Sella Ronda én Giro della Grande Guerra in 2 dagen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski en Wolkenstein (Selva)

Mijn vriend en ik gaan eind deze week naar Val Gardena en verblijven in Wolkenstein. Mede dankzij het mooie verslag van @Roel uit 2019 (https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/488217/historische-skitocht-giro-della-grande-guerra) zijn wij erg benieuwd naar de Giro della Grande Guerra. We hebben een nachtje geboekt in Rifugio Averau (dichtbij Cinque Torri) omdat we daar goede herinneringen aan hebben (zijn daar in de zomer ook al eens geweest tijdens het wandelen van de Alta Via 1). We willen dus vanuit Selva naar Averau skiën en de volgende dag via de andere kant weer terug.

Omdat we nog niet eerder in dit gebied geskied hebben en ik het wat lastig vind om skitijden/afstanden/bustijden in te schatten hoop ik dat iemand van jullie ons kan helpen.

Is het te doen om vanuit Selva via de groene Sella Ronda (of omliggende pistes, in ieder geval tegen de klok in) naar Arabba te skiën, daar te starten met de Giro della Grande Guerra, via Marmolada en Civetta naar Averau te skiën/rijden met de bus?

We hebben allebei 10-15 jaar ervaring (nouja, 10+ weken dus ;)), kunnen redelijk doorskiën (skiën in Oostenrijk vaak zo’n 40-50km p dag) maar vinden het ook wel leuk om een piste nog een keer te doen als hij goed bevalt. En als er tijd genoeg is willen we dus ook eens boven op de Marmolada koekeloeren. We willen ons in ieder geval niet opgejaagd voelen om de laatste lift/bus te halen, vandaar dat we ook een nachtje in Averau geboekt hebben. De tweede dag willen we dus via Lagazuoi en Alta Badia terugskiën naar Selva.

Dus heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Alternatief zou zijn om met de auto naar Arabba te rijden en vanaf daar de Giro della Grande Guerra te starten, maar het liefste laten we de auto gewoon in Selva staan.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 06 feb 2023 12:48

@HetKanFriezen Mm lastig. Ik denk dat het wel lukt maar dat het krap is. Wij begonnen vanuit Alta Badia en het laatste stukje vanuit Rifugio Averau terug was maar kort, maar ondanks dat moesten we behoorlijk doorskiën vanwege foto’s maken en lunch. Misschien via het toerismebureau even goed laten informeren.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Leuk idee. Hangt een beetje af van de drukte. Sella van Wolkenstein tot Arabba moet je in 1 u tot 1u15 kunnen skieen. Zou de marmolada (piste Bellunese) evalueren als je in Malga Ciapella bent. Als je 30-40 min moet wachten op de kabelbaan zou ik 't laten en verder gaan en wat meer skieen in’t Civetta gebied, omdat je dan al dichter bij je einddoel (Averau) bent.

Civetta van Alleghe tot Pescul is op de Grande Guerra is letterlijk 2 kabelbanen tot op de Col dei Baldi, piste 9 (500m) tot pra della costa en dan een zetel lift tot Col Fioret en de dalafdaling tot Pescul. Dat stuk (Civetta) doe je letterlijk op 45 minuten.

Zeker doenbaar denk ik.

Probleemloos haalbaar naar mijn mening, vooral door het opsplitsen van de tocht in twee delen. Twee weken geleden hebben we de Grande Guerra gedaan vanuit Canazei (en terug), ondanks de nodige hoeveelheid pech.

Een tip voor het maken van de tocht: stap op de bus aan de bushalte net bovenaan de seggiovia Padon. Het is de eerste halte van het traject en biedt garantie op een zitplaats. Je kan ook meteen een duoticket kopen voor beide tracés, waardoor je op de tweede bus geen ticket meer hoeft aan te schaffen. Grappig genoeg kost het duoticket één euro meer dan beide afzonderlijke tickets samen.

De busrit vanuit Malga Ciapela naar Alleghe neemt ongeveer een halfuur in beslag, afhankelijk van het aantal opstappers onderweg. Zoals @Asterino al aangeeft is het relatief eenvoudig naar de andere zijde van het gebied. Persoonlijk vond ik Civetta wel de moeite waard om verder te verkennen mocht je over meer tijd beschikken. Het was hier ook duidelijk rustiger.
Vanuit Pescul vertrekt een tweede bus met als bestemming het dalstation van de lift aan de Fedare. Dat zou meteen de laatste lift zijn voor jullie traject. Reken opnieuw op ongeveer een halfuur reistijd.

De schema’s voor de lokale bus staan trouwens online: https://www.altabadia.org/en/winter-holidays/italian-alps/fi…

*bericht bewerkt door Mathijs! op 06 feb 2023 13:44

Helemaal eens met bovenstaande reacties: prima te doen. Wij hebben deze tocht al vaker gedaan. Soms vanaf een hut in Vigo (Bufaure), dan weer vanaf de Belvedere (Fredarola) of vanaf de Seceda/Ortisei (Fermeda). Als je niet te lang blijft hangen op de Porto Vescovo, maar in Arabba in één keer richting Marmolada gaat is het prima. Inderdaad even kijken wat de wachttijd is of je 1 x naar boven gaat. Vervolgens via Alleghe naar Pescul. Als je wat aan de late kant bent kun je een taxi nemen ipv de bus in Pescul. Je hoeft immers nog maar één lift na de bus/taxi… En ben je te vroeg, dan doe je nog even de andere kant bij Averau. Leuke hut, de Averau (evenals Scoiatolli die er dichtbij ligt) ! Mooi tochtje…
Heb je niet een extra dag/nacht ? Dan zou je de volgende dag naar Cortina kunnen. Daar rondskien en de laatste lift naar de Lagazoui. Daar slapen is echt fantastisch !!! Dan kun je de volgende ochtend als eerste en bijna in je eentje naar Armentarola !
Veel plezier !

*bericht bewerkt door Paulr op 06 feb 2023 19:26

Paulr

Top, bedankt voor alle tips en adviezen! We krijgen er al zin in :) ik denk dat we dan inderdaad eerst zo vlot mogelijk in Civetta proberen te raken, en als we dan genoeg tijd hebben daar wat extra pistes pakken (daar liep de Alta Via 1 ook doorheen trouwens, ben benieuwd of we wat kunnen herkennen nu er sneeuw ligt…)

Mocht iemand anders dit draadje lezen en zich afvragen of de Sottoguda kloof inmiddels weer open is… Helaas nog niet volgens deze link: https://www.serraipark.it/orari-prezzi/

Goede keuze om meer tijd voor Civetta uit te trekken. Eventueel kun je de Marmolada ook op de terugweg inplannen. Of gewoon later in je verblijf. Er vanuitgaande dat je meer dan 2 dagen in Selva verblijft.

@Paulr, Lagazuoi is inderdaad ook een fantastische hut: dat uitzicht…! Daar kan weinig aan tippen… Keuze voor Averau vanwege de keuken en iets meer luxe qua slapen. Cortina slaan we dit keer over, we willen ook nog de rest van Val Gardena verkennen. Maar wie weet zijn we na dit reisje wel verkocht en komen we nog eens terug.

Mooi trouwens hoe afstanden ineens een andere betekenis krijgen als het om skiën gaat. Wat je “dichtbij” en “even” noemde was voor ons in de zomer 1,5 dag lopen ;)

Mooi trouwens hoe afstanden ineens een andere betekenis krijgen als het om skiën gaat. Wat je “dichtbij” en “even” noemde was voor ons in de zomer 1,5 dag lopen ;)

HetKanFriezen op 06 feb 2023 20:48

Zeg dat. In Carezza heb je een afdaling van bovenaan de berg tot in het dorp (van zwart, tot rood, tot blauw). Op de ski’s doe ik dat binnen de 6 minuten (onder ideale omstandigheden denk ik dat ik onder de 5 min 30 seconden zou moeten kunnen komen). Dus toen ik jaren geleden besloot om dat te voet te doen dacht ik dat het een eitje zou zijn en in een uurtje wel gepiept zou zijn.

Serieus, ik ben compleet stuk gegaan op dat stuk, had extreem grote blaren en ik heb er ik weet niet hoe lang op gelopen.

En dat is dan nog geen 6 minuten op de lange latten.

Verkijk je je enorm op.

Hahaha zeker waar, met stip als je een snel skier bent als DSvier. Onderstaand tripje naar Lagazuoi via gedeelte Punta Fanes en Armentarola was ook een daguitstap toen alles dicht was door Corona! Zowel 't naar boven als beneden was wel wat zwaarder dan de lift pakken en naar beneden skieen ;-)

null

null

null

null

*bericht bewerkt door Asterino op 06 feb 2023 21:29

hahaha… of wat dacht je van een wandeling van Alpe Suisi (Saltria) naar de Salei hut, dan het bakje naar de Sasso Lungo (winter gesloten) en via de kloof achterlangs terug naar Saltrei… Je kan alle liften en pistes zien liggen, maar ploeterend door de sneeuw op de Sasso Lungo 10 uur later weer terug in hotel :-) !

Paulr

null

Paulr

Hallo ,averau hut is goed met mooi terras buiten om biertje te drinken in de namiddag.zou zonde zijn.om Cortina te laten liggen en direct terug te gaan ,zou tofana erbij doen.

Plaats een reactie