Kinderhelm klemmen

Ik zoek iemand met een tip m.b.t. het gebruik van een helm bij een kind. Mijn zoon heeft een relatief groot hoofd en keer op keer klaagt hij over zijn helm. Zijn helm veroorzaakt pijn aan de voorkant van zijn hoofd doordat hij klemt.

Inmiddels wat nieuwe helmen geprobeerd (bij voorkeur met vizier vanwege dat hij soms een bril draagt) en dé helm hebben we nog niet gevonden. Sommige knellen wat minder dan zijn huidige helm, maar een prima zittende optie hebben we nog niet gevonden.

Heeft iemand toevallig een tip? Qua merk/type, waar op te letten, mogelijke aanpassing aan de bestaande helm o.i.d…?

Update; titel moet zijn ‘KinderhelmEN knellen’

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 04 feb 2023 14:09

Casco helmen (SP3 serie) zijn wel 200+ euro, hebben een goede pasvorm bij grote hoofden (zoals ik zelf …heb een flink rond dames hoofd). En dit was de enig die goed paste

Wel zonder vizier…

Dochtertje heeft ook een flink hoofd en heeft ook een casco (voor paardrijden, maar als ze een nieuwe ski helm nodig heeft gaan we zeker bij de casco serie kijken)

*bericht bewerkt door orkaan1983 op 04 feb 2023 14:25

Pijn middenvoor?
Had ik bij m’n vorige helm (decathlon). Die had een ronde pasvorm.
Ik heb nu een atomic recent lf helm, ovale pasvorm, betere manier van afstellen en geen pijn meer.
Even bij een betere wintersportzaak om advies vragen. Bij daka in apeldoorn wist de man die me hielp meteen wat ik bedoelde (geen aandelen, dure winkel). Hij had toen een aantal opties, salomon en giro, dacht ik, paste me niet want die was wat ondieper.

Ik weet niet of de live fit er ook is op kinderbedden eigenlijk.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 04 feb 2023 14:39

Bedankt voor de tips. Neem ik even mee. En een wintersportwinkel is een optie. Maar de paar winkels waar ik toevallig langs kwam vond ik op de combi ‘kinderhelm’ en ‘vizier’ nou niet echt goed scoren…

Kijk eventueel eens bij Kask. Heel degelijk spul. En zo te zien een hele reeks van maten:

null

Bla, bla, bla.

Maat zegt helaas niets over pasvorm.

Maat zegt helaas niets over pasvorm.

SuzannaE op 04 feb 2023 16:25

Daarom: passen gaan, liefst in een zaak die er wat van kent. Net zoals met schoenen.

Bla, bla, bla.

Kijk vooral ook bij volwassenen helmen. Als hij een vrij groot hoofd heeft, past hij waarschijnlijk wel in een volwassene helm, en dan heb je zo veel meer keuze.

Ik kwam hier eigenlijk voor de originele titel, ik was erg benieuwd waar dat over zou gaan…

Heb je een Dremel en handigheid? Je kan voorkant uitfrezen. Of te grote helm nemen met muts

Ja dat uitfrezen overweeg ik ook. Krijg alleen thuis tot nu toe te horen dat de beschermlaag dan dunner wordt. En dat kan ik natuurlijk moeilijk ontkennen ;) Ik vraag me alleen af of dat nou zo erg is.

Heb je een Dremel en handigheid? Je kan voorkant uitfrezen. Of te grote helm nemen met muts

kjiratsiekoedel op 04 feb 2023 17:36

Dat lijkt mee heel onverstandig bij een veiligheids! helm.

Heb je een Dremel en handigheid? Je kan voorkant uitfrezen. Of te grote helm nemen met muts

kjiratsiekoedel op 04 feb 2023 17:36

Ja laten we met een dremel gaan slijpen in de constructie van een helm. Klinkt heel veilig. Tenzij je kind echt heel vervelend is dan… 🤡🤡

🏂

Ach, op dit forum wordt je soms al bijna aangeklaagd als je vraagt naar een skileraar die buiten de skischool om les geeft, dus wat kritiek op dit plan verbaasd me niets.

Feit is dat ik het liefst een helm voor de kleine man koop die lekker zit, zodat hij er lekker mee kan skiën. Lukt dat niet dan is het wat mij betreft wel de vraag waar hij veiliger mee is; een veiligheidshelm waar op bepaalde plekken 1 cm harde bescherming vervangen is door zachte bescherming en het continu prettig dragen van deze helm zonder hoofdpijn, óf af en toe de riempjes van de helm even los klikken omdat hij zo vervelend zit en hoofdpijn oplevert incl. bijbehorende ongemakken.

Doe niet eigenwijs
Zoek een hel met een ovale pasvorm. Ga passen bij daka, duijvestijn of waar dan ook.
Niet bij decathlon want die zijn rond.

Maar ga niet!!! aan de constructie van een veiligheidshelm slijpen.

Ach, op dit forum wordt je soms al bijna aangeklaagd als je vraagt naar een skileraar die buiten de skischool om les geeft, dus wat kritiek op dit plan verbaasd me niets.

Feit is dat ik het liefst een helm voor de kleine man koop die lekker zit, zodat hij er lekker mee kan skiën. Lukt dat niet dan is het wat mij betreft wel de vraag waar hij veiliger mee is; een veiligheidshelm waar op bepaalde plekken 1 cm harde bescherming vervangen is door zachte bescherming en het continu prettig dragen van deze helm zonder hoofdpijn, óf af en toe de riempjes van de helm even los klikken omdat hij zo vervelend zit en hoofdpijn oplevert incl. bijbehorende ongemakken.

MiKeZZa op 06 feb 2023 07:46

Als de veiligheid geen prioriteit is en je wil iets dat comfortabel zit, begin dan geen helm te verbouwen maar zet hem gewoon een muts op. Effect zal hetzelfde zijn, misschien zelfs veiliger.

Doe niet eigenwijs
Zoek een hel met een ovale pasvorm. Ga passen bij daka, duijvestijn of waar dan ook.
Niet bij decathlon want die zijn rond.

Maar ga niet!!! aan de constructie van een veiligheidshelm slijpen.

SuzannaE op 06 feb 2023 07:53

Ja baas. Wat u wilt.

Ik vraag notabene om tips m.b.t. winkels en wil daar heen gaan. Maar tot op heden zijn de nodige helmen niet succesvol geweest en overweeg ik mijn opties voor als ik ook daar niets kan vinden.> > Ach, op dit forum wordt je soms al bijna aangeklaagd als je vraagt naar een skileraar die buiten de skischool om les geeft, dus wat kritiek op dit plan verbaasd me niets.

Feit is dat ik het liefst een helm voor de kleine man koop die lekker zit, zodat hij er lekker mee kan skiën. Lukt dat niet dan is het wat mij betreft wel de vraag waar hij veiliger mee is; een veiligheidshelm waar op bepaalde plekken 1 cm harde bescherming vervangen is door zachte bescherming en het continu prettig dragen van deze helm zonder hoofdpijn, óf af en toe de riempjes van de helm even los klikken omdat hij zo vervelend zit en hoofdpijn oplevert incl. bijbehorende ongemakken.

MiKeZZa op 06 feb 2023 07:46

Als de veiligheid geen prioriteit is en je wil iets dat comfortabel zit, begin dan geen helm te verbouwen maar zet hem gewoon een muts op. Effect zal hetzelfde zijn, misschien zelfs veiliger.

Errant op 06 feb 2023 08:03

Wil je serieus beweren dat een helm waar een dunnere beschermingsrand in zit dan de fabriek bedacht heeft onveiliger is dan een muts?

Je verzwakt de constructie als je er aan gaat slijpen.
Je moet een helm vervangen na een stevige val omdat dan de constructie onzichtbaar aangetast kan zijn. Wat denk je dat er aan slijpen doet?

Ik ben bekend met t probleem en ja dat ik even zoeken. Heb ook al 3 merken genoemd.

Succes. Ik hoop dat je een veilige optie vind.

Ik zeg toch ook nergens dat ik er graag aan ga slijpen? Volgens mij is dit de meest logische volgorde van opties:

  1. Goede passende helm kopen
  2. Bestaande helm verslappen maar wel lekker zitten waardoor hij in ieder geval op gaat
  3. Muts op

Een paar millimeter PU schuim wegfrezen of schuren op een drukpunt kan al genoeg zijn. Daarmee komt de veiligheid niet in het gedrang. Van de harde shell moet je wel afblijven en er ook niet een hele hap PU gaan uithalen.

Heb er zelf ook moeite mee om een goed passende en niet klemmende helm te vinden. Op een rek van pakweg 30 helmen was er maar eentje die goed paste. En dat was al de 3e winkel in mijn zoektocht. Met een visor heb je minder keuze; misschien is er een andere oplossing voor de bril van je zoon?

Thanks @Hupla.

Hij draagt zijn bril beperkt in het dagelijks leven, maar klaagde recent over wat minder zicht qua diepte e.d… Dus we hoopten dat die bril mogelijk juist dan zou helpen om dat te verbeteren, want nu skiet hij zonder bril (over veiligheid gesproken…). Ook daar sta ik zeker open voor andere opties, maar lenzen zijn qua leeftijd nog geen optie (los van de vraag of dat bij zijn oogafwijking een optie is, daar ben ik niet zo in thuis).

Onze kinderen hebben ook grote hoofden;
Wij kiezen er voor om bij het huren van de skies ook een helm te huren. We vragen dan altijd om een volwassene helm. Bij de meeste intersport winkels in het buitenland is er redelijk wat keus qua helmen. En ik zou gaan voor een helm zonde vizier met een skibril die ook over een gewone bril past. Deze zijn er ook in kindermaten.
Succes met de zoektocht :).

@IfanMil

Huren is voor mij de minst gunstige optie (lees; minimaal 4 weken per jaar in de sneeuw met de kids en ik geef niet echt om het nieuwste van het nieuwste/duurste van het duurste dus wil wat langer met mijn spullen doen). Daarnaast vind ik een helm gebruiken die al bij een paar honderd andere zweten koppies opgestaan heeft niet echt fris. Dus dat is geen optie.

V.w.b. kids/volwassenen; ik zie veelal XS/S/M/L waarbij dit allemaal correspondeert met een hoofdomvang. Maar daarmee komen we alsnog niet uit. De omtrek in maat klopt dan wel, toch klemt hij dan helaas.

In ieder geval bedankt!

Wij hebben van head (helm Head Downforce) een set klevers gekocht met verschillende diktes zodat je de helm perfect kan aanpassen van pasvorm. Ik dacht dat ze van 1 tot 5 mm gingen. Zo kan je de helm aanpassen aan de vorm van je hoofd.

null

Wij hebben van head (helm Head Downforce) een set klevers gekocht met verschillende diktes zodat je de helm perfect kan aanpassen van pasvorm. Ik dacht dat ze van 1 tot 5 mm gingen. Zo kan je de helm aanpassen aan de vorm van je hoofd.

null

Seb op 06 feb 2023 11:16

Kijk dat zijn grappige dingen @Seb. Maar hoe moet ik dit zien dan? Je koopt een helm die feitelijk iets te groot is (ivm bepaalde plekken waar je hoofd groter is dan gemiddeld, zoals bij mijn zoon bij zijn achterhoofd waar een randje zit) en op de plekken waar je hoofd ‘normaal’ is verklein je de helm met deze dingen?

Wij hebben van head (helm Head Downforce) een set klevers gekocht met verschillende diktes zodat je de helm perfect kan aanpassen van pasvorm. Ik dacht dat ze van 1 tot 5 mm gingen. Zo kan je de helm aanpassen aan de vorm van je hoofd.

null

Seb op 06 feb 2023 11:16

Kijk dat zijn grappige dingen @Seb. Maar hoe moet ik dit zien dan? Je koopt een helm die feitelijk iets te groot is (ivm bepaalde plekken waar je hoofd groter is dan gemiddeld, zoals bij mijn zoon bij zijn achterhoofd waar een randje zit) en op de plekken waar je hoofd ‘normaal’ is verklein je de helm met deze dingen?

MiKeZZa op 06 feb 2023 11:19

Bij mij had bij aankoop mijn jongste kind een hoofdomtrek van 54cm en het oudste een omtrek van 55,5cm. Ik heb voor allebei een S (54-55,9cm) gekocht en bij de jongste is het aangepast met die klevers. Op de dikkere stukken van zijn hoofd was geen klever nodig, op andere zit er een dikkere. Past perfect nu.
Net even nagekeken en ze gaan van 2 tot 6mm.

Top @seb

Ik zou geneigd zijn om te zeggen dat je daar normaal gesproken gewoon het verstelmechanisme voor gebruikt? Waarom zijn jullie hier voor gegaan? Afwijkende vorm hoofd of gewoon om het ideaal te maken?

En verder; zou je dit volgens jou in elke helm kunnen plaatsen? Ipv alleen in de bijbehorende Head?

Het is een helm zonder verstelmechanisme, zoals de meeste racehelmen. Wij zijn voor deze helm gegaan omdat de kinderen wedstrijdskiën en er ook een beugel op kan gezet worden. Maar ook om gewoon te skiën of te sleeën gebruiken ze hem, hij ziet er vrij gewoon uit. Het zijn de aangenaamste en best passende helmen die ze al gehad hebben.
Het lijkt me dat je die klevers in meerdere helmen kan gebruiken, want je kan ze eventueel ook bijknippen. Maar op de bijbehorende helm passen ze uiteraard perfect.

null

Voor mijzelf heb ik een salomonhelm die je soort van oppompt en dan om je hoofd sluit.
Air nog iets.
Weet niet of die in kindervarianten bestaan, maar misschien zou zoiets een optie kunnen zijn om te voorkomen dat er drukpunten ontstaan.
Bevalt mij iig goed.

Heb je al (kinder)helmen van POC geprobeerd? Die zitten op onze ovale hoofden als gegoten =)

Ik heb wel wat inspiratie. Dank daarvoor. Is er iemand die in de driehoek Breda, Utrecht, Rotterdam een winkel heeft waar men een fatsoenlijke keuze heeft?

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 07 feb 2023 07:19

Plaats een reactie