Naar L3V eind maart?

Beste mede forummers,

Ik vraag me af of jullie goede ideeen hebben.

We hebben nu een midweekje Les Menuires in de agenda staan laatste week van maart. Ook daar is het natuurlijk warm geweest begin januari, en heeft men tot nu toe in vergelijking met eerdere jaren geen overdadige hoeveelheid sneeuw. Een paar weken geleden merkten we in Ski Amade (uiteraard veel lager - maar toch) duidelijk de onderliggende effecten van de omstandigheden in de kerstweken. Op stukjes piste waar het steil is, of druk geweest bestaat de onderliggende laag soms duidelijk uit ijzige sneeuw.

Gaan we die laag terugzien einde seizoen - ook in Le Menuires/les 3 Vallees? Is L3V wel een goede bestemming of zien jullie betere alternatieven?

give me your thoughts!

2010 eind maart begin april in L3V geweest. In LM in de dorpen was de sneeuw zozo, beetje papperig. In VT en op hoogte buitengewoon goed.
Denk dat er weinig betere alternatieven zijn dan L3V (en dan met name Val Thorens).
Natuurlijk is Tignes een optie en Ischgl en zoveel meer.
Gewoon gaan. Ze zijn niet voor niets open tot begin mei.

Maak je absoluut geen zorgen. Het heeft daar al goed gesneeuwd, vanaf half januari was (en is) het heel goed koud en de condities waren, en zijn perfect. En tot maart zat het zeker nog een aantal keer keihard gaan sneeuwen. Eind maart is absoluut geen ‘einde seizoen’. Check ook even mijn video van vorige week:
https://www.wintersport.nl/weblog/20/01/2023/live-absolute-d…

Click. Click. Peace

Maak je absoluut geen zorgen. Het heeft daar al goed gesneeuwd, vanaf half januari was (en is) het heel goed koud en de condities waren, en zijn perfect. En tot maart zat het zeker nog een aantal keer keihard gaan sneeuwen. Eind maart is absoluut geen ‘einde seizoen’. Check ook even mijn video van vorige week:
https://www.wintersport.nl/weblog/20/01/2023/live-absolute-d…

Rogier op 01 feb 2023 09:04

@rogier , het heeft even geduurd, maar je lijkt gelijk te gaan krijgen ;-)

En het gaat de week erna nog meer sneeuwen:

null

*bericht bewerkt door skifan op 02 mrt 2023 15:17

bon ski

En de week na 9 maart komt er volgens bepaalde sites nog een meter sneeuw bij… is natuurlijk nog een beetje veraf, maar toch. Zelfs al is het maar de helft, dan nog ligt er een mooie verse laag overal. Da’s ook goed voor mij, want ik ben er ook in de laatste week van maart (25 mrt, Les Menuires).

Ik was er vorig jaar in de week van 6 maart, en toen had het ook al 5-6 weken niet gesneeuwd, maar pistes lagen er perfect bij. De week nadien is er toen ook een ferm pak gevallen. Beetje hetzelfde scenario als dit jaar, maar als ik de webcams bekijk, dan lijkt de sneeuw buiten de pistes nu al meer gesmolten dan toen.

Even topic kapen. Ik zie voor volgende week sterke wind voorspeld in Les Trois Vallées. Windstoten tot 70km/u. Wat ik me dan afvraag: vanaf welke windsnelheden worden de liften stopgezet?

En kan je zoveel pech hebben dat je gewoon drie opeenvolgende dagen aan gesloten liften staat? Of is dat weinig waarschijnlijk?

*bericht bewerkt door skivr op 02 mrt 2023 17:26

Naast de windsnelheid is ook de richting nog van belang of liften wel of niet gesloten worden. De liften hebben verschillende oriëntaties waardoor de kans klein is dat ineens alles gesloten is. Bovendien heeft Val Thorens door de ligging vaak te maken met hardere wind. Ze hebben daarom een aantal liften neergezet dat daar goed tegen bestand is doordat ze over 2 kabels lopen ipv 1.

Idd… vorig jaar hadden wij 1 dag met behoorlijk sterke wind toen we 's morgens buitenkwamen in Les Menuires. Volgens andere skiers uit Valtho was de wind daar ook behoorlijk sterk.
Via een tip van een skileraar, zijn we de kam overgestoken naar de vallei van Meribel, en idd daar nauwelijks wind, zelfs op de pistes bovenaan. Maw, zolang de liften draaien kan overstappen naar een andere vallei een oplossing zijn voor teveel wind.

Vorig jaar rond 15 maart geweest, en de situatie was eigenlijk helemaal niet goed. Alles was open, dat zeker wel, en het was prachtig weer. Maar ook vlot meer dan 10 graden. De sneeuwkwaliteit onder de 2000 tot zelfs 2500 meter was een drama. De dalafdalingen waren al helemaal geen pleziertje. Alles op hopen, met overal papsneeuw.

Vorig jaar rond 15 maart geweest, en de situatie was eigenlijk helemaal niet goed. Alles was open, dat zeker wel, en het was prachtig weer. Maar ook vlot meer dan 10 graden. De sneeuwkwaliteit onder de 2000 tot zelfs 2500 meter was een drama. De dalafdalingen waren al helemaal geen pleziertje. Alles op hopen, met overal papsneeuw.

Kouemaha op 04 mrt 2023 18:59

Hmm… is het dan in enkele dagen zo erg achteruitgegaan? Wij waren in LM van 7 tot 12 maart 2022, en heb later in die week de afdalingen naar Saint Martin (via Jeruzalem & Loi) en naar La Tania gedaan, toch 2 laaggelegen punten, en toen waren die pistes nog prima. Het was idd nogal warm en we zagen wel een degradatie in de loop van de week.

Op https://www.flickr.com/photos/69776378@N02/sets/ staan een aantal foto’s gemaakt rond de periode dat het volgens Kouemaha erg warm was (wat klopt). Aan het eind van de dag waren de lagere pistes vaak slush maar er viel nog prima te skiën.

bon ski

Ik heb even wat foto’s opgezocht van de periode dat wij er waren (6 maart - 12 maart), waarop ik mij baseerde om te zeggen dat wij de pistes in de week voor mid maart behoorlijk ok vonden, zeker omdat er al wekenlang geen vlokje gevallen was + warm:

Druk gebruikt aankomstpunt aan de Menuires lift (6/3 namiddag om 16u34):

null

De piste onderdoor Menuires, naar het vertrekpunt La Masse (6/3 namiddag om 16u06)

null

La Tania… je kunt een stukje van de piste zien… het begon idd wat slush te worden op dit laag gelegen punt (12/3 12u45). Vermoedelijk werd dit later in de namiddag wat erger, want idd wel warmer dan normaal.

null

Maar in ieder geval, die week viel er absoluut prima te skien (of boarden in mijn geval).

*bericht bewerkt door Videast op 06 mrt 2023 10:06

Plaats een reactie