker restaurant; dat lukt de ene keer beter dan de andere keer ;-). Klein tasje mee in de auto met spullen voor onderweg en de rest van de spullen blijven allemaal in de auto. We slapen in een hotel met daarnaast een grote supermarkt die op zaterdag om 7 uur open is. Daar halen we eten voor onderweg. Rond 14 uur (afhankelijk van de drukte onderweg) zijn we dan in het Zillertal en hebben we tijd om ons te installeren, huurmateriaal voor de kinderen te halen en evt nog een beetje te wandelen. De hutspot/stamppot boerenkool die uit de vriezer meegenomen is als koelelement in de koelbox is zaterdagavond (nagenoeg) ontdooit, dus we zitten snel aan tafel. Nog 3.5 week: we hebben er al zo veel zin in!
Oftewel: voor mij/ons geen bus, maar lekker met de auto op vrijdagmiddag vertrekken.
ps. in mijn studententijd ook met de bus naar Frankrijk geweest; toen hadden we ook geen auto en was het heel fijn dat dat kon, Nu hebben wij geen hekel aan autorijden, dus dat zal schelen. Maar wij vinden de auto echt heel veel fijner!

*bericht bewerkt door mardejo1 op 01 feb 2023 08:14

Oostenrijk;
Ik probeer vaak in de middag op vrijdag weg te rijden. Warm eten alvast tijdens de lunch en wat broodjes etc mee als avondeten onderweg.

Daan doorrijden tot voorbij Munchen (tegen 23.00-24.00 uur) Overnachten in een snelweghotelletje.
Volgende morgen nog een 1-2 uur rijden en de piste op.

In de middag inchecken en je hebt zomaar een extra dagje geskied.

Totales Vollidiot

Dit jaar hebben we mazzel dat de kinderen op vrijdag een studiedag hebben, maar andere jaren vertrekken we direct na school, rijden dan tot midden Duitsland en slapen in een hotel. Volgende dag vroeg op en dan is het doel om rond 14 uur an te zijn, maar naar Serfaus heb je of de Fernpas of de albergtunnel, en dat kan flinke files en vertraging geven.

Met de bus heb ik vaak gedaan toen ik nog alleen was, want ik had geen comfortabele auto en dan vind ik rijden te vermoeiend. Nu slaap ik een bus niet heel veel slechter dan thuis, dus ik kom redelijk uitgerust aan. Dat geldt niet voor man, en ik ben bang dat mijn kinderen in een bus zich als draken zouden gedragen, dus dat doe ik de medepassagiers niet aan. Met twee chauffeurs is het ook prima te doen.

2x met zoon (11 en nu 12 jaar) met de bus gegaan: de eerste keer kon hij slecht slapen. Omdat we toen vroeg aankwamen en nog de halve dag op ons appartement moesten wachten, weinig aan deze dag gehad. Ook was er organisatorisch van alles mis gegaan bij de reisorganisatie, waardoor we uiteindelijk pas om 19:00 ons huisje hadden en om 22;00 naar bed konden. De dag erna had hij nog last van de vermoeidheid waardoor de les ook niet goed ging. De eerste zaterdag die veel mensen als extra dag op de piste omschrijven, hadden wij dus niet.
De dag van vertrek hebben we nog wel gesnowboard tot een uur of 4 en was zelfs de leukste dag.

Dit jaar wist zoon hoe de busreis zou zijn. Daardoor hebben we allebei aardig goed geslapen, en niet zoals vorig jaar met slaapachterstand begonnen. Als ik niet afhankelijk zou zijn van de reisorganisatie zou ik de bus zonder meer aanraden, zeker als je zelf al een plek hebt waar je direct terecht kan met je bagage.

Groot voordeel is dat je 's nachts onderweg bent en je niet druk hoeft te maken om wegcondities. en verder kun je nog gezellig een spelletje doen ofzo. En thuiskomen op zondagochtend is ook best fijn. De hele dag nog om dutjes te doen, op te ruimen etc. De zaterdag van vertrek is wel echt een extra skidag.

Nadeel is dat je een stuk minder mee kunt nemen dan wat je in de auto mee zou nemen, maar ook dat went. Als je je instelt op een slapeloze nacht, kan het alleen maar meevallen. Wij gaan naar Frankrijk waar we ter plekke ook geen auto nodig hebben. Alles van boodschappen tot dokter is op loopafstand of in het ergste geval met een gratis bus ter plekke te bereiken. Ook wel handig om mee te nemen in de beslissing.

Wij hebben wel een heel pakket aan spulletjes mee om de reis te veraangenamen: oordopjes, koptelefoon+muziek, oogmasker, dekentje, warme sokken of sloffen.

Na de eerste busreis met zoon zei ik “dit nooit meer”, maar juist tijdens een schoolvakantie heeft het best zijn voordelen. Volgende keer zal ik wel.proberen op tijd een treinreis te reserveren, al moet je dan toch weer overstappen. Dat is bij busreizen soms ook, maar soms rijden ze direct naar het dorp van je bestemming. Dat is wel echt heel fijn ook.

Kijk eens naar de pendeldienst van Interbus. Ze zijn uiteraard wel iets duurder maar deze touringcar is erg luxe met veel meer beenruimte en grote stoelen die helemaal achterover kunnen. Ik ben dit jaar voor de 2e keer met hun naar Tirol gereden en flink wat kunnen slapen.

Hier prima ervaring met Winterliner. Maar… belangrijkste is zoals hierboven ook aangegeven: heb je een acco waar je terecht kunt met je spullen en nog kunt ontbijten bijvoorbeeld? Je wilt niet op straat staan als je bv. rond 7 uur wordt afgezet in Serfaus.

Hallo,

het liefste zouden we (gezin met 1 kind) met de slaaptrein richting Oostenrijk gaan in de voorjaarsvakantie, maar er zijn geen tickets meer. Overdag op vrijdag reizen is helaas geen optie. s Nachts zelf rijden ook niet en we willen graag op zaterdag niet al te laat op de plaats van bestemming zijn (Serfaus). In mijn studententijd jaaaaaren geleden ook wel eens met de bus geweest. Maar toen nog fris en fruitig. Wat is jullie ervaring? Andere optie zou zijn om vrijdag einde middag te gaan rijden en dan tot een uur of 21 uur iets zoeken om te overnachten. Maar dat is ook wel weer gedoe. Enfin, ik lees graag tips!

Victorine op 31 jan 2023 21:24

Ik zou met een zoon van 13 gewoon gaan rijden op vrijdag wanneer je kan… doorrijden tot wanneer je niet meer wil, hotelletje en sochtends weer verder na t ontbijt. Evt ontbijt in de auto,je beweegt toch niet veel dus een klein broodje en kop koffie is voorons voldoende.

Wij hebben nog jonge kinderen en kunnen/willen vrijdag avond niet zo lang doorrijden als jullie met een 13 jarige. Wij vertrekken de nacht van vrijdag op zaterdag heel vroeg. Kwa aankmomsttijd maakt het nioet veel uit of je vrijdag eerst gaat rijden en dan een hotel pakt, het kost alleen een overnachting in de zin van geld…

Wij ook slechte ervaring in het verleden, zelf vind ik grootste struikelblok dat je eerst met een service lijn van je opstappunt naar een overstappunt moet.Daar moet alles uit deze bus ,en moet je wachten tot alle service lijnen er zijn.Voor je, je definitieve bus nummer krijgt. Begon al in Utrecht bus uur te laat.Toen naar Boxmeer nog een uur voor we verder gingen.

Het rijden opzicht viel niet tegen ,je slaapt niet echt ,maar hoef je ook niet te concentreren.En hadden geluk voor het hotel te worden afgezet in Zell am See. Nog een voordeel je kunt eigenlijk 8 dagen skiën.

Terug ook weer het zelfde probleem bus wederom te laat omdat de chauffeur zijn rusttijd er nog niet opzat ,omdat ze s,morgens laat waren aangekomen.Het kleine voordeel je zit dan binnen.

Dit betrof een kras reis je had toen nog geen flixbus e.d

Met de bus prima te doen. Om te zorgen dat je niet een deel van het land door moet om overal reizigers op te halen, kan je er ook voor kiezen om naar het verzamelpunt te rijden en daar gelijk in de juiste bus te stappen. Dan heb je verder geen gedoe met overbrengen van je spullen naar een andere bus en ben je minder tijd kwijt aan de reis. Qua vervoer met de bus vonden wij het altijd prima en je hebt gelijk 2 extra skidagen. Wel eerst inderdaad even controleren of je al je bagage al kwijt kan ik je acco. Wij zijn eens met Sunweb, de Jong Intra en Winterliner geweest.

Oostenrijk;
Ik probeer vaak in de middag op vrijdag weg te rijden. Warm eten alvast tijdens de lunch en wat broodjes etc mee als avondeten onderweg.

Daan doorrijden tot voorbij Munchen (tegen 23.00-24.00 uur) Overnachten in een snelweghotelletje.
Volgende morgen nog een 1-2 uur rijden en de piste op.

In de middag inchecken en je hebt zomaar een extra dagje geskied.

Kdtl op 01 feb 2023 08:22

Precies wat wij ook doen. Ontspannen reizen op de vrijdagmiddag/avond en zaterdag uitgerust de piste op. Daar kan geen bus tegenop.

Heeele late reactie :). Het is uiteindelijk toch de auto geworden. Maar dank in ieder geval voor het meedenken!!

Victorine

Plaats een reactie