Elan Amphibio op minder geprepareerde pistes

Ik ski sinds seizoen 2015-2016 op ELAN Amphibio’s 14 TI. Later is dit model de 16TI’s geworden. Ik ski al zo’n 40 jaar, vanaf mijn tienerjaren. Heb in mijn jeugd verschillende keren in Oostenrijk les gehad en de afgelopen 10 jaar doe ik elk jaar een stuk of 6 lessen op de rollerbaan om techniek en conditie bij te houden. Ik heb dus een goed niveau. ik hou van snelheid en ik ben niet bang aangelegd. De afgelopen 10 jaar ski ik ook met vrienden. We zijn goed aan elkaar gewaagd en dit geeft mij een soort van referentie kader. Vanwaar dit hele verhaal: bij een mooi geprepareerde piste ben ik absoluut de snelste en is mijn carven om door een ringetje te halen. Puur genieten! Maar bij minder goed geprepareerde pistes, sneeuwhopen etc. bengel ik achteraan en lijk ik veel meer te verzuren dan mijn vrienden. Dit zal ongetwijfeld hoofdzakelijk aan mijn techniek liggen. Maar spelen deze ski’s hier ook een rol in?

Ik denk eerder aan skills & schoenen (te groot ga je meer last van hebben als je meer dynamisch moet gaan skiën)

Heb je filmpje van je skikunsten?

Grappig, ik heb deze ski’s toevallig afgelopen week een dagje gehuurd. Ik ben een telemarker en skiën doe ik in principe niet meer, maar heel soms begint het te kriebelen en huur ik een dagje een set.

Ik kan me wel herkennen in jouw verhaal. Ik vond dit zeker niet de beste ski’s voor dit werk. Op de ongeprepareerde zwarte piste Combe de Gers moest ik erg diep gaan om veel meters te maken, terwijl ik beschik over een zeer goede conditie.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Idem hier. Ik had de oude16ti. Dat is nu de 18ti geworden geloof ik. Bij strakke pistes steevast de snelste zonder moeite. Bij bulten etc compleet naar de vaantjes.
Is ook een hele zware ski qua gewicht.
Heb nu de Elan Wingman 82 ti en totaal de omgekeerde wereld.
Niet meer de snelste maar op elk terrein super relaxte ski.

*bericht bewerkt door Alex82 op 02 feb 2023 14:29

Wel normaal dat de wat stijvere piste ski’s het minder doen in die omstandigheden. Wat kan helpen is het afbotten van tip en tail zodat ze beter op de kaal geskiede stukjes kunnen slippen, een iets kortere ski nemen die daardoor wat veelzijdiger is maar nog goed houdt op strakke pistes en je niet te veel fixeren op de hoopjes vlak voor je, maar 15 meter vooruit kijken en de hoopjes nemen met voldoende flex in je knieën.

Bedankt allen voor de zeer bruikbare tips en inzichten. Ik ga sowieso ook de Wingman 82TI proberen!

Om even je topic te “stelen”; ik heb altijd mijn vraagtekens bij dames/heren ski. De wingman spreekt mij, met exact dezelfde ervaringen als door Classic beschreven, erg aan als alternatief voor mijn Elan Insomnia 16ti.
Zoals afgelopen nieuwjaarsweek wil ik echt niet meer, had het zo onaangenaam zwaar in de slush en met de buckels.
De Wingman staat niet bij de damesski’s maar wat is nou echt het voornaamste verschil tussen heren/dames ski?
Snap dat het kan uitmaken als je een kleine lichte dame bent, maar ik ben vrij lang (1.79) en niet licht (78 kg). Zou een heren (of is die gewoon unisex?) ski dan niet juist een goede keuze zijn?

❄️

Verschil tussen de wingman en de wildcat is zo ver ik uit heb kunnen zoeken de positie van de bindingen.
Die staan bij de wildcat verder naar voren omdat bij dames het zwaartepunt ven het lichaam lager ligt.
Zo kan je met minder moeite druk houden op de voorkant van je ski.

Ik heb ze nog niet naast elkaar gezien dus hoeveel het verschilt weet ik niet

*bericht bewerkt door SuzannaE op 16 feb 2023 14:17

Heb zojuist de Wingman 78C binnen voor mijn vrouw (via Ekosport,frankrijk besteld en binnen 6 dagen binnen)
De EL10 GW shift binding die daar op zit is heel eenvoudig te verstellen, voor en achter onafhankelijk, dus je kunt ze net zo makkelijk iets naar voor plaatsen.
Het zijn erg lichte skies, deze (152 cm lang) zijn 4,77 kg. Dus zie niet wat het verschil met een dames-ski zou zijn, of het zou de kleur moeten zijn.

*bericht bewerkt door Hakke op 16 feb 2023 17:46

Dames ski’s verschillen op een aantal vlakken:

  • Bindingen meer naar voren, past beter bij zwaartepunt van vrouwen en zorgt voor een meer voorwaartse ski houding. Vrouwen skiën van ‘nature’ wat sneller achterop. Soms is de binding achteraan iets hoger dan de binding vooraan waardoor je vanzelf wat meer die voorwaartse positie aanneemt.
  • Zachtere flex omdat vrouwen gemiddeld lichter zijn dan mannen. Vooraan zijn ze in verhouding zachter dan achteraan vergeleken met de heren ski. Ik zie vaak dat ze wat smaller onder de voet zijn en/of wat breder zijn de tip. Al die dingen maken het insturen, kanten en buigen van de ski makkelijker.

Door de constructie zijn de ski’s ook lichter dan de heren variant en qua karakter zijn ze meer vergevingsgezind, iets zachter en makkelijker. En dan is er nog de kleur en print op de topsheet, ook niet onbelangrijk voor velen 😉

Anderzijds zijn er heel wat vrouwen die met de unisex / heren variant skiën. Vaak wel de wat sportievere / krachtige skiesters.

*bericht bewerkt door Hupla op 16 feb 2023 18:29

Tja… dat herken ik wel! Heb zelf Elan Amphibio 88 XTi en ervaar ook wel dat ze op de vlakkere goed geprepareerde pistes strak stabiel en goed sturen. Later op de dag bij wat sneeuwhopen wordt het wel minder!
Ook wel omdat ze best lang zijn, 178 cm
2 weken geleden was ik een dag of 14 in de dolomieten.
De pistes zijn daar ook later op de dag strak en vlak, en dus geen enkel probleem.
Ik heb ook een paar dagen Stockli SC gehuurd omdat ik ook dat gevoel wou testen. Een veel kortere ski, 163 cm maar toch nog snel.
Die zijn een echte aanrader! En die gaan er ook komen voor de volgende wintertrip. Geen goedkope lat, maar was zeer verbaasd over de controle later die dag op de wat mindere pistes.
Ik weet het nu wel…

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Ik heb ook een paar dagen Stockli SC gehuurd omdat ik ook dat gevoel wou testen. Een veel kortere ski, 163 cm maar toch nog snel.
Die zijn een echte aanrader! En die gaan er ook komen voor de volgende wintertrip. Geen goedkope lat, maar was zeer verbaasd over de controle later die dag op de wat mindere pistes.
Ik weet het nu wel…

HV180 op 17 feb 2023 21:01

Ik heb ook onlangs bij Austria Sport exact dezelfde skis gekocht en nu in de Silvretta Montafon onder verschillende omstandigheden kunnen gebruiken. Het zijn echt hele goede, stabiele skis die veel vertrouwen geven.

Paul

Ik heb mij ook recent de Wingman 82 Ti aangeschaft. Ben een paar weken geleden een weekje gaan skiën. Ik moet zeggen dat het zalige ski’s zijn. Voor zover ik kan carven, carven ze goed.
Slippend doen ze het goed. Door losse sneeuw en buckles gaan ze goed. Ik heb er meer zelfvertrouwen door gekregen en wat me ook opviel was dat ik dit jaar minder spierpijn had in de bovenbenen. Al weet ik niet of dat per se aan de ski’s ligt of niet. En voor mij gaan ze meer dan snel genoeg hoor😊

Kunnen we geen Elan fan topic maken? 😁

Dames ski’s verschillen op een aantal vlakken:

  • Bindingen meer naar voren, past beter bij zwaartepunt van vrouwen en zorgt voor een meer voorwaartse ski houding. Vrouwen skiën van ‘nature’ wat sneller achterop. Soms is de binding achteraan iets hoger dan de binding vooraan waardoor je vanzelf wat meer die voorwaartse positie aanneemt.
  • Zachtere flex omdat vrouwen gemiddeld lichter zijn dan mannen. Vooraan zijn ze in verhouding zachter dan achteraan vergeleken met de heren ski. Ik zie vaak dat ze wat smaller onder de voet zijn en/of wat breder zijn de tip. Al die dingen maken het insturen, kanten en buigen van de ski makkelijker.

Door de constructie zijn de ski’s ook lichter dan de heren variant en qua karakter zijn ze meer vergevingsgezind, iets zachter en makkelijker. En dan is er nog de kleur en print op de topsheet, ook niet onbelangrijk voor velen 😉

Anderzijds zijn er heel wat vrouwen die met de unisex / heren variant skiën. Vaak wel de wat sportievere / krachtige skiesters.

Hupla op 16 feb 2023 18:28

Dit ligt geheel aan de fabrikant hoever ze hiermee gaan. De Völkl damesski’s zijn exact hetzelfde als de unisex ski’s met slechts een andere print/topsheet en in andere (kortere) lengtes te verkrijgen. Voorbeeld:
Flair 76 Elite -> Deacon XTD
Secret 96 -> Mantra M6

Plaats een reactie