Nieuw snowboard / advies

Ik snowboard al een jaar of 20. Redelijk gevorderd wel, ga 80% piste en 20% offpiste. Mijn oude board rijdt lekker maar is aan vervanging toe…

Ik zoek een All mountain / Freeride board. Park, buizen en halfpipe e.d. is niks voor mij. Paar sprongetjes zo nu en dan prima maar dus geen extreme freestyle.
Normale camber is me altijd wel goed bevallen dus ik neig naar een camber (maar is misschien ook gebrek aan ervaring met andere soorten).

Lengte is 192cm, gewicht 105kg en schoenmaat 46 dus een Wide board nodig.
Heb nu flow bindingen en wil deze weer, zooo fijn ;)

Niet onbelangrijk, budget board & bindingen is rond de 800-1000 euro.

ik zou ff bij Ed bij de Skihut in Scheveningen langs gaan. Ja, hij kletst veel maar die man gaf me zo goed advies bij m’n nieuwe snowboard schoenen. niet normaal. en yes ik heb ook flowbindingen maar at staat hier los van ;)

lekker bochtjes maken met mn snowboard

Thanks, mss er bij vermelden dat ik uit Brabant kom haha… dus Scheveningen ligt ook weer niet om de hoek…
Maar evengoed bedankt ;)

Wat voor board had je hiervoor?

Partner heeft nu een Jones ultra mountain twin in de wide uitvoering. Board is vrij stijf, camber in het midden, maar wat rocker in de tip en tail, wat wel weer iets vergevingsgezind is. Heerlijk all mountain board (heb 'm in het verleden ook weleens getest).

Er zijn zo ongelofelijk veel boards tegenwoordig, het is bijna niet te doen om alles wat in jouw interessegebied valt op te noemen. Ik board zelf zo’n 20 jaar en rij momenteel zelf op de Lib tech Goldmember. (Niet meer in productie sinds '21). Ben af en toe wel een beetje aan het neuzen voor wat erbij en overweeg de Bataleon erbij te kopen. De Goldmember is een behoorlijke hand vol en daar heb je gewoon niet op alle dagen zin in.

Als ik dan toch 3 opties mag geven die ik zelf zou overwegen en die ook alle 3 iets van elkaar verschillen:

Jones Ultra Mountain Twin
Lib Tech Golden Orca
Bataleon Goliath+

Overweeg ook eens Burton Step on. Dit systeem is prijzig, maar als je dit eenmaal gewend bent wil je echt nooit meer anders.

*bericht bewerkt door rcpk op 06 feb 2023 17:30

Ik zou inderdaad ook een Jones (Ultra) Mountain Twin in overweging nemen. Ik board nu 5 jaar op de Mountain Twin en ben zelf ook merendeels op de piste en bij goede sneeuw daarbuiten te vinden. Ben er erg tevreden over.
Voor het kiezen van een snowboard zou ik toch bij voorkeur altijd een shortlist willen uitproberen (bijv. bij Snowworld) en me laten adviseren in de shop. Helemaal als je bereid bent zo’n bedrag neer te leggen! Die hele exercitie is natuurlijk ook gewoon een deel voorpret, in ieder geval voor mij.

Ach ja, zo heeft iedereen z’n adresjes. Ik zou Frosty bij MKskiservice in Bilthoven niet overslaan in je overweging. Edgar kan je ongetwijfeld van goede tips voorzien.

Check eens TheGoodRide. Mooi onafhankelijk platform die alle nieuwe boards test. Het is even inlezen voordat je alle terminologie begrijpt, maar erg waardevol om eea te vergelijken.

Ik ben zelf 3 jaar terug naar een Burton Custom gegaan, de camber versie. En ben er erg blij mee. Ben ook wel eens benieuwd hoe zo’n rocker of hybrid aanvoelt, maar ik ben toentertijd voor hetgeen wat ik gewend was gegaan. De Custom is misschien een beetje een veilige keuze (een soort VW Golf?), maar het is erg mooi spul.

Dit is zo’n ruime omschrijving dat elk merk wel minstens 3 boards heeft die perfect zouden passen. Zou gewoon eens naar Landgraaf of zoetermeer rijden en daar wat snowboards testen.

Dank voor alle tips en info. Mijn oog was zelf inderdaad al eerder gevallen op de MT van Jones (niet zozeer de Ultra, begreep dat die nog wat stijver is dan de gewone MT…) maar wilde toch graag meningen en ervaringen van anderen hier horen.

Snap ook jouw punt qua proberen en voorpret SnowBoardAustria, maar zelf proefrijden heb ik helaas niet echt tijd meer voor want wil over 2 weken weg. Zal in ieder geval wel nog kijken op TheGoodRide (thanks Marcanti…)

Step in bindingen van Burton overigens wel gezien maar… hmmmm nee ik kan me toch niet voorstellen dat dat niet snel(ler) slijt of speling gaat geven op den duur… en daarbij moet ik dan nieuwe boots halen en ik ben erg happy met mijn huidige boots…

Was overigens ook nog aan t kijken voor overjarige boards maar ik zie weinig in de lengte die ik zoek (166W-169W)… Mocht iemand daar nog tips in hebben…

thanks allen!!
M

Thanks, mss er bij vermelden dat ik uit Brabant kom haha… dus Scheveningen ligt ook weer niet om de hoek…
Maar evengoed bedankt ;)

Merky op 06 feb 2023 15:58

Vanuit Brabant zou ik naar Burnside Deventer gaan, sterker nog daar heb ik mijn board en schoenen gekocht (woon in Brabant). Niet om de hoek, maar wel deskundig.

Google even naar de volgende: Goodboard Wooden, Arbor Element Camber, Nidecker Escape plus, keuze genoeg:).

Plaats een reactie